Hallo allemaal, een goede maand geleden heb ik mijn systeem geupgrade met nieuw mobo, cpu en ram.
Alles werkte fantastisch tot een week geleden, toen ik tijdens het spelen van cs een blue screen kreeg.
Daarna wou het systeem niet meer booten (wel posten), zelfs een windows en ubuntu installatie crashte direct bij het startuplogo.
Toen ben ik gaan klooien in de bios, en opeens wou windows weer booten, echter krijg ik het systeem niet meer stabiel. Als het werkt, dan is dat zo voor hoogstens een paar minuten voordat hij weer een blue screen geeft.
Omdat ik veel gehoord heb over ryzen en problemen met ram, ben ik maar gaan proberen dram instellingen te veranderen, en inderdaad het aanpassen van clockspeed / timings etc heeft een effect op hoe lang het systeem het volhoudt.
Voorheen draaide alles op default bios settings met xmp profiel geladen prima op 3200 mhz.
Nu krijg ik het systeem op geen enkele mogelijkheid stabiel.
Ik vermoed dat er toch iets defect is gegaan, immers werkte het een maand lang altijd op auto settings, Ik heb nog garantie, alleen weet ik niet wat er precies defect is (heb geen am4 / ddr4 onderdelen die ik kan uitproberen).
Weten jullie misschien nog dingen die ik kan proberen om het systeem draaiende te krijgen, of hoe ik kan achterhalen wat er defect is?
...
Systeem:
Ryzen 5 3600
Asrock B450m pro4
Corsair vengeance lpx cmk16gx4m2b3200c16
...
Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
In de bios:
Ryzen dram calculator
ram dsp settings manueel invoeren
gear down mode disabled
power down mode disabled (dit leek een significant effect te hebben)
Hardware matig:
een ram stick verwijderen en proberen in ieder slot, (met beide sticks geprobeerd)
mobo los op doos getest, zonder alle niet essentiële onderdelen.
Toevoegingen:
Laatste bios versie, check
Alle overige onderdelen (gpu, ssd, etc) zijn uitgesloten van het probleem.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Alles werkte fantastisch tot een week geleden, toen ik tijdens het spelen van cs een blue screen kreeg.
Daarna wou het systeem niet meer booten (wel posten), zelfs een windows en ubuntu installatie crashte direct bij het startuplogo.
Toen ben ik gaan klooien in de bios, en opeens wou windows weer booten, echter krijg ik het systeem niet meer stabiel. Als het werkt, dan is dat zo voor hoogstens een paar minuten voordat hij weer een blue screen geeft.
Omdat ik veel gehoord heb over ryzen en problemen met ram, ben ik maar gaan proberen dram instellingen te veranderen, en inderdaad het aanpassen van clockspeed / timings etc heeft een effect op hoe lang het systeem het volhoudt.
Voorheen draaide alles op default bios settings met xmp profiel geladen prima op 3200 mhz.
Nu krijg ik het systeem op geen enkele mogelijkheid stabiel.
Ik vermoed dat er toch iets defect is gegaan, immers werkte het een maand lang altijd op auto settings, Ik heb nog garantie, alleen weet ik niet wat er precies defect is (heb geen am4 / ddr4 onderdelen die ik kan uitproberen).
Weten jullie misschien nog dingen die ik kan proberen om het systeem draaiende te krijgen, of hoe ik kan achterhalen wat er defect is?
...
Systeem:
Ryzen 5 3600
Asrock B450m pro4
Corsair vengeance lpx cmk16gx4m2b3200c16
...
Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
In de bios:
Ryzen dram calculator
ram dsp settings manueel invoeren
gear down mode disabled
power down mode disabled (dit leek een significant effect te hebben)
Hardware matig:
een ram stick verwijderen en proberen in ieder slot, (met beide sticks geprobeerd)
mobo los op doos getest, zonder alle niet essentiële onderdelen.
Toevoegingen:
Laatste bios versie, check
Alle overige onderdelen (gpu, ssd, etc) zijn uitgesloten van het probleem.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
[ Voor 3% gewijzigd door potato2 op 24-09-2019 19:12 ]