Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• potato2
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-03-2023
Hallo allemaal, een goede maand geleden heb ik mijn systeem geupgrade met nieuw mobo, cpu en ram.
Alles werkte fantastisch tot een week geleden, toen ik tijdens het spelen van cs een blue screen kreeg.
Daarna wou het systeem niet meer booten (wel posten), zelfs een windows en ubuntu installatie crashte direct bij het startuplogo.
Toen ben ik gaan klooien in de bios, en opeens wou windows weer booten, echter krijg ik het systeem niet meer stabiel. Als het werkt, dan is dat zo voor hoogstens een paar minuten voordat hij weer een blue screen geeft.
Omdat ik veel gehoord heb over ryzen en problemen met ram, ben ik maar gaan proberen dram instellingen te veranderen, en inderdaad het aanpassen van clockspeed / timings etc heeft een effect op hoe lang het systeem het volhoudt.
Voorheen draaide alles op default bios settings met xmp profiel geladen prima op 3200 mhz.
Nu krijg ik het systeem op geen enkele mogelijkheid stabiel.

Ik vermoed dat er toch iets defect is gegaan, immers werkte het een maand lang altijd op auto settings, Ik heb nog garantie, alleen weet ik niet wat er precies defect is (heb geen am4 / ddr4 onderdelen die ik kan uitproberen).

Weten jullie misschien nog dingen die ik kan proberen om het systeem draaiende te krijgen, of hoe ik kan achterhalen wat er defect is?
...

Systeem:
Ryzen 5 3600
Asrock B450m pro4
Corsair vengeance lpx cmk16gx4m2b3200c16

...

Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
In de bios:
Ryzen dram calculator
ram dsp settings manueel invoeren
gear down mode disabled
power down mode disabled (dit leek een significant effect te hebben)
Hardware matig:
een ram stick verwijderen en proberen in ieder slot, (met beide sticks geprobeerd)
mobo los op doos getest, zonder alle niet essentiële onderdelen.

Toevoegingen:
Laatste bios versie, check
Alle overige onderdelen (gpu, ssd, etc) zijn uitgesloten van het probleem.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door potato2 op 24-09-2019 19:12 ]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RAM in bankje 2en4 vanaf cpu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• potato2
Jazeker! overigens heb ik ook de andere slots uitgeprobeerd om te kijken of dit verschil wou maken.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:12

jgj82

Ja, maar = nee

@potato2 nachtje memtest86 draaien om het geheugen uit te sluiten?

• potato2
jgj82 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:13:
@potato2 nachtje memtest86 draaien om het geheugen uit te sluiten?
Is het zo dat voor deze test je ram instellingen in de bios (bv. Timings) niet uitmaken? Ik denk dat ik hem vannacht maar aanzet.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:12

jgj82

Ja, maar = nee

potato2 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:31:
[...]

Is het zo dat voor deze test je ram instellingen in de bios (bv. Timings) niet uitmaken? Ik denk dat ik hem vannacht maar aanzet.
Ja, dat maakt wel uit. Het kan zijn dat je RAM op 2133MHz prima functioneert maar op 3200MHz met hetzelfde voltage fouten geeft. Als er een stick echt stuk is ga je dat wel vinden op stock met memtest86. Succes!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-11 13:33

Cidious

The Bloody Gent

Enable Gear Down mode! met dit off draait het systeem minder stabiel.

Laat alle settings auto en probeer met een andere computer een memory test bootable USB te maken en kijk wat de geheugen test zegt. Geen XMP aan gewoon standaard. Volgens mij gaat je ram dan naar 2133MHz of iets dergelijks en test het geheugen via die bootable USB stick als je niet in Windows kan komen.

Even volledige CMOS Reset. Kan zijn dat je bios corrupt is.

Begin bij het begin. Alles optimized defaults GEEN XMP. Test het geheugen vanuit boot of windows zelfs als je windows in kan komen. HCI Memtest for windows of de DRAM calculator tab.

Als dat foutloos draait XMP aan. Krijg je problemen met XMP dan verhoog je het RAM voltage van 1.35 naar 1.36 of 1.37 en probeer je het nog een keer tot 1.4v. Ram zou niet meer nodig moeten hebben maar het geheugen dat je daar hebt is helaas troep. Hynix AJR. Ik had ook problemen met dit geheugen en overclocken kan je wel helemaal vergeten.

XMP is feitelijk een overclock. Dus voltage omhoog en weer testen.

Als dat niet werkt en standaar settings zonder XMP werkte wel dan handmatig je geheugen op 1.35v en stap voor stap de snelheid opvoeren met timings op AUTO. en testen tot je op het punt komt dat het weer instabiel is.

NIET gaan lopen knooien met individuele ram timings tot je basic dingen hebt gecheckt. Dingen als Gear Down disablen is gewoon counter productief.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

• potato2
@jgj82 @Cidious Ik heb vannacht de memtest voltooid, 0 errors, alles op default settings.
@Cidious Mijn kennis van ram timings etc is zeer beperkt, daarom ging ik het maar gewoon proberen.
Hynix ajr? bij mij zegt ie toch echt dat het om samsung gaat.

Omdat de memtest 0 errors gaf, wil ik een paar dingen die ik eerder geprobeerd heb opnieuw proberen, toen ik de vorige keer een windows installatie ging testen, kwam het systeem normaal niet eens voorbij het windows startup logo, nu crasht het pas op het bureaublad* (*dat is later ineens zo gekomen heb geen installatie voltooid), dus wil ik wederom een installatie testen, om uit te sluiten dat het nu niet een windows probleem is.
Volledige cmos reset heb ik toen ook geprobeerd, wil ik ook nog wel een nieuwe kans geven.

Het lastige is dat het systeem eerst helemaal niets wou booten, gelijk crashte bij het startup logo, en toen daarna wilde het "magisch" ineens windows laden (maar blijft crashen).

Bedankt voor jullie suggesties btw!

[ Voor 4% gewijzigd door potato2 op 25-09-2019 13:46 ]

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Dit klinkt allemaal als geheugen problemen. En volg gewoon de stappen zoals ik ze omschreven heb. Stap voor stap.

Als je niet veel kennis hebt van hoe het werkt ga niet zelf lopen knooien met instellingen zonder dat je je een beetje inleest.

Gear Down mode moet ECHT aan in de meeste gevallen. En ik denk dat je geheugen of moederbord gaar is. Dat geheugen kitje voorspelt sowieso niet veel goeds. Staat het wel op de QVL list voor je moederbord? als het er niet op staat grote kans dat het niet compatible is en dat je daarom fouten hebt. Dit geheugen kitje is gemaakt voor Intel. staat ook op het doosje. Ik heb het zelf ook gehad en snel terug gestuurd na een paar dagen knokken met bios en het geheugen. Hynix AJR is heel oud en loopt tegen de limiet aan or er zelfs overheen.

• potato2
@Cidious oké update:
Ik heb een schone windows installatie gedaan, op een andere schijf, heb daarmee hci memtest gedraaid, tijdens test bsod. Cmos gereset, windows crasht meteen, dit allemaal op auto settings. Krijg het dus niet draaiende op auto, echter de bootable memtest vanacht gaf 0 errors.

Nee dat geheugen staat idd niet op de qvl list, ik dacht ach dat gaat wel, en als het niet werkt dan stuur ik het gewoon terug, maar het heeft dus een maand lang prima gewerkt.
Overigens is dit wel samsung b-die. En niet hynix ajr.

Verwijderd

Kun jij eens de volledige specs geven van het systeem?
Welke voeding, merk, type, ouderdom?
Welke schijven / ssd's? Is de firmware van de ssd's up to date?
Schijven gecontroleerd met bv hdtune?
Wij blijven misschien terecht hier op mobo / ram hangen maar er kunnen meerdere oorzaken zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2019 16:31 ]

• potato2
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:29:
Kun jij eens de volledige specs geven van het systeem?
Welke voeding, merk, type, ouderdom?
Welke schijven / ssd's? Is de firmware van de ssd's up to date?
Schijven gecontroleerd met bv hdtune?
Natuurlijk;
-xfx pro 550w (uit 2013, niet nieuw, daarom verdachte nr.3)
-1x wdc blue chijf 1tb, 1x samsung 850 evo 250gb
(Heb overigens ook een schone installatie op een andere wdc schijf gezet, met hetzelfde resultaat, dat is voor mij genoeg reden om de schijven uit te sluiten van het probleem)
-Msi Gtx650ti boost (ook getest met andere gpu, echter dat was voor windows überhaupt wou booten, dus kan deze evt. nog opnieuw proberen)
-samsung dvd drive

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Geheugen is V4.xx?

Voeding is inderdaad oud en voedingen uit die tijd verliezen ook meer vermogen elk jaar. Ik heb een sterk gevoel dat het je voeding is.

Als het geheugen Bdie is moet het goed gaan.

Ga ervan uit dat het voeding of moederbord is.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

XFX 550w Pro is van 2014(kan net 5j oud zijn), en niet echt een slechte voeding. Met de ATX 12V 2.2(uit 2003) is deze niet geschikt voor huidige systemen. met ATX 2.4 en 2.52

@Verwijderd foutje van PW
zie inderdaad dat ie van maart 2011 is.

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 26-09-2019 09:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Well there we go.

Dit wist ik niet. Bedankt voor dit stukje info.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:07
Dit geheugen zou je als test ook op 3000 C15 kunnen draaien.
Eerste 5 waardes van de 3000 set invoeren en de rest op auto laten staan.
Als dat stabiel draait dan langzaam de hoogte in.

Verwijderd

Correctie, ik had hem in 2011 al bij de release ;) , TS geeft aan de voeding sinds 2013 te hebben. Uiteraard weten wij niet of de voeding al geruime tijd op de plank lag bij de leverancier.
Pagina: 1