Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouben
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-04-2024
Mijn vraag: ik heb de accu van een Formule 1 RC auto verkeerd om aangesloten. Even wat rook uit het printplaatje. Snik.... Als ik nu de accu op de goede manier aansluit beginnen de wielen direct achteruit te draaien. Reageren niet op de afstandsbediening. De voorwielen kunnen wel naar links en naar rechts gedraaid worden met de afstandsbediening.
De rook leek uit de IC te komen. De radio componentenzaak kan deze IC niet leveren. Op de IC staat RX-2 40615277. Verwijst naar Alied Express in China maar daar kan ik zoiets niet vinden. En dan is het nog maar de vraag of een nieuwe IC de oplossing is.
Weet iemand een oplossing? Of zou ik een andere goedkope zender en ontvanger kunnen monteren? Desnoods met toepassing extra relais?
Het is een auto die lijkt op http://www.cornerhobbyshop.com/formula-one-rc.html. Wie helpt me???

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Als je echt geholpen wilt worden, moet je wel wat meer infomatie geven.

Welke auto heb je precies? "Lijkt op" kunnen we natuurlijk niet zo veel mee. Als het een no-name RC autotje is, helpen iig wat specificaties zoals aantal kanalen van de zender en accu.

Als je nu wat goede en duidelijke foto's maakt van de hele printplaat, kunnen we zien wat er precies stuk is. Met een google op dat onderdeel word ik niet echt veel wijzer.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 10:57
Foto's zijn wel noodzakelijk, maar ik kan je wel een klein zetje in de goede richting geven.

Aan de accu hangt altijd direct de ESC (Electronic Speed Controller). Deze neemt de accuspanning, vormt dat om naar onder andere een spanning waar je logische componenten op kunnen werken (5V) en stuurt de motoren aan. Wanneer je de accu verkeerd om aansluit, gaat er vanalles stuk aan dat printje (3-cels accu verkeerd om aansluiten is voldoende om MOSFETs te slopen), maar vaak is die ESC wel los te vinden en te vervangen. Misschien dat je naar een ESC moet zoeken met de modelnaam van je modelauto.

Maar, om je echt te kunnen helpen moeten we, zoals bovenstaand al zei, foto's hebben. Van de auto, van de printplaat, de aansluitingen, de motoren, de verbindingen tussen meerdere PCB's mocht dat relevant zijn, foto's van de IC's met leesbare tekst, enzovoorts. Zorg er voor dat we goed kunnen zien waar we mee te maken hebben :)