Laat ik een beetje een serieuze reactie proberen te plaatsen in dit hopeloos off-topic geraakte topic...
Ik heb zelf een (over het algemeen vrijlopend) konijn en vogels gehad in het verleden. Beide staan ze goed bekend voor het knaaggedrag.
Belangrijk is om te weten (al ga ik een beetje afwijken van de scope van dit forum daarvoor): Parkieten en papegaai-achtigen moeten nu eenmaal knagen en schuren. De snavel van een parkiet en een papegaai groeit, net als een mensennagel, door. Om de snavel scherp te houden en niet te laten woekeren, knaagt en schuurt de vogel zijn snavel aan allerhande voorwerpen. Zorg er dus voor dat een vogel een stok heeft waaraan hij zijn snavel kan schuren (zitstok van puimsteen is hier uitermate geschikt voor, en is ook vaak een favoriet zitplekje voor de meeste parkieten).
Het zit een beetje in de aard van het beestje om te moeten knagen. Het is een vorm van vermaak en een vorm van onderzoeken voor een vogel. Wel geeft de vogel over het algemeen de voorkeur aan knaaggoed wat hij daadwerkelijk kan slopen. Zie:
https://www.parkietenfreak.nl/a-speelgoed.php. Het neerleggen van wat oude WC-rolletjes, eierdoosjes, enzovoorts, kan helpen de aandacht af te leiden van de waardevollere inventaris.
Dan het stukje preventie en repressie: Om je kabels te beschermen tegen knaaggedrag zal je waarschijnlijk moeten kijken naar een omhulsel voor je kabel. Vaak is dat plastic niet zo interessant (ze kunnen lastig een rand vinden om te beginnen met stukknagen), en mocht het ze wel lukken kan je zien wanneer de kabelbinder kapot gaat zodat je deze op tijd kan vervangen met een nieuw stuk. Houd er wel rekening mee dat plastic niet echt gezond is voor zo'n diertje, dus mochten ze erg enthousiast te werk gaan, dan is dat helaas geen duurzame oplossing.
Maar misschien dat dat in combinatie met een stukje repressie wel te bewerkstelligen is, en dat kan in de vorm van een bitterglazuur. Je kunt bij drogisten vaak wel bittere nagellak vinden ter voorkomen van nagelbijten. Dit zou je dan op je kabels of je kabelhulzen kunnen doen. Ik weet dat dit voor konijnen fantastisch werkt, maar of het ook zo goed werkt voor vogels weet ik eigenlijk niet uit eigen ervaring.
Tot slot: Vogels zijn van nature erg afhankelijk van hun zicht voor hun overleven, en hebben daarom vaak de voorkeur voor hoge plekken met goed ruimtelijk overzicht. Krappe plekken onder bureaus zijn over het algemeen toch wat minder succesvol. Door de meeste kabels op lastig bereikbare plekken te leggen, onder het bureau in een kabelgeleider, you name it, kan je ook ervoor zorgen dat de vogel niet graag de kabel gaat opzoeken.
Verder zou ik vooral kijken of je apparatuur met vervangbare kabels kunt vinden mocht het gebeuren. Met garantie voorkomen kan niet, dan zou het fijn zijn om je miniUSB kabel naar je toetsenbord gewoon te kunnen vervangen met een kabeltje van de kringloper van een euro, dan dat je je een heel nieuw toetsenbord moet kopen.
[
Voor 5% gewijzigd door
naarden 4ever op 24-09-2019 22:04
]