Gaming desktop voor neefje tot 900 euro (en led's ofcourse)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adia
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-03-2023
Allereerst; bedankt voor het lezen van deze post.

Daarnaast, probeer ik een desktop samen te stellen voor mijn neefje. Stukje kader hierbij: het idee is om samen met mijn neefje een pc in elkaar te zetten. Deels als dag-activiteit, deels als onderwijsactiviteit, maar vooral zodat hij een fatsoenlijk systeem heeft staan waar hij de komende 4 jaar op kan gamen/huiswerken/andere interesses ontwikkelen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment is hij 13 jaren oud, dus zal het vooral gebruikt worden voor gamen de komende jaren. Momenteel is dat vooral Minecraft, wat niet zoveel specs eist, echter zal dat natuurlijk spoedig kunnen veranderen naarmate hij zijn pubertijd doorloopt. Beoogde doelstelling: vooral Gamen.

Wat is je budget?
Het maximum budget is 900 euro. Aan de hand van de laatste BBG (September) zit het grootste verschil in de videokaartkeuze, dus de prijs zal hier sterk vanaf hangen mijns inzien. En mag dus goedkoper.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis en toetsenbord worden meegenomen. Daarnaast is ook al een behuizing aanwezig, dat is namelijk mijn laatste schenking aan hem: De NZXT Lexa zwart (link hieronder in tabel), natuurlijk puur op looks geniaal voor zo'n mannetje van 13.

Merkvoorkeur:
Geen

Overklokambities:
Nee

Wat verwacht je van ons?
1. Graag zou ik een tweede set ogen willen die de gehele lijst een keer checkt op zaken die ik over het hoofd heb gezien.

2. Graag zou ik advies willen of ik een ATX of mATX bord zal nemen voor de huidige behuizing. (momenteel mATX in lijst opgenomen)

3. Graag zou ik advies willen over de videokaart of deze niet overkill is. Momenteel is het natuurlijk overkill, maar met toekomstperspectief is dat misschien anders.

4. Kan ik met de gekozen voeding nog wat led-balkjes of (extra) led-verlichte fans kwijt? Ik weet niet precies hoeveel voeding-aansluitingen al bezet zijn door de primaire functies van het systeem.

Wat heb je zelf al gevonden?
Wat betreft behuizing, de manual van de behuizing citeerd:
The Lexa supports the following type of motherboards: ATX, MINI
ATX, and MICRO ATX.

A1~A9 ATX
F1~F9 FLEX ATX
M1~M9 MINI ATX
U1~U9 MICRO ATX

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 83,05€ 83,05
1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC€ 154,-€ 154,-
1BehuizingenNZXT Lexa Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 74,90€ 74,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 63,04€ 63,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,76

Updated: gekozen voor ATX mobo ipv mATX en de GPU gedownscaled voor goedkoper systeem (want overkill)

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Adia op 29-10-2019 14:35)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat is een full HD monitor, Minecraft kun je iig prima spelen met onboard graphics:
reviews: AMD's 2400G en 2200G - Budgetgaming met igp op 1080p
De 3400G is eigenlijk de meerprijs niet waard omdat het nog steeds een quad core Zen+ is en geen Zen2. Wil je met het oog op andere games een losse VGA, pak dan een 2600 (met 127 euro een mega deal nu) en druk daar een RX 570 bij in.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafiatounes
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zou eerder voor een Ryzen 3400G gaan zonder een aparte GPU op het moment, zodra hij andere meereisende games gaat spelen hier een GPU erbij gooien.

Multiple pc builds in progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik zou zeggen met de rek die nog in het budget zit: ga voor een Ryzen 3600 ipv 2600, stukje nieuwer, stuk sneller.

Je behuizing is gemaakt voor ATX moederborden, die zou ik er dan ook een indoen, of gaan voor een mATX kast, ziet er beide stukken beter uit dan een ielig mobo in een kast van een kast.
Persooniljk zou ik ook een andere kast nemen. Looks zijn persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar de indeling met de voeding bovenin is niet meer van deze tijd en zorgt dat je voeding warme lucht van binnenin de kast aanzuigt in plaats van frisse lucht van onder de kast.

Voeding is aan de krappe kant, 500-550w is wel aan te raden met een RX 5700.

Monitor wordt meegenomen zeg je; wat is dit voor soort monitor? De resolutie en refreshrate zijn nl. van enig belang bij het uitzoeken van een videokaart. Die 5700 is ernstig overkill voor 1024x768 op 60Hz maar gaat een 4k scherm niet met 60fps aan kunnen sturen en bijvoorbeeld 1440p/144Hz twijfelachtig.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

mafiatounes schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:13:
Ik zou eerder voor een Ryzen 3400G gaan zonder een aparte GPU op het moment, zodra hij andere meereisende games gaat spelen hier een GPU erbij gooien.
Met hem!

De 3400G is 25 euro duurder dan de 2600, maar wel een nieuwere generatie, en dus met geïntegreerde videokaart waarop je een hoop games nog best oké kunt spelen, en voor minecraft is het dikke overkill.

Voor de dik 300 euro die je bespaart kun je over 1 (of 2) jaar een stuk meer performance krijgen, én weer een leuk stukje uizoek-en-upgrade dagbestedingtijd met je neefje.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adia
Wintervacht schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:13:

Je behuizing is gemaakt voor ATX moederborden, die zou ik er dan ook een indoen, of gaan voor een mATX kast, ziet er beide stukken beter uit dan een ielig mobo in een kast van een kast.
Persooniljk zou ik ook een andere kast nemen. Looks zijn persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar de indeling met de voeding bovenin is niet meer van deze tijd en zorgt dat je voeding warme lucht van binnenin de kast aanzuigt in plaats van frisse lucht van onder de kast.
Dat een mATX mobo in een kast als deze er ielig uitziet was mij ook al eens in gedachte voorbij geschoten. Echter is hij al verkocht op de kast, dus rest nog de optie om een ander mobo te nemen. Echter is het zo lang geleden dat ik hier naar gekeken heb, dat ik helemaal niet meer zo in de harde waren zit.

Onderstaand moederbord lijkt compatible met overige onderdelen, echter misschien weer overkill?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI B450-A PRO€ 99,99€ 99,99
Monitor wordt meegenomen zeg je; wat is dit voor soort monitor? De resolutie en refreshrate zijn nl. van enig belang bij het uitzoeken van een videokaart. Die 5700 is ernstig overkill voor 1024x768 op 60Hz maar gaat een 4k scherm niet met 60fps aan kunnen sturen en bijvoorbeeld 1440p/144Hz twijfelachtig.
Huidige monitor is een 27 inch Dell P2714H. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij per se 4k wil gaan gamen en mijn gok is dat ie 'gewoon' lekker op 1440p/60-80Hz gamed.
EMP schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:19:
[...]

Met hem!

De 3400G is 25 euro duurder dan de 2600, maar wel een nieuwere generatie, en dus met geïntegreerde videokaart waarop je een hoop games nog best oké kunt spelen, en voor minecraft is het dikke overkill.

Voor de dik 300 euro die je bespaart kun je over 1 (of 2) jaar een stuk meer performance krijgen, én weer een leuk stukje uizoek-en-upgrade dagbestedingtijd met je neefje.
De tip om 25 euro te investeren in CPU is een mooie, neem ik mee!
En dat de GPU overkill is snap ik, echter zou ik niet weten wat het alternatief moet zijn: On-board GPU nooit iets mee gedaan/geen ervaring mee. En besparen op GPU om vervolgens over 2 jaar alleen GPU te upgraden lijkt me ook weer niet handig.

Startpost-tabel aangepast op moederbordkeuze, tip wat betreft CPU en de GPU gedownscaled qua overkill/prijs-verhouding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Adia schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:02:
[...]

Huidige monitor is een 27 inch Dell P2714H. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij per se 4k wil gaan gamen en mijn gok is dat ie 'gewoon' lekker op 1440p/60-80Hz gamed.

[...]

De tip om 25 euro te investeren in CPU is een mooie, neem ik mee!
En dat de GPU overkill is snap ik, echter zou ik niet weten wat het alternatief moet zijn: On-board GPU nooit iets mee gedaan/geen ervaring mee. En besparen op GPU om vervolgens over 2 jaar alleen GPU te upgraden lijkt me ook weer niet handig.
Die monitor is 1080p/60Hz, dus ik zou zeggen schroef de GPU terug naar een RX 570 of 580 (beide genoeg voor 1080p/60) en upgrade die 3400G (G voor graphics) naar een 3600 zonder ingebakken gpu, daar maak je toch geen gebruik van en een rappe cpu zal meer plezier opleveren dan een gpu die altijd maar 40-50% van zijn capaciteit kan gebruiken.

Besparen op een gpu om over 2 jaar te upgraden is vrij normaal, als je over 2 jaar toch een 144Hz/1440p/4k scherm wil zul je hem toch moeten vervangen en dan is er wellicht een betere kaart die geschikt is voor die resoluties, maar voor minder centen dan de 5700 nu kost :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat is een full HD monitor, Minecraft kun je iig prima spelen met onboard graphics:
reviews: AMD's 2400G en 2200G - Budgetgaming met igp op 1080p
De 3400G is eigenlijk de meerprijs niet waard omdat het nog steeds een quad core Zen+ is en geen Zen2. Wil je met het oog op andere games een losse VGA, pak dan een 2600 (met 127 euro een mega deal nu) en druk daar een RX 570 bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adia
Dan ga ik/we denk ik voor de RX570, puur zodat er ruimte is om ook iets anders te spelen dan Minecraft. Welke CPU het dan wordt, weet ik nog niet helemaal, daarvoor check ik vanavond dan benchmarks.

Dan nog de vraag: Is 400 W voeding voldoende voor dit systeem?
Met de lijst in startpost kom ik uit op 190W: 120W voor GPU, 65W voor CPU, 5W voor SSD. Echter komen daar nog wat fans en uitbreidende SSD/HDD bij, dus zit ik met 400W goed, toch?

En is moederbord compatible met overigen? Lijkt compatible qua CPU socket en DDR4, maar zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 21% gewijzigd door Adia op 24-09-2019 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Adia schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:47:
Dan ga ik/we denk ik voor de RX570, puur zodat er ruimte is om ook iets anders te spelen dan Minecraft. Welke CPU het dan wordt, weet ik nog niet helemaal, daarvoor check ik vanavond dan benchmarks.

Dan nog de vraag: Is 400 W voeding voldoende voor dit systeem? (Met lijst in startpost)
En is moederbord compatible met overigen? (lijkt compatible qua CPU socket en DDR4)
400w is genoeg voor een RX570 + 2600/3600.
Het ram daarintegen komt niet voor op de QVL van het MSI pro mobo, dat wil niet per definitie zeggen dat het niet werkt, maar het is altijd beter om na te gaan of het ook daadwerkelijk ondersteund word door de fabrikant.
Daarnaast heeft ryzen baat bij snel geheugen en veel mensen roepen dat 3200-3600 MT/s de sweet spot is, waarbij 3200 MT/s meestal iets goedkoper uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Adia wissel de 3400G voor 2600X(zelfde prijs). G heb je niet nodig als je een videokaart erbij haalt, en de 2600X presteert beter. btw dit moederbord is ook prima pricewatch: ASRock B450 Pro4

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adia
Hackus schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:58:
@Adia wissel de 3400G voor 2600X(zelfde prijs). G heb je niet nodig als je een videokaart erbij haalt, en de 2600X presteert beter. btw dit moederbord is ook prima pricewatch: ASRock B450 Pro4
Deze wijzigingen doorgevoerd in startpost-tabel. Inderdaad om de G eruit te halen, nog niet definitief gekozen voor deze CPU maar is in ieder geval goede placeholder voor nu.

Verder ook moederbord aangepast naar iets goedkopere keuze.
Wintervacht schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:57:
[...]

400w is genoeg voor een RX570 + 2600/3600.
Het ram daarintegen komt niet voor op de QVL van het MSI pro mobo, dat wil niet per definitie zeggen dat het niet werkt, maar het is altijd beter om na te gaan of het ook daadwerkelijk ondersteund word door de fabrikant.
Daarnaast heeft ryzen baat bij snel geheugen en veel mensen roepen dat 3200-3600 MT/s de sweet spot is, waarbij 3200 MT/s meestal iets goedkoper uitvalt.
Dank voor de PSU check.
Qua QVL van moederborden. Ik heb zojuist de switch weer (terug) gemaakt naar ASRock, maar dan nu een ATX bord. Bij dit type mobo kan ik wel een QVL vinden, maar deze loopt maar tot DDR3 (en dus niet DDR4), kan iemand bevestigen of huidig gekozen geheugen compatible is met huidig gekozen mobo (of alternatief aanraden)?

Wanneer dit gedaan is, lijkt me dit een prima systeem.
Alvast bedankt voor alle moeite tot dusver en het beantwoorden van mijn low-input vraagstellingen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 23:51
Ik weet niet op welke termijn je de pc wilt bouwen, maar het kan de moeite waard zijn om te wachten op de 3500(X) die er mogelijk binnenkort aankomt. Dat lijkt me in potentie een goede kandidaat voor een build met dit budget. Deze chip heeft 6 ipv 4 cores (wel zonder SMT), heeft nieuwere Zen2-architectuur en gaat vermoedelijk ongeveer evenveel kosten als de 3400G nu. Dat is dan niet meer zo'n goede keuze, helemaal als je toch voor een dedicated gpu gaat.

Het nadeel is alleen dat er nog niks bekend is over beschikbaarheid. Het kan dus net zo goed nog een paar maanden duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adia
Ah, natuurlijk, het kan natuurlijk ook omgedraait worden QVL van geheugen. Dank!
AsusEDje schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:14:
Ik weet niet op welke termijn je de pc wilt bouwen, maar het kan de moeite waard zijn om te wachten op de 3500(X) die er mogelijk binnenkort aankomt. Dat lijkt me in potentie een goede kandidaat voor een build met dit budget. Deze chip heeft 6 ipv 4 cores (wel zonder SMT), heeft nieuwere Zen2-architectuur en gaat vermoedelijk ongeveer evenveel kosten als de 3400G nu. Dat is dan niet meer zo'n goede keuze, helemaal als je toch voor een dedicated gpu gaat.

Het nadeel is alleen dat er nog niks bekend is over beschikbaarheid. Het kan dus net zo goed nog een paar maanden duren.
Het idee is wel om dit op korte termijn in elkaar te zetten. Dus wachten op een CPU met, momenteel, nog geen beschikbare info wordt de kleine man niet zo blij van vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Adia schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:08:
[...]

Deze wijzigingen doorgevoerd in startpost-tabel. Inderdaad om de G eruit te halen, nog niet definitief gekozen voor deze CPU maar is in ieder geval goede placeholder voor nu.

Verder ook moederbord aangepast naar iets goedkopere keuze.

[...]

Dank voor de PSU check.
Qua QVL van moederborden. Ik heb zojuist de switch weer (terug) gemaakt naar ASRock, maar dan nu een ATX bord. Bij dit type mobo kan ik wel een QVL vinden, maar deze loopt maar tot DDR3 (en dus niet DDR4), kan iemand bevestigen of huidig gekozen geheugen compatible is met huidig gekozen mobo (of alternatief aanraden)?

Wanneer dit gedaan is, lijkt me dit een prima systeem.
Alvast bedankt voor alle moeite tot dusver en het beantwoorden van mijn low-input vraagstellingen |:(
Dat kun je niet zeggen tot je een CPU gekozen hebt, verschillende generaties supporten namelijk verschillende rambankjes :+
Ik kan je al wel vertellen dat je wellicht verkeerd hebt gekeken op de website, op de support pagina voor de ASrock B450 Pro4 die @Hackus voorstelt gaat het namelijk mooi door tot DDR4 support :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adia
Wintervacht schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:16:
[...]

Dat kun je niet zeggen tot je een CPU gekozen hebt, verschillende generaties supporten namelijk verschillende rambankjes :+
Ik kan je al wel vertellen dat je wellicht verkeerd hebt gekeken op de website, op de support pagina voor de ASrock B450 Pro4 die @Hackus voorstelt gaat het namelijk mooi door tot DDR4 support :)
Ja snap ik heel goed. Momenteel is de start-post up to date en is dit al een mooi systeempje. Dus ik denk dat het hierbij blijft.

Zal het vanavond nog een tijdje mijn volledige aandacht geven en mocht daar een wijziging in komen deze nog eventueel doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
De asrock pro moederborden zijn eigenlijk helemaal niet meer zo interessant op het moment. Ze kostte zo'n 50/60 euro ten tijde van het opstellen van de BBG maar waarschijnlijk zijn ze te populair geworden en is de prijs omhoog gegaan (te hoog). Voor 13 euro meer krijg je van de zelfde fabrikant nu een moederbord met RGB, uitstekende geluidsoplossing, SSD koelelement en het heeft de zelfde kleurstelling als de PC case: pricewatch: ASRock B450 Steel Legend
Of de matx versie (2 sata poorten minder en geen ssd heatsink) pricewatch: ASRock B450M Steel Legend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rem_NL schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:12:
De asrock pro moederborden zijn eigenlijk helemaal niet meer zo interessant op het moment. Ze kostte zo'n 50/60 euro ten tijde van het opstellen van de BBG maar waarschijnlijk zijn ze te populair geworden en is de prijs omhoog gegaan (te hoog). Voor 13 euro meer krijg je van de zelfde fabrikant nu een moederbord met RGB, uitstekende geluidsoplossing, SSD koelelement en het heeft de zelfde kleurstelling als de PC case: pricewatch: ASRock B450 Steel Legend
Of de matx versie (2 sata poorten minder en geen ssd heatsink) pricewatch: ASRock B450M Steel Legend
Prijs van deze is altijd al boven de €80,- ;) waarom zou je voor een simpel systeem €100,- uitgeven aan MB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:02
In de BBG stond altijd de micro atx versie (imo ook de betere koop), en die is nooit onder de 65 geweest.
Daarnaast is de vrm op de steel legend minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Hackus schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:20:
[...]

Prijs van deze is altijd al boven de €80,- ;) waarom zou je voor een simpel systeem €100,- uitgeven aan MB ?
je hebt gelijk, ik ben er waarschijnlijk 2 door elkaar gehaald -.-

@mitsumark de VRM's zijn nagenoeg het zelfde, maar de pro versie heeft wel een beter koel element imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:02
Rem_NL schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:39:
[...]
@mitsumark de VRM's zijn nagenoeg het zelfde, maar de pro versie heeft wel een beter koel element imo
De pro4 heeft 6x sm4337 en de steel legend slechts 4x sm4337 (of de pz0903pk, aantal hetzelfde).

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 24-09-2019 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
mitsumark schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:44:
[...]

De pro4 heeft 6x sm4337 en de steel legend slechts 4x sm4337 (of de pz0903pk, aantal hetzelfde).
chokes zijn ook anders, en zo wellicht nog een paar verschillen inderdaad, maar mijn inziens ga je effectief geen verschil zien voor dikkere CPU's of overklok resultaten. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Maar de steel legend kan prima 1.425 volt aan met hoge omgevingstemperatuur *24 graden. Met OIA waterkoelblok (dus zonder actieve fan naast vrm). Iets warmer dan de pro verder ruim binnen safe waardes. Als je echt graag wil dan kan ik de bronnen er nog wel bij zoeken, maar echt spannende verschillen zijn er effectief niet imo.
Pagina: 1