Access point, achter access point hangen, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwgpengelbert
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-10-2023
Hallo,

Ik heb het even gegoogled maar kon het toch niet vinden.

Ik heb thuis een netwerk aangelegd met 1 hoofdrouter en 3 extra routers.

Deze 3 staan ingesteld als access point.

Dit gaat helemaal goed! Nu mijn vraag:

Kan ik nog een router extra als access point toevoegen, bekabeld maar deze niet in het hoofdrouter prikken maar in een van de access points?

Dan krijg je dus 2 access points seriëel achter elkaar!

Hoor graag!

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
pwgpengelbert,

Ja dit kan zolang je alles maar goed aansluit en insteld,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom zou je dat willen? Wat is je doel?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pwgpengelbert schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:51:
Kan ik nog een router extra als access point toevoegen, bekabeld maar deze niet in het hoofdrouter prikken maar in een van de access points?
Ja, zou moeten werken
Dan krijg je dus 2 access points seriëel achter elkaar!
Nee (dit gaat vooral over taalgebruik), je gebruikt namelijk meer dan een access point.

De routers die je los koopt bestaan eigenlijk uit 3 onderdelen, en zijn gecombineerd in 1 apparaat:
1. router (verbindt netwerken)
2. switch (verbindt netwerkkabels)
3. access point (“draadloze” switch)

Met het omzetten van de router naar een access point, hou je de switch functie. Meestal,krijg je er zelfs een switch poort bij (de voormalige WAN poort, die er in de feitelijke router nog wel is).

Je hebt dus:

ISP
|
router
switch — apparaten
|— AP1 >> WiFi
|
switch — apparaten
|— AP2 >> WiFi
|
switch — apparaten
|— AP3 >> WiFi
|
switch — apparaten
|— AP4 >> WiFi

Maar wat wil je bereiken met deze kerstboom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 11:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik heb thuis ook een router ingesteld in AP modus (Asus RT-AC68U), de switchpoorten werken nog gewoon en daar heb ik mijn PC aan hangen, scheelt weer een switch (of een extra kabel trekken).

[ Voor 8% gewijzigd door Lawwie op 24-09-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@pwgpengelbert welkom op het forum.

Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even het volgende willen toevoegen:
- Welke hardware gebruik je allemaal? (En wil je gebruiken?)
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?
- Hoe zit het e.e.a. nu aangesloten?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Verder heb ik even je titel gewijzigd, zodat het wat duidelijker is.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 24-09-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwgpengelbert
Sorry jongens voor de korte uitleg.

Het is een groot pand waarbij de wifi niet elke kamer raakt.
Ik heb het allersnelste internet van Caiway glasvezel en op het router in de meterkast heb ik 3 extra routers middels allemaal een eigen kabel als access point ingesteld.

Nu blijkt dat ik toch bij een tweetal kamers op de tweede verdieping het signaal niet sterk genoeg is. Hiervoor wil ik dus daar nog een access point maken. Er ligt op de tweede verdieping al een access point en het zou erg prettig zijn met kabel trekken dat ik dus vanuit dat access point kan doorwerken ipv weer uit de meterkast nog een 4de kabel moet trekken.

Daarnaast zit het router ook vol omdat naast de 3 routers er ook een videobeveiliging op het eerste router is in poort 4.

Ik gebruik tp link routers waarbij de eerste actief staat in de meterkast en de andere 3 als access points. Alleen een eigen naam en wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwgpengelbert
Lawwie schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:32:
Ik heb thuis ook een router ingesteld in AP modus (Asus RT-AC68U), de switchpoorten werken nog gewoon en daar heb ik mijn PC aan hangen, scheelt weer een switch (of een extra kabel trekken).
Dus je zou zeggen of pc of nog een router erbij moet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwgpengelbert
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:31:
[...]

Ja, zou moeten werken

[...]

Nee (dit gaat vooral over taalgebruik), je gebruikt namelijk meer dan een access point.

De routers die je los koopt bestaan eigenlijk uit 3 onderdelen, en zijn gecombineerd in 1 apparaat:
1. router (verbindt netwerken)
2. switch (verbindt netwerkkabels)
3. access point (“draadloze” switch)

Met het omzetten van de router naar een access point, hou je de switch functie. Meestal,krijg je er zelfs een switch poort bij (de voormalige WAN poort, die er in de feitelijke router nog wel is).

Je hebt dus:

ISP
|
router
switch — apparaten
|— AP1 >> WiFi
|
switch — apparaten
|— AP2 >> WiFi
|
switch — apparaten
|— AP3 >> WiFi
|
switch — apparaten
|— AP4 >> WiFi

Maar wat wil je bereiken met deze kerstboom?
Dank!

Ik wil dus het hele pand, 12 kamers en veel beton voorzien van goede wifi signalen...

En nu wil ik dus:

Router ---->AP4------> AP5>>wifi

Kan dat?

Ipv router ---ap5 --- wifi

Dank!

Ik kan het nu niet testen omdat ik niet dagelijks in het pand ben dus voordat ik nog een router koop en kabels was ik benieuwd!

Mijn dank is groot!

Wil je voortaan reageren in één post om meerdere personen? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 24-09-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 15:05
Dit kan wel, let er wel op dat je niet meerdere dhcp-servers enz in je netwerk krijgt met zoveel routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:29

lier

MikroTik nerd

En zorg dat je de kanalen goed verdeeld en het zendvermogen terug schroeft (zeker op de 2G radio).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

whitedrag152 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:04:
Dit kan wel, let er wel op dat je niet meerdere dhcp-servers enz in je netwerk krijgt met zoveel routers.
Dat is alleen zo als je de router een router laat zijn. Als je ze Access Point laat zijn zullen ze zich gewoon conformeren aan de router en geen eigen adressen uitdelen. Check het wel even inderdaad.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwgpengelbert
MsG schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:10:
[...]

Dat is alleen zo als je de router een router laat zijn. Als je ze Access Point laat zijn zullen ze zich gewoon conformeren aan de router en geen eigen adressen uitdelen. Check het wel even inderdaad.
Maar ik doe dus een access point naar een access point... Kan het nu wel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

pwgpengelbert schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:35:
[...]

Maar ik doe dus een access point naar een access point... Kan het nu wel of niet?
Jazeker, als die beide geen DHCP-servers draaien is het gewoon alsof je switches installeert, die ook nog eens WiFi-signaal uitzenden.

Maar check dus even of je ten allen tijde in hetzelfde subnet zit, op alle wifi-plekken. Als dat niet zo is, heb je iets verkeerd geconfigureerd.

Welke concrete producten hebben we het over?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:40

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja het kan.

Een fatsoenlijk WiFi-systeem of accespoint zal wel beter presteren dat een setje bij elkaar geraapte routers dat ingesteld is als accespoints.

Behalve als je tweede accesspoint PoE wil vangen (en de unit daarvoor die niet doorstuurt, dan heb je een PoE injector nodig.

Daarnaast als ze beide dezelfde kabel terug naar de router gebruiken, moeten ze wel de bandbreedte van de kabel delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwgpengelbert
Accretion schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:41:
Ja het kan.

Een fatsoenlijk WiFi-systeem of accespoint zal wel beter presteren dat een setje bij elkaar geraapte routers dat ingesteld is als accespoints.

Behalve als je tweede accesspoint PoE wil vangen (en de unit daarvoor die niet doorstuurt, dan heb je een PoE injector nodig.

Daarnaast als ze beide dezelfde kabel terug naar de router gebruiken, moeten ze wel de bandbreedte van de kabel delen
Goed punt van de bandbreedte van de kabel.

Ik zoek de merknamen even op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat ik mij oprecht afvraag is, of je bij Whatsapp bellen (o.i.d) geen onderbreking hebt wanneer je van een AP naar de ander gaat?

En heeft elk AP zijn eigen SSID of zitten ze elkaar in de weg met dezelfde SSID's?
Hoeveel clients kan een zo'n router aan, en wisselt die automatisch clients naar andere AP's als er een te vol raakt?
En wil je ook een Wifi-gastnetwerk?

En is de range van een zo'n router-AP niet veel minder dan een "normaal" accesspoint.

Maar dat is eigenlijk een heel andere discussie dan het feit of het wel/niet kan via een kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

pwgpengelbert schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:49:
Sorry jongens voor de korte uitleg.

Het is een groot pand waarbij de wifi niet elke kamer raakt.
Ik heb het allersnelste internet van Caiway glasvezel en op het router in de meterkast heb ik 3 extra routers middels allemaal een eigen kabel als access point ingesteld.

Nu blijkt dat ik toch bij een tweetal kamers op de tweede verdieping het signaal niet sterk genoeg is. Hiervoor wil ik dus daar nog een access point maken. Er ligt op de tweede verdieping al een access point en het zou erg prettig zijn met kabel trekken dat ik dus vanuit dat access point kan doorwerken ipv weer uit de meterkast nog een 4de kabel moet trekken.

Daarnaast zit het router ook vol omdat naast de 3 routers er ook een videobeveiliging op het eerste router is in poort 4.

Ik gebruik tp link routers waarbij de eerste actief staat in de meterkast en de andere 3 als access points. Alleen een eigen naam en wachtwoord.
Als je het goed wil doen:
Centraal punt maken, daar een centrale switch ophangen en alle kabels daar heen trekken.

Het klinkt of het een zakelijke omgeving is, geen huis. Doe het dan alsjeblieft goed en ga geen AP's doorlinken aan elkaar. Dat kán wel, maar je beperkt je bandbreedte en je maakt er een hobby bob oplossing van.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:38

Nox

Noxiuz

Als je de extra router exact zo instelt als de rest (dhcp server uit, fixed ip buiten de ip range van je dhcp server, zelfde subnet, geen nat aan) dan kan je de lan-aansluitingen aan elkaar knopen.

Probeer het aantal apparaten 'in serie' of daisy chainen wat te beperken als mogelijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwgpengelbert
unezra schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:59:
[...]

Centraal punt maken, daar een centrale switch ophangen en alle kabels daar heen trekken.

Het klinkt of het een zakelijke omgeving is, geen huis. Doe het dan alsjeblieft goed en ga geen AP's doorlinken aan elkaar. Dat kán wel, maar je beperkt je bandbreedte en je maakt er een hobby bob oplossing van.
Merci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwgpengelbert
Nox schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:04:
Als je de extra router exact zo instelt als de rest (dhcp server uit, fixed ip buiten de ip range van je dhcp server, zelfde subnet, geen nat aan) dan kan je de lan-aansluitingen aan elkaar knopen.

Probeer het aantal apparaten 'in serie' of daisy chainen wat te beperken als mogelijk.
Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Accretion schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:58:
Wat ik mij oprecht afvraag is, of je bij Whatsapp bellen (o.i.d) geen onderbreking hebt wanneer je van een AP naar de ander gaat?

En heeft elk AP zijn eigen SSID of zitten ze elkaar in de weg met dezelfde SSID's?
Hoeveel clients kan een zo'n router aan, en wisselt die automatisch clients naar andere AP's als er een te vol raakt?
En wil je ook een Wifi-gastnetwerk?

En is de range van een zo'n router-AP niet veel minder dan een "normaal" accesspoint.

Maar dat is eigenlijk een heel andere discussie dan het feit of het wel/niet kan via een kabel.
Waarom zou de range van een AP magisch veel beter zijn dan een goede router? Een AccessPoint is vaak weinig meer dan een softwarematig verkreupelde router.

Gaat het inderdaad om een doodgewone thuissituatie @pwgpengelbert of om een zakelijke omgeving? Dat wordt namelijk hier opeens ter discussie gesteld, maar is wel relevant voor de adviezen. Voor een thuissituatie zou ik me ook niet zo druk maken over de gehalveerde bandbreedte van de bekabeling. Alsof je die in een reguliere thuissituatie altijd volledig gevuld hebt. Dat is echt zo'n typisch Tweaker-dingetje, maar zal in de realiteit zelden voor komen.

[ Voor 21% gewijzigd door MsG op 24-09-2019 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

unezra schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:59:
[...]

Kan je mij vertellen hoe je bandbreedte beperkt wordt?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nox schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:18:
[...]

Kan je mij vertellen hoe je bandbreedte beperkt wordt?
Theoretisch omdat alle AP's dezelfde kabel gebruiken (uiteindelijk), je dus maximaal (voor alle AP's samen) één uplink naar de switch hebt.

Een AP is gemaakt voor de job, de router heeft veel functies daarnaast en WiFi is een ondergeschikte bijkomstigheid.

Een AP heeft meer antennas die op een betere manier zijn gerangschikt (4x4 mimo) en wellicht nieuwere versies van WiFi standaarden of over het algemeen gewoon betere prestaties met meerdere apparaten.

De UniFi units doen bijvoorbeeld ook seamless roaming en handover. Waarbij wanneer een AP teveel clients heeft, ze naadloos over worden genomen door de ander.

Als je een set met routertjes allemaal dezelfde SSID geeft, weet je apparaat toch ook niet meer met welke die moet communiceren? En wat als je zo op het randje zit van bereik en/of rondloopt door het gebouw? Zo'n AP setup is zichtbaar als een apparaat (een Mac adres) en wordt onderling verdeelt.
Daarnaast, met UniFi manager kun je het geheel administreren vanuit een punt en statistieken inzien.

Het maakt vooral iets uit voor een bedrijf, het is namelijk ook geen "nette" oplossing, naast dat het wel kan werken is het de vraag of je het zo wil doen.

Als het qua prijs niet veel scheelt (of als je dan met een of een paar AP's al genoeg hebt, in plaats van een dozijn routers) is het al snel de (mindere) moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Accretion schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:51:
[...]

Theoretisch omdat alle AP's dezelfde kabel gebruiken (uiteindelijk), je dus maximaal (voor alle AP's samen) één uplink naar de switch hebt.
Nou is dit in dit geval 1 ap achter een ander ap ge-daisy-chained. Poe poe, alsof er ergens een usecase te bedenken is waar je dat merkt. Nee die is er niet als je er geen servers op aansluit. Bovendien gaat het om wifi, daar haal je per definitie nagenoeg geen gigabit, al helemaal niet op 2 locaties tegelijk en al helemaal niet je internetpijp niet vol.
Een AP is gemaakt voor de job, de router heeft veel functies daarnaast en WiFi is een ondergeschikte bijkomstigheid.
Wifi is een eerste levensbehoefte. Wifi is juist waar die meuk zich op onderscheidt.
Een AP heeft meer antennas die op een betere manier zijn gerangschikt (4x4 mimo) en wellicht nieuwere versies van WiFi standaarden of over het algemeen gewoon betere prestaties met meerdere apparaten.
4x4 AP's heb je niks aan tenzij je 200 clients hebt of 4x4 clients hebt. Laatstgenoemde zijn sowieso geen laptops, enkel desktopkaarten. Overigens allen ver buiten consumentenspul zover ik weet.
De UniFi units doen bijvoorbeeld ook seamless roaming en handover. Waarbij wanneer een AP teveel clients heeft, ze naadloos over worden genomen door de ander.

Als je een set met routertjes allemaal dezelfde SSID geeft, weet je apparaat toch ook niet meer met welke die moet communiceren? Zo'n AP setup is zichtbaar als een apparaat (een Mac adres) en wordt onderling verdeelt.
Ik zie nog altijd meerdere BSSID's bij vrijwel alle netwerken (cisco, ruckus, enz.) en sticky clients zijn van alle tijden.
Daarnaast, met UniFi manager kun je het geheel administreren vanuit een punt en statistieken inzien.

Het maakt vooral iets uit voor een bedrijf, het is namelijk ook geen "nette" oplossing, naast dat het wel kan werken is het de vraag of je het zo wil doen.

Als het qua prijs niet veel scheelt (of als je dan met een of een paar AP's al genoeg hebt, in plaats van een dozijn routers) is het al snel de (mindere) moeite waard.
Zakelijk is het beter om een netwerk met 4 AP's (dat is meer dan 3 werkkamers en een pantry) gewoon uit te besteden aan je ISP. Ook zon ubiquiti netwerk kan problemen geven en met grofweg 20-150 gebruikers op zo'n netwerk wil je user management kunnen toepassen met 802.1x enz. en niet zelf rommelen. Dan ben je per definitie al verkeerd bezig en dan maakt 3 of 40 AP's op deze manier aan elkaar knopen al niet uit.

De meeste problemen (sticky clients) heb je met meer dan 1 AP/router al en is op te lossen door wifi ff aan/uit te doen of gewoon ssid's apart te maken en handmatig het juiste netwerk te kiezen. Ideaal voor wifi in de kelder, woonkamer, schuur en op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwgpengelbert
MsG schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:07:
[...]

Waarom zou de range van een AP magisch veel beter zijn dan een goede router? Een AccessPoint is vaak weinig meer dan een softwarematig verkreupelde router.

Gaat het inderdaad om een doodgewone thuissituatie @pwgpengelbert of om een zakelijke omgeving? Dat wordt namelijk hier opeens ter discussie gesteld, maar is wel relevant voor de adviezen. Voor een thuissituatie zou ik me ook niet zo druk maken over de gehalveerde bandbreedte van de bekabeling. Alsof je die in een reguliere thuissituatie altijd volledig gevuld hebt. Dat is echt zo'n typisch Tweaker-dingetje, maar zal in de realiteit zelden voor komen.
Het gaat om.een verhuurde studenten woning waarin iedereen 2 a 3 devices heeft....er zijn ongeveer 14 personen en het pand is 20m lang en heeft 2 verdiepingen!

[ Voor 4% gewijzigd door pwgpengelbert op 24-09-2019 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

pwgpengelbert schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:05:
[...]

Het gaat om.een verhuurde studenten woning waarin iedereen 2 a 3 devices heeft....er zijn ongeveer 14 personen en het pand is 20m lang en heeft 2 verdiepingen!
:? Waarom spreek je dan over privésituatie? Dat lijkt me heel iets anders dan de situatie die je nu beschrijft. Bovendien zou ik het afraden om met alle bewoners gezellig in 1 subnet te hangen, en iedereen bij elkaars verkeer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwgpengelbert
MsG schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:24:
[...]

:? Waarom spreek je dan over privésituatie? Dat lijkt me heel iets anders dan de situatie die je nu beschrijft. Bovendien zou ik het afraden om met alle bewoners gezellig in 1 subnet te hangen, en iedereen bij elkaars verkeer kan.
Omdat het geen zakelijke omgeving is en we daar geen professioneel netwerk gaan aanleggen. Op deze manier werkt alles goed, op twee kamers na.
Dus het is een thuis situatie imo

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Wij Tweakers zijn van nature al de meest sociale medemens hier op het grote boze internet, bedanken is dus overbodig, alsmede het maken van een dubbelpost :Y

www.google.nl

Pagina: 1