Camera op openbare weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 20:49
Op de route naar de school van mijn kinderen heeft een bewoner een camara opgehangen aan de zijkant van de woning. Mogelijk om de ingang van zijn garage te bewaken.

De muren van de schutting steken een stuk uit en de garagedeur valt ongeveer 30cm naar binnen.
Google maps

Dagelijks lopen mijn kinderen hier langs, de ingang van de school is ongeveer bij het rood/witte bord.Nu ben ik 18+ maar ook mijn minderjarige kinderen komen 5 dagen per week 2 maal per dag op een camera van iemand die ik niet ken.

Op de website van de Autoriteit persoonsgegevens staat dat je wel camera's mag ophangen maar zo min mogelijk op de openbare weg gericht moeten zijn.

Heeft deze bewoner recht om op deze manier zijn eigendom te filmen en mogelijk een groot deel van de openbare weg? En kan ik de bewoner er op aanspreken dat ik (en mijn kinderen) niet gefilmd willen worden op de openbare weg?

Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-10 15:36
Tja is ie echt? Anders maar aanbellen vragen of je mag zien wat die filmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik zie ook een stoep aan de andere kant van de straat.
Is veilig oversteken al behandeld in de klas van je kinderen?

Als je er echt een ding van wilt maken kun je de wijkagent even aanspreken.

[ Voor 27% gewijzigd door ImNotnoa op 24-09-2019 12:46 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:50
Kunt het ook van de andere kant bekijken. Je hebt altijd een extra controle op je kinderen. Mocht ze iets overkomen, heb je altijd dat stuk dat bekeken kan worden.

Ik neem aan dat je kinderen daar gewoon met kleren aan lopen? Dat er dus niet veel te gluren valt (dat doe je beter met een reflexcamera achter een raam). En dat je kinderen ook in winkels komen, waar ze door 20 camera's opgenomen worden?

Maak je gewoon niet zo druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
AZ >>> PB

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:58
offtopic:
Denken we tegenwoordig in onze samenleving dat iedere camera en iedere oude man of vrouw onze kinderen wil begluren? Begrijp me niet verkeerd, ik word al misselijk bij het denken aan misbruikte kinderen ed, maar als volwassen man durf ik bijna geen snoepje meer aan een kind te geven. :|

Je zou kunnen 'controleren' of de camera inderdaad zo min mogelijk van de stoep meeneemt. Wordt een gezellig gesprekje aan de deur :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:45
Hij mág zijn auto bewaken ermee. Ik snap je gevoel , maar vind m moeilijk.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-10 19:01
Sorry hoor maar je stelt je enorm aan. Ik snap heel goed dat steeds meer mensen camera's ophangen en dat uw kinderen op camera staan maakt verder niks uit. Het is de openbare weg en dan mag je filmen, als de filmpjes echter online gezet worden dan MOET diegene toestemming hebben van de vader/moeder van de kinderen, zo niet dan moeten ze onherkenbaar in beeld worden gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://www.politie.nl/th...laatsen-die-opnamen-maakt

Ofwel: ja, het mag als het niet anders kan. Wel moet dit kenbaar gemaakt worden d.m.v. een bord of sticker.

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Tjeerdtq schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:42:
Dagelijks lopen mijn kinderen hier langs, de ingang van de school is ongeveer bij het rood/witte bord.Nu ben ik 18+ maar ook mijn minderjarige kinderen komen 5 dagen per week 2 maal per dag op een camera van iemand die ik niet ken.
Dat gebeurt je overal: winkels, luchthavens, bibliotheken, overheidsgebouwen, tandarts, kapper, reclamezuilen, etc. etc.
Op de website van de Autoriteit persoonsgegevens staat dat je wel camera's mag ophangen maar zo min mogelijk op de openbare weg gericht moeten zijn.
Probeer eerst eens te (laten) achterhalen wàt er nu exact wordt opgenomen.
Heeft deze bewoner recht om op deze manier zijn eigendom te filmen en mogelijk een groot deel van de openbare weg?
Ja, mits......

De uitleg zoals de politie die er aan geeft:

"Mag ik rond mijn eigen bedrijf / woning een camera plaatsen die opnamen maakt?

Het is niet verboden een camera voor de beveiliging van uw eigendom in te zetten. Wel zijn hier wat regels aan verbonden. Bijvoorbeeld:

Wanneer de camera beelden opneemt, moeten bedrijven/particulieren kenbaar maken dat er camera’s hangen. Bijvoorbeeld door een sticker of bordje bij de toegangsdeur.
Daarnaast mogen de opgeslagen beelden doorgaans maximaal 28 dagen bewaard worden en mogen voor derden niet bereikbaar zijn.
U mag alleen opnamen maken met als doel persoonlijke eigendommen te beschermen en niet om de privacy van mensen, dieren, goederen te schenden. Maar als u bijvoorbeeld uw carport in beeld heeft en daarbij is het onvermijdelijk een deel van de stoep in beeld te hebben, is dit wel toegestaan. Enige overlap is namelijk soms onvermijdelijk. Wel bent u verplicht duidelijk zichtbaar te vermelden dat er camerabeveiliging aanwezig is. Bijvoorbeeld door een sticker of bordje bij de toegangsdeur."
En kan ik de bewoner er op aanspreken dat ik (en mijn kinderen) niet gefilmd willen worden op de openbare weg?
Je kunt het altijd proberen maar ik acht de kans van slagen zeer klein.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik snap wel waar je zorgen om maakt maar neem in dat perspectief dan ook mee dat praktisch iedereen (ook minderjarigen) een smartphone hebben met camera die je kinderen op elk willekeurig moment op straat kunnen filmen/fotograferen, dat er ook heel veel auto's rond rijden met camera's onboard die je kinderen in het verkeer filmen, dat in elke McDonald's, winkel etc camera's hangen die 24/7 opnemen die je kinderen opnemen, dat er tig camera's in stedelijke gebieden hangen voor toezicht die je kinderen opnemen, dat als ze aanbellen bij iemand met een "slimme bel"dat ze worden opgenomen, dat er tig camera's zijn die een gedeelte van een openbare weg weg filmen als toegangscontrole of waken over voertuigen etc.

In dat perspectief is het wellicht een beetje overtrokken om nu "ineens" hierop te gaan focussen... als iemand echt heimelijk opnames zou willen maken dan lukt dat altijd en zou dit waarschijnlijk verborgen zijn of vanuit binnen naar buiten worden gefilmd.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tjeerdtq schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:42:
Op de route naar de school van mijn kinderen heeft een bewoner een camara opgehangen aan de zijkant van de woning. Mogelijk om de ingang van zijn garage te bewaken.

De muren van de schutting steken een stuk uit en de garagedeur valt ongeveer 30cm naar binnen.
Google maps

Heeft deze bewoner recht om op deze manier zijn eigendom te filmen en mogelijk een groot deel van de openbare weg? En kan ik de bewoner er op aanspreken dat ik (en mijn kinderen) niet gefilmd willen worden op de openbare weg?

[Afbeelding: Camera]
En heb jij toestemming van de eigenaar van de bedrijfswagen verderop in jouw beeld ?
Misschien komt er nu wel een monteur enorm in de problemen omdat hij zijn auto daar heeft staan.
Met een directe link naar de locatie nog wel ..
Het is goed dat men bewust is van de privacy, maar om daarmee nu die van anderen te mogen schenden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Ik zie dat de eigenaar van het huis geen zicht lijkt te hebben vanaf zijn eigen huis op zijn parkeerplaats, misschien filmt hij alleen zijn auto tegen inbraak. Wie weet heeft hij zelfs het bereik van de camera afgekadert zodat andere dingen niet zichtbaar zijn.

Ik ben ook geneigd te zeggen dat je je drukker maakt dan nodig. Het is de openbare weg waar je kinderen alleen even langsheen lopen. Als men een camera op jouw huis gericht heeft kan ik me voorstellen dat je aangetast wordt op je privacy, maar anders lijkt dit een onschuldige camera van iemand die zijn spullen wil beschermen.

Misschien inderdaad eens aanbellen en proberen aan te voelen wat voor type het is en wat zijn beweegreden is? Wellicht is zijn uitleg vrij logisch en stelt het jou gerust in zijn gedachtegang achter het ophangen van de camera?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
geerttttt schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:08:
Misschien inderdaad eens aanbellen en proberen aan te voelen wat voor type het is en wat zijn beweegreden is? Wellicht is zijn uitleg vrij logisch en stelt het jou gerust in zijn gedachtegang achter het ophangen van de camera?
Of eens vragen aan de lokale buurt/wijkagent of deze eens wil informeren wat de bedoeling is van de camera, gezien er wat "verontruste ouders zijn van schoolgaande kinderen" dan hoef je niet meteen zelf de confrontatie aan te gaan

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Breezers schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:15:
[...]

Of eens vragen aan de lokale buurt/wijkagent of deze eens wil informeren wat de bedoeling is van de camera, gezien er wat "verontruste ouders zijn van schoolgaande kinderen" dan hoef je niet meteen zelf de confrontatie aan te gaan
Zeker een goede optie.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:42
Breezers schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:15:
[...]

Ik kan me voorstellen dat als een wijkagent "verontruste ouders zijn van schoolgaande kinderen" in de mond neemt dat de stempel "pedo" als snel ik geplakt. "Buurtbewoners" klinkt dan wellicht wat neutralen

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Eigenlijk ook wel vreemd dat je je druk maakt over privacy, en je plaatst zelf op internet een foto en een google locatie......

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

@Tjeerdtq Wat zei de bewoner eigenlijk toen je navraag deed over wat 'ie precies filmt en hoelang hij het bewaart?
Dat mis ik een beetje in je TS.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1