Toon posts:

Meer pk uit toyota yaris 2001?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Maurice van Dam
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20-11 11:53
Hallo,

Ik ben in het bezit van een toyota yaris uit 2001. Nu vroeg ik mij af of er modificaties zijn die meer pk toevoegen? Is dit mogelijk? Ik ben erg benieuw of er iets mogelijk is.

Ik zat zelf te denken aan een turbo kit? Als dit bestaat voor deze auto?

Ik hoor het graag,

Maurice

• Danielson
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15:42
Een turbo op een Yaris ui 2001 is complete geldverspilling, deze auto is totaal ongeschikt voor tuninig!

Je kunt het geld beter bij een andere auto liggen met meer vermogen die er op ontworpen is.

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ligt aan de motor, je budget en wat je er van verwacht.
Ja het is mogelijk meer PKs uit een auto te halen, een chiptune is daarbij de makkelijkste en vaak goedkoopste optie, maar de winst ligt tussen de 8 en 15 pk, ga je dus vrijwel niets van merken.

Daarbij sluit ik me aan bij bovenstaande: een yaris uit 2001 is het geld niet waard om te tunen en een turbo kit al helemaal niet. Kost waarschijnlijk meer in aanschaf en VEEL meer in onderhoud dan je auto in zijn geheel waard is.

Edit: je kan er altijd stickers op plakken, iedereen weet dat een sticker 5 pk toevoegt :+

[Voor 8% gewijzigd door Wintervacht op 24-09-2019 11:23]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:42
Dat hangt er vanaf welk model Yaris je hebt. Als je een 1.5 hebt met het befaamde 1NZFE blok dan kun je daar een turbo kit of compressor op zetten. Dan ga je van 105pk naar ongeveer 150pk.

Het 1.3 blokje, de 2NZFE, is niet zoveel eer aan te behalen. Alhoewel deze in Thailand wel bestaat met een turbo (stock Toyota). Dan levert het blokje 130pk ipv de standaard 86pk.

Let wel dat die tubo kit ook ongveer 1000 euro kost en dan moet ie nog ingebouwd worden.
Het mooiste is om een Yaris T-sport te vinden met een TTE compressor er op en dat blokje in je auto te hangen. Je kon toendertijd voor 2000 euro bij de TTE fabriek zo'n compressor erin laten zetten, maar er zijn maar weinig eigenaren die dat hebben gedaan. Dus ze zijn zeldzaam... heel erg zeldzaam.

[Voor 36% gewijzigd door rimave op 24-09-2019 11:27]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:52
Wintervacht schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:22:Edit: je kan er altijd stickers op plakken, iedereen weet dat een sticker 5 pk toevoegt :+
Parkeren achter de McDonalds met de muziek aan; +10pk _/-\o_

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17:22

DataGhost

iPL dev

Het is leuk dat het eventueel kan, kosten daargelaten enzo, maar houd er rekening mee dat een Yaris volgens mij echt een ruk wegligging heeft en dat de hele boel ook nog veilig tot stilstand moet gaan komen. Als je alleen een turbo kit gaat doen zou ik het sterk afraden. Als je vele duizenden euro's daarbovenop erin wilt gooien om het een gebalanceerd geheel te maken, prima. Maar gezien je vorige topics denk ik niet dat dat gaat gebeuren.

[Voor 36% gewijzigd door DataGhost op 24-09-2019 11:29]

• rimave
DataGhost schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:27:
Het is leuk dat het eventueel kan, kosten daargelaten enzo, maar houd er rekening mee dat een Yaris volgens mij echt een ruk wegligging heeft en dat de hele boel ook nog veilig tot stilstand moet gaan komen.
Dat zal je verbazen. Een Yaris ligt prima op de weg. Ik heb een T-Sport gehad en dat ding reed super. Hij trok niet de klinkers uit de straat, maar het was een fijn wagentje. Ik had hem wel verlaagd. Nu heb ik een Yaris verso en ondanks dat die echt boxy is rijdt dat ook niet verkeerd.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Posts dat een gebruiker maar moet googlen zijn onnodig. Help de vraagsteller of reageer gewoon niet.

[Voor 84% gewijzigd door deepbass909 op 24-09-2019 16:02]

39

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

rimave schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:30:
[...]

Dat zal je verbazen. Een Yaris ligt prima op de weg. Ik heb een T-Sport gehad en dat ding reed super. Hij trok niet de klinkers uit de straat, maar het was een fijn wagentje. Ik had hem wel verlaagd. Nu heb ik een Yaris verso en ondanks dat die echt boxy is rijdt dat ook niet verkeerd.
Wat een raadsel :+
Ik zal niet zeggen dat een standaard Yaris rijdt als een natte krant, maar een standaard Yaris rijdt als een natte krant :p
Zelf ook een Suzuki Swift gehad die flink stijve vering en veerpootbruggen had, die lag op de weg als een zak cement, de Swift van een vriendin van me die nog standaard was daarintegen, lag bijna op de zijspiegel in de bochten.

Beetje oneerlijke vergelijking dus, maar je snijdt wel een goed punt aan: als je geld in je wagen wil steken om het plezier op de weg te verhogen zou ik beginnen bij de ophanging en geen geld verspillen aan motor upgrades voor een 18 jaar oud gebakje :p

• Maurice van Dam
Oke ik weet genoeg. Ik kan beter sparen voor een andere (snelle) auto. Ik denk dat maar voor de stickers en muziek ga :P

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 26-11 23:34
Dit is nu je 2e topic over het tjoenen van je bijna 20 jaar oude Yaris.

Kun je met dit soort vragen niet beter terecht op een Toyota forum dan een IT-community?

Antwoord op je vraag: als je er maar genoeg geld tegen aan gooit kan alles. 2e vraag is of het dat waard is, het antwoord is nee.

[Voor 10% gewijzigd door FastFred op 24-09-2019 11:39]

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Danielson
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15:42
Maurice van Dam schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:38:
Oke ik weet genoeg. Ik kan beter sparen voor een andere (snelle) auto. Ik denk dat maar voor de stickers en muziek ga :P
Trots op je! Ik zou hiervoor sparen!

• Maurice van Dam
FastFred schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:38:
Dit is nu je 2e topic over het tjoenen van je bijna 20 jaar oude Yaris.

Kun je met dit soort vragen niet beter terecht op een Toyota forum dan een IT-community?

Antwoord op je vraag: als je er maar genoeg geld tegen aan gooit kan alles.
Haha je hebt gelijk. Op internet kon ik weinig over vinden. Dus vandaar.

• Maurice van Dam
Dat kan ik zeker doen. Prachtige auto!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

rimave schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:30:
[...]

Stock, ja. Ze zijn niet echt ontworpen om hard te gaan. En ik heb even gezocht, die T-Sport is wel behoorlijk anders dan een normale 8)7 Daar zijn de meeste punten die ik zou suggereren al deels in aangepakt ja. Deze "performance" doortrekken naar een non-T-Sport is een beetje vergezocht.

• AtleX
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Danielson schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:20:
Een turbo op een Yaris ui 2001 is complete geldverspilling, deze auto is totaal ongeschikt voor tuninig!
I beg to differ.

@Maurice van Dam, heb je een 1.0, een 1.3 of een 1.5 motor? En is meer vermogen je specifieke doel of wil je gewoon een wat sportievere auto?

[Voor 6% gewijzigd door AtleX op 24-09-2019 11:41]

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

• Maurice van Dam
1.0 :+

• rimave
Wintervacht schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:36:
[...]

Wat een raadsel :+
Ik zal niet zeggen dat een standaard Yaris rijdt als een natte krant, maar een standaard Yaris rijdt als een natte krant :p
Zelf ook een Suzuki Swift gehad die flink stijve vering en veerpootbruggen had, die lag op de weg als een zak cement, de Swift van een vriendin van me die nog standaard was daarintegen, lag bijna op de zijspiegel in de bochten.

Beetje oneerlijke vergelijking dus, maar je snijdt wel een goed punt aan: als je geld in je wagen wil steken om het plezier op de weg te verhogen zou ik beginnen bij de ophanging en geen geld verspillen aan motor upgrades voor een 18 jaar oud gebakje :p
Met de t-sport heb ik een keer geprobeert hoe hard hij nu eigenlijk kon. Ik kwam tot 190 km/h op de teller. Het voelde alsof hij wel harder wilde, maar aangezien het gaspedaal al op de grond zat ging dat niet. Bij die snelheid vond ik hem nog goed op de weg liggen.

Ik heb ook een Yaris hybride gehad voor m'n werk. Deze reed an sich wel geinig met dat hybride systeem, maar hij reed niet erg fijn. Ik bleef maar kleine correcties aan het stuur geven op de snelweg.

Maar de 2020 Yaris schijnt het platform van de C-HR te krijgen, dus die zou theoretisch een goede wegligging moeten hebben.

• Maurice van Dam
Sportievere auto. Dat hij sportief en "snel"aanvoelt

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

AtleX schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:40:
[...]

I beg to differ.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Maurice van Dam, heb je een 1.0, een 1.3 of een 1.5 motor? En is meer vermogen je specifieke doel of wil je gewoon een wat sportievere auto?
Hou het lekker realistisch. Ik heb ook zwaar getunede Lada's gezien. De tuning die op die auto uit jouw foto's is toegepast kost volgens mij een veelvoud van de wagen zelf. Ergo: "complete geldverspilling". Als je er echt voor wilt gaan (en het dus geen geldverspilling vindt) om een track-auto te bouwen dan kom je het niet op die manier op een techforum vragen :p

• Maurice van Dam
Niet helemaal het goede forum idd. Maar ik denk dat ik beter voor een snellere auto kan sparen!

• rimave
DataGhost schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:44:
[...]

Hou het lekker realistisch. Ik heb ook zwaar getunede Lada's gezien. De tuning die op die auto uit jouw foto's is toegepast kost volgens mij een veelvoud van de wagen zelf. Ergo: "complete geldverspilling". Als je er echt voor wilt gaan (en het dus geen geldverspilling vindt) om een track-auto te bouwen dan kom je het niet op die manier op een techforum vragen :p
Mwa, dat valt wel mee. Volgens mij zit er nog het standaard 1500 blokje in. Misschien een open air filter en hij is verlaagd. Ach, en een hobby mag geld kosten toch? :P

Het is in ieder geval leuker spul dan die 13 in een dozijn lease hokken die tegenwoordig op de weg rijden.

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Iedere sticker die je op je auto plakt geeft 5pk extra: dus ik zou je auto vol met stickers plakken 8) Maar om serieus te zijn, daar zou ik geen enkele euro aan verspillingen. Je hebt het over een stadsauto en geen sportieve auto...

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

DataGhost schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:44:
[...]

Het is mijn auto... En niet mijn eerste Yaris. Mijn boodschap was tweeledig. A) Het is best mogelijk wat leuks ermee te doen en b), ik kan de TS misschien wel een beetje op weg helpen.
rimave schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:46:
[...]

Mwa, dat valt wel mee. Volgens mij zit er nog het standaard 1500 blokje in. Misschien een open air filter en hij is verlaagd. Ach, en een hobby mag geld kosten toch? :P

Het is in ieder geval leuker spul dan die 13 in een dozijn lease hokken die tegenwoordig op de weg rijden.
Speclist is iets langer.

• Stripped interior
• Half cage (welded, 50mm main hoop, new larger floor mounts)
• Sabelt GT140 fixed bucket seat on OMP frame (FIA)
• Airbags removed
• Trip computer removed
• Radio removed
• BC Racing BR coilovers (custom valved, 5 KG/mm front springs, 4 KG/mm rear, TRD topmounts rear)
• Polybushed front ARB
• Cusco underbrace
• Whiteline ARB rear
• Summit front strut brace
• OEM Toyota rear brake discs
• Ferrodo rear brake pads
• Black Diamond front brake discs
• Carbone Lorraine RC5+ front brake pads
• Larger throttle body (50mm)
• Custom short air intake
• 2ZZ injectors

En dan vast nog wel een hoop dingen. Constante work in progress. :+

[Voor 45% gewijzigd door AtleX op 24-09-2019 11:52]

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Gewoon voor een Toyota Celica gaan. Daar beginnen de meeste boefjes van 18 in. Want het is zo'n stoere auto. Je kan alleen niet de drempels netjes over. Hehe.

• rimave
Ik geef het maar toe, ik heb een beetje een zwak voor de Yaris
En nee, ik ben nog geen 80+. :+

11 van de 10 mensen zullen een Yaris Verso niets vinden, maar ik ben er content mee.
Het ding is zo ongelofelijk praktisch en ik heb er al heel wat plezier aan beleeft.
Gezien het feit dat de meeste van die auto's 3 ton makkelijk halen en de mijne nog niet eens 1 ton heeft kan ik nog wel even vooruit. O+

@AtleX Oeps, dat zijn wat meer mods dan ik dacht. :)
Maar het blijft een mooie Yaris die je daar hebt.

[Voor 11% gewijzigd door rimave op 24-09-2019 11:54]

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ivysaur schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:47:
Gewoon voor een Toyota Celica gaan. Daar beginnen de meeste boefjes van 18 in. Want het is zo'n stoere auto. Je kan alleen niet de drempels netjes over. Hehe.
Maar hij wil een snellere auto :p

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 14:46
Voor niet eens veel geld koop je een Honda Civic 1.6 VTEC van rond hetzelfde jaartal en dat zal al een heel stuk sportiever aanvoelen... zowel qua wegligging als vermogen. Eentje met een goede onderhoudshistorie zal ook nog eens erg solide zijn qua motoriek enzo.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Maurice van Dam schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:41:
Sportievere auto. Dat hij sportief en "snel"aanvoelt
Ah, nu komen we ergens. Een kleine verlaging kan wel grappig zijn, en veren kosten amper wat. Daarnaast kan je een andere einddemper monteren, beetje leuker geluid geeft een andere beleving en dat helpt gewoon mee (al gaat 'ie niet sneller ervan natuurlijk).

Verder, als je een 1.3 hebt is het het goedkoopste om er een TSport versnellingsbak achter te hangen. Die koop je voor 200 euro en je hebt dan veel kortere versnellingen. Een 1.3 doet dan verrassend weinig onder voor een 1.5 de eerste meters.

Een 1.5, tsja dan is de sky the limit. En die limiet is vooral je portemonnee. Voor zo'n 2000 euro heb je een TTE of Blitz supercharger, levert je 160 PK op. Gooi er een setje JUN cams in, heb je nog 15 PK extra. Aftermarket ECU en je zit op zo'n 180 PK en da's echt wel de max van de standaard drijfstangen. En je bent al 5000 euro verder dan.

Als laatste, de 1.0. Het grappigste is dan om wat Vitz MSB spulletjes te gaan halen bij RHD Japan oid. Die dingen werden geleverd met een andere ECU (7500 rpm revlimit) en een LSD. En naar het schijnt ook een kortere bak. Dat wil wel grappig van z'n plek.

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:12

EMP

Krulloos!

Wat een negativiteit. Ik heb zelf een Swift uit 2000 gehad en erg veel lol met een beetje aanklooien / tunen daaromee. Ook niet zo duur als met een moderne (race)auto.
Dan is het wellicht ook nog mogelijk om een 1.3 of 1.5 motorblok op de kop te tikken en die er in te zetten. Even googelen laat prijzen rond de 200 euro zien.

Het inzetten is echter geen gemakkelijke klus, maar zeker niet onmogelijk. Zoek hulp op een Toyota- of auto forum waar je mensen die het gewoon ook leuk vinden om te doen. Ik weet dat voor de Swift die ik gehad heb er een aantal mensen van het SuzukiClubNederland forum een motorswap gedaan hebben.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• rimave
Die motorblokjes zijn inderdaad niet duur. Helaas bestaat het Yaris forum in Nederland niet meer.
De Yaris 1500 blokjes zijn in een paar EU landen, o.a. Zwitserland ook met turbo geleverd.
Zo'n blokje erin gooien is ook een leuk project. Die hebben standaard 150pk.

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17:56
En dan moeten de remmen weer aangepast worden, veren, banden, en uiteindelijk ben je goedkoper uit als je gewoon een Yaris met 1.5 koopt.

Dat soort dingen lonen niet. Net als dat je een 4 cilinder bmw niet ombouwt naar een 6 cilinder. Ja, het gebeurt, maar kost altijd meer als gewoon een 6 cilinder kopen.

Chiptunen levert niets op bij atmosferische motoren.

Ik zou meer focussen op weggedrag, brede banden, verlagingsveren. Dat is op zo'n autotje veel leuker. En is niet zo duur.
Motor moet je gewoon vanaf blijven. Die goedkope dingen zorgen eerder voor minder vermogen. (open lucht filter,"sport" uitlaat)
Echt meer vermogen kost serieus geld, en is inderdaad totaal niet de moeite.

Maar in principe kan het allemaal. Alles kan natuurlijk. Turbo, en alles er omheen, euro of 1500.
Dan kan je in principe op lage druk de standaard ecu gebruiken, maar als je het goed wil doen kost het ook nog zo'n 1000-2000 voor een ecu.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gewoon 1 van de eigenaren van een GRMN opzoeken en flink wat geld bieden, ben je in 1x klaar :P
(200+ pk, iets over de 6sec naar de 100).

https://www.autoscout24.n...c4-4afe-a18c-fef6586f060a
maar 49k :P

[Voor 36% gewijzigd door SinergyX op 24-09-2019 13:02]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• itsleon
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 26-11 14:20
Een turbo erop zetten is makkelijker gezegd dan gedaan. Helemaal als je ook serieus vermogen wilt hebben.
Ik gok dat de standaard ECU werkt met een MAF sensor waardoor je deze al niet meer kan gebruiken en over moet stappen naar een MAP sensor.

Je moet dus het volgende aanschaffen
- Turbo
- ECU
- Extra sensoren (MAP, Boost, etc)
- Mogelijk andere uitlaat
- Andere internals (als je serieus vermogen wilt)

En dan moet iemand of jij het nog erin bouwen en het moet ook nog eens allemaal afgesteld worden.
Ik verwacht dat je dan al gauw zo ~ EUR 10.000 verder bent. (geen idee wat een turbo kit kost voor een Yaris).
Alleen jij kan het zeggen of je het waard vindt niemand anders.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Is zo'n ding van 4 euro bij de action, die je op je uitlaat schroeft en hij dan een takke herrie maakt niks? :+

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• WEBGAMING
YakuzA schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:50:
Is zo'n ding van 4 euro bij de action, die je op je uitlaat schroeft en hij dan een takke herrie maakt niks? :+
Waar heb je het over? Een uitlaatsierstuk ofzo? Dat veranderd niets aan het geluid.

• Luckeh
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Kleinere banden erom gooien helpt ook. Je gaat een stuk sneller naar de 100 op de teller!

iRacing Profiel

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

WEBGAMING schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:59:
[...]

Waar heb je het over? Een uitlaatsierstuk ofzo? Dat veranderd niets aan het geluid.
Nee zo'n fluitje dat het net lijkt of je een dikke turbo op je Yaris 1.0 hebt :+ Jammer dat ze het geluid constant nabootsen in plaats van wanneer je het gas loslaat, zoals met een echte wastegate :p
EMP schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:08:
Wat een negativiteit. Ik heb zelf een Swift uit 2000 gehad en erg veel lol met een beetje aanklooien / tunen daaromee. Ook niet zo duur als met een moderne (race)auto.

[...]

Dan is het wellicht ook nog mogelijk om een 1.3 of 1.5 motorblok op de kop te tikken en die er in te zetten. Even googelen laat prijzen rond de 200 euro zien.

Het inzetten is echter geen gemakkelijke klus, maar zeker niet onmogelijk. Zoek hulp op een Toyota- of auto forum waar je mensen die het gewoon ook leuk vinden om te doen. Ik weet dat voor de Swift die ik gehad heb er een aantal mensen van het SuzukiClubNederland forum een motorswap gedaan hebben.
SCN represent! Toch maar weer eens gaan kijken daar, wellicht volgend jaar weer mee met de SuziCruze :p

• WEBGAMING
Hebben ze die dingen bij de Action ja? Klopt het is gewoon een soort van metalig fluitje constant. Lijkt er niet eens op als je het geluid van een turbo een beetje kent.

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 25-11 13:54

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Engineswap is ook een optie en hoeft niet al te veel (!!!) te kosten.

Het is maar net met wat je bereid bent te doen en hoeveel geld je er tegenaan wil gooien, zoals de meeste hier al gezegd hebben.

Ik heb (hobby vroeger...) genoeg auto's onder handen gehad waarbij ik vaak de gedachte heb gehad dat dit zonde van het geld zou zijn. Maar voor iedereen is dit anders....
En ook ik moet niet al teveel zeggen...met mijn oude sportauto (die ik niet meer heb) had ik aan modificaties meer in gestoken dan in de aanschafwaarde :+

Maar de basis : Iets doen aan de inlaat en de uitlaat, hier behaal je de makkelijkste winst mee... openluchtfilter met, indien mogelijk, aanpassingen aan de ECU en een open uitlaatsysteem geeft de meeste winst met de minste kosten. Je zou een systeem op maat kunnen laten maken, dan ben je van blok tot achterbumper helemaal klaar (en een hoop centen armer).

Daarnaast de auto lichter maken door het verwijderen van diverse onderdelen, zie een eerdere post hiervoor. Vervolgens met het onderstel beginnen door het remmen systeem aan te pakken, een beter dempingssysteem en stabilisatiesysteem er in hangen. Lichtere wielen als laatste. Ps. : Het verwijderen van de achterbank, thuiskomer en kofferbakinhoud geeft de meeste winst. Ook je deurpanelen kan je verwijderen en zelfs hele dashboard delen kunnen er uit ;-) En mocht jou versie een airco hebben : direct verwijderen!

Met deze aanpassingen heb je de standaard zaken al aangepakt...alhoewel je met de 998cc die in deze versie zit procentueel wel veel winst haalt, je hebt nog steeds een halve liter inhoud te weinig...

Turbo of een compressor op een 1.0 is leuk en behaal je de meeste winst mee, maar prijzen vanaf 1.500 euro en hoger komen dan zeker om je oren.

Mijn oude auto ging van 1020 kilo naar 905 kilo en van 139pk naar 168pk...daar haal je aardig wat winst mee ;-) (en turbo-loos).

Enne, de beste optie : sportstuur er in! Haal je makkelijk 200pk winst!

Wabbawabbawabbawabba

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-11 15:40
De beste optie is inderdaad sparen voor een auto die in de basis sneller is en als het kan met turbo. Een geblazen motor is het makkelijkst te tunen. Een VTEC motor kan ook nog, daar zijn best wat turbokits voor te vinden.

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11-11 13:28

matthewk

Ubernoob

- Racing cams
- Betere luchtinlaat
- Open luchtuitlaat
- Turbo kit
- Cylinders opboren
- Forged pistons
- ECU van Haltech

Je blok weegt maar 68kg zie ik :p wordt lastig opboren denk ik want als ik het zo kan inschatten zijn de cylinders al aan hun max. Doe je al het bovenstaande zou het me niet verbazen moest je 130 pk halen hoor.

https://www.kcperformance...-xp10-1szfe-gasoline-1999

[Voor 9% gewijzigd door matthewk op 24-09-2019 14:15]

Consultant - Autogek

• itsleon
matthewk schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:15:
- Racing cams
- Betere luchtinlaat
- Open luchtuitlaat
- Turbo kit
- Cylinders opboren
- Forged pistons
- ECU van Haltech

Je blok weegt maar 68kg zie ik :p wordt lastig opboren denk ik want als ik het zo kan inschatten zijn de cylinders al aan hun max. Doe je al het bovenstaande zou het me niet verbazen moest je 130 pk halen hoor.

https://www.kcperformance...-xp10-1szfe-gasoline-1999
Haltech is behoorlijk overrated/overpriced. Zou eerder voor een Link gaan of ecu master

• Martijn.C.V
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 25-11 15:32
Los van vermogen, als het je een beetje om de feel gaat, kun je altijd kijken naar sportvering en een stabilisatie stang. Je gaat er niet harder door (tenminste, je auto ligt 3cm lager op de weg, iets met windweerstand), maar zeker met bochtenwerk voelt het wat speelser.

En het is niet bijzonder duur, ongedaan te maken voor verkoop, als je handig genoeg bent zelf te doen en sloopt niet je auto (zoals een turbo op een klein blok).

Complimentje?

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11-11 13:28

matthewk

Ubernoob

itsleon schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:19:
[...]

Haltech is behoorlijk overrated/overpriced. Zou eerder voor een Link gaan of ecu master
Niks werkt gemakkelijker tho!

Consultant - Autogek

• itsleon
matthewk schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:30:
[...]

Niks werkt gemakkelijker tho!
Dat klopt helemaal maar Haltech is bijna 2x zo duur als de andere met minder features. Heb het gevoel dat je erg voor de naam betaald (uit ervaring met het tunen van 350z's)

• koen0s
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 26-11 01:37
Vroeger al mijn centjes gestopt in het opvoeren van scooters. Enkele duizenden euro's verder, had ik eindelijk +- 20pk uit mijn brommer komen. 8) Tot ik me realiseerde dat ik voor hetzelfde geld een mooie motorfiets had kunnen aanschaffen.. -O-

Zal het kunnen? Met geld kan (bijna) alles. Het zal het alleen niet waard zijn, de auto is er nu eenmaal niet voor gemaakt. Als sleutelen/prutsen/beunen of hoe je het ook wil noemen je ding is probeer dan een auto te vinden die daar beter voor geschikt is. Bijvoorbeeld een Mazda MX-5. Er zijn genoeg andere auto's om uit te kiezen, die je stuk voor stuk meer plezier zullen opleveren voor minder kosten.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 26-11 17:09

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Er zijn inmiddels heel wat offtopic en weinig respectvolle reacties geplaatst richting de TS. Als hij een Yaris wil tunen, is dat zijn eigen keuze. Hou negatieve reacties dus graag voor je.

Het je inhoudelijk niks nuttigs te melden, reageer dan niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:29
Een wijs man (garagehouder en actief in de autosport) gaf mij lang geleden op de soortgelijke vraag als antwoord ‘begin met het snelste model te kopen en als dat niet genoeg, ga dan investeren in sneller maken’.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• rimave
SinergyX schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:00:
Gewoon 1 van de eigenaren van een GRMN opzoeken en flink wat geld bieden, ben je in 1x klaar :P
(200+ pk, iets over de 6sec naar de 100).

https://www.autoscout24.n...c4-4afe-a18c-fef6586f060a
maar 49k :P
In Duitsland heb je ze al voor 30k. :)
Maar die zal door bpm en importeren ook wel richting 49k gaan.
Laat ze in Den Haag eens ophouden ons te verbieden om leuke auto’s te kunnen kopen. Volgens mij gaat de nieuwe Supra ook al richting 85k in Nederland.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Maurice van Dam schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:18:
Hallo,

Ik ben in het bezit van een toyota yaris uit 2001. Nu vroeg ik mij af of er modificaties zijn die meer pk toevoegen? Is dit mogelijk? Ik ben erg benieuw of er iets mogelijk is.

Ik zat zelf te denken aan een turbo kit? Als dit bestaat voor deze auto?

Ik hoor het graag,

Maurice
1e Hit op Google
.performancechiptuning

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:29
Chip heeft alleen nu als er ook een compressor of turbo op zit, anders is het effect vooral pyschologisch (je geeft meer gas omdat je weet dat er een chip in zit) of hooguit marginaal.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Beunhaas91
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 25-11 14:59
StevenK schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:41:
[...]

Chip heeft alleen nu als er ook een compressor of turbo op zit, anders is het effect vooral pyschologisch (je geeft meer gas omdat je weet dat er een chip in zit) of hooguit marginaal.
Niet helemaal waar. Ik heb een BMW 325i met N54, deze is geflashed naar de software van een 330i. Het enige verschil is het inlaatspruitstuk waardoor een 330i onderin wat vlotter is. Maar qua vermogen is het gelijk. :)

• Helgie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 02-07 18:27

Helgie

Misantroop

Ik zou zoals eerder gezegd werd eerst eens kijken naar een set lagere of stijvere veren. Dan een beetje fatsoenlijk leren schakelen ( niet om te zeggen dat je dat niet kan, maar ook als je normaal kan schakelen valt er nog een hoop winst te behalen met ervaring en wat trucjes) en dan voelt 'ie al heel anders aan.
M'n Skoda Fabia uit 2008 heeft 86 PK ( effectief nog minder omdat 'ie op LPG rijdt,) is eigenlijk heel langzaam maar vanwege de stijvere veren eronder is hij eigenlijk heel geinig om te rijden, en ineens is hard door de bocht gaan heel best te doen. Dan nog goed leren schakelen en dan is het eigenlijk een heel geinig bakkie :)

Hypocrites must die

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:32
Injectiesysteem met lachgas installeren.

• SirLct
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 00:40
Als ik het zo lees dan wil je in principe met zo laag mogelijk budget een snellere auto?
Best bang for buck:
- Weight redux
- Korte bak
- Uitlaat

Gewicht besparen, je zal niet geloven hoeveel sneller zo'n auto gaat voelen als je het gaat strippen.
Achterbank eruit, tapijt eruit, dashboard leeghalen van alle onnodige dingen, interior paddings etc eruit. En als je de budget heb, lichte motorkap en achterklep.
Je Yaris weegt 875kg, en std iets van 68pk?
Stel dat je gaat strippen tot 680kg (moet je wel flink strippen haha) dan heb je 100pk per ton. Dat is niet slecht.

Als je daarna een korte bak monteert dan voelt het zeker wel sneller.
Ik ben niet echt thuis bij de yaris, maar er zijn zeker korte bak geleverd, vaak bij sport model en die is tweedehands rond 200 eur max.

De volgende (mss niet legaal) is om je katalysator weg te halen.
Hij gaat meer lawaai maken maar hoef niet echt gek luid te zijn.
Een kat vervanger (dus rechte pijp ipv kat) kost bijna niets.

Als je std 0-100 in 13.6s doe, met de bovenstaande aanpassingen gok ik dat je dichtbij 10s komt.
En met dat geluid voelt het veel sneller! :D

Life is too short to drive boring cars

• Helgie

Helgie

Misantroop

gergs schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:39:
Als ik het zo lees dan wil je in principe met zo laag mogelijk budget een snellere auto?
Best bang for buck:
- Weight redux
- Korte bak
- Uitlaat

Gewicht besparen, je zal niet geloven hoeveel sneller zo'n auto gaat voelen als je het gaat strippen.
Achterbank eruit, tapijt eruit, dashboard leeghalen van alle onnodige dingen, interior paddings etc eruit. En als je de budget heb, lichte motorkap en achterklep.
Je Yaris weegt 875kg, en std iets van 68pk?
Stel dat je gaat strippen tot 680kg (moet je wel flink strippen haha) dan heb je 100pk per ton. Dat is niet slecht.

Als je daarna een korte bak monteert dan voelt het zeker wel sneller.
Ik ben niet echt thuis bij de yaris, maar er zijn zeker korte bak geleverd, vaak bij sport model en die is tweedehands rond 200 eur max.

De volgende (mss niet legaal) is om je katalysator weg te halen.
Hij gaat meer lawaai maken maar hoef niet echt gek luid te zijn.
Een kat vervanger (dus rechte pijp ipv kat) kost bijna niets.

Als je std 0-100 in 13.6s doe, met de bovenstaande aanpassingen gok ik dat je dichtbij 10s komt.
En met dat geluid voelt het veel sneller! :D
Niet het onderstel vergeten ;) Hard optrekken is leuk, maar als je bij elke drempel en bocht direct op de rem moet omdat je er anders niet door/ over komt is de lol er snel vanaf.

Hypocrites must die

• rimave
Tommie12 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:38:
Injectiesysteem met lachgas installeren.
Hopelijk kan de Yaris daar beter tegen dan de Prius:

• r_bleumer
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:30
Lekker oliespoor ook wel in die video. Malloot.

Nonsensical line goes here <---

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17:41
Het tunen van een kleine auto kan lastig zijn en je moet er wat voor overhebben, financieel gezien. Ik heb ook ooit op dit punt gestaan met mijn 1 liter driecilinder Swift, snellere kopen of opvoeren? Ik heb voor opvoeren gekozen, een mens moet toch een hobby hebben. Genoeg commentaar gehad van een aantal mensen, ik kon beter een snellere kopen, niks voor te krijgen voor dat ding, enz. Na wat zoekwerk erachter gekomen dat het allemaal prima te doen is, als je er wat tijd en geld in wil steken. Veel onderdelen als remmen, ophanging, uitlaten van snellere modellen zijn vaak uitwisselbaar met die van een basismodel. Motoronderdelen komt ook vaak genoeg voor, inlaten, uitlaten,vliegwielen, versnellingsbakken. In combinatie met eventuele custom onderdelen en/of aanpassingen kun je best ver komen. Uiteraard heb ik doorgezet en uIteindelijk is er aardig wat tijd en zeker 1 keer de (tweedehands) aanschafwaarde van de auto in gaan zitten. Het resultaat? Een kleine 20pk winst (geschat), merkbaar vlottere acceleratie, een aggressiever geluid en een strakke wegligging. Snel? Nope, hooguit best vlotjes, maar wel hartstikke leuk om in te rijden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:20

-tom-562

Oliesjeik

Lepel er een 4EFTE blok in. Ik denk dat dat het makkelijkste is en meteen het meeste vermogen oplevert.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• TheBrut3
rimave schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:33:
In Duitsland heb je ze al voor 30k. :)
Maar die zal door bpm en importeren ook wel richting 49k gaan.
Laat ze in Den Haag eens ophouden ons te verbieden om leuke auto’s te kunnen kopen. Volgens mij gaat de nieuwe Supra ook al richting 85k in Nederland.
9.5k rest BPM van begin 2018, helaas heeft zo'n Yaris op papier vrij veel CO2 uitstoot. Supra vanaf 82k inderdaad, in Duitsland 62k.
Beunhaas91 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:22:
Niet helemaal waar. Ik heb een BMW 325i met N54, deze is geflashed naar de software van een 330i. Het enige verschil is het inlaatspruitstuk waardoor een 330i onderin wat vlotter is. Maar qua vermogen is het gelijk. :)
N53 waarschijnlijk, N54 is minimaal #35i.
Grote kans dat die "chips" helemaal niks doen.
Ik bedoel.... Wat gaan 5 batterijen doen? Je accu tunen van je Tesla?
https://www.performancech...ltage-module-mega-raizin/

• Helgie

Helgie

Misantroop

TheBrut3 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:35:

[...]

All die 'chips' zijn fake inderdaad. Het enige wat ik in die box zie is een stuk of wat condensators, blijbaar om het voltage uit de dynamo te stabiliseren. Wat leuk zou zijn, ware het niet dat je accu dat al doet.

Hypocrites must die

• rimave
Mightycarmods heeft ooit een Daihatsu Mira omgebouwd tot een Mira Turbo. Ook dat trekt de tegels niet uit de stoep en zal vast meer gekost hebben dan verstandig was, maar leuk is het zeker. Het is ook een mooi karretje geworden!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TheBrut3 zie je de context niet ?
(OP ontbreekt compleet aan eigen inzet/onderzoek,budget)

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 24-09-2019 21:15]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TheBrut3
Hackus schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:15:
@TheBrut3 zie je de context niet ?
(OP ontbreekt compleet aan eigen inzet/onderzoek,budget)
Vond ik ook, maar tijdens het typen van mijn eerste reactie hadden we al 1.5 pagina.
En @deepbass909 heeft gereageerd in het topic, dus dan neem ik aan dat dat de inhoud van de TS akkoord is.

• Grompoe
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 25-11 14:40
Wat al genoemd is:
Verkoop de 1.0 en koop de 1.5 om te beginnen. Hoef je waarschijnlijk max paar honderd euro (geen idee hoeveel een tweedehands Yaris kost) bij te leggen en dan heb je tenminste een basis waar je iets mee kan mocht dat zelfs nog nodig zijn.
Vervolgens kan je gaan strippen en al die andere zooi.

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Maakt er leuk projectje van en lepel er een r1 blokje in. Vind je voor weinig. Hyabusa kan ook maar die zijn zeldzamer.

150 paardjes uit lekker revvend blok, sequentiele bak. Gaat die lekker hard van. Dan strippen en achteruit versnelling fixen en hupla. Gaan!

• rimave
Nog een leuk projectje uit Zwitserland. Er zijn 100 Yarissen (alleen de 1.8 TS) uitgerust met een Bemani compressor. Deze heeft 215 pk daardoor. Standaard heeft de TS 133 pk. Ook leuk speelgoed.

• Beunhaas91
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 25-11 14:59
TheBrut3 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:35:
[...]

9.5k rest BPM van begin 2018, helaas heeft zo'n Yaris op papier vrij veel CO2 uitstoot. Supra vanaf 82k inderdaad, in Duitsland 62k.

[...]

N53 waarschijnlijk, N54 is minimaal #35i.

[...]

Klopt, was een typo. Ik heb inderdaad een N53!

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
rimave schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:56:
Mightycarmods heeft ooit een Daihatsu Mira omgebouwd tot een Mira Turbo. Ook dat trekt de tegels niet uit de stoep en zal vast meer gekost hebben dan verstandig was, maar leuk is het zeker. Het is ook een mooi karretje geworden!
>>

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2019
Waarvoor wil je meer pk, je kunt ook wat meer asociaal optrekken, heb je hetzelfde resultaat. En of je nu 100 pk of 500 pk hebt, op de snelweg de 170 aantikken moet wel lukken zonder je rijbewijs kwijt te zijn.

• TheBrut3
mdo8 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 06:29:
Waarvoor wil je meer pk, je kunt ook wat meer asociaal optrekken, heb je hetzelfde resultaat. En of je nu 100 pk of 500 pk hebt, op de snelweg de 170 aantikken moet wel lukken zonder je rijbewijs kwijt te zijn.
Ja, maar de Yaris heeft 68pk en een top van 155km/h :9

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2019
TheBrut3 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:54:
[...]

Ja, maar de Yaris heeft 68pk en een top van 155km/h :9
Dat is wel wat weinig, mn diesel w123 had nog meer

• FastFred
  • Laatst online: 26-11 23:34
rimave schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:56:
Ze hebben ook al eens zo'n performance chip uit oost-Europa (waar anders) gekocht en ingebouwd. Zat een schakelaar op waarmee ze meer vermogen konden inschakelen (de theorie was dat ie dan een waarde van de lambda zou beinvloeden waardoor de ECU meer benzine liet inspuiten geloof ik).

Uiteraard werkte dat ding niet en na onderzoek bleek dat het enige wat die schakelaar deed, was de kleur van het LED'je aanpassen op dat kastje.

[Voor 9% gewijzigd door FastFred op 25-09-2019 08:51]

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• rimave
Je kan voor het idee van meer snelheid ook een automaat kopen ipv een schakelauto.
Ben je vaak als sneltste weg bij het stoplicht. 50 meter verderop haalt de auto met meer pk je wel weer in, maar zo’n gelukkig gevoel voor 50 meter is wel fijn.

• Ivysaur
  • Niet online
Nou ja, volgens mij kan je altijd een 'Sleeper' bouwen. Originele motor er uit, een betere der in. En dan alles gaan vervangen. Dan heb je een Yaris ogende auto, maar voor de rest is het een snelheidsmonster.

• Batsgeit
  • Laatst online: 26-11 11:52
Ivysaur schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:44:
Nou ja, volgens mij kan je altijd een 'Sleeper' bouwen. Originele motor er uit, een betere der in. En dan alles gaan vervangen. Dan heb je een Yaris ogende auto, maar voor de rest is het een snelheidsmonster.
Idd, LS swappen die Yaris :+

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:43
sorry hoor, maar bij een Yaris ga je geen engine swappen. Dan koop je wewoon een andere Yaris met een 1.5 en kijk je dan verder. Zeker als TS dit soort vragen stelt...

• Ivysaur
  • Niet online
Tja. Voor een 'Sleeper' moet je een beetje gek zijn. Enige wat die auto dan kan is drag-racen, want de wegligging van een Yaris is niet geschrikt voor het circuit. :P

• TheBrut3
FastFred schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:50:
Ze hebben ook al eens zo'n performance chip uit oost-Europa (waar anders) gekocht en ingebouwd. Zat een schakelaar op waarmee ze meer vermogen konden inschakelen (de theorie was dat ie dan een waarde van de lambda zou beinvloeden waardoor de ECU meer benzine liet inspuiten geloof ik).

Uiteraard werkte dat ding niet en na onderzoek bleek dat het enige wat die schakelaar deed, was de kleur van het LED'je aanpassen op dat kastje.
Kom je uit Amerika en heet je YouTube kanaal Mighty Car Mods? :+

Overigens is dat nog niet zo heel erg. De meeste performanceboxen die wel werken doen het inderdaad op die manier, de ECU voor de gek houden. Dat moet je eigenlijk niet willen, maar het werkt makkelijk op leasewagens, ze komen er nooit achter dus lekker makkelijk.
Gewoon een professionele mapping op maat, incl rollenbank.

• WEBGAMING
TheBrut3 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:05:
[...]

Kom je uit Amerika en heet je YouTube kanaal Mighty Car Mods? :+
[YouTube: eBay Performance Chips - Mythbusted]
Hij reageerde op een post over MCM. Hij had het over die video.

En MCM uit Amerika? :+ Moet je toch echt wat beter luisteren. Australie

[Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 25-09-2019 14:26]

• TheBrut3
WEBGAMING schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:24:
En MCM uit Amerika? :+ Moet je toch echt wat beter luisteren. Australie
Allemaal één pot nat.

En ik moet eerst uitslapen en dan pas gaan posten, ik las "we". :o

[Voor 14% gewijzigd door TheBrut3 op 25-09-2019 16:06]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee