Engineswap is ook een optie en hoeft niet al te veel (!!!) te kosten.
Het is maar net met wat je bereid bent te doen en hoeveel geld je er tegenaan wil gooien, zoals de meeste hier al gezegd hebben.
Ik heb (hobby vroeger...) genoeg auto's onder handen gehad waarbij ik vaak de gedachte heb gehad dat dit zonde van het geld zou zijn. Maar voor iedereen is dit anders....
En ook ik moet niet al teveel zeggen...met mijn oude sportauto (die ik niet meer heb) had ik aan modificaties meer in gestoken dan in de aanschafwaarde
Maar de basis : Iets doen aan de inlaat en de uitlaat, hier behaal je de makkelijkste winst mee... openluchtfilter met, indien mogelijk, aanpassingen aan de ECU en een open uitlaatsysteem geeft de meeste winst met de minste kosten. Je zou een systeem op maat kunnen laten maken, dan ben je van blok tot achterbumper helemaal klaar (en een hoop centen armer).
Daarnaast de auto lichter maken door het verwijderen van diverse onderdelen, zie een eerdere post hiervoor. Vervolgens met het onderstel beginnen door het remmen systeem aan te pakken, een beter dempingssysteem en stabilisatiesysteem er in hangen. Lichtere wielen als laatste. Ps. : Het verwijderen van de achterbank, thuiskomer en kofferbakinhoud geeft de meeste winst. Ook je deurpanelen kan je verwijderen en zelfs hele dashboard delen kunnen er uit ;-) En mocht jou versie een airco hebben : direct verwijderen!
Met deze aanpassingen heb je de standaard zaken al aangepakt...alhoewel je met de 998cc die in deze versie zit procentueel wel veel winst haalt, je hebt nog steeds een halve liter inhoud te weinig...
Turbo of een compressor op een 1.0 is leuk en behaal je de meeste winst mee, maar prijzen vanaf 1.500 euro en hoger komen dan zeker om je oren.
Mijn oude auto ging van 1020 kilo naar 905 kilo en van 139pk naar 168pk...daar haal je aardig wat winst mee ;-) (en turbo-loos).
Enne, de beste optie : sportstuur er in! Haal je makkelijk 200pk winst!