Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1257534

Topicstarter
Hi allemaal. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen beslissen.

Ik stap over van een 5.1 surround set naar een stereo systeem omdat ik vaker muziek beluister dan 3D effecten in bijvoorbeeld films. Graag wil ik wat meningen verzamelen over de twee stereo speakers die ik op het oog heb.

De setup moet hieraan voldoen:

• geen subwoofer
• stereo luidsprekers
• passend bij lichte versterker (Denon PMA 520 2x70w)
• goede prijs/kwaliteit verhouding (onderkant hifi markt)
• gangbaar type, vindbaar op marktplaats

De speakers die ik nu op het oog heb zijn totaal verschillend. De een is wat ik wil, de ander wat mijn vriendin zou willen vanwege het compacte formaat.

Optie 1: Dali Zensor 5 vloerstaanders. Dit zijn de meest compacte zuilen die ik heb kunnen vinden en daarom misschien nog net acceptabel voor mijn vriendin. Als jullie nog andere compacte vloerstaanders bekend zijn (max het formaat van de Dali's) dan hoor ik dat heel graag!

Optie 2: Q Acoustics 3020i boekenplank luidsprekers. Krijgen zeer goede recensies op internet en passen mooi onopvallend in de woonkamer. Mijn grootste zorg hierbij is dat ik vrees dat ze te weinig bas geven om bijvoorbeeld blues op een redelijk volume te kunnen luisteren. Wat is jullie ervaring hierbij?

De muziek die wij luisteren is heel divers dus het moeten liefst neutrale speakers zijn. Wij hebben geen behoefte aan discotheek volume techno in onze woonkamer, maar een basgitaar moet wel goed klinken.

Het referentiekader is nu een set Teufel Ultima 30 stereo speakers. Deze bevallen qua geluidskwaliteit en bastonen heel goed, maar zijn te groot.

Alvast dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hoe bevallen de Teufel Ultima 30's die je nu hebt? Gaan ze nét hard en diep genoeg of wil je er wel wat op inleveren?

Uit een boekenplankluidspreker komt meestal niet zo'n diepe bas. De Q Acoustics 3020i haalt bijvoorbeeld 64 Hz op -6 dB. De uitzonderingen zijn de moderne actieve luidsprekers met DSP die de bassen opkrikt bij lage volumes, net als bluetoothluidsprekers dat doen. Daar betaal je wel iets meer voor.

Kan een getal hangen aan je budget?

[ Voor 28% gewijzigd door TBTL op 24-09-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:16
Aankoopadvies doen we in CEA, AUD > CEA
Dat het lastig is dit te zeggen vanaf papier. De Ultima 30 heeft dan wel een 46 liter kastinhoud met dubbele reflexpoort en een 6,5" woofer en mid-woofer maar volgens de specs gaat de speaker maar tot 58 Hz op -3 dB. De Q-Acoustics doet 64 Hz op + 3 dB volgens de specs met een kleinere kast en een kleinere woofer (5") en geen mid-woofer. Dat is geen aanzienlijk verschil. Echter in praktijk kan het heel anders zijn. Als je de Teufel in een hoek hebt staan en je gaat de Q-Acoustics vrij op een meubel zetten dan is het de akoestiek die meer mee gaat spelen.

Qua volume zou ik me niet al te snel zorgen maken. 70 Watt is meer dan genoeg in combinatie met de hedendaagse speakers die veelal rond (of ruim boven) de 90 dB gevoeligheid liggen.

"Neutrale speakers" zou ik de merken die je noemt niet onder scharen maar dat is grotendeels persoonlijk. Bij neutraal denk ik eerder aan iets van Dynaudio.

[ Voor 93% gewijzigd door FeaR op 24-09-2019 12:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TBTL schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:42:
Hoe bevallen de Teufel Ultima 30's die je nu hebt? Gaan ze nét hard en diep genoeg of wil je er wel wat op inleveren?

Uit een boekenplankluidspreker komt meestal niet zo'n diepe bas. De Q Acoustics 3020i haalt bijvoorbeeld 64 Hz op -6 dB. De uitzonderingen zijn de moderne actieve luidsprekers met DSP die de bassen opkrikt bij lage volumes, net als bluetoothluidsprekers dat doen. Daar betaal je wel iets meer voor.

Kan een getal hangen aan je budget?
De Teufels bevallen goed. Bas is ruim voldoende, kan daar wel wat op inleveren bij hogere volumes. Bij zacht spelen wil ik wel graag het laag blijven horen.

Liefst heb ik eenvoudige passieve speakers. Ik wil zo min mogelijk stand-by apparatuur als het even kan.

Budget 300 á 400 voor de luidsprekers en tweedehands is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-07 17:22

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik heb hier op mijn kantoor een paar Monitor Audio Bronze 2's aangeschaft. De bas-respons daarvan valt me totaal niet tegen, en in mijn boekenkast zouden die nog wel passen. Bijkomend voordeel is dat de poort aan de voorkant zit, wat ze gemakkelijker neer te zetten maakt. Tweedehands op MP vallen ze binnen je budget. Ze zijn er trouwens ook in wit, wat misschien de W.A.F. nog verhoogd.

Een review heeft het over 55 Hz op -6 dB https://www.monitoraudio....ca_ma-bronze-2_lowres.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door thunder7 op 24-09-2019 10:16 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 1257534 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:03:
[...]

De Teufels bevallen goed. Bas is ruim voldoende, kan daar wel wat op inleveren bij hogere volumes. Bij zacht spelen wil ik wel graag het laag blijven horen.

Liefst heb ik eenvoudige passieve speakers. Ik wil zo min mogelijk stand-by apparatuur als het even kan.

Budget 300 á 400 voor de luidsprekers en tweedehands is geen probleem.
Standby apparatuur is ook helemaal geen problem. Mocht je voor actieve speakers gaan, koop er een master/slave switch bij. Versterker als master en je speakers (en evt sub) als slave en je hebt geen standby meer :)

Verder ken ik die Denon, en die stuurt de meeste speakers vrij makelijk aan. Je toeverwoord is gevoeligheid (van de speakers, that is). Mijn Klipsch F3 zijn prima door dat ding aan te sturen (dat was de aansturing in de luistersessie namelijk).
Je zou eens naar de instap Klipschen kunnen kijken. Klipsch kent sowieso een hoge gevoeligheid, dus makelijk aan te sturen.
En id, voor bas heb je volume nodig. Maar een evt ub kun je ook prima wegwerken, zeker als ht een downfire is. In mijn geval heb ik een Ikea Besta kastje waar ik onder en achter een stuk uitgezaagd heb. SUb zie je niet, is nu integraal onderdeel van het TV meubel want kastje staat er dus gewoon overheen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een hoge gevoeligheid gaat wel samen met weinig diepgang, bij dezelfde kastgrootte. Anders geformuleerd: bij de gewenste diepgang en beperkte afmetingen hoort een lage gevoeligheid.

[ Voor 54% gewijzigd door TBTL op 24-09-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Persoonlijk zou ik de zensor 7 aanraden boven de zensor 5. Deze heeft veel meer diep en is maar iets groter. Zelf heb ik ze ook naast elkaar getest en vond ik de 7 toch een stuk sterker allaround, na enkele jaren nog steeds zeer tevreden met het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:16
FeaR schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:49:
Als je de Teufel in een hoek hebt staan en je gaat de Q-Acoustics vrij op een meubel zetten dan is het de akoestiek die meer mee gaat spelen.
Daarop verdergaand: hoe ga je de speakers neerzetten? Als een boekenplank op een stand wordt gezet is de footprint haast net zo groot als dat van een vloerstaander. Toegegeven, een stand is veelal wel compacter en oogt ruimer dan een vloerstaander.

Ik kan me geen goed beeld vormen wat je bedoelt met:
....en passen mooi onopvallend in de woonkamer.
Dat komt op mij over alsof de speakers ergens op de grond in een hoekje worden gezet met een grote plant of stoel er voor :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-07 19:41
Kan van je ruimte afhangen. Heb je een breed meubel waar je nog wat boekenplankspeakers kwijt kan of plek voor een beugel op de muur dan is dat een optie.

Hou wel rekening met de geadviseerde plaatsing van de speakers; moeten ze bijv. een stuk uit de muur?

Ik heb 2 B&W CDM1's op standaards, en dat ziet er nog veel grover uit dan slanke zuiltjes.

Mijn vader heeft 2 Q acoustics boekplankspeakers uit de (volgens mij) 3xxx serie en voor hun formaat klinken ze zeer goed op lage volumes. Bas gaat niet diep, maar vond ik nog verrassend goed. PS: Ik heb ze niet op hoge volumes gehoord.

Topicstarter
Dank voor al jullie reacties. Het idee van boekenplankspeakers was ze te plaatsen op het TV meubel, max 10cm van de muur. Dat leek me toch wel iets krap voor de Q Acoustics. De gesuggereerde boekenplankspeakers zijn een stuk groter en dat ziet er niet mooi uit in mijn situatie.

Heb dus besloten toch de Dali Zensor 5 zuiltjes te halen gisteravond. Bevallen tot nu toe ontzettend goed en ogen nog compacter dan ik dacht. Kunnen vlak bij de muur omdat de reflexpoort aan de voorkant zit.

Ben er op het moment erg blij mee, maar ga het even een weekje aankijken en zal dan nog eens posten hoe het bevalt.

Nogmaals dank voor de input!
Pagina: 1