Welke onderdelen zou ik kunnen vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WVRDEN
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-08-2025
Ik zoek een?
Sinds een aantal maanden heb ik via via een game-pc op de kop weten te tikken. Voor een schappelijke prijs van €500 met leuke specificaties (vind ik). Echter merk ik dat het systeem niet helemaal soepel en lekker loopt bij een aantal games. Waar ik het liefst 60 fps of meer zou willen zien, raak ik maar net de 30-35 fps aan. Wellicht is het systeem in de tussentijd een klein beetje verouderd en ben ik benieuwd welke componenten ik eventueel zou kunnen vervangen.

Wat is je budget?
Ik hanteer een budget van ongeveer 250 à 400 euro.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
i7-3770
16GB RAM
Nvidia GeForce 1060 6GB
ASRock H77 Pro4-M moederbord
500GB HDD (misschien dat het hier ook aan zou kunnen liggen?)

Dit systeem zal gebruikt worden voor gaming.

[ Voor 3% gewijzigd door WVRDEN op 24-09-2019 08:46 ]

Alle reacties

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-01 10:42
Op welke resolutie game je? Deze setup zou vrij makkelijk 60 fps moeten kunnen halen in de meeste games. Afhankelijk van de instellingen natuurlijk. En welke games speel je?

• WVRDEN
Ik speel op 1920x1080. Denk aan games als GTA V, BF5 en verschillende online games.

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-01 18:51
Op welke instellingen game je?

• WVRDEN
Dat is een beetje afhankelijk van de game die ik speel. League of Legends uiteraard op Ultra, aangezien die game niet de beste setup nodig heeft. GTA V en BF5 speel ik dan bijvoorbeeld weer op Medium/High om een beetje vloeiende fps te behalen.

• Baloes
Tsja...niet om je enthousiasme af te toppen maarreh 500 euro was toch wel aan de pittige kant voor een i7 3770 gtx 1060 pc... Voor een vergelijkbaar bedrag had je een r5 2600 pctje kunnen bouwen of 2e hands kopen.. Maar goed, das achteraf lulluh, daar hebbie nu nikas aan natuurlijk en 60 fps is nog best te doen met deze processor. Mijn zoon heeft een gtx 1070 gekoppeld aan een gtx 1070 op een 75 hz scherm en dat speelt de meeste games ook prima. Hij speelt dan weer geen CPU vreter zoals bf v.

Heb je een SSD in je pc? Wat voor een voeding heb je?

Vooral bf 5 multiplayer kan erg pittig zijn voor je CPU. Maar zoals ik al aangaf 60 fps moet ie echt wel kunnen halen als je de instellingen tweakt.

Als je medium/high speelt dan haal je dus geen 60 fps? Op medium zou het toch echt wel moeten kunnen.

Heb je tijdens het spelen gekeken naar de belasting van je CPU (niet continu op 100%) en de temperaturen van je CPU en videokaart?

[ Voor 17% gewijzigd door Baloes op 24-09-2019 10:46 ]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:08

HugoBoss1985

Xenotech

60 FPS? Vergeet het maar met Hunt: Showdown.
Cpu bottleneck gegarandeerd.

Ik spreek uit ervaring met een i7 2600k systeem @ 4,7 ghz.

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-01 22:51
Behalve een fresh install van Windows 10 op een SSD (bvb. de Crucial MX500), kan je denk ik nog weinig verbetering aanbrengen ... Eventueel de upgrade naar een GTX1070 zoals hierboven aangehaald?
Mits verkoop van je GTX1060 en een opleg van +- 75 EUR moet dat zeker lukken.

• Baloes
Voor 60 fps kan een upgrade van de GPU goed uitpakken maar ik zou eerst eens ff kijken wat er nu precies aan de hand is. Op high/very high moet gta gewoon 60 fps halen. Ook in bf V is dat te doen. 30-35 fps is dan erg laag. Daarom vroeg ik ook naar settings, CPU belasting en temps..

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-01 18:51
Zoals Baloes ook aangeeft meten is weten :) even met MSI afterburner of HWinfo je systeemverbruik in de gaten houden tijdens het gamen.

Geen rare programma's op de achtergrond draaien?

[ Voor 62% gewijzigd door PEBKAC op 24-09-2019 14:58 ]

• WVRDEN
Zodra ik tijd heb ga ik met een programma mijn systeemverbruik in de gaten houden. Wat mij gisteren wel op viel; ik zat eventjes Warframe te spelen en het fps bleef op de hoogste settings hangen op 60 fps. Na een aanpassing van 59/60mhz naar 70mhz (ik geloof dat het 70 was), schoot mijn fps omhoog naar 80+ fps. Wellicht dat ik dat beter moet gaan in stellen in de toekomst. Zou het daar aan kunnen liggen?

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
WVRDEN schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:48:
Zodra ik tijd heb ga ik met een programma mijn systeemverbruik in de gaten houden. Wat mij gisteren wel op viel; ik zat eventjes Warframe te spelen en het fps bleef op de hoogste settings hangen op 60 fps. Na een aanpassing van 59/60mhz naar 70mhz (ik geloof dat het 70 was), schoot mijn fps omhoog naar 80+ fps. Wellicht dat ik dat beter moet gaan in stellen in de toekomst. Zou het daar aan kunnen liggen?
Dat zal geen MHz zijn geweest, maar Hz. Dat sloeg met alle waarschijnlijkheid op je Vsync. Waarschijnlijk heb je ook Vsync uitgezet in de hoop betere prestaties te krijgen.

Vsync zorgt ervoor dat je fps altijd tegelijk lopen met de verversingssnelheid van je scherm. Een citaat van onze buurmensen van Hardware.info:
vsync staat voor vertical synchronization en is in drivers van videokaarten en soms ook in spellen een optie om de verversingsfrequentie van de videokaart gelijk te houden aan die van de monitor. Dus als je monitor ingesteld staat op 75Hz (75 nieuwe beelden per seconden) stuurt de videokaart nooit meer dan dat aantal beelden per seconden (frames) naar de monitor. Zet je deze optie uit, dan heeft dat twee gevolgen:
1) de videokaart wordt niet meer potentieel "teruggehouden" door de monitor (goed).
2) er ontstaat mogelijk een fenomeen dat "tearing" (scheuren) heet wanneer de monitor een nieuw beeld krijgt aangeleverd voordat het vorige voltooid is. (niet zo goed). Het kan geen kwaad maar mooi is 't niet.

Vsync moet vooral bij benchmarks uitgezet worden, omdat het een kunstmatige beperking van de topprestaties van de videokaart kan betekenen. Bij spellen kun je het normaal gesproken beter aan zetten, aangezien ergonomische verversingsfrequenties hoog genoeg zijn voor vloeiend lopende (3D)-spellen.
Vsync kan je dus beter lekker aan laten staan. Je haalt toch geen profijt uit een hoger aantal fps, en je belast je videokaart minder wanneer die technisch gezien meer kan halen dan het maximum van je monitor.

Terugkerend op je vraag:
Heel veel meer aan je processor kan je niet doen zonder het moederbord te moeten vervangen. Dat gaat je met dat budget ook niet lukken (moederbord, processor en nieuw geheugen), dus ik denk dat je daaraan vast zult moeten houden.

Ik zou zeker kijken naar de mogelijkheden om een SSD in je systeem te plaatsen. Inmiddels is een SSD van 500GB voor een kleine €70 te vinden en die vooruitgang ga je 100% zeker merken.

Verder zou je je videokaart kunnen upgraden door deze te verkopen en dan een beetje bij te leggen voor een 1070, maar om heel eerlijk te zijn: deze machine moet echt geen problemen hebben met GTA V op ultra en 1080p. Deze setup moet gewoon 60fps consistent kunnen halen, met misschien hele heftige scenes die kunnen zorgen voor een kleine drop naar 40-50fps. Ik denk dat je eens moet kijken waar het probleem zit. Speel eens GTA V met Afterburner en taakbeheer open en kijk eens of er iets regelmatig tegen de 100% aantikt. Dan zit daar waarschijnlijk het probleem.
Pagina: 1