Hoe blokkeer je het adresbalk binnen explorer/verkenner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8McDiesel8
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 09:56
Mijn vraag

In de verkenner wil ik het adresbalk blokkeren. in deze situatie heb ik ncpa.cpl geopend.
In het adresbalk staat dan: "Configuratiescherm\Netwerk en internet\Netwerkverbindingen" als ik op configuratiescherm klik of bijv. CMD intyp in dit adresbalk dan start hij netjes een DOSBox op.

Dit wil ik blokkeren middels een GPO of registry. Men moet dus ncpa.cpl kunnen openen maar niets anders kunnen starten vanuit de adresbalk

Relevante software en hardware die ik gebruik

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is om GPEDIT.msc te openen en te zoeken naar de juiste benaming. Getracht te zoeken via een zoekmachine maar door de naam verkenner oftewel explorer in het engels is het mij helaas niet gelukt de juiste setting te vinden met een zoekmachine.

Wellicht heeft iemand hier ervaring mee en weet welke setting binnen de GPO ik moet hebben of een andere route.

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@8McDiesel8 Cmd.exe start geen DOSBox op maar een Windows Command Line ;)
Je post hangt van allemaal losse klepels bij elkaar, zonder de bijbehorende klokken.

Misschien kun je even gewoon je doel beschrijven in plaats van de weg daarheen, want volgens mij wil jij heel wat anders dan je beschrijft en wat je beschrijft lijkt meer op een lapmiddel dan een oplossing.

Dus, vertel! :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Eerste hit op google 'windows explorer hide adress bar' verteld volgens mij precies wat je wilt weten. https://www.techwalla.com...ows-explorer-group-policy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8McDiesel8
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 09:56
@Nilltris dat is niet hetgeen wat ik heb omschreven. Heb echt zelf wel gezocht. Het doel is dus adresbalk te blokkeren. Voor groter geheel is dit voor kiosk scherm met een aantal knoppen waarbij men dus geen andere zaken mag starten vanuit een venster. Het verstoppen van het adresbalk volgens de genoemde GPO geeft niet het gewenste resultaat. Ik kan dan nog steeds de command line starten middels cmd of iets anders. Dat het adresbalk greyed-out wordt is prima maar de vraag is hoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:41

Detmer

Professioneel prutser

Is de kiosk modus dan niet iets: https://docs.microsoft.co...guration/kiosk-single-app ?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Waarom wil je specifiek ncpa.cpl opstarten? Dat is toch gewoon je netwerk connection scherm?

Zelfs als je die adresbalk blokkeert, simpele ? knop gaat standaard naar een browser. Ok, die blokkeren, vervolgens ga je naar eigenschappen van een netwerkitem, ga naar eventlog, ga naar 'open log', openen met.. mag je nog meer uitschakelen (al scheelt het al als je context menu uitzet, maargoed :P)
Dit lijkt me dan een betere optie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
8McDiesel8 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 00:00:
@Nilltris dat is niet hetgeen wat ik heb omschreven. Heb echt zelf wel gezocht. Het doel is dus adresbalk te blokkeren. Voor groter geheel is dit voor kiosk scherm met een aantal knoppen waarbij men dus geen andere zaken mag starten vanuit een venster. Het verstoppen van het adresbalk volgens de genoemde GPO geeft niet het gewenste resultaat. Ik kan dan nog steeds de command line starten middels cmd of iets anders. Dat het adresbalk greyed-out wordt is prima maar de vraag is hoe.
Met andere woorden: heeft dus eigenlijk geek zak met de balk te maken, wat je eigenlijk wil is applicaties whitelisten of kiosk mode gebruiken. Zonder adres balk zijn er nog wel 100 manieren om random software te starten. Puur met default MS tooling kan je het eigenlijk niet tegen gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door johnkeates op 24-09-2019 01:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je zoektocht is verkeerd om.

Zoeken doe je naar een oplossing van je gewenste situatie, niet naar een oplossing voor de manier die jij denkt te willen gebruiken maar dus niet werkt en je daar dan aan blijft sleutelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05 13:46
Het verbergen van de adresbalk is inderdaad niet echt de beste oplossing. Gebruikers maken een snelkoppeling op het bureaublad naar cmd.exe en het werkt nog steeds. Je zou echt het commandprompt moeten blokkeren. Zie ik vaker binnen bepaalde bedrijven.

Jouw voorstel is erg ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 667365

let op als je in de verkenner een website intypte zoals www.google.nl dan opent IE met de getypte site.
Dit is misschien ook iets om op te letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-05 15:26
Anoniem: 667365 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:35:
let op als je in de verkenner een website intypte zoals www.google.nl dan opent IE met de getypte site.
Dit is misschien ook iets om op te letten
offtopic:
Volgens mij gebruikt 'hij' automatisch het standaard browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 667365

Highlanderqp schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:44:

[...]

offtopic:
Volgens mij gebruikt 'hij' automatisch het standaard browser.
offtopic: dat kan best kloppen, ik heb het tot nu toe alleen met IE gezien maar die staat dan inderdaad als standaard browser
Pagina: 1