Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 03:36
Op 20/9 een AOC monitor gekocht, type AG 241 QX, 1 ms, 144 Hz, 1440 p. Monitor heeft prachtige kleuren(subjectief) en is bijzonder scherp op 1440 p. In wot zijn details nu goed zichtbaar.

Wat is het probleem(?): tijdens een cold boot en aangesloten via dp start de monitor niet door, maar blijft hangen op het beginscherm(Asrock startscherm). Er gebeurt dan niets meer. druk ik vervolgens de reset button in dan werkt alles ok. Normale doorstart. de grafische kaart is een Raden RX 480(8 Gb versie).

Wat heb ik geprobeerd:
- probleem is te reproduceren en treedt op na een koude start
-de door AOC meegeleverde dp kabel vervangen door een eigen exemplaar, nog steeds het probleem
-de dp poort kabel vervangen door een HDMI kabel nog steeds het probleem
-de monitor naar boven gebracht naar de Pc van dochterlief(GTX 1060, 6 Gb) en ziehier bij een koude start gewoon doorstarten

Kortom zou het toch aan mijn videokaart liggen? Kaart als tussen oplossing vervangen door een oude 6950, start niet door.

Ondertussen een ticket aangemaakt bij AOC(die wilden eigenlijk de monitor vervangen maar ik heb dat nog maar even tegen gehouden)
Daarnaast een saphire radeon RX 580 8 Gb nitro + besteld(was nog enigszins betaalbaar). Die kaart komt morgen binnen.

Mijn verdere systeem:

* Asrock fatalty B450 K4
* 2 * 16 Gb geheugen(3000 MHz)
* Intel Nvme SSD 512 Gb(660)
* coolermaster CS 800 voeding
* Ryzen 3700X met stock koeler

Heeft iemand tips in welke richting ik het moet zoeken?(Mijn vorige monitor , een IIyama monitor vertoonde met dezelfde configuratie geen enkel probleem).

Schiet me nog iets te binnen: bij het niet doorstarten kan ik ook niet in de bios komen via F2 of delete.

[ Voor 3% gewijzigd door chemist13 op 23-09-2019 22:42 ]

Beste antwoord (via chemist13 op 24-09-2019 01:22)

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:31

InFamous

excommunicado

Hoezo start je monitor niet door? Eerder je PC zelf gezien het ASRock logo.

Gezien je edit, je pc start dus niet door en heeft weinig met de monitor te maken.

Heb je geen status led of debug display op het moederbord? Dan kan je kijken waar deze op blijft hangen bij een cold boot.

Eventuele overclock al op weer teruggezet naar stock?

Bedoel je trouwens niet de Corsair CS 800?

[ Voor 70% gewijzigd door InFamous op 23-09-2019 22:47 ]

Formerly known as Ragdoll

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:31

InFamous

excommunicado

Hoezo start je monitor niet door? Eerder je PC zelf gezien het ASRock logo.

Gezien je edit, je pc start dus niet door en heeft weinig met de monitor te maken.

Heb je geen status led of debug display op het moederbord? Dan kan je kijken waar deze op blijft hangen bij een cold boot.

Eventuele overclock al op weer teruggezet naar stock?

Bedoel je trouwens niet de Corsair CS 800?

[ Voor 70% gewijzigd door InFamous op 23-09-2019 22:47 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
Ok dat is een goede ga de overklok terugzetten en zal eens kijken naar debug ledjes. Waarom concentreer ik me op de monitor? Omdat met mijn oude monitor en overklok er geen probleem was.

Ik zal morgen even kijken of het nou de corsair of coolermaster voeding is.

Update: voeding is inderdaad een corsair. Op het mobo geen debug ledjes.

Alles teruggezet op standaard(overklok eraf), bij de eerste start vanmorgen. weer hangen op het startscherm. Alles uitgezet(dus ook de stroom eraf) en gelijk weer opgestart via de powerknop. Start gewoon door.

Schiet mij maar lek, ergens een bios instelling? Nieuwe kaart is in aantocht, toch een tweedehands vega 56 kunnen scoren. we gaan het zien. Tips zijn welkom:)

[ Voor 62% gewijzigd door chemist13 op 24-09-2019 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardve1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10-2021
Als ik je verhaal lees zeg ik direct voeding die slecht/kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:39
richardve1 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:50:
Als ik je verhaal lees zeg ik direct voeding die slecht/kapot is.
Eens met deze opmerking, zelfde symthomen had ik ook als TS aan geeft, nieuwe voeding gaf de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
Ok, ik zat zelf toch ook in de richting van de voeding te denken. Geschatte ouderdom 8 jaar.

Is voor dit systeem een Corsair RMX series RM 550 X een goede keuze?(2018 versie a 88euro ) Dus met asus strike X vega 56 en het gebruik van een lichte overklok?

Of toch voor de RMX 650 gaan i.v.m ter zijner tijd een zwaardere videokaart?(wel 105 euro).

Het is de RMX 750 geworden, die was goedkoper dan de RMX 650:)

Vandaag de nieuwe voeding gemonteerd en de vega 56(prachtige kaart , asus stirkex versie). Toch weer een keer niet willen doorstarten!

Eigenlijk weet ik het niet meer, maar ok is niet zo,n punt. Wil alleen graag de oorzaak weten.

Ik heb nu wel een workaround, als de computer hangt op het opstartscherm bij koude start: monitor uitzetten. Computer start dan gelijk door en dan monitor weer aan , gelijk beeld. Hoort niet maar ok.

[ Voor 43% gewijzigd door chemist13 op 28-09-2019 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chemist13
En we zijn weer verder en opgelost. Bleek dat ik tijdens de windows installatie voor MBR had gekozen(old school). Hierdoor was ultra fast boot ook niet beschikbaar.

Microsoft heeft nu een programma waarmme je de schijf kunt converteren naar GPT, echter dat kreeg ik niet voor elkaar. Dan maar een partitie programma zoeken. Kwam uit op EASEUS partition manager, alleen de proefversie wilde niet converteren.

Kopen dan maar, maar ja 45 euro vind ik te gek. Programma eraf gehaald en nog een keer willen kopen en zie de prijs was nu gezakt naar 25 euro. Vond ik acceptabel.

Conversie gedaan. Ultra fast boot is nu beschikbaar en mijn monitor gedraagt zich nu "normaal ". Opstarten gaat nu razend snel en geen monitor problemen meer.
Pagina: 1