Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

MacBook Pro 15" begin 2008 upgraden voor El Capitan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martin27143
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 14-11-2019
ik heb een oude macbook van eind 2008.
er staat sinds kort het OS. El Capitain op.
Maar is dit programma niet te groot voor deze Mac.

versie 10.11.6
Macbook pro (15inch , begin 2008)
Processor 2,4Ghz intel core 2 duo
Geheugen 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
Videokaart NVIDIA GeForce 8600M GT256 MB
Serienummer W881529YYJZ

Alle reacties

• Twarp
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20-01 18:33

Twarp

just grin...

Meh ...

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Met 2GB geheugen en een rammelschijf (dus geen SSD) is het vooral heel erg traag.

Andere versies van het Mac OS zijn inmiddels niet meer ondersteund door Apple, dus je zal ook wel El Capitan moeten draaien.

I reject your reality and substitute my own

• sypie
  • Niet online
Ik werk hier op een MacBook uit 2008, dat is mijn enige computer.

Zoals hierboven gezegd: 8GB RAM en een SSD maken de machine werkbaar. Wanneer je een schroevendraaier vast kunt houden dan kun je dit zelf vervangen. Een kleine ster (P000) en T6 doen wonderen.

• martin27143
ik ben zelf wel handig, dus dat moet wel gaan lukken,
bedankt voor de info,
dus als ik het goed begrijp moet ik het werkgeheugen van 2 naar 8 GB brengen en een SSD schijf erin zetten

• RadioAir
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20-01 20:57
Correct, en met behulp van de dosdude hack kan je geloof ik zelfs nog naar een nieuwere macOS ook :)

• martin27143
oke oke, maar moet dat alle twee tegelijk 8GB ram en SSD of kan het 1 voor 1,
is toch wel een aardig bedrag in 1 keer

• Daedalus
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wellicht is het eerst handig om te vertellen wat je ermee wilt doen. Afhankelijk daarvan kan het zijn dat het eigenlijk niet de investering waard is.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• martin27143
Daedalus schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:58:
Wellicht is het eerst handig om te vertellen wat je ermee wilt doen. Afhankelijk daarvan kan het zijn dat het eigenlijk niet de investering waard is.
ja idd dat is waar,

hij gaat waarschijnlijk gebruikt worden door mijn zoon, zodat hij er op school teksten mee kan verwerken en thuis verslagen mee gaat schrijven.

• sypie
  • Niet online
martin27143 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:45:
oke oke, maar moet dat alle twee tegelijk 8GB ram en SSD of kan het 1 voor 1,
is toch wel een aardig bedrag in 1 keer
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Je kunt ook eerst van 2 GB naar 6GB upgraden. Een aantal weken geleden heb ik een reepje geheugen van Marktplaats gehaald voor €12,50 (inclusief verzendkosten). Dat was dus te overzien.

Een SSD kun je zo duur maken als je zelf wilt. 250GB kost ongeveer €45, 500GB zo rond de €70. Voor de meeste gebruikers is dat ruim voldoende. Je hoeft er geen bracket of andere dingen bij te kopen. Omdat snelheid niet echt meer een probleem is voor die oude machines kun je met een Crucial MX5-serie al toe. Prima schijven voor een prima prijs.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
martin27143 schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:20:
ik heb een oude macbook van eind 2008.
er staat sinds kort het OS. El Capitain op.
Maar is dit programma niet te groot voor deze Mac.

versie 10.11.6
Macbook pro (15inch , begin 2008)
Processor 2,4Ghz intel core 2 duo
Geheugen 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
Videokaart NVIDIA GeForce 8600M GT256 MB
Met een SSD erin en 4 of 8 GB RAM is dat echt nog wel goed vooruit te krijgen.

El Capitan is wel de laatste voor die Macbook, en (om eerlijk te zijn) inmiddels eigenlijk niet meer verantwoord qua security updates.

Wat je eventueel wel kan doen op zo'n oud beestje is met Boot Camp Windows 8.1 of 10 installeren, wat nog wel ondersteund wordt qua updates, zo heb ik ook een paar jaar nog een oude Macbook 2006 gebruikt.

specs

• martin27143
ik kan twee reepjes kopen op MP 1 van 2gb en 1 van 4gb wel van verschillende merken allen bij de verkoper werkte dat niet , de macbook pakte dat niet, is dat een probleem twee verschillende merken.
en hoe weet ik dan of ze bij mij wel passen.

• martin27143
Dreamvoid schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:44:
[...]

Met een SSD erin en 4 of 8 GB RAM is dat echt nog wel goed vooruit te krijgen.

El Capitan is wel de laatste voor die Macbook, en (om eerlijk te zijn) inmiddels eigenlijk niet meer verantwoord qua security updates.

Wat je eventueel wel kan doen op zo'n oud beestje is met Boot Camp Windows 8.1 of 10 installeren, wat nog wel ondersteund wordt qua updates, zo heb ik ook een paar jaar nog een oude Macbook 2006 gebruikt.
wat is het idee hier dan achter, ik snap het niet zo goed, wat ik wel begrijp is dat je dan twee OS op je mac hebt staan, maar wat moet je daar dan mee

• martin27143
kan ik nu wel of niet uitbreiden naar 2x4 GB voor deze mac.
Had geinformeerd bij macrepair.nl en die zeggen uit ervaring te weten dat er niet meer in kan dan 2x2 GB.
Wie heeft hier ervaring mee.

• sypie
  • Niet online
Hier een MacBook Unibody (aluminium) eind 2008, dus geen Pro. Hieronder de specificaties.

Public
Publieke map
Oude MacBook

Het gaat om deze MacBook: Link naar uitgebreide specificaties.

Jouw MacBook Pro heeft nagenoeg dezelfde opmerking staan bij het geheugen. Mijn advies: druk er eens 2*4GB RAM in en kijk wat er gebeurt. Er gaat niks stuk in ieder geval. Het maakt dan niet uit of dit 2 verschillende merken zijn, zolang de specificaties van het geheugen maar overeenkomen. Alleen de grootte mag verschillen.

sypie wijzigde deze reactie 07-11-2019 07:01 (6%)

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:26
martin27143 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 05:47:
Had geinformeerd bij macrepair.nl en die zeggen uit ervaring te weten dat er niet meer in kan dan 2x2 GB.
ik denk dat macrepair er wel ervaring mee heeft.

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:45

Wootism

aaibaar

Je kan wél uitbreiden naar 2x 4Gb.
Heb dezelfde MacBook gehad. Versie uit 2008 met nog zo’n klep aan de onderkant. Uiteindelijk heb ik hem ook voorzien van een SSD en extra ram.

Geen idee waarom Macrepair aangeeft dat het niet kan....

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Voor zover ik lees, officieel max 4 GB, maar 8 GB werkt toch.

specs

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:20

nelizmastr

Goed wies kapot

De Early 2008 die je hebt (met een 8600M kan het geen late 2008 zijn) gebruikt DDR2. 2x2GB werkt meestal prima, maar officieel gaan ze tot 6GB, dus 1x4 en 1x2, maar het kan zijn dat je een specifieke configuratie van de module moet hebben. Die modules zijn vaak zeldzaam en duur:

https://www.onlinemacwink...-2007-tot-early-2008.html

De machine zelf is minder waard economisch dan die module alleen, dus ik zou het bij 4GB en een SSD houden als zinvolle upgrades.

I reject your reality and substitute my own

• martin27143
welke ssd schijf gaat er in deze macbook

• Daedalus
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat heb je zelf al gevonden? Als je bijvoorbeeld bij iFixit kijkt, staan daar instructies hoe je de harde schijf kunt vervangen, en met wat voor type.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• sypie
  • Niet online
Iedere standaard SATA SSD past er in. Kwestie van prijs/kwaliteit zoeken. Ik doe regelmatig upgrades en dan druk ik er een Crucial M4 SSD in. Werkt prima.

Maar kom op, dat had je ook zelf kunnen vinden via de links die ik je hier eerder gegeven heb. Enige inzet mag best.

sypie wijzigde deze reactie 10-11-2019 16:37 (28%)

• martin27143
jullie hebben helemaal gelijk,
maar had wel en ander gezocht, maar toen stuitte ik op verhalen over sata 3 aansluitingen en dan moet je weer een schijf met 6G hebben of zoiets of sata 2, dus toen was ik het spoor even bijster.
En ja dan is het makkelijker om het maar even zo te vragen.

• sypie
  • Niet online
SATA is backwards compatible. Dat klinkt ingewikkeld maar het wil eigenlijk niks anders zeggen dan dat oude SATA schijven (die langzamer zijn dan de nieuwe) nog steeds werken op de nieuwe controllers. En omgekeerd is dit vaak ook het geval. Je kunt prima een SATA3 schijf op een SATA1 controller aansluiten. Het enige wat er gebeurt is dat de snelheid niet volledig benut kan worden omdat de controller niet snel genoeg is. In de praktijk merk je daar nagenoeg niks van.

Daarom kun je dus nagenoeg iedere SATA schijf kopen die er in past, uiteraard wel de 2,5" varianten en niet de NVME versies.

• martin27143
Oke top, bedankt voor de hulp en uitleg.

• Barry_1989
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 27-11-2019
Ik heb mijn MBP mid 2012 upgegrade naar 16gb max normaal 8 gb ; maar als je tussne de lijnen leest 16gb en een samsung evo860 ssd 1T, een wereld van verschil, kleine upgrade maar een groote stap in snelheid winst

Our house in the middle of the street

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True