Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-11 22:15
Ik zit in een nieuw huis en wil graag bestaande domme schakelaars in mijn woonkamer integreren in mijn smart systeem, maar ik weet nog niet wat de juiste aanpak is. Ik heb wat research gedaan, maar ik word duizelig van alle mogelijkheden en beperkingen afhankelijk van mijn huidige installatie. Elektra is voor mij een compleet onbekend terrein.

De schakelaars zitten in een inbouwdoos van 4 centimeter diep. De ene schakelaar schakelt een plafondlamp, de andere schakelaar is een loze schakelaar. Deze kan een 2e plafondlamp in- en uitschakelen, maar dat punt is op het plafond afgesloten en wordt niet gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NB6byEul.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TpSVbJal.jpg

Mijn wens is om beide knoppen te blijven gebruiken. De ene knop wil ik gebruiken voor het in- en uitschakelen van een Hue scene, en de andere voor een "naar bed" modus waarmee ik alle lampen en apparaten uitzet. De plafondlamp staat zelden aan omdat de verschillende losse Hue lampen in de woonkamer het licht geheel verzorgen. De plafondlamp hoeft dus eigenlijk niet meer geschakeld te worden via deze schakelaar. Ik denk er aan om hier een Hue lamp in te stoppen, tenzij er betere opties zijn.

Omdat ik in andere omstandigheden ook de lampen automatisch uit of aan wil kunnen zetten wil ik geen schakelaars hebben die naar boven of beneden kunnen staan, maar gewoon 'drukknoppen'. Volgens mij worden dit pulsdrukkers genoemd?

Voor zover ik lees zijn er een aantal mogelijkheden:
  1. Een ZigBee of Z-Wave module plaatsen achter de schakelaar. Ik lees dat dit eigenlijk alleen handig is als je een inbouwdoos hebt van minimaal 5 centimeter. Wordt 4 centimeter echt een probleem? Ik heb geen blauwe draad voor spanning. Welke modules kan ik het beste gebruiken? Werkt dit i.c.m. elke dubbele pulsdrukkers?
  2. Schakelaar vervangen voor een schakelaar voorzien van ZigBee/Z-Wave functionaliteit. Welke schakelaars kan ik hierbij precies gebruiken? Ik lees dat ik een blauwe nul-draad nodig heb voor een dimmer schakelaar. Is dat simpelweg niet mogelijk in deze inbouwdoos?
Misschien is het handig dat ik mijn smart setup toelicht. Verlichting wordt dus geregeld middels het Hue ecosysteem. Verder heb ik een Logitech Harmony voor de aansturing van mijn media center, een Google Home om het een en ander met stem aan te sturen, een slimme thermostaat, en wat slimme stekkers waarmee ik kan detecteren of bijvoorbeeld de wasmachine (op zolder) klaar is. Ik ben bezig om een eigen controller te bouwen met Z-Wave/Zigbee integratie waarbij de logica verzorgt wordt door Home Assistant of OpenHAB.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05
De Z-Wave modules van Fibaro zijn vrij klein. Zal misschien net passen. Zonder blauwe draad kan de Dimmer 2 worden gebruikt. De Dimmer 2 kan met 2 pulsdrukkers overweg, maar zelf 1 lamp aansturen. De 2e pulsdrukker kan je gebruiken om een scene/flow te activeren.

Ik zou i.c.m. de Dimmer 2 geen Hue lamp gebruiken, maar een ‘gewone’ dimbare led-lamp

[ Voor 15% gewijzigd door VHware op 23-09-2019 20:31 ]

• delta1
Dat klinkt goed. Is het mogelijk om met beide pulsdrukkers scenes/flows te activeren?

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-11 11:28
Ik kan in mijn Homey met beide pulsdrukkers flows activeren. Doorgaans gebruik ik één drukker (S1) voor het dimmen van de aangesloten 'domme' lamp + wat flows voor die betreffende lamp:
1x drukken = 75% gedimd aan (of uit)
2x drukken = 100% aan
3x drukken = 25% aan
Lang drukken = meer/minder dimmen

De andere drukker (S2) gebruik ik dan voor het activeren van overige flows die niks met de aangesloten lamp te maken hebben. Bijvoorbeeld: alles uit, zonwering naar beneden, flow voor filmavondje activeren.

Zo uit mijn hoofd kun je per drukker 4 flows starten (1, 2 of 3x indrukken en lang indrukken).

Het is overigens niet aan te raden de hue lamp middels fase aan/afsnijding te dimmen. Indien je geen kleurenlamp aan het plafond wil zou ik er gewoon een 'domme' dimbare led lamp plaatsen.

• delta1
Perfect! Dat is precies als wat ik zoek. En goed punt betreft de Hue lamp. Bedankt voor de toelichting.

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-11 11:28
De inbouwdiepte van 4cm gaat overigens wel een uitdaging zijn. Met 5cm vind ik het vaak al lastig.
Als alternatief zou je de Fibaro dimmer 2 (of alternatief) in je centraaldoos kunnen plaatsen boven je plafondlamp, mocht daar meer werkruimte zijn.

Houd er ook rekening mee dat de diverse merken schakelmateriaal vaak meerdere varianten pulsdrukkers hebben. Hier in huis hingen eerst allemaal hotel/wisselschakelaars (pulsdruk), welke niet geschikt zijn voor de Fibaro dimmer. Uiteindelijk heb ik me laten adviseren in een elektroshop, maar als ik het mij goed herinner heb je een dubbele pulsschakelaar met maakcontacten nodig.

• Slammers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-02-2024
https://www.calibereurope...home/bediening/hwp502set/

Zojuist ook in een ander topic geplaatst, maar kan dit iets zijn?

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
Zou persoonlijk geen wifi pakken.
Pagina: 1