Ik zit in een nieuw huis en wil graag bestaande domme schakelaars in mijn woonkamer integreren in mijn smart systeem, maar ik weet nog niet wat de juiste aanpak is. Ik heb wat research gedaan, maar ik word duizelig van alle mogelijkheden en beperkingen afhankelijk van mijn huidige installatie. Elektra is voor mij een compleet onbekend terrein.
De schakelaars zitten in een inbouwdoos van 4 centimeter diep. De ene schakelaar schakelt een plafondlamp, de andere schakelaar is een loze schakelaar. Deze kan een 2e plafondlamp in- en uitschakelen, maar dat punt is op het plafond afgesloten en wordt niet gebruikt.

Mijn wens is om beide knoppen te blijven gebruiken. De ene knop wil ik gebruiken voor het in- en uitschakelen van een Hue scene, en de andere voor een "naar bed" modus waarmee ik alle lampen en apparaten uitzet. De plafondlamp staat zelden aan omdat de verschillende losse Hue lampen in de woonkamer het licht geheel verzorgen. De plafondlamp hoeft dus eigenlijk niet meer geschakeld te worden via deze schakelaar. Ik denk er aan om hier een Hue lamp in te stoppen, tenzij er betere opties zijn.
Omdat ik in andere omstandigheden ook de lampen automatisch uit of aan wil kunnen zetten wil ik geen schakelaars hebben die naar boven of beneden kunnen staan, maar gewoon 'drukknoppen'. Volgens mij worden dit pulsdrukkers genoemd?
Voor zover ik lees zijn er een aantal mogelijkheden:
De schakelaars zitten in een inbouwdoos van 4 centimeter diep. De ene schakelaar schakelt een plafondlamp, de andere schakelaar is een loze schakelaar. Deze kan een 2e plafondlamp in- en uitschakelen, maar dat punt is op het plafond afgesloten en wordt niet gebruikt.

Mijn wens is om beide knoppen te blijven gebruiken. De ene knop wil ik gebruiken voor het in- en uitschakelen van een Hue scene, en de andere voor een "naar bed" modus waarmee ik alle lampen en apparaten uitzet. De plafondlamp staat zelden aan omdat de verschillende losse Hue lampen in de woonkamer het licht geheel verzorgen. De plafondlamp hoeft dus eigenlijk niet meer geschakeld te worden via deze schakelaar. Ik denk er aan om hier een Hue lamp in te stoppen, tenzij er betere opties zijn.
Omdat ik in andere omstandigheden ook de lampen automatisch uit of aan wil kunnen zetten wil ik geen schakelaars hebben die naar boven of beneden kunnen staan, maar gewoon 'drukknoppen'. Volgens mij worden dit pulsdrukkers genoemd?
Voor zover ik lees zijn er een aantal mogelijkheden:
- Een ZigBee of Z-Wave module plaatsen achter de schakelaar. Ik lees dat dit eigenlijk alleen handig is als je een inbouwdoos hebt van minimaal 5 centimeter. Wordt 4 centimeter echt een probleem? Ik heb geen blauwe draad voor spanning. Welke modules kan ik het beste gebruiken? Werkt dit i.c.m. elke dubbele pulsdrukkers?
- Schakelaar vervangen voor een schakelaar voorzien van ZigBee/Z-Wave functionaliteit. Welke schakelaars kan ik hierbij precies gebruiken? Ik lees dat ik een blauwe nul-draad nodig heb voor een dimmer schakelaar. Is dat simpelweg niet mogelijk in deze inbouwdoos?