Wifi opnieuw aanleggen + gastennet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik wil onze wifi thuis een upgrade geven om met name alle vrienden/innen van de 2 puberkids een gescheiden gastennetwerk te kunnen geven. Dat is nu niet mogelijk in de router/APs oid. De optie om één AP een eigen IP range te geven zou natuurlijk kunnen, maar is nog niet echt gescheiden..

Ik heb nu een Ziggo modem op de 1e verdieping van ons drive-in huis (dus we 'wonen' op de 1e, 0e is garage/werkplaats), gebruik hier prima de Wifi van. Op zolder (3e verdieping) heb ik een 2e AP voor betere dekking op verdieping 2/3. De meeste clients zijn nu wel 5 GHz, behalve een printer die nog op 2.4 zit.

Ik zit te kijken naar het Ubiquity Unify spul maar twijfel een beetje of ik het hele huis (jaren 70 dus flink gewapend beton) kan dekken met een Long-Range, of dat ik weer voor 2 APs ga. Dan de keuze tussen de AP: de standaard (light?) of de nanoHD. Ik heb nergen PoE dus ik zal de injectors moeten gebruiken, maar er is op de plekken waar nu de APs zitten een stekker beschikbaar.

Er wordt flink geyoutubed, TikToked en netflixed, maar niet gegamed oid.

Heb ik naast een (set) APs nog meer nodig? Ik kan voor de config een VM linux gebruiken, maar heb die niet continue draaien als controller (is dat nodig). Kan ik de controller bv op mijn synology draaien?

graag advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:47
de zendkracht van die wifi toestellen schelen bijna niets, dus als je buiten bereik zit moet je liefst een kabel aanleggen tot waar het prut is en daar een extra accespoint kopen

ideale limiet is rond de rssi -65 en zonder dingen zoals metalen balken , helaas is het vaak zoeken "waar kan ik een kabel naartoetrekken zonder het huis half af te breken"

longrange dingen heb je niks aan, die nano HD's zijn prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Die Ziggo routertjes hebben een ingebouwd gastnetwerk, dat is ook te extenden tot op zolder natuurlijk.

Al weet ik niet hoe het dan zit met de APs, of die ook 2 netwerken kunnen repeaten/extenden/wifikabels verlengen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Wintervacht schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:47:
Die Ziggo routertjes hebben een ingebouwd gastnetwerk, dat is ook te extenden tot op zolder natuurlijk.

Al weet ik niet hoe het dan zit met de APs, of die ook 2 netwerken kunnen repeaten/extenden/wifikabels verlengen.
Ik heb een TC7210 en kan daar geen guest optie vinden. Er ligt inderdaad een kabel tot op zolder om ook mijn huidge AP te verbinden. Dus de plekken heb ik al wel.

Nu de vraag of het de moeite waard is om een standaard light AP neer te hangen of zo'n nieuwe nanoHD (want die zijn wel 2x zo duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
superduper schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:21:
twijfel een beetje of ik het hele huis (jaren 70 dus flink gewapend beton) kan dekken met een Long-Range, of dat ik weer voor 2 APs ga.
Zoek maar eens op de use case van Long-Range AP's, dan zie je snel genoeg of het gaat werken ;)
Ik kan voor de config een VM linux gebruiken, maar heb die niet continue draaien als controller (is dat nodig).
Dit is toch gewoon zelf uit te zoeken?

Op zich kun je een gastnetwerk hebben zonder je router te vervangen, maar een router met VLAN support biedt extra mogelijkheden. Dat je bijvoorbeeld wel bij een apparaat in het gastnetwerk kunt, maar niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het mooiste zou zijn:
Ziggo modem in bridge, leuk unify routertje met een unify switch en 2x nano hd.
Dan ben je teminste in 1x klaar en heb je het gelijk goed.

Dankan je ook gelijk fatsoenlijk vlans instellen met de unify switchen en router.

-edit-

Pagina: 1