UTP kabel Achter/Tussen gevel isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yochi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10-2024
Hallo iedereen!

Wij zijn aan het kijken om onze gevel te laten isoleren en opnieuw te doen met crepi.
Nu zou ik van de gelegenheid willen gebruik maken om langs daar ook UTP te leggen naar de verschillende kamers.

Is dit mogelijk en is dit aangeraden? Aan de binnenkant van het huis zullen we niet snel beginnen breken dus langs daar is geen optie.

In principe is het ook de kortste route dus dat is ook een plus.

Thanks voor de feedback!

Beste antwoord (via yochi op 24-09-2019 12:28)

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Crepi is sierpleister, voor de niet-Belgen onder ons. :)

Lijkt me geen probleem eigenlijk. De grootste uitdaging lijken me de bochten die je moet aanleggen, het is niet ideaal om kabel te trekken door hoeken van (bijna) 90 graden. Dus als je het doet, zou ik proberen om met hoeken van 2x 45 graden te werken.

Qua isolatie, ik kan me niet voorstellen dat wat loze leidingen je meer dan een paar euro per jaar gaan schelen. Het zijn zulke kleine overgangen en oppervlaktes, dat is verwaarloosbaar.

Nomen nescio

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:54

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Loze leidingen aanleggen is een beter idee, maar leidt dat alles niet tot (warmte)lekkage in de isolatie?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yochi
DeBolle schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:16:
Loze leidingen aanleggen is een beter idee, maar leidt dat alles niet tot (warmte)lekkage in de isolatie?
Ja dat heb ik inderdaad niet duidelijk genoeg gemaakt. Had sowieso loze leidingen aangelegd om daar dan UTP door te duwen.

i.v.m. Warmte lekkage dat weet ik dus niet. Het is minimum 8CM isolatie die bovenop de huidige gevel komt. Misschien dat we de loze leidingen kunnen verwerken in de huidige gevel? Is natuurlijk wel meer werk denk ik en misschien onnodig?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Crepi is sierpleister, voor de niet-Belgen onder ons. :)

Lijkt me geen probleem eigenlijk. De grootste uitdaging lijken me de bochten die je moet aanleggen, het is niet ideaal om kabel te trekken door hoeken van (bijna) 90 graden. Dus als je het doet, zou ik proberen om met hoeken van 2x 45 graden te werken.

Qua isolatie, ik kan me niet voorstellen dat wat loze leidingen je meer dan een paar euro per jaar gaan schelen. Het zijn zulke kleine overgangen en oppervlaktes, dat is verwaarloosbaar.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:54

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De grootste uitdaging lijkt mij dan het in één stuk houden van een leiding, je wilt niet drie meter van een doorgang naar de spouw een losgeschoten bocht of koppelstuk. Misschien kan flexibele leiding een oplossing zijn daarvoor, maar dat flubbert weer alle kanten op in de spouw.
Dat is meteen de tweede uitdaging, hoe blijven de leidingen op hun plaats tijdens het vullen van de spouw?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yochi
DeBolle schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:13:
De grootste uitdaging lijkt mij dan het in één stuk houden van een leiding, je wilt niet drie meter van een doorgang naar de spouw een losgeschoten bocht of koppelstuk. Misschien kan flexibele leiding een oplossing zijn daarvoor, maar dat flubbert weer alle kanten op in de spouw.
Dat is meteen de tweede uitdaging, hoe blijven de leidingen op hun plaats tijdens het vullen van de spouw?
Het gaat niet over spouwmuur isolatie maar echt over nieuwe isolatieplaten bevestigen op de gevel en dan een laag Crepi/Sierplijster op.

Dus in principe kunnen die leidingen vast gemaakt worden aan de muur voordat de isolatie aangebracht wordt denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

yochi schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:17:
[...]

Dus in principe kunnen die leidingen vast gemaakt worden aan de muur voordat de isolatie aangebracht wordt denk ik?
Yep, gewoon met klembeugels, vastzetten met schroeven en pluggen. Geen spijkerclips gebruiken, die zijn prima voor hout maar in (bak-)steen blijven ze slecht zitten wanneer er wat kracht op gezet wordt (bij het trekken van de kabels bijvoorbeeld).

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar WB.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1