Hoe belangrijk is de center-speaker?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.357 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:40
Ik heb een DD 5.1/DTS versterker.
Aan mijn rear en front speakers mankeert niets en ook de aktieve subwoofer voldoet uitstekend.
Maar over de centerspeaker ben ik minder te spreken.

De subwoofer en de centerspeaker komen uit een set van JBL.
Het probleem met de centerspeaker is dat hij soms wat resoneert. En dat vooral als er een enkele keer muziek door de center word weergegeven.

Nu heb ik rondgekeken voor een andere centerspeaker maar die beginnen pas bij 700 piek.
Is dat het echt waard?

Ik weet dat een centerspeaker afgeschermd is zodat je hem op je TV kunt plaatsen zonder dat het beeld wegtrekt door de magneet in de speaker.
Maar is dat de belangrijkste factor die de prijs bepaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:31
De centerspeaker is het belangrijkst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Op maandag 30 juli 2001 17:41 schreef dennisdotcom het volgende:
Maar komt door de center speaker niet hoofdzakelijk de dialogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31612

Ik sluit me bij dennisdotcom aan, de centerspeaker is het "hart" van je surround set. Het meest belangrijke geluid komt daar namelijk uit (spraak e.d.). Verder over de subwoofer, deze moet niet te overdreven aanwezig zijn. (lijkt misschien mooi in het begin, maar is heel storend bij veel films kijken) Een goedkope subwoofer herken je doordat deze te nadrukkelijk bezig is.

Veel geld uitgeven voor de centerspeaker is de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 00:55
Tijdens vrijwel elke film zal de center de hoofdrol spelen.
Heb je een slecht of irritante center speaker dan zal film kijken al gauw vermoeiend worden en zullen de stemmen niet helder over komen.

Daarom is de center in de bioscoop ook echt inmens deze overtreffen in formaat vrijwel altijd de subkasten.

kijk maar een op http://www.jbl-pro.com en zoek naar bioscoop dan zie je de meest vreemde creaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13138

Center speaker is zeker niet het belangrijkste. Het zou zelfs beter zijn als tie weg word gelaten. Mensen denken vaak dat hoe meer boxen je rond je heen hebt het geluid het beste weergeven worden maar dat is dus dikke bullshit!
Maar een jbl speaker kun je echt wel voor 400 piek krijgen. www.stassen.nl ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24317

ik heb op ibazar een sony center zien staan voor 100 piek, kijk maar ff bij luidsprekers, fotgallerij, dan zie je hem vanzelf wel.

Ik weet niet of het wat is, ik houd me niet zo bezig met 5.1 en DTS enzo, ik bouw me speakers liever zelf *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op maandag 30 juli 2001 18:00 schreef mweert het volgende:
Tijdens vrijwel elke film zal de center de hoofdrol spelen.
Heb je een slecht of irritante center speaker dan zal film kijken al gauw vermoeiend worden en zullen de stemmen niet helder over komen.

Daarom is de center in de bioscoop ook echt inmens deze overtreffen in formaat vrijwel altijd de subkasten.

kijk maar een op http://www.jbl-pro.com en zoek naar bioscoop dan zie je de meest vreemde creaties.
http://www.jblpro.com/
Dit is de goeie link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 510

bijvoorbeeld dit, euh, ding ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.jblpro.com/images/cinema/4675c.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Op maandag 30 juli 2001 20:30 schreef Mries! het volgende:
bijvoorbeeld dit, euh, ding ;)
[afbeelding]
Ik had deze gehoord en gezien.
Erg mooi, maar wel 700 piek.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~artwido3/center.jpg

Ga er toch over denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Voor films is een center echt wel belangrijk, maar er zijn ook een heel stuk goedkopere te vinden hoor, die bose hierboven, heb ik vandaag nog gezien, is :9~
maar nog niet beluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

tbusquet

©

Op maandag 30 juli 2001 17:41 schreef dennisdotcom het volgende:
Sorry maar dit is zeker niet waar... er zijn ook een heleboel mensen die hun centerkanaal laten weergeven door hun frontspeakers.

En beter geen center speaker dan 1 die slecht past bij je fronts.

En nog ff een dingetje, kijk alsjeblieft niet naar hoe zo'n ding eruit ziet.
Ik vind die bose speaker PERSOONLIJK echt bagger.

Wat ik je aanraad is om gewoon een center speaker te kopen die:
1. van hetzelfde merk is als je fronts.
2. hetzelfde klankbeeld heeft als je fronts.

En probeer anders gewoon eens je centerkanaal weer te laten geven door je fronts, je zou nog wel eens verbaasd kunnen zijn.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 30 juli 2001 20:43 schreef Artwido het volgende:

[..]

Ik had deze gehoord en gezien.
Erg mooi, maar wel 700 piek.

[afbeelding]

Ga er toch over denken. ;)
Is die goed? Ik vond dat eigenlijk een eng ding, omdat er van die acoustimass speakertjes inzitten. Hij is wel heel slank. Misschien wat voor m'n ouders.. die wilde ook een kleine. Dali sc-5 is moeilijk te vinden. ;( (die is wel mooi van klank en klein en slank. Hey dat rijmt :+).

Ikzelf heb een centerspeaker van 450 piek, waar ik toch behoorlijk tevreden mee ben. Het is een chario syntar dialogue. Ik heb m'n CC6 van B&W ervoor weggedaan (die eigenlijk 750 piek zou kosten :o). Ik ben er erg tevreden mee. Past ook mooi in het geluidsbeeld van m'n hoofdspeakers (itt de cc6, die paste niet bij de speakers uit dezelfde serie :? CC6 is veel donkerder. |:().

Het belang van een centerspeaker is IMHO erg groot, want ik vind het gewoon mooi als het geluid echt "uit" m'n tv komt. Ook bij zaken als het nieuws en normale tv-uitzendingen, vind ik het fijn dat ik een goeie center heb.

Jag daarentegen vindt bij mij de set bij DVD films beter klinken zonder de centerspeaker, maar met de set op "phantom centerspeaker" mode. De stem wordt dan door m'n frontspeakers weergegeven. Ikzelf vind dat niet echt heel erg mooi, omdat ik nogal dicht op m'n speakers zit. Uit de center komen stemmen mij veel natuurlijker over, en vind ik de plaatsing (in het midden :7) gewoon beter.

[/verhaal]
Op maandag 30 juli 2001 22:40 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Sorry maar dit is zeker niet waar... er zijn ook een heleboel mensen die hun centerkanaal laten weergeven door hun frontspeakers.
Zie mijn verhaal over Jag. :)
En beter geen center speaker dan 1 die slecht past bij je fronts.
Heb je echt he-le-maal gelijk in! Zo'n ding moet echt in je set "opgaan". Ik vind het persoonlijk wél de belangrijkste speaker uit m'n "oeuvre". :)

[/edit]
Wat ik je aanraad is om gewoon een center speaker te kopen die:
1. van hetzelfde merk is als je fronts.
2. hetzelfde klankbeeld heeft als je fronts.
Waarbij "2" een stuk belangtijker is dan "1". Ook al gaat "1" erg vaak wél op. je kunt er niet 100% vanuit gaan!
En probeer anders gewoon eens je centerkanaal weer te laten geven door je fronts, je zou nog wel eens verbaasd kunnen zijn.
jah... smaken verschillen...

[/edit na edit van tbusquet :P]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 17-11-2023

tbusquet

©

Op maandag 30 juli 2001 22:44 schreef JvS het volgende:

[..]

jah... smaken verschillen...

[/edit na edit van tbusquet :P]
Ik vind zelf het bij mij ook mooier klinken met center speaker, maar ik heb al mijn speakers uit de mission 701 serie. Dus die hebben allemaal hetzelfde klankbeeld.

Ik bedoel dat hij nog wel eens verbaasd zou kunnen zijn over het verschil tussen een slecht passende centerspeaker en "geen" centerspeaker :)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmeerpa
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 19:02
Dennis schreef op maandag 30 juli 2001 @ 17:41:
Tot gisteren was ik de mening ook toegedaan. Omdat ik de TV weldra ga vervangen ga ik die vandaag van de muur halen en tot ik de nieuwe heb op zijn voet op de kast plaatsen. Daarom overwoog ik tijdelijk de center los te koppelen. Omdat ik er nog niet uit ben welke TV het wordt en hoe lang het wachten wordt op levering wou ik wel weten hoe dat zou klinken.

Het klonk anders kon niet direct zeggen beter of slechter. Tot ik Top Gun Maverick wat stukjes deed afspelen. Net voor ze op missie vertrekken spreekt Maverick zijn mannen toe in een hangar op het vliegdekschip. Zonder de center hoor je echt een soort halm dat je kan verwachten als je in een grote hal spreekt, dat heb ik niet via mijn center. Ook in een andere scene waar hij in een grote ruimte spreekt hoor je dat ook als je via de fronts de dialoog weergeeft.
Nu ik heb heel goede front speakers (Wharfedale Elysian 4) die een perfect stereobeeld weergeven, dialoog komt dan ook mooi uit het centrum zoals een center. Mijn center is ook geen klein speelgoed (Wharfedale OPUS Tri-Center) maar is niet van het niveau als de Elysians. Ik zeg niet dan de Elysian Center het niet no beter doet, maar mijn fronts doen het hier momenteel beter dan een center die om en bij de 1500€ hebben gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:52
De center luidspreker is inderdaad heel belangrijk. Dit is trouwens wel een topic uit 2001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-06 17:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@dmeerpa Dank voor het delen van je ervaring. Je kickt nu echter een topic van 23 jaar oud en dat heeft in dit geval weinig meerwaarde. Het staat je natuurlijk vrij om een nieuw ervaringentopic te beginnen. Deze zal ik nu afsluiten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.