Revisie oude Quad apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-07 22:30
Recentelijk heb ik een aantal Quad speakers+apparaten geërfd. Ze hebben de afgelopen 4 jaar ingepakt te staan, en de jaren daarvoor hebben ze zeer onregelmatig aangestaan. De laatste keer dat ze aanstonden werkte het alles.

Het liefst zou ik ze eens willen laten nakijken en indien nodig een onderhoudsbeurt geven. Hoewel ik verwacht dat ze straks ook weer werken, wil ik graag dat ze nog vele jaren meegaan.

Hebben mensen hier ervaring met specifieke revisiebedrijven? Als ik google kom ik er sporadisch wat tegen, maar ik zou me rustiger voelen als ik ze naar een plek breng waar mensen goede ervaringen hebben.
Hebben jullie verder een idee wat een revisie zou kunnen kosten?

Het gaat om de volgende apparaten:
2x Quad 57 (Serienummer 45431 en onbekend)
Quad 33 (deze is al omgebouwd zodat er een CD speler op aangesloten kan worden)
Quad 405

Edit: inruilen of nieuwe kopen etc wil ik niet, ze hebben een grote emotionele waarde :)

[ Voor 5% gewijzigd door Basekid op 23-09-2019 15:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07 14:04
Er zijn hier en daar vast nog wel serieuze winkels te vinden die een reparatiedienst hebben en ook begrip hebben voor de liefhebberij van vintage audio apparatuur.
Toen ik nog in het midden van NL woonde, heb ik veel van mijn apparatuur gekocht bij HiFi Studio Wilbert in Utrecht. Die hebben nog steeds een reparatieafdeling waar je spullen in goede handen zijn.
Als je daar in de buurt woont, zou je daar eens kunnen informeren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als de speakers kapot zijn, dan kost de revisie veel geld.
Zorg er voor om de gene die de revisie uitvoert dit kan. Er zijn heel veel prutsers op de markt. Ook prutsers met een fantastisch verhaal helaas.
Reken op ca € 700.

Als eerste stop kun je hiervoor naar quad gaan.
https://www.quad-musik.de/index.php/de/restauration

Als dat te duur is, kun je verder shoppen, maar zorg dat je zeker bent van de kwaliteit.

De versterkers zijn minder kritisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Werkt het? Niks doen.

Zo simpel is het. Een bol staande elco zie je weleens in de voeding. Maar meestal is de Japanse kwaliteit onverwoestbaar itt veel moderne varianten.

En al helemaal niet aan compleet revisies beginnen en alles lukraak gaan vervangen wat vaak de karaktistiek van een apparaat wijzigd. In mijn optiek verminderd het de waarde namelijk. Iemand heeft het ooit ontworpen met de componenten die geselecteerd zijn. En al dat gesoldeer aan die printplaten terwijl het totaal onnodig is maakt de boel er ook niet mooier op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:30
Eens met blissard: revisie van Quad 57 elektrostaten is een vak apart, prutsers kunnen meer verknoeien dan goed doen aan dit soort speakers.

Je zou contact kunnen opnemen met de officiele importeur van Quad (Transtec) die nog steeds Quad ESL's uit de jaren 60 repareert, en informeren of revisie nodig is en wat het kost:

http://www.transtec.nl/nl/node/53

De grootste vijand van elektrostatische luidsprekers is in mijn ervaring vocht.

Hoe zijn die speakers opgeslagen in de afgelopen 4 jaar? Op een droge zolder of in een vochtige garage of schuur.
Als je ze nog niet hebt aangesloten op netspanning, laat ze dan eerst een tijd in een droge kamer acclimatiseren voordat je ze inschakelt.

Let er bij inschakelen op dat je niets hoort knetteren of sissen (met je oor tegen de speakers) en ga er met je neus langs of je geen ozon ruikt. Als dit OK is, kan je ze aansluiten op de 405. Gebruik bij voorkeur de Quad versterker, veel andere versterkers kunnen niet tegen de capacitieve belasting van een elektrostaat.

Voor de Quad 33 en 405 geldt dat deze vrijwel onverwoestbaar zijn, wellicht dat de elco's vervangen moeten worden.

Verder is een 33/405/57 set een combinatie van grote klasse, al is het niet geschikt voor elke muzieksoort.

Volgens Wikipedia is de ESL 57 geproduceerd van 1957 (!) tot 1985. Er zijn in totaal zo'n 54.000 geproduceerd, dus waarschijnlijk is serienummer 45431 begin jaren 80 gemaakt. De set is vermoedelijk tussen de 34 en 40 jaar oud. Ze hebben overigens een hoge 2e hands waarde.

• Bernard V
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-11-2024
Hier ook vier Quad esl57 luidsprekers die op nazicht/herstel wachten.

De leeftijd kun je hier nagaan : http://www.f2s61092.f2s.com/html/serials.html

Sinds maanden probeer ik een keuze te maken tussen de mogelijke herstellers die op het internet terug te vinden zijn.
Het lijkt me dat er altijd wel ergens iemand is die tevreden is over....en iemand die totaal niet tevreden is.
Recent kwam ik via marktplaats terecht bij Panel Repair (Ronald) in Nieuw-Vossemeer Nederland (stukje boven Antwerpen).

https://www.marktplaats.n...ail&utm_source=systemmail

Heeft er iemand ervaring met deze hersteller ?

Zijn er ESL57 eigenaars die super tevreden zijn van een bepaalde hersteller en die bereid zijn om mij eens te laten luisteren naar het resultaat ?
Ikzelf woon midden West-Vlaanderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcs50
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-12-2024
knip knip, zie onze voorwaarden mbt reclame en werving

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 17-11-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcs50
  • Registratie: November 2024