Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis Homelab dual server setup hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Clevergyno
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik heb de vragen op andere forums gesteld in het engels, dus zolang het mag post ik het hier voor het makkelijke ook in het engels.

Greetings,

Currently I am running a consumer pc recently replaced in this (Inter-tech IPC 4U-4129-N) server case.

It has 1x 8tb hdd, 1x 1tb hdd. 1x 248gb boot ssd, 8gb ram and an FX6350. It is as of now baremetal running Windows Server 2019 and it is mostly used for a Minecraft Server and 24/7 Plex.

Now I have gotten an old DL380 G5 from school with one 74gb 10k hdd with probably more of those to come. If not, I'm going to replace it with one 248gb kingston ssd. It has 32gb ram and two Xeon 5160's.

My plan is to use the HP server to run the services like the Minecraft server and Plex. The FXServer is then only going to be used for network storage as the case makes for easy expansion.

Now I need some opinions and help, is this a good setup? If not, should I ditch the HP server or keep both? Something else?

If I'm going to use the HP server, it does not need RAID, I do not find it critical enough for that. I have been installing PROXMOX 4.4 and ESXI 5.5 on it, but I'm currently not satisfied. ESXI only works on 5.5, management/documentation is lackluster and confusing. As far as I know without a working web interface. PROXMOX is working better, but even though I've installed the VIRTIO drivers for everything and configured everything according to best practices. The network is slow with a max of 40 mb/s when I do a speedtest while the baremetal FXServer is getting 500 mb/s, the full speed. So if I can't fix this, PROXMOX is out of the picture. If I am going to use this server, any tips? Just do it baremetal?

Disregarding how I'm going to use the FXServer, I would like to make a raid array with future expansion opportunities and maybe some redundancy. I would want this for the possible speed increase and so I have one volume for all my movies,backups,series etc. So when I have filled up my 8tb drive, I would like to have the possibility of easy expansion. I have an extra 1tb hdd and 2tb hdd, and if I could, I would like to use these as well. But I am under the impression you need hdd's with similar sizes, so most likely more 8tb hdd's, these are shucked from easystores. Can someone elaborate on this? Should I do software raid? Hardware raid?

Need more information? Please ask. Any help is most appreciated.

Alle reacties

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:39
Tsja, G5 zijn behoorlijke stroomzuigers en weet niet of die raid kaart die er nu in zit 8tb aan kan.

Waar je naar kan kijken is bijvoorbeeld unRAID. Deze kan een software raid maken van verschillende groottes, als de grootste maar parity is en eventueel een cache disk

• Clevergyno
  • Niet online
Endpoint schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:28:
Tsja, G5 zijn behoorlijke stroomzuigers en weet niet of die raid kaart die er nu in zit 8tb aan kan.

Waar je naar kan kijken is bijvoorbeeld unRAID. Deze kan een software raid maken van verschillende groottes, als de grootste maar parity is en eventueel een cache disk
De G5, als ik die gebruik, zal alleen gebruikt worden voor het draaien van de Plex service en andere dingen. De opslag van alles met de meerdere schijven, die zitten dan op de zogenaamde FXserver. Voor deze moet ik dus nog iets verzinnen.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26
Clevergyno schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:08:
[...]

De G5, als ik die gebruik, zal alleen gebruikt worden voor het draaien van de Plex service en andere dingen. De opslag van alles met de meerdere schijven, die zitten dan op de zogenaamde FXserver. Voor deze moet ik dus nog iets verzinnen.
Ik zou voor alleen zoiets geen G5 inzetten, dingen maken herrie en zuipen stroom als een malle. Tevens zijn dit zwaar verouderde machines welke waarschijnlijk langzamer is als een budget PC (een nieuwe i3 is een stuk sneller als zo'n oude Xeon).
Ik zou zeggen : laat die HP server voor wat het is.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Killah_Priest schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:51:
[...]

Ik zou voor alleen zoiets geen G5 inzetten, dingen maken herrie en zuipen stroom als een malle. Tevens zijn dit zwaar verouderde machines welke waarschijnlijk langzamer is als een budget PC (een nieuwe i3 is een stuk sneller als zo'n oude Xeon).
Ik zou zeggen : laat die HP server voor wat het is.
Ja precies, stel een systeem samen met een Kaby lake Pentium (G45xx of hoger) en een H110 bordje met een AliExpress PCI-e insteekkaartje voor SATA-uitbreiding mocht je dat ooit nodig hebben. Dit i.c.m. 8GB ECC RAM en je bent helemaal voorzien wat betreft Plex. Die Pentium kan meerdere H.265 10bit streams transcoden met zijn QuickSync iGPU terwijl hij niet meer dan 35W zuipt, dat kan je oude Xeon sowieso al niet hardwarematig en ook echt niet voor maar max. 35W verbruik :+

Ook een Minecraft server kan daar prima in Docker mee draaien tegelijk met Plex. Ik heb het zelf ook gedaan. RAM is een grotere beperkende factor dan CPU kracht.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Clevergyno
  • Niet online
Kuusj schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:58:
[...]

Ja precies, stel een systeem samen met een Kaby lake Pentium (G45xx of hoger) en een H110 bordje met een AliExpress PCI-e insteekkaartje voor SATA-uitbreiding mocht je dat ooit nodig hebben. Dit i.c.m. 8GB ECC RAM en je bent helemaal voorzien wat betreft Plex. Die Pentium kan meerdere H.265 10bit streams transcoden met zijn QuickSync iGPU terwijl hij niet meer dan 35W zuipt, dat kan je oude Xeon sowieso al niet hardwarematig en ook echt niet voor maar max. 35W verbruik :+

Ook een Minecraft server kan daar prima in Docker mee draaien tegelijk met Plex. Ik heb het zelf ook gedaan. RAM is een grotere beperkende factor dan CPU kracht.
Oke, goed advies. Ik zit er ook aan te denken om de G5 weg te doen, of tenminste, iets anders ermee te doen. Los hiervan niet alleen al hoe software support bijna nihil is voor deze server.

Nu heb ik ook nog een Lenovo y50 die normaal niet meer bruikbaar is als laptop door een kapot scherm, daar heb ik nu als test proxmox op geinstalleerd en een S2019 VM opgezet samen met de VIRTIO drivers. Kan dit ook een goede oplossing zijn? Stroom verbruik zit niet zo hoog op mijn lijstje.

Verder wat zou je aanbevelen wat ik doe voor de opslagserver(fxserver) Op het moment draait daar nu alles op en misschien is het fijner voor in de toekomst als dit alleen een soort NAS wordt of iets dergelijks. Als het kan zou ik graag een raid willen (software/hardware) die er voor zorgt dat 1 schijf dood mag gaan en dat ik in de toekomst schijven kan toevoegen wanneer Plex het vol maakt.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Clevergyno schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:42:
Ik heb de vragen op andere forums gesteld in het engels, dus zolang het mag post ik het hier voor het makkelijke ook in het engels.
Modbreak:Nope... Tweakers is een Nederlandstalig forum. Pas daarom je topicstart even aan naar het Nederlands.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1