Vraag

• WNIE
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 27-09-2019
Mijn vraag
Ik heb een 8 jaar oude PC staan (merkloos) die bij een upgrade naar Windows 10 1903 vanaf 1803 steeds de upgrade weer terugdraait. Volgens Microsoft Support omdat het moederbord te oud is en niet de juiste drivers (BIOS) hebben. Niet upgraden brengt veiligheidsrisico's met zich mee. Nu ben ik een leek op gebied van hardware dus probeer ik te achterhalen wat mogelijk is.

Ik denk (maar nogmaals ik ben een leek) dat de specs (Zie hieronder)van deze computer niet slecht zijn. De zwaarste bewerking die ik doe is video bewerken met Pinacle en dat gaat goed.
Is het rendabel en is het uberhaupt mogelijk om deze computer te upgraden?

De specs zijn:MB: GIGABYTE P55M-UD2
Chipset: Intel P55 (IbexPeak)
Slots: 2xPCI, 1xPCI Express x16
OS: Microsoft Windows 10 Home (x64) Build 17134.1006 (1803/RS4)
Proc: Processor Name: Intel Core i7-860 Original Processor Frequency: 2800.0 MHz
4 cores
2 HD 1000Gb SATA
Memory 8 Gb
DVD schrijver

Bij voorbaat dank om een amateur te antwoorden!

Beste antwoord (via WNIE op 25-09-2019 09:34)

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:59

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

WNIE schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:21:
Proc: Processor Name: Intel Core i7-860 Original Processor Frequency: 2800.0 MHz
Ik heb bijna dezelfde hardware configuratie, met het verschil dat ik Windows 10 Pro heb, dus ik zou je een herinstallatie van Windows aanbevelen. Download een nieuwe (verse) versie en installeer vanaf USB - ben je in een uur klaar.
Ik neem aan dat je de laatste BIOS versie van Gigabyte al hebt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
P55A-UD5
Socket 1156 LGA Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz
Installes RAM 8.00 GB

Edition Windows 10 Pro
Version 1903
OS build 18362.356

Specs

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:49
10 jaar geleden waren de specs idd niet slecht. Vandaag de dag is het, om het wat plat te zeggen, 'oude meuk dat een upgrade niet waard is'. Een nieuwe pc van €400 is sneller en zuiniger.
Wil je iets upgraden dan is een ssd het enige dat ik zou adviseren.

• Lan Mandragoran
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 03-12 14:59
Als je het moederbord vervangt door een nieuw exemplaar dan zul je ook processor en geheugen moeten vervangen, simpelweg omdat het geheugen en de cpu ivm nieuwe aansluitingen fysiek niet meer past op een nieuw moederbord. Mogelijk kun je ergens nog een oud moederbord vinden waar jouw cpu en geheugen nog wel op past, en dat wel te upgraden is naar Windows 10.

Weet je overigens zeker dat het aan het moederbord ligt? Een snelle zoektocht op google leert dat volgens verschillende gebruikers Windows 10 prima draait op het moederbord dat jij noemt. Wellicht de firmware van je moederbord even updaten?
Uszka schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:31:
10 jaar geleden waren de specs idd niet slecht. Vandaag de dag is het, om het wat plat te zeggen, 'oude meuk dat een upgrade niet waard is'. Een nieuwe pc van €400 is sneller en zuiniger.
En hoe helpt een nieuwe SSD precies met zijn Windows 10 probleem?

[Voor 26% gewijzigd door Lan Mandragoran op 23-09-2019 14:41]

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:31:
Nouja... qua pure cijfers zou het vandaag de dag ook nog prima meegaan. Hoe die prestatie in de praktijk is weet ik niet maar zo te horen nog steeds goed.

Helaas zal een upgrade vooral een grote cascade aan upgrades worden. Het moederbord is de zwakste schakel in dit geval, maar een upgraden van het moederbord zal ook direct de processor (socket) en RAM (DDR4) meetrekken. Een SSD is een no-brainer uiteraard, dus dan blijft over om mee te nemen: De HDD en de DVD brander. Nou, die kan je inderdaad best meenemen, maar de bulk van het systeem zal vervangen worden vanwege nieuwe technologieën.

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12:16
Ik heb een 8 jaar oude PC staan (merkloos) die bij een upgrade naar Windows 10 1903 vanaf 1803 steeds de upgrade weer terugdraait. Volgens Microsoft Support omdat het moederbord te oud is en niet de juiste drivers (BIOS) hebben.
Hoe voer je de upgrade uit en welke melding krijg je precies (screenshot?)?

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 04-12 20:57
Lan Mandragoran schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:40:
Als je het moederbord vervangt door een nieuw exemplaar dan zul je ook processor en geheugen moeten vervangen, simpelweg omdat het geheugen en de cpu ivm nieuwe aansluitingen fysiek niet meer past op een nieuw moederbord. Mogelijk kun je ergens nog een oud moederbord vinden waar jouw cpu en geheugen nog wel op past, en dat wel te upgraden is naar Windows 10.

Weet je overigens zeker dat het aan het moederbord ligt? Een snelle zoektocht op google leert dat volgens verschillende gebruikers Windows 10 prima draait op het moederbord dat jij noemt. Wellicht de firmware van je moederbord even updaten?

[...]

En hoe helpt een nieuwe SSD precies met zijn Windows 10 probleem?
Omdat dan een herinstallatie plaatsvindt, en ik bijna zeker weet dat installatie van 1903 dan wel lukt. Wel even de laatste installer op usb zetten via media creator tool.

Snelheids winst door de ssd is fenomenaal.

Ik heb pas een i5 650 voor mijn dochter met Win 10 geïnstalleerd volgens mij 1903. Loopt perfect, en super geschikt voor studie/school.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:59

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

WNIE schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:21:
Ik heb bijna dezelfde hardware configuratie, met het verschil dat ik Windows 10 Pro heb, dus ik zou je een herinstallatie van Windows aanbevelen. Download een nieuwe (verse) versie en installeer vanaf USB - ben je in een uur klaar.
Ik neem aan dat je de laatste BIOS versie van Gigabyte al hebt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
P55A-UD5
Socket 1156 LGA Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz
Installes RAM 8.00 GB

Edition Windows 10 Pro
Version 1903
OS build 18362.356

Specs

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 04-12 20:57
herinstallatie + ssd = dubbele snelheids winst.

veiligheidsrisico's niet druk om maken, kijken of je de bios kan upgraden (niet strict noodzakelijk) en windows opnieuw kan installeren en deze set mooi houden voorlopig

bios staan hier : https://www.gigabyte.com/...1/support#support-dl-bios

• WNIE
Hartelijk dank voor alle reacties.
Op de vraag welke foutboodschap:
0xC1900101-0x30018; de installatie is mislukt in de faseFIRST_BOOT met een fout tijdens de SYSPREP_SpeCIALIZE bewerking en soms ook met: EiNDOWS COULD NOT CONFIGURE OMNE OR MORESYSTEM COMPONEMTS

Wat betreft de BIOS update het lukt mij niet (Onkunde waarschijnlijk) om dit voor elkaar te krijgen; de bios driver is trouwens op de gigabyte site ook 10 jaar oud.

Kan er een verschil zijn tussen pro en home??

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
WNIE schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:30:
Hartelijk dank voor alle reacties.
Op de vraag welke foutboodschap:
0xC1900101-0x30018; de installatie is mislukt in de faseFIRST_BOOT met een fout tijdens de SYSPREP_SpeCIALIZE bewerking en soms ook met: EiNDOWS COULD NOT CONFIGURE OMNE OR MORESYSTEM COMPONEMTS

Wat betreft de BIOS update het lukt mij niet (Onkunde waarschijnlijk) om dit voor elkaar te krijgen; de bios driver is trouwens op de gigabyte site ook 10 jaar oud.

Kan er een verschil zijn tussen pro en home??
Met een programma als CPU-Z kun je opvragen welke bios versie je nu gebruikt, dan kun dat vergelijken met de laatste versie op de site.

🖥️ | 🚗

• WNIE
Als ik de bios download van de leverancier kan ik deze niet uitvoeren vanwege incompatibiliteit met 64 bits versie OS?

• Freakster86
Dat is een veel voorkomende foutmelding blijkbaar. Als je die googlet zie je genoeg mensen met stappen plannen die je kunt proberen om het probleem te verhelpen. De bios zal het probleem nu niet zijn.

Je vertelt niet hoe je probeert te updaten. Vermoedelijk via windows update zelf? Probeer het eerst eens via de media creation tool: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 Zo niet, dan even een paar van die stappenplannen proberen.

• WNIE
Update is op verschillenden methodes gedaan: echter steeds mislukt. Ook via de media creation tool. Feitelijk door Microsoft support gedaan op afstand. Ze geven het nu op en geven verder geen oplossing behalve een nieuwe computer kopen. Ik zelf geloof dat het ook nog anders zou moeten kunnen , maar weet nog niet hoe.
Allerlei suggesties al uitgeprobeerd maar nog geen resultaat of loop vast in weer een ander probleem (bv de bios 64bit update)

• Freakster86
En welke suggesties c.q. oplossingen heb je dan al geprobeerd?

Een nieuwe computer kopen of onderdelen gaan vervangen vind ik ook wat voorbarig. Heb je een lege hdd liggen? Dan zou je die kunnen installeren (en de oude hdd's even loskoppelen) en daarop Windows 10 1903 installeren. Puur om te kijken of een verse installatie geen problemen oplevert. Zonder het risico te lopen je oude installatie kwijt te raken.

• WNIE
Wat er al geprobeerd is: alle drivers updaten (behalve dus de bios omdat dat niet lukt)
Alle externe hardware verwijderen
Computer scannen op alle mogelijke fouten (komt niets uit)
1809 versie proberen te installeren;ging ook niet
Support probeerde ook nog via een of ander support tool, maar dat ging dus ook niet.
Schone installatie vonden ze te te risicovol om de zelfde reden als jij aangeeft.

Je laatste suggestie spreekt me wel aan; moet ik alleen een lege hdd regelen. Hoe dat dan verder moet weet ik ook nog niet, maar ik begrijp het principe.
Kan ik mijn oude installatie ook niet veilig stellen van een backup van het huidige systeem?

• Freakster86
Als je nog geen backup hebt van je bestanden moet je dat als eerste doen. Twee of meer backups, waarvan in ieder geval één backup off site wordt bewaard is aan te raden. Dus voordat je verder gaat, maak eerst backups.

Je kunt ook een backup/clone van je gehele schijf maken door er een image van te maken. Daarvoor heb je dan natuurlijk wel een extra hardeschijf nodig om de image op weg te schrijven.

Het principe van een verse installatie op een lege hdd is vrij simpel. Je opent de PC en ontkoppelt de huidige schijven. Vervolgens sluit je de nieuwe lege schijf aan. Je start de PC op en installeert vervolgens op die lege schijf Windows. Dan weet je binnen 30 minuten of Windows 1903 überhaupt draait op je pc en of er eventuele foutmeldingen zich blijven voor doen.

Maar na het maken van backups probeer dit eens, want de foutmelding duidt op een driver error. Windows update staat erom bekend om niet de nieuwste drivers te vinden van veel hardware.
- Driver booser proefversie: https://www.iobit.com/nl/driver-booster.php
- Schakel in taakmanager onder opstarten alle programma's uit
- Reboot de pc
- Schakel je antivirus uit
- Haal je ethernet kabel uit je PC
- Start de iso die je al hebt gedownload
- Voer de upgrade uit

• WNIE
Ik heb iobit geïnstalleerd en die gaf aan dat er 32 drivers niet up to date zijn. Dus eerst maar even een systeem backup maken. (Data backup heb ik altijd al).
Helaas: Via conf scherm systeem backup geselecteerd (hier staat nog windws 7 bij!?) en gestart. Volgende boodschap: Een bewerking van van volume shadow copy is mislukt. Raadpleeg de toepassings logboeken van VSS en SPP (0x807800A1)
De fout kan weer optreden: (0x800423F4)
Geen idee wat dit betekent

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:47
WNIE schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:39:
Ik heb iobit geïnstalleerd en die gaf aan dat er 32 drivers niet up to date zijn.
Dat soort programma's moet je niet gebruiken, doet meer kwaad dan goed.

• WNIE
Kan ik me iets bij voorstellen, daarom wilde ik eerst een systeem backup maken, maar die mislukt dus. Waarom?

• WNIE
Iedereen bedankt; het probleem is opgelost door een nieuwe schone installatie te doen van W10 1903!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee