Ander IP Domoticz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geminiworks
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-05-2022
Mijn vraag:

Ik heb domoticz draaien op mijn Synology NAS. Dit werkt(e) altijd perfect. Ik heb onlangs een andere router gekocht en daardoor in mijn locale IP anders. Ik had altijd 192.168.2.xxx en dit is nu 10.83.1.XXX

Nu draai Domoticz nog en stuurt nog steeds alles aan. (heb overal timers) MAAR... Ik kan Domoticz niet meer benaderen via mijn IP adres of Servernaam.

Iemand een idee hoe ik kan zorgen dat dit weer gaat werken zonder dat ik Domoticz opnieuw moet installeren en daarmee ook alles schakelaars etc en alle regels/timers.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laatste versie Domoticz voor Synology NAS.
Mijn NAS: DS412+ (4x4TB)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niks gevonden, overal gezocht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44
dat kun je op de router doen.
Je zet via het mac adres het ip adres vast in de router.
Weet je het oude ip adres?
Weet je het mac adres?

Maar dat moet binnen hetzelfde subnet vrees ik om goed te werken, dus kun je beter in de router je oude ip subnet gebruiken...

Ik heb recent een edgerouter geplaatst en ook de oude IP range nagemaakt, werkt perfect.

[ Voor 45% gewijzigd door DjAntoon op 23-09-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geminiworks
Dank voor je bericht DjAntoon. Ja dat zou ik kunnen doen.
Wellicht is dat dan de snellere en betere oplossing.

Mocht er iemand zijn die een andere oplossing heeft hoor ik dit graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 11:44
Heeft weinig met domotica te maken dit, meer met networking. Pak even een laptop die je handmatig het IP-adres 192.168.2.x meegeeft en je kunt babbelen met je Domoticz oplossing. Hoe je die vervolgens op een ander IP-adres zet zou ik niet weten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:44
Als je Windows hebt (en andere OS'en ook) kan je gewoon een extra IP adres toevoegen op je adapter. Dus je voegt naast de 10.83.1.x (via DHCP) een 192.168.2.x adres toe op je netwerk adapter en je kan hem benaderen. Domoticz zal overigens zelf in een Docker draaien en wellicht kan je gewoon vanuit de Docker config op je NAS het IP adres aanpassen maar dat weet ik niet helemaal hoe dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

http://find.synology.com/

En er is de DS finder app.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• geminiworks
Beunhaas91 schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:39:
Heeft weinig met domotica te maken dit, meer met networking. Pak even een laptop die je handmatig het IP-adres 192.168.2.x meegeeft en je kunt babbelen met je Domoticz oplossing. Hoe je die vervolgens op een ander IP-adres zet zou ik niet weten. Succes!
Je kan dit scharen onder networking maar ik wil mijn netwerk niet (weer) veranderen maar Domoticz laten werken op een netwerk met een veranderd IP adres. Als het een netwerk issue zou zijn, zoals de oplossing eerder gegeven dan had ik het niet hoeven vragen want dat weet ik zelf idd ook wel.

even goed bedankt voor je commentaar wat niet gaat werken op de manier wat jij nu benoemd.

• geminiworks
Archie_T schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:43:
Als je Windows hebt (en andere OS'en ook) kan je gewoon een extra IP adres toevoegen op je adapter. Dus je voegt naast de 10.83.1.x (via DHCP) een 192.168.2.x adres toe op je netwerk adapter en je kan hem benaderen. Domoticz zal overigens zelf in een Docker draaien en wellicht kan je gewoon vanuit de Docker config op je NAS het IP adres aanpassen maar dat weet ik niet helemaal hoe dat zou moeten werken.
Bedankt.

• geminiworks
Wat schiet ik hier mee op?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Graag je reacties editten als je de laatste bent ipv 3 losse reacties plaatsen.
Deze vraag hoef je niet te stellen, want je weet de oplossing al, namelijk dat je het IP zult moeten veranderen door eerst een computer in hetzelfde "oude" netwerk te hangen.

Ik raad je aan op DHCP reserveringen te gebruiken dus dus wel DHCP te gebruiken, maar op je router een IP toe te wijzen. Daarmee voorkom je dit probleem in de toekomst.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met beide tools kan je het ip van de nas achterhalen en dus dat van Domoticz, dat was de vraag toch?
En lukt het dan nog niet dan blijft je router over die normaal gesproken een lijst bijhoudt van uitgegeven ip's.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geminiworks
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:54:
[...]

Met beide tools kan je het ip van de nas achterhalen en dus dat van Domoticz, dat was de vraag toch?
En lukt het dan nog niet dan blijft je router over die normaal gesproken een lijst bijhoudt van uitgegeven ip's.
Nee dat was niet de vraag. de vraag is, hoe kan ik zorgen dat ik domoticz kan benaderen nadat het IP adres van mijn NAS/netwerk is veranderd. Ik weet hoe ik alles in mijn netwerk kan benaderen maar domoticz is niet te benaderen nadat mijn NAS een ander IP adres heeft.

Ik kan ook niet mijn netwerk terug zetten naar het oude IP adres omdat elk IP adres moet beginnen met 10.83 en ik kan dit niet terug zetten naar mijn oude IP range 192.168

Iemand een idee? Ik had wel verwacht dat als je je NAS een ander IP zou geven je domoticz gewoon zou kunnen blijven benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hoeft ook niet het hele netwerk weer terug te zetten naar 192.168.xxx.xxx maar één laptop of computer is voldoende. Die verbind je dan rechtstreeks met de NAS om zodoende Domoticz te kunnen benaderen.

Wat ik wel vreemd vind is dat een stukje software op een NAS niet het IP-adres overneemt van de server waar die op staat. Natuurlijk kan het zo zijn dat het hardcoded ergens in staat, handig is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/98LzruGbLGm5ltYjE1IxbmEQ/full.jpg

Waarschijnlijk staat hier nog de oude ip range maar hoe kom je daar :P
Dit deel is alleen handig om met ip devices te verbinden vanuit Domoticz.

Blijft vreemd idd, met een Pi is het geen probleem zolang je het nieuwe ip maar kent en je hem vanuit het zelfde netwerk benadert.
Kan je op de nas zelf zien of de Domoticz service draait?
Op een Pi doe je sudo service domoticz status en dan zie je of en waar hij draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geminiworks
Opgelost. Gewoon opnieuw geinstalleerd.
Het is niet anders.

iedereen dank voor het meedenken.
Pagina: 1