Nieuwe NAS/Server voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xyrillion
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-11-2025
Allen,

Ik ga binnenkort verhuizen naar een kluswoning. Dat brengt het grote genot met zich mee dat ik vanaf 0 het hele netwerk opnieuw mag aanleggen.Dat ik in elke kamer een UTP/CAT6-poort wil hebben klinkt misschien wat ouderwets maar niks gaat boven een degelijk netwerk.

Onder de trap staat een mooie kast waar ik een (veel te) dikke server in kwijt kan. Ik kan echter nergens vinden wat aan al mijn (toekomstige) eisen voldoet. Zouden jullie mij kunnen helpen met dagdromen?

Uitgangspositie is dat ik dus in elke kamer bedraad internet heb. Het draadloze netwerk wil ik via een mesh-netwerk opzetten. In de woonkamer staat een kleine switch voor de Chromecast Ultra, nu PS4 en later de PS5 (wanneer die uitkomt) en een AV-versterker. Daarnaast hebben wij geen tv thuis maar wel een 4K beamer die op de versterker staat aangesloten.

Budget
Heb ik nu nog niet maar ik ben mij ervan bewust dat de server alleen al mij minimaal een volledig maandsalaris gaat kosten. Dat ik hier de hoofdprijs voor moet gaat betalen is nou eenmaal een noodzakelijk kwaad.

Bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb nu een klein instap synology ding (216DS+) staan waar ik niet al te happy mee ben. Kan eraan liggen dat ik veel te veel van dat beestje vraag maar twijfel of ik weer een Synology zou nemen. Onderstaande eisen zijn btw niet de eisen die ik aan mn 216DS+ stel.

Ik ben zelf gecharmeerd van een 19" serverrack omdat deze later makkelijker uit te breiden is.

Eisen
- Modem. Ik heb geen zin in een losse modem/router van de provider. Alles in 1 enkele kast. De telefoon/kabel aansluiting moet ook worden vernieuwd in het huis
- 14 UTP kabels uit alle kamers kunnen aansluiten
- OpenVPN ondersteunen
- 4K video (de)coderen eb streamen. Later ook 8K maar zie onderste puntje
- Minimaal 2 bays voor HDD's maar bij voorkeur meer
- Downloadstation voor Sickrage, couchpotato etc
- Office 365 support (geen zin in overstappen naar een Synology office o.i.d.)
- Virtualisatie van Linux en Windows
- Geen hardcore gaming maar wel beeldverwerking van 4k beeldmateriaal
- 4 personen regulier kantoorgebruik tegelijk
- Website host
- 4 beveiligingscamera's die minimaal full HD filmen
- Mogelijkheid om de (grafische) rekenkracht, werkgeheugen en opslag uit te breiden. De techniek staat niet stil dus door het uitbreiden van het systeem moet die met de tijd mee kunnen gaan.

Voetnoot
Ik hoop aan het einde van dit jaar of begin volgend jaar dit te realiseren (wanneer m'n eindejaarsbonus binnen is).

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Alle reacties

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 09:10
Een dikke 19" server is leuk, maar bedenk je ook dat deze normaal in een datacenter of rack staan waar een fatsoenlijke koeling aanwezig is en lawaai niet veel boeit. Ik weet niet wat de afstand tussen je trap en je slaapkamer(s) zijn, en hoe het e.e.a. van isolatie en koeling voorzien is, maar dit is wel een aandachtspuntje. Ik weet niet hoe de koeling bij je trap is, maar servers die deze taken moeten doen gaan nogal wat hitte produceren, vooral in de zomer als ze 4k materiaal staan te processen.

Je gaat geen enkel apparaat vinden wat alle functies die je omschrijft kan voldoen, je hebt het dan over een aantal verschillende apparaten (modem, switch, server(s), storage)

Heel veel eisen kun je voldoen met consumenten hardware.
Je eis van 4 personen kantoorgebruik en office 365 vind ik hier een beetje raar, heb je misschien een bedrijfje wat ook hiervan gebruik moet maken? In dat geval gaat het downloadverhaal nogal botsen, je niet dat je bedrijfje in de knoei komt met bijvoorbeeld Brein omdat je illegale content op dezelfde server gehost staat. Afhankelijk van de financiele middelen wil je denk ik hier een kant en klare server voor kopen met garantiecontract.

Mess with the best, die like the rest

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:03
@Xyrillion Wat is nu eigenlijk je vraag wat je van ons verwacht? Wat heb je zelf al gevonden qua hardware, setups?
Wat is uberhaupt je budget?
Een beetje NAS met 4 of meer schijven zit je al gauw over de 2K heen, zeker als je 4K of 8K materiaal en Full HD wil gaan opnemen.
Ik heb nu een klein instap synology ding (216DS+) staan waar ik niet al te happy mee ben. Kan eraan liggen dat ik veel te veel van dat beestje vraag maar twijfel of ik weer een Synology zou nemen. Onderstaande eisen zijn btw niet de eisen die ik aan mn 216DS+ stel.
Waarom ben je niet happy, welke bottlenecks heb je? Er teveel van vragen? Wat doe je dan?
Eisen
- Modem. Ik heb geen zin in een losse modem/router van de provider. Alles in 1 enkele kast. De telefoon/kabel aansluiting moet ook worden vernieuwd in het huis
- OpenVPN ondersteunen
- Website host
- Mogelijkheid om de (grafische) rekenkracht, werkgeheugen en opslag uit te breiden. De techniek staat niet stil dus door het uitbreiden van het systeem moet die met de tijd mee kunnen gaan.
Werk het eerst in stappen uit en bepaal een budget, hoeveel storage heb je nodig, waar moeten de camera's aan voldoen. Wat heeft gaming met een serversetup te maken? Linux, windows VM eisen (ga je windows trials gebruiken voor de VM's of dien je ook nog licenties aan te schaffen?

Vragen, vragen, vragen.
Werk je wensenlijst eens uit in kleinere onderdelen en waar iets aan moet voldoen. Deze boodschappenlijst is mij te algemeen.

Edit: ik heb thuis een dikke server staan met 20 - 36 VM's gemiddeld. Denk er wel aan dat je dan ook 25 -30 euro extra aan stroom mag aftikken).

[ Voor 3% gewijzigd door NLMaca op 06-10-2019 19:37 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Xyrillion schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:24:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een kluswoning. Dat brengt het grote genot met zich mee dat ik vanaf 0 het hele netwerk opnieuw mag aanleggen.Dat ik in elke kamer een UTP/CAT6-poort wil hebben klinkt misschien wat ouderwets maar niks gaat boven een degelijk netwerk.

Onder de trap staat een mooie kast waar ik een (veel te) dikke server in kwijt kan. Ik kan echter nergens vinden wat aan al mijn (toekomstige) eisen voldoet. Zouden jullie mij kunnen helpen met dagdromen?

Uitgangspositie is dat ik dus in elke kamer bedraad internet heb. Het draadloze netwerk wil ik via een mesh-netwerk opzetten. In de woonkamer staat een kleine switch voor de Chromecast Ultra, nu PS4 en later de PS5 (wanneer die uitkomt) en een AV-versterker. Daarnaast hebben wij geen tv thuis maar wel een 4K beamer die op de versterker staat aangesloten.
Bah! Mesh!

Als je toch al draden gaat trekken, trek dan draden naar alle plekken waar je een AP op wil gaan hangen en doe dat meteen goed. Netjes ieder AP via PoE aan een centrale switch, klaar.
Budget
Heb ik nu nog niet maar ik ben mij ervan bewust dat de server alleen al mij minimaal een volledig maandsalaris gaat kosten. Dat ik hier de hoofdprijs voor moet gaat betalen is nou eenmaal een noodzakelijk kwaad.
Hangt van je eisen af. Voor €1000 - €1500 kom je al een heel eind.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je maandsalaris hoger ligt dan dat.
Bepaalde (merk)voorkeuren

Ik ben zelf gecharmeerd van een 19" serverrack omdat deze later makkelijker uit te breiden is.

Eisen
Hangt van je ISP af. Ga je voor Ziggo, krijg je hoe dan ook van hen een modem/router.
Gezien dat je het ook zakelijk wil gebruiken zou ik daarin kijken naar Ziggo Zakelijk, al dan niet met hun Pro dienst. (Eigen subnet, etc.)

Let er wel op dat als het aansluitpunt niet al in die meterkast zit, je dat moet _laten_ verplaatsen. Welke ISP je ook kiest. Je kunt daarbij wat overlengte laten, zodat je de exacte plaats binnen die ruimte zelf nog kunt bepalen. Naar een andere ruimte kan niet. (Kan wel, technisch, maar bij problemen mag je dan alsnog je spullen aansluiten op het originele AOP. Da's niet heel fijn.)
- OpenVPN ondersteunen
- Website host
Ik zou je werkzaken, zo veel mogelijk, buiten de deur houden. Huur ergens een VPS voor je website, huur eventueel een complete virtuele werkplek buiten de deur, klaar. Verbinding daarheen en je hebt zo je hele desktop tot je beschikking, waar je ook werkt. (Dat werkt ook meer dan prima voor 4 personen.)

Beeldbewerking van 4K materiaal zou ik op je PC doen. Die zijn daar voor gemaakt, wil je je server niet voor inzetten. Dus laat di eeis van grafische rekenkracht varen.

Als het gaat om het afspelen van films, kun je beter voor €100 een KODI doosje kopen en je server als NAS laten functioneren. Daar de benodigde CPU power, niet op je server. (Die gaat het spul immers ook niet afspelen.)

Qua beveiligingscamera's, bedenk goed of je die wel in die kast wil laten opnemen of dat je de data direct buiten de deur wil hebben. Het zou wat zonde zijn als je inbraak hebt, dat de dieven er meteen met je beelden vandoor gaan omdat ze je server meenemen. Kun je het beter direct buiten de deur opgeslagen hebben.

Verder ook wat @ThaStealth zegt. Illegale spullen op je kantoorserver is niet handig, plus dat je ook moet nadenken over backups, supportcontracten, etc.

Wil je dat, ben je idd met een maandsalaris niet klaar. Maak d'r dan maar heel snel 2 van én de nodige kosten per jaar voor het in stand houden van dat supportcontract. Beetje onhandig als je bedrijf stil staat omdat je een supportcontract te duur vond, of je geen fatsoenlijke backupstrategie hebt.

Misschien ook beter als het bedrijfsmatig is, hier niet zomaar zelf mee te gaan lopen rommelen. Klinkt leuk, maar je bedrijf is d'r van afhankelijk. Juist door zo veel mogelijk buiten de deur te plaatsen, verleg je een hoop risico's naar je leverancier. Het enige waar jij voor hoeft te zorgen is een internet verbinding met eventueel een backup.

En euh, "geen hardcore gaming", het is een server, wat denk je dat die server met gaming te maken heeft?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.