Glasvezelmodem weggesmolten, hoe opnieuw aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:38
De vorige bewoner van mijn woning heeft een binnenbrandje gehad en daarbij is het glasvezelmodem weggesmolten. Toen ik er kwam wonen is alles netjes opgeknapt. Vanwege prijsverschil heb ik voor een VDSL verbinding gekozen en dus de glasvezelverbinding nooit gebruikt. Nu zit ik erover te denken om over te stappen op glasvezel. Maar, de glasvezel aansluiting ziet er op dit moment zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vAWbtdF.jpg

De vraag is nu, is dit stompje, ca 5 cm, voldoende om een nieuw modem aan te zetten? Of kan er een koppelstukje op zodat je de kabel kunt verlengen? Ik kan het kabeltje ook niet verder uit de muur/vloer trekken.

Naast mijn huis is een doorgang (achterom), waar de kabel doorheen gelegd is, en toen de muur ingeboord zodat hij direct in de woonkamer uitkomt. Een optie is om de kabel helemaal uit te graven en dan aan de voorkant van het huis een nieuw gat te boren zodat hij direct in mijn meterkast terecht komt. In de meterkast zit ook mijn VDSL modem, dat maakt overstappen een stuk makkelijker ( De rest van mijn netwerk blijft hetzelfde) en ik heb niet zo'n lelijke witte kast in mijn woonkamer. Dit kan ik zelf doen, zodat de monteur eigenlijk alleen een nieuw glasvezelmodem hoeft te plaatsen. De vraag is, kan/mag dit zomaar?

Dan zijn er nog de kosten: Als ik bij T-Mobile glasvezel bestel gaan zij ervan uit dat dat glasvezelmodem er al zit volgens mij. Komen er voor mij dan nog extra kosten bij?

Beste antwoord (via exponential op 23-09-2019 20:07)

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:33
Let wel op.
Op het moment dat de netwerkbeheerder de FTU opnieuw komt afmonteren de kosten daarvan in eerste instantie mogelijk voor jouw rekening zijn.

Met een beetje geluk is de netwerkbeheerder coulant, maar in het ergste geval zal je de kosten zelf moeten gaan verhalen op de vorige bewoner (verzekering)

Is het een KPN NetwerkNL (Reggefiber) aansluiting?
Leg het dan even voor via de chat op hun website (onderaan de pagina)

[ Voor 22% gewijzigd door Dennis-L op 23-09-2019 16:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:44
Als je in de (kruip)kelder kijkt, is daar niet nog een extra stuk kabel? Lijkt me sterk dat het zo strak afgemonteerd is binnenshuis.

Maar ik zou sowieso contact opnemen met de leverancier van de kabel.

Als de achterom niet van jou is, moet je dat aanvragen bij de gemeente. Maar kan ook best zijn dat de leverancier dit zelfs moet regelen.

Scheelt wel wanneer het in de meterkast komt, dan heb je een stuk meer lengte over.

[ Voor 35% gewijzigd door Arunia op 23-09-2019 11:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Daar kan jij helemaal niets mee. Leg de situatie uit aan je toekomstige provider.

Glasvezel word "gelast" en dat gaat bijzonder nauwkeurig. Hier moet gewoon een nieuwe aansluiting gemaakt worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:33
Let wel op.
Op het moment dat de netwerkbeheerder de FTU opnieuw komt afmonteren de kosten daarvan in eerste instantie mogelijk voor jouw rekening zijn.

Met een beetje geluk is de netwerkbeheerder coulant, maar in het ergste geval zal je de kosten zelf moeten gaan verhalen op de vorige bewoner (verzekering)

[ Voor 22% gewijzigd door Dennis-L op 23-09-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
Arunia schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:49:
Als je in de (kruip)kelder kijkt, is daar niet nog een extra stuk kabel? Lijkt me sterk dat het zo strak afgemonteerd is binnenshuis.

Maar ik zou sowieso contact opnemen met de leverancier van de kabel.

Als de achterom niet van jou is, moet je dat aanvragen bij de gemeente. Maar kan ook best zijn dat de leverancier dit zelfs moet regelen.

Scheelt wel wanneer het in de meterkast komt, dan heb je een stuk meer lengte over.
Hij gaat niet in ieder geval niet door de kruipruimte, maar meteen diagonaal naar beneden door de buitenmuur/fundering. Achterom is van de VvE, daar kan ik wel mee overleggen.
Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:51:
Daar kan jij helemaal niets mee. Leg de situatie uit aan je toekomstige provider.

Glasvezel word "gelast" en dat gaat bijzonder nauwkeurig. Hier moet gewoon een nieuwe aansluiting gemaakt worden.
Ik snap dat ik hem zelf niet kan aansluiten, maar het verplaatsen van de kabel moet wel kunnen. (Of het ook mag is een tweede natuurlijk). De netwerkaanbieder rekent waarschijnlijk meteen 2 mandagen en een minigraver.
Dennis-L schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:43:
Let wel op.

Bleek inderdaad een KPN aansluiting te zijn. Gechat, en zei geven aan dat de kosten waarschijnlijk op mij verhaald gaan worden en dat dat minimaal 300 euro gaat kosten. Het betreft een koopwoning, gekocht van een woningcoorperatie. Denk niet dat ik daar nog iets kan verhalen (3 jaar geleden) en je koopt de woning ``as is''.

Dank voor het meedenken! ik denk dat ik nog even op VDSL blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

exponential schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:07:

Ik snap dat ik hem zelf niet kan aansluiten, maar het verplaatsen van de kabel moet wel kunnen. (Of het ook mag is een tweede natuurlijk). De netwerkaanbieder rekent waarschijnlijk meteen 2 mandagen en een minigraver.

[...]
Er word niks gegraven. Er word een nieuwe vezel door de leiding heen geblazen. Het oranje omhulsel wat je ziet is niet de vezel zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:42
Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:22:
[...]

Er word niks gegraven. Er word een nieuwe vezel door de leiding heen geblazen. Het oranje omhulsel wat je ziet is niet de vezel zelf.
Ziet er uit als "direct burried" kabel, daar wordt niets doorheen geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 10:41

Nox

Noxiuz

Sowieso moet je meer kabellengte hebben om te lassen. Reken op een paar meter. Dus dat wordt waarschijnlijk een stukje terug halen, en je moet er goed bij kunnen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:52

Illusion

(the art of)

Je kan in ieder geval een gat graven waar de kabel binnenkomt. De kans is aanwezig dat daar een paar lussen liggen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:22:
[...]

Dat zal er aan liggen of er niet ergens wat extra is ingegraven. Op mijn vorige adres hebben ze gewoon wat meters extra ingegraven voordat het naar binnen ging. In het geval dat er onverhoopt iemand de vezel sloopt kan men redelijk simpel de lus opgraven en het een stukje doorschuiven. Misschien is dat hier bij de TS ook het geval, altijd de moeite waard om dat even te bekijken.

Edit; wat @Illusion hierboven dus ook zegt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hippocampus op 24-09-2019 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 20:09
Bij mij kwam hij ook in de oude woonkamer wat nu keuken is. Gewoon eruit gehaald en in de meterkast gelegd. Toen glasvezel aangevraagd (telfort)en van de domme gehouden. "Ja heeft de aannemer gedaan omdat er een koelkast zit." oh ja dan moet reggefiber komen om te lassen, paar dagen later waren die er en klaar. Nooit meer wat van gehoord.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• exponential
Even een update van dit verhaal, mocht er iemand op googlen.

Laatst kwam er iemand van KPN aan de deur die een goede glasvezel deal had. Heb hem de aansluiting laten zien, en volgens hem was het allemaal geen probleem, kon gewoon kosteloos hersteld worden. (Natuurlijk het is een verkoper). Dus maar besteld en gekeken of het lukte om aan te sluiten. Mijn DSL verbinding nog maar niet opgezegd.

Monteur 1: Nee hier kan ik inderdaad niks mee, hiervoor moet Reggefiber (KPN Netwerk NL ) komen. 5 minuten later weer vertrokken.

3 dagen later: Reggefiber monteur: Kabel opgegraven, daar bleken nog wat extra lussen te liggen, dus kabel kon redelijk makkelijk naar binnen getrokken worden. Dat gedaan en meteen nieuwe NTU geplaatst.

Weekje later: Monteur 3 (KPN). Experiabox geplaatst en de boel is aangesloten.

Kosten voor dit alles: 0 euro. Het kost alleen wel 3 monteursafspraken waar je dus thuis voor moet zijn. En het duurt dus wat langer, dus blij dat ik KPN niet mijn DSL verbinding liet opzeggen.

Ik ben tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@exponential Maar heb je nu die, vers afgemonteerde FttH, ook al in gebruik genomen?

Of blijf je nog op het aloude koper gebeuren zitten? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nu ervoor zorgen dat je geen brand krijgt...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
ehtweak schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:19:
@exponential Maar heb je nu die, vers afgemonteerde FttH, ook al in gebruik genomen?

Of blijf je nog op het aloude koper gebeuren zitten? :+
Gister is de KPN lijn opgeleverd, daarna DSL meteen opgezegd. Komende maand even 2 lijntjes en een dubbel abonnement. Maar het risico om zonder internet te komen zitten was me iets te groot. Na een maand dus alleen glasvezel.

Abo specs: KPN 50 down/50 up. €42,50 per maand, eerste 6 maanden 50% korting. Geen installatiekosten. Ja er zijn goedkopere alternatieven, maar ik had wat service nodig zeg maar ;)

Zoek de verschillen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsBIWZeW-Wuyh_WsoN93MrKxF9s=/f/image/WD5ny6g6NaFGnF5CedT3FO1A.png
Snake schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:23:
[...]

Nu ervoor zorgen dat je geen brand krijgt...
Is goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

exponential schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:40:
[...]

Gister is de KPN lijn opgeleverd, daarna DSL meteen opgezegd. Komende maand even 2 lijntjes en een dubbel abonnement. Maar het risico om zonder internet te komen zitten was me iets te groot. Na een maand dus alleen glasvezel.

Abo specs: KPN 50 down/50 up. €42,50 per maand, eerste 6 maanden 50% korting. Geen installatiekosten. Ja er zijn goedkopere alternatieven, maar ik had wat service nodig zeg maar ;)

Zoek de verschillen:

[Afbeelding]

[...]

Is goed :)
toon volledige bericht
Misschien ligt het aan mij, maar wat een geld voor een 50/50 aansluiting zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 00:48

BLACKfm

o_O

Hoort een synchrone glasvezelverbinding zo te verschillen in snelheid? 50/50 betalen, en dan ook nog meer snelheid er uit persen. Tja, ik hoor de TS niet klagen, maar ik vind het maar bijzonder...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

exponential schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:38:
Even een update van dit verhaal, mocht er iemand op googlen.

Laatst kwam er iemand van KPN aan de deur die een goede glasvezel deal had. Heb hem de aansluiting laten zien, en volgens hem was het allemaal geen probleem, kon gewoon kosteloos hersteld worden. (Natuurlijk het is een verkoper). Dus maar besteld en gekeken of het lukte om aan te sluiten. Mijn DSL verbinding nog maar niet opgezegd.

Monteur 1: Nee hier kan ik inderdaad niks mee, hiervoor moet Reggefiber (KPN Netwerk NL ) komen. 5 minuten later weer vertrokken.

3 dagen later: Reggefiber monteur: Kabel opgegraven, daar bleken nog wat extra lussen te liggen, dus kabel kon redelijk makkelijk naar binnen getrokken worden. Dat gedaan en meteen nieuwe NTU geplaatst.

Weekje later: Monteur 3 (KPN). Experiabox geplaatst en de boel is aangesloten.

Kosten voor dit alles: 0 euro. Het kost alleen wel 3 monteursafspraken waar je dus thuis voor moet zijn. En het duurt dus wat langer, dus blij dat ik KPN niet mijn DSL verbinding liet opzeggen.

Ik ben tevreden!
toon volledige bericht
In principe ligt bij elk huis zo`n lus voor dit soort zaken, heraansluiten is inderdaad vaak gratis...als je iets gaat afnemen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:46:
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar wat een geld voor een 50/50 aansluiting zeg.
Als je naar de maandprijs kijkt is het inderdaad veel geld. Echter, de totale kosten voor 1e jaar: 6*42,50 + 6*0.5*42.50 = €382.50. Dit is vergelijkbaar met andere aanbieders als je puur en alleen internet wil. En nu betaal ik bij Tele2 12*29 = 348.

Maar inderdaad grote kans dat ik na een jaar weer overstap.
BLACKfm schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:53:
Hoort een synchrone glasvezelverbinding zo te verschillen in snelheid? 50/50 betalen, en dan ook nog meer snelheid er uit persen. Tja, ik hoor de TS niet klagen, maar ik vind het maar bijzonder...
Ik was ook verbaasd (en ik vind het prima :) ). Maar volgens de monteur is dit normaal.
Pagina: 1