Hoge kosten vaste Ziggo lijn door betaalnummer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 16:47
Mijn schoonmoeder belde net in een soort blinde paniek, omdat ze een rekening van €400,- van Ziggo heeft gehad. Heb even de factuur gecheckt, en zie dat er tientallen keren gebeld is naar 09062020299.

Zelf natuurlijk ook ff gebeld, is een nummer waar je een 6-cijferige code krijgt om ergens voor te gebruiken.

Schoonmoeders denkt natuurlijk aan een 'hack', maar lijkt mij persoonlijk erg sterk, aangezien dit volgens de factuur gewoon steeds met de huistelefoon gebeld is. Iemand ideeën? Kan dit technisch buiten haar schuld zijn, of moet het wel door iemand in huis gedaan zijn? Uiteraard ga ik tijdstippen nog checken met wie wanneer daar was, maar vraag me gewoon af of dit überhaupt technisch mogelijk zou zijn van buitenaf.

Ziggo zegt overigens 'doe maar aangifte'. De medewerker leek er niet heel veel verstand van te hebben.

Beste antwoord (via rens-br op 24-09-2019 12:13)

• Brammos85
Reptile209 schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:47:
[...]

In 99,9% van de helpdesk calls is de eenvoudigste oplossing de juiste. Jammer voor die 1 op de 1000, maar vanuit het bedrijf helemaal juist.
Correct. Ben er inmiddels achter dat het schoonzus was die de nummers gebeld heeft. Naar het schijnt 1 of andere website waar je prijzen kunt winnen als je dat nummer belt. Klinkt mij persoonlijk heeeeeeeeeel ongeloofwaardig in de oren, maar betwijfel of het eerlijke antwoord hierover ooit gaat komen.

In ieder geval wel weer de 'menselijke fout' dus, en geen technische master hack.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 10:28

Ursamajor

Astrofotograaf

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammos85
Ja, zover was ik ook, maar dat geeft ook niet bepaald duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09
Als het via de huistelefoon is gedaan zou ik toch denken dat ze het zelf moet hebben gebeld. Op mobiele telefoon zou het nog malware kunnen zijn die in de achtergrond dat nummer probeert te bellen om wat geld buit te maken. Tenminste, neem even aan dat ze geen vaste telefoon met android heeft oid (geloof dat het wel bestaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:47
Heeft je schoonmoeder dat nummer nu gebeld of niet? Wonen daar ook nog (jongere) mensen? Lijkt mij op een nummer waarmee je een code krijgt om wat te ontgrendelen. Zeg maar betalen via de telefoonrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
NotSoSteady schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:43:
Heeft je schoonmoeder dat nummer nu gebeld of niet? Wonen daar ook nog (jongere) mensen? Lijkt mij op een nummer waarmee je een code krijgt om wat te ontgrendelen. Zeg maar betalen via de telefoonrekening.
Schoonmoeder zeker niet. Wel een dochter van haar die daar vaak is. Daar zet ik mijn geld eigenlijk ook op, al heb ik hier zelf te weinig verstand van om dat volledig hard te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:16
Dit is een nummer van TargetPay: https://www.targetpay.com...-pincode/lijn?printview=1
Wellicht geeft je dat meer aanknopingspunten voor verder onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:22
Volgens de ACM is het nummer van TargetMedia (waar Targetpay onderdeel van is).
De diensten:
http://www.targetmedia.eu/nl/mobile/targetpay
Schimmig allemaal, maar wellicht gewoon volledig legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Brammos85 aangezien dit om een vaste provider gaat, schopje van TPL naar IH.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien handig om Ziggo dan neg even te bellen, en betaalnummers te laten blokkeren.
Dan kan het gewoon helemaal niet meer.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/bellen/nummerblokkade#/

of online inregelen via mijnziggo
https://www.ziggo.nl/klan...nummerblokkade-instellen/

( en direct de mobiele telefoon, om 'per ongeluk' gebruik daarvan tegen te gaan. )
Brammos85 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:33:
Ziggo zegt overigens 'doe maar aangifte'. De medewerker leek er niet heel veel verstand van te hebben.
Als jij als klant aangeeft dat het een hack is, geven ze inderdaad aan om aangifte te moeten doen.
Heeft niets met 'verstand' te maken, maar met verstandig

[ Voor 63% gewijzigd door FreshMaker op 23-09-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 12:52
Brammos85 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:53:
[...]

Schoonmoeder zeker niet. Wel een dochter van haar die daar vaak is. Daar zet ik mijn geld eigenlijk ook op, al heb ik hier zelf te weinig verstand van om dat volledig hard te kunnen maken.
Hardmaken hoeft niet. Gewoon dochter vragen of ze een nummer regelmatig heeft gebeld. Waarschijnlijk is het een of andere domme dienst waar ze met die codes gebruik van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
holoX schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:55:
De diensten:
Schimmig is het zeker. Beide telefoonnummers daar niet in gebruik. En het opgegeven adres lijkt mij meer op een woonadres. 0900 wordt nu sowieso geblokkeerd. Ik ben gewoon benieuwd waar er voor gebeld is en door wie / wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
Dwarrelegel schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:56:
[...]

Hardmaken hoeft niet. Gewoon dochter vragen of ze een nummer regelmatig heeft gebeld. Waarschijnlijk is het een of andere domme dienst waar ze met die codes gebruik van kan maken.
True, maar is niet de makkelijkste. Dochter is overigens ook al 40 dus het zal niet om een my little pony app gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:39
Heeft je schoonmoeder een vast telefoon met geschiedenis? Wellicht dat daar dat nummer ook in terug komt. Maar inderdaad de dochter lijkt me ook wel bovenaan het lijstje te staan. Al dan niet bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:16
Brammos85 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:59:
True, maar is niet de makkelijkste. Dochter is overigens ook al 40 dus het zal niet om een my little pony app gaan.
Dit nummer wordt vooral gebruikt bij datingsites, (erotisch) webcammen, paragnosten etc.
Nu wil ik zeker niet zeggen dat het daar ook voor is gebruikt, maar mocht dit wel zo zijn weet ik niet of je een open en eerlijk antwoord mag verwachten.

[ Voor 19% gewijzigd door Audiowaste op 23-09-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:22
Brammos85 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:58:
[...]

Schimmig is het zeker. Beide telefoonnummers daar niet in gebruik. En het opgegeven adres lijkt mij meer op een woonadres. 0900 wordt nu sowieso geblokkeerd. Ik ben gewoon benieuwd waar er voor gebeld is en door wie / wat
Hoe bedoel je niet in gebruik?
Volgens deze csv van de ACM is het nummer wel degelijk van TargetMedia.
Ze hebben ontzettend veel diensten die misschien eens interessant zijn om doorheen te bladeren waarna er een belletje gaan rinkelen bij dochter of andere huisgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

Het zijn ook andere games en diensten die daar betaald worden dmv pincodes

De dochter kan het zomaar gebruiken als 'goedkope' manier om zelf niet teveel te moeten betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:20
Draadloze telefoon? Ik weet niet precies hoe het zit, maar zou het kunnen dat er nog een telefoon gekoppeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:17

slaay

Natuurbeleven.com

holoX schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:55:
De diensten:
Even een linkje naar waar je de informatie vandaan hebt:
https://www.acm.nl/nl/ond...sultaat?query=09062020299

Op 0906-2020299 zoeken levert een datingsite op, maar ook paragnost en nog veel meer.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
[...]

Nee, maar je kan er van alles mee betalen. TargetPay is gewoon een betaaldienst en de telefoondienst wordt voornamelijk gebruik voor credits op websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
WEBGAMING schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:02:
Draadloze telefoon? Ik weet niet precies hoe het zit, maar zou het kunnen dat er nog een telefoon gekoppeld is?
Daarom de bron blokkeren ;)

https://www.ziggo.nl/klan...nummerblokkade-instellen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
slaay schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:03:
[...]

Even een linkje naar waar je de informatie vandaan hebt:
https://www.acm.nl/nl/ond...sultaat?query=09062020299

Op 0906-2020299 zoeken levert een datingsite op, maar ook paragnost en nog veel meer.
Dat klopt. Het is een algemeen nummer. Je krijgt op de website een code te zien, je belt naar het nummer en voert de code in, zodat TargetPay weet wie er belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Natuurlijk, daar moet je mee beginnen. Ik zit alleen te bedenken wat het zou kunnen zijn. Meestal is de simpelste oplossing het antwoord, dat is de dochter, maar iemand van 40 doet zoeits in het algemeen ook niet.

Je kan natuurlijk ook naar de tijden kijken dat het nummer gebeld is. Was de dochter er toen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:38
Kun je erachter proberen te komen wat ermee betaald is? Dat geeft misschien ook een aanwijzing wie dit nummer gebeld heeft.

Lijkt me dat de houder van de huisaansluiting gerechtigd is om een overzicht hiervan te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Joris748 schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:10:
Kun je erachter proberen te komen wat ermee betaald is? Dat geeft misschien ook een aanwijzing wie dit nummer gebeld heeft.

Lijkt me dat de houder van de huisaansluiting gerechtigd is om een overzicht hiervan te krijgen?
Volgens mij wilt de TS dit juist uitvinden met dit topic.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

holoX schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:01:
[...]

Hoe bedoel je niet in gebruik?
Volgens deze csv van de ACM is het nummer wel degelijk van TargetMedia.
Ze hebben ontzettend veel diensten die misschien eens interessant zijn om doorheen te bladeren waarna er een belletje gaan rinkelen bij dochter of andere huisgenoten.
Nummer staat ook gewoon op de targetpay website vermeld bij een van hun diensten (die ze dus aanbieden aan derde partijen, die targetpay zo als een soort payment provider gebruiken. Degene die dat nummer gebeld heeft heeft dus verder niets met targetpay van doen, maar met de dienst die targetpay als tussenpartij gebruikt om betalingen af te handelen).
https://www.targetpay.com...-pincode/lijn?printview=1

Je zou targetpay eens kunnen benaderen of zij inzicht kunnen geven in welke dienst er gebruikt is vanaf je schoonmoeders lijn. Een dergelijk informatie verzoek zal veel kans wel van je schoonmoeder zelf moeten komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 23-09-2019 12:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
WEBGAMING schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:09:
[...]

Natuurlijk, daar moet je mee beginnen. Ik zit alleen te bedenken wat het zou kunnen zijn. Meestal is de simpelste oplossing het antwoord, dat is de dochter, maar iemand van 40 doet zoeits in het algemeen ook niet.

Je kan natuurlijk ook naar de tijden kijken dat het nummer gebeld is. Was de dochter er toen wel?
Niet ?

Of boodschappen doen met de pinpas van moeders, en wat eigen spulletjes kopen
Of het bootje per ongeluk/expres slopen
SIRE reclame's gemist ?

( nu gaat dit wel heel ver, maar sluit misbruik van 'ouderen' nooit zomaar uit )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
Gertjuhjan schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:13:
[...]

Correct! :)

En over Targetpay: ze hebben 2 088 nummers op de site voor contact maar die zijn beiden niet in gebruik. Willen denk ik niet gebeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Brammos85 schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:19:
[...]

Correct! :)

En over Targetpay: ze hebben 2 088 nummers op de site voor contact maar die zijn beiden niet in gebruik. Willen denk ik niet gebeld worden.
https://www.targetsupport.nl/nl/consumer

Daar kun je ook chatten.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 23-09-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:40

DataGhost

iPL dev

WEBGAMING schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:09:
[...]

maar iemand van 40 doet zoeits in het algemeen ook niet.
De doelgroep van dat soort gedoe is doorgaans juist volwassenen rond die leeftijd, en sowieso 18+ omdat anders het eea terug te draaien kan zijn. Kijk ook eens:
Het gaat om ruim 37.000 klanten die in de afgelopen jaren geld uitgaven aan datingsites van het bedrijf [...] De NOS sprak mannen die duizenden euro's aan de site uitgaven. [...] in totaal een bedrag van negen miljoen euro gereserveerd voor de compensatie.
9M / 37k = 243 euro per persoon, en je ziet dat het veel hoger op kan lopen. Enorm vreemd lijkt me die telefoonrekening dan niet.

Het is voor tweakers fijn als er een scenario is waarin de huistelefoon door de FBI gehackt is middels een blockchain op een open IP, maar het is ontzettend veel waarschijnlijker dat hier gewoon legitiem naar gebeld is door iemand die de kosten wel of niet van tevoren wist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik denk niet dat je bij TP enige winst gaat behalen
Je kan adhv de gespecificeerde rekening de tijden en het nummer achterhalen, en daarmee 'onderzoek' doen wie op dat moment bij moeder was.

TargetPay schuilt achter privacy van hun klanten, wat jij als beller NAAR niet bent, maar de klant van TargetPay is de ontvangende partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
WEBGAMING schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:02:
Nope. Slechts 1. Door ondergetekende aangesloten. Schoonouders en schoonzus hebben technische kennis niet dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 04-06 23:35
Merk je misschien dat de aura van de dochter zuiverder aanvoelt? Dan zal dat het zijn :+ .
Sorry, zonder gekheid: ff kijken of je een paar momenten kan terugvinden dat ze op bezoek was en er ook gebeld is (de ziggo rekening geeft ook het moment en de duur van een telefoontje weer dacht ik). Dan haar daar op aanspreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:22
Dwarrelegel schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:56:
[...]

Bamikanarie ftw!! (oh die goeie ouwe tijd dat je moest bellen naar een nummer om een ringtone op je Nokia te krijgen)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik heb het dan ook eerder over iemand van buitenaf. Als ik zie hoe simpel dat dat is... Kwestie van op een knopje drukken, code invoeren, die altijd 0000 is als het niet gewijzigd is, en je bent gekoppeld.
Als die telefoon dicht bij een open raam staat, ik zeg maar iets, kan iemand met dezelfde telefoon hem zo koppelen.
Vrij onwaarschijnlijk, maar ja.

@DataGhost Dat gaat over een sexlijn. Of tenminste, nep (sex) dating sites. Dat is toch wel net even iets anders.
De kosten niet van te voren weten kan ook niet echt, want dat krijg je natuurlijk gewoon te horen voor elk gesprek.

Maar natuurlijk is de dochter de meest simpele en logische oplossing, daarom had ik dat ook al gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

WEBGAMING schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:34:
@DataGhost Dat gaat over een sexlijn. Of tenminste, nep (sex) dating sites. Dat is toch wel net even iets anders.
Waarom is dat anders? Dergelijke sites kunnen toch ook gewoon gebruik maken van de betaalservice diensten van TargetPay?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:48

BCC

-

[ Voor 100% gewijzigd door BCC op 23-09-2019 12:38 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Orion84 schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:35:
[...]

Waarom is dat anders? Dergelijke sites kunnen toch ook gewoon gebruik maken van de betaalservice diensten van TargetPay?
Klopt natuurlijk, ik heb even snel over die site gekeken, maar niet goed opgelet. :z
Ik dacht dat het was om (normale) betalingen te doen, maar ze doen 09.. diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
Dat lukt alleen via Ideal. Dit wordt gewoon gefactureerd via Ziggo.

Schoondochter is niet het grootste licht, maar dan nog. Ieder keer dat je belt hoor je dat je €1,30 per gesprek betaalt.

[ Voor 25% gewijzigd door Brammos85 op 23-09-2019 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Brammos85 Vaak wordt dit gebruikt voor zgn win kansen op oa Facebook. lees hier even wat je kunt doen daartegen https://www.payinfo.nl/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
WEBGAMING schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:34:
Ik heb het dan ook eerder over iemand van buitenaf. Als ik zie hoe simpel dat dat is... Kwestie van op een knopje drukken, code invoeren, die altijd 0000 is als het niet gewijzigd is, en je bent gekoppeld.
Als die telefoon dicht bij een open raam staat, ik zeg maar iets, kan iemand met dezelfde telefoon hem zo koppelen.
Vrij onwaarschijnlijk, maar ja.
Het open raam scenario is dan wel heel ver gezocht, maar kan natuurlijk, verder moet een handeling op een al aangemelde handset zijn, of een 'pairingknop' op de basisset ingedrukt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
Hackus schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:39:
@Brammos85 Vaak wordt dit gebruikt voor zgn win kansen op oa Facebook. lees hier even wat je kunt doen daartegen https://www.payinfo.nl/
Interessante site, maar dit is met een vaste telefoon gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Brammos85 schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:41:
[...]

Interessante site, maar dit is met een vaste telefoon gedaan.
Oké, heb ik vlot overheen gelezen. ging daar klakkeloos vanuit (ziggo/vodafone) ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Gertjuhjan schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:13:
[...]

Volgens mij wil TS weten of zijn schoonmoeder gehacked kan zijn. Misbruik door schoonmoeder zelf of schoonzusje lijken me niet onder het kopje hacken te vallen.

Al denk ik dat het onbegonnen werk is om schoonmoeder en/of schoonzus ervan te overtuigen dat ze niet gehacked kunnen zijn (want het ligt natuurlijk niet aan één van hem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Joris748 schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:39:
[...]

Volgens mij wil TS weten of zijn schoonmoeder gehacked kan zijn. Misbruik door schoonmoeder zelf of schoonzusje lijken me niet onder het kopje hacken te vallen.

Al denk ik dat het onbegonnen werk is om schoonmoeder en/of schoonzus ervan te overtuigen dat ze niet gehacked kunnen zijn (want het ligt natuurlijk niet aan één van hem).
Gezien de reactie van TS op mijn post denk ik dat toch echt wilt weten waar de kosten nu echt naar toe zijn gegaan ipv een generiek 0906 nummer.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Gertjuhjan schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:41:
[...]

[...]

Gezien de reactie van TS op mijn post denk ik dat toch echt wilt weten waar de kosten nu echt naar toe zijn gegaan ipv een genier 0906 nummer.
Dat bedoel ik ook te zeggen met 'wat ermee betaald is'. Dus welke winactie, tarotkaartenshit of net wat dan ook via dat nummer betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
Joris748 schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:54:
[...]

Dat bedoel ik ook te zeggen met 'wat ermee betaald is'. Dus welke winactie, tarotkaartenshit of net wat dan ook via dat nummer betaald is.
Dat is wel wat interessant is nu ja. Inmiddels wel overtuigd dat een 'hack' niet aan de orde is. Schoonmoeder is altijd wel overtuigd van mijn oordeel in deze kwesties, dus gok dat schoonzus vanavond een gezellig gesprek gaat krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:23

Theo

moederbord

Zoek eerst bij Ziggo uit wanneer er exact naar dat nummer gebeld is. Je hebt het over 400 euro en 1.30 euro per gesprek. Dat zijn dus minimaal 250 gesprekken in een maand. Dat moet een serieuze lijst opleveren met datum en tijden.

Zoek uit wanneer je moeder thuis was die maand, en vraag haar naar haar agenda. Wanneer was de dochter bij haar? Wanneer was zij van huis? Wie hebben er allemaal een sleutel van de woning? Wie komen er nog meer regelmatig over de vloer? (thuishulp?)

Zij heeft een draadloze huistelefoon. Is het mogelijk om een handset aan te melden voor iemand die een beetje technisch inzicht heeft? (bijv een buurman die toevallig dezelfde telefoon heeft en zijn handset aan heeft gemeld) of is er een pincode nodig die anders is dan de standaardcode? Ook als het nodig is om een knopje op het basisstation in te drukken kan een buurman dat gemakkelijk doen als hij 'even een bakkie komt doen'

En misschien vergezocht, hierboven wordt vermeld dat het 0906 nummer voor een dating site gebruikt wordt. Vraag of je de pc van je schoonmoeder mag scannen. Zoek dan of zij een datingsate veelvuldig heeft bezocht. (Je hebt het over je schoonmoeder, niet over je schoonouders wat impliceert dat zij zonder partner woont)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xStunned
  • Laatst online: 13:44
In de tussentijd zou ik trouwens wel even inloggen op het Ziggo account en het bellen naar betaalde telefoondiensten uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:42
Ik heb ooit eens exact hetzelfde gehad, maar dan bij KPN. Ik weet niet of bij Ziggo hetzelfde kan gebeuren, aangezien het daar geen analoge telefonie is.
In mijn geval was mijn aansluiting doorgepatcht in de wijkcentrale aan die van iemand anders. Ik kreeg dus alle telefoonkosten van die andere persoon voor mijn kiezen.
Hier ben ik via KPN achter gekomen door de gebelde nummers op te zoeken en stug vol te houden bij de klantenservice. Hun eerste reactie is namelijk, maar u heeft een vriendin, heeft die niet naar dat nummer gebeld? Maar in mijn geval werd er op tijdstippen vanuit mijn aansluiting gebeld wanneer wij beiden aan het werk waren en dus niet thuis. Wij konden het simpelweg niet zijn. Bovendien werd er gebeld naar ING telebankieren, maar ik heb dat nog nooit gebruikt.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Meekoh schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:32:
Ik heb ooit eens exact hetzelfde gehad, maar dan bij KPN.
Dit soort dingen kan toch enkel bij het (oude) analoge bellen?
Tegenwoordig is dat toch bijna overal VOIP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:42
cadsite schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:25:
[...]

Dit soort dingen kan toch enkel bij het (oude) analoge bellen?
Tegenwoordig is dat toch bijna overal VOIP?
Daarom ook de disclaimer:
Ik weet niet of bij Ziggo hetzelfde kan gebeuren, aangezien het daar geen analoge telefonie is.
Maar als er een kabeltje fysiek verkeerd kan zitten, kan er ook vast iets administratief verkeerd zitten?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 19:37
Enige wat ik nog kan bedenken bij VoIP is dat dat SIP accounts ook ergens anders (op een ander modem) ingelogd/gekoppeld is. Maar dat kan ik mij haast niet voorstellen.

Dan klinkt het logischer als iemand via DECT (on) bewust heeft 'ingebroken' of dat er daadwerkelijk door een persoon is gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Zijn er ook nog andere nummers gebeld? Dat zou ook nog wat duidelijkheid kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien is het zoiets als dit?
Echter word je dan gebeld alsof het een collect-call is.
Daar lees ik ook over iets met een spel code invullen maar echt duidelijk werd het niet in dat topic.
Wel een Ziggo die simpelweg stelt dat je zelf dat nummer belde ;w

En nog een met precies dit nummer :)
https://community.t-mobil...voor-servicenummer-309745

[ Voor 17% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-09-2019 19:45 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:20

Reptile209

- gers -

Speedy-Andre schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:39:
[...]
Wel een Ziggo die simpelweg stelt dat je zelf dat nummer belde ;w
[...]
In 99,9% van de helpdesk calls is de eenvoudigste oplossing de juiste. Jammer voor die 1 op de 1000, maar vanuit het bedrijf helemaal juist.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Brammos85
Reptile209 schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:47:
[...]

Correct. Ben er inmiddels achter dat het schoonzus was die de nummers gebeld heeft. Naar het schijnt 1 of andere website waar je prijzen kunt winnen als je dat nummer belt. Klinkt mij persoonlijk heeeeeeeeeel ongeloofwaardig in de oren, maar betwijfel of het eerlijke antwoord hierover ooit gaat komen.

In ieder geval wel weer de 'menselijke fout' dus, en geen technische master hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die schoonzus was wel zo slim om dat niet met haar eigen telefoon te doen.
Wel triest als dat door je eigen familie gebeurt :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brammos85
Speedy-Andre schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:58:
Die schoonzus was wel zo slim om dat niet met haar eigen telefoon te doen.
Wel triest als dat door je eigen familie gebeurt :/
Haha, tsja, ligt wat genuanceerder. Was geloof ik thuis al afgesloten van mobiele telefoon. Geen idee of dat ook daar van kwam. Weinig inkomen, wat problemen thuis. Kat in het nauw maakt blijkbaar rare sprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Brammos85 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:53:
[...]

En wat wil je nu van ons horen? Als zij heeft gebeld naar die nummers staat de rekening als een huis. Zonder dat we dat weten krijg je alleen onzinnige reacties.

Als die dochter minderjarig is kan je om coulance vragen (kan best lukken), als ze meerderjarig is betaald ze het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Joris748 schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:39:
Laten we eerlijk zijn, die kans is minimaal en mocht het zo zijn zullen tweakers je op dit forum niet kunnen helpen.

Als de beller minderjarig is kan je om coulance vragen, indien niet gewoon betalen en nooit meer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:23

Theo

moederbord

Wel prettig dat de oorzaak nu gevonden is; en dat er geen hacking, oplichting of andere gure zaken spelen. Die 400 euro is naar, maar ze oorzaak is iig gevonden, en ik neem aan dat er maatregelen worden genomen om dit niet meer te laten gebeuren.
Anoniem: 310408 schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:16:
[...]

En wat wil je nu van ons horen? Als zij heeft gebeld naar die nummers staat de rekening als een huis. Zonder dat we dat weten krijg je alleen onzinnige reacties.

Als die dochter minderjarig is kan je om coulance vragen (kan best lukken), als ze meerderjarig is betaald ze het zelf.
Schoondochter schijnt volgens de TS 40 te zijn; dus minderjarig is niet geloofwaardig .

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
Theo schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:42:
Wel prettig dat de oorzaak nu gevonden is; en dat er geen hacking, oplichting of andere gure zaken spelen. Die 400 euro is naar, maar ze oorzaak is iig gevonden, en ik neem aan dat er maatregelen worden genomen om dit niet meer te laten gebeuren.

[...]

Schoondochter schijnt volgens de TS 40 te zijn; dus minderjarig is niet geloofwaardig .
Juist. Dank voor al het meedenken allemaal! Topic kan wat mij betreft dicht.

[ Voor 14% gewijzigd door Brammos85 op 23-09-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Brammos85 schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:03:
[...]

Haha, tsja, ligt wat genuanceerder. Was geloof ik thuis al afgesloten van mobiele telefoon. Geen idee of dat ook daar van kwam. Weinig inkomen, wat problemen thuis. Kat in het nauw maakt blijkbaar rare sprongen.
Dus, moeders is lief, en betaald gewoon de rekening, en iedereen is gelukkig ?
Heb je nu ondertussen alle betaalnummers al geblokkeerd ?

Want dit soort zaken is vaak een stukje gokverslaving, daar zijn strenge regels voor.
Alleen ontlopen websites met zulke nummers de regulering, omdat het 'onzichtbaar' is.

https://www.rtlnieuws.nl/...er-risico-ik-heb-een-half

https://www.jellinek.nl/ben-ik-verslaafd/gokverslaving/

[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 24-09-2019 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Dat gebeurt over het algemeen alleen bij ontspoorde topics ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brammos85
FreshMaker schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 07:58:
[...]

Dus, moeders is lief, en betaald gewoon de rekening, en iedereen is gelukkig ?
Heb je nu ondertussen alle betaalnummers al geblokkeerd ?

Want dit soort zaken is vaak een stukje gokverslaving, daar zijn strenge regels voor.
Alleen ontlopen websites met zulke nummers de regulering, omdat het 'onzichtbaar' is.

https://www.rtlnieuws.nl/...er-risico-ik-heb-een-half

https://www.jellinek.nl/ben-ik-verslaafd/gokverslaving/
Zeker, alle betaalnummers reeds geblokkeerd. Moeders zal de rekening wel betalen, maar is wel een wakeup call geweest. Tijd om orde op zaken te gaan stellen in haar leven.

• echiko
  • Laatst online: 19-05 12:37
Kan altijd nog even checken dat er geen abonnement op staat en volgende maand het weer heeft.

https://www.payinfo.nl/

kan je gelijk dit soort abonnementen gelijk stoppen. veel moeten doen toen ik nog in de vodafone winkel werkte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammos85
echiko schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:58:
Kan altijd nog even checken dat er geen abonnement op staat en volgende maand het weer heeft.

https://www.payinfo.nl/

kan je gelijk dit soort abonnementen gelijk stoppen. veel moeten doen toen ik nog in de vodafone winkel werkte
Dank, maar gaat om vaste lijn en kosten zijn tot nu toe alleen gekomen van uitbellen.
Pagina: 1