[RH7.1] vijf processen ipv 1 ?

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb het nergens opgegeven, maar scripts in /etc/rc.d/init.d/ (bijvoorbeeld named) starten 5 verschillende processen...

Kan ik dit terugzetten naar 1 ? Nergens voor nodig om voor een aantal daemons 5 processen te draaien.

Verwijderd

Ik zou het zoeken in de config files van de betreffende daemons. (Zoals StartServers in httpd.conf voor Apache)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Vaak zijn dit threads, geen volwaardige processen (threads zijn in principe processen, maar ze delen hun code-segment met elkaar en hebben dus alleen een eigen data- en stack-segment. Dit betekent dus dat gelukkig niet alles dubbel in het geheugen staat).

5 threads is niet heel veel hoor, als je bv. een pagina laad met een paar frames wil je wel dat die door een paar threads tegelijk afgehandeld worden.

Om welke daemons gaat het? Je zult per daemon in de betreffende ini-file van die daemon moeten kijken....

[Edit: uitleg threads]

Verwijderd

euh dit kan ook gewoon zijn dat het een multithreaded process is. Elke thread van dat process krijgt zijn eigen PID en kan dan meerdere malen voorkomen in de output van ps. een goed voorbeeld van multithreading processes is bv sendmail, apache, proftpd, ...

Deze zullen meestal een thread per request voorzien maar het kan zijn dat deze bij startup al meerdere threads starten en hierdoor meermaals in de ps lijst voorkomen maar dit wil niet zeggen dat je process meerdere malen is opgestart.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Oh ja, en als je een HTTP-daemon draait en je laad een pagina met wat plaatjes, dan zijn dit ook stuk voor stuk aparte requests, als je het aantal threads dus op 1 zet (in het geval dat het over de httpd gaat), betekent dat dus dat de plaatjes 1 voor 1 geladen worden -> :Z :Z

Dus die standaard-instelling van 5 threads is helemaal zo gek nog niet, tenzij je de http-daemon helemaal niet gebruikt (maar dan hoef je hem natuurlijk sowieso niet te starten)

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben bekend met threads, en dacht dan ook dat de 5 threads die door named worden gegenereerd normaal zijn. Maar toen ik daarna een tool van mijn raid kaart startte (3dm, om de kaart te beheren via je browser), kreeg ik daar ook 5 processen te zien... Zonder ook maar een keer via m'n browser die server aan te spreken.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

euh dit kan ook gewoon zijn dat het een multithreaded process is. Elke thread van dat process krijgt zijn eigen PID en kan dan meerdere malen voorkomen in de output van ps. een goed voorbeeld van multithreading processes is bv sendmail, apache, proftpd,
apache is niet multithreaded, sendmail al helemaal niet, en proftpd idem dito. Hetgeen wat je ziet zijn prefork'ed processen, geen threads. MySQL bv gebruikt wel threads.
Pagina: 1