Toon posts:

Laptop krijgt vonkjes, wat te doen??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:10
Beste Tweakers,

Mijn moeder heeft een vaag probleem.

Wanneer ze haar laptop wilt aansluiten op de stekkerdoos krijgt ze vonkjes.

Dus wat hebben we al gedaan:
- andere apparatuur zoals opladers op dezelfde stekkerdoos aangesloten en dat werkt wel gewoon.
- zijn naar DCH.NL gegaan, daar hadden ze het probleem niet.

Scenario is wel dat de lichtschakelaar een week geleden is vervangen. Maar alles functioneerde prima.
Waren twee kabels.

-- Het is de originele oplader, wat ze nu ongeveer 10 jaar gebruikt heeft. Enige wat ik vergeten ben te vermelden.
De batterij wordt niet meer gebruikt. Dus stroom gaat direct naar de laptop.

Want de batterij is stuk, als ze met batterij doet, werkte het helemaal niet meer.

Dus wat kan er zijn?

[Voor 26% gewijzigd door theduke1989 op 23-09-2019 11:29]

Alle reacties

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:31
Ik neem aan dat ze vonken krijgt bij de wandcontactdoos? Niet op haar laptop?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:28

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Er komt altijd wel eens kort een vonkje of geknetter bij een stekkerdoos of wandcontact, is normaal de adapter/trafo moet opgang komen, zolang het niet continue is dan is het niet gevaarlijk en normaal.

[Voor 35% gewijzigd door 42dpi op 23-09-2019 11:23]

Si vis pacem, para bellum

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:18
Bedoel je met vonkjes dat je moeder voelt dat er stroom loopt als ze de laptop aanraakt? Dat kan komen door een ongeaard stopcontact. In de winkel hadden ze waarschijnlijk wel een geaard stopcontact.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:01

4POX

Everybody is wired

Originele lader?

Ik heb laders gezien die pas na een paar tellen de maximale wattage leveren op de kabel.

AKA Rinkel weblog

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-03 23:45
Als ik er naar google komt dat vaker voor bij adapters en omvormers die je de eerste keer aansluit. Kan er in ieder geval niks over vinden dat het 'niet zou horen'.

Litebit.eu voorraad check :).

• theduke1989
4POX schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:26:
Originele lader?

Ik heb laders gezien die pas na een paar tellen de maximale wattage leveren op de kabel.
Het is de originele oplader, wat ze nu ongeveer 10 jaar gebruikt heeft. Enige wat ik vergeten ben te vermelden.
De batterij wordt niet meer gebruikt. Dus stroom gaat direct naar de laptop.

Want de batterij is stuk, als ze met batterij doet, werkte het helemaal niet meer.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-03 12:31

FireDrunk

BBG'er
Ik heb dat bij al mijn (laptop) laders van de afgelopen jaren regelmatig gezien, kan geen kwaad.

Even niets...

• theduke1989
Probleem is dat ze niet durft erin te steken.
Ik ben zelf woonachtend in Duitsland, dus kan niet snel langs gaan.

Zodra de vonkjes komen haalt ze hem direct uit de stekkerdoos. alle zekeringen blijven omhoog staan,

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31
theduke1989 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:44:

Zodra de vonkjes komen haalt ze hem direct uit de stekkerdoos. alle zekeringen blijven omhoog staan,
Aangeven dat je het gevraagd hebt aan "ervaringsdeskundigen" en dat het geen kwaad kan.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48
Haal de dc stekker uit de laptop en steek dan de adapter in het stopcontact en dan de dc connector in je laptop.
Best kans dat het minder is
Maar verder, gewoon doordrukken, dit is 'normaal'

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:09
Ieder (werkend) apparaat gaat op z'n minst een klein vonkje geven bij het inpluggen. Die zijn echter vaak zo klein dat je het niet ziet, of de stekker zit ervoor. Dat vonkje moet weg zijn zodra de stekker in het stopcontact zit.

Afhankelijk van hoeveel stroom het apparaat trekt bij het starten, gaat die vonk groter of kleiner zijn. De oplader begint waarschijnlijk met het laden van een paar flinke condensatoren, dus dat wil wel. Dat is doodnormaal en volstrekt niet gevaarlijk.

Als je moeder het toch eng vind, dan kan ze een simpele contactdoos met schakelaar kopen. Schakelaar uit, stekker erin, schakelaar aan.

Als er vonken zijn terwijl de stekker in het stopcontact zit, dan is er wel een gevaarlijke situatie.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Film het eens of leg het duidelijker uit.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-03 16:59
theduke1989 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:44:

Krijgt ze de vonkjes nou tijdens het insteken, of tijdens het gebruik?
Bij het insteken, geen enkel probleem.
Tijdens gebruik: heel snel een andere wandcontactdoos of stekkerdoos regelen!!
edit: En waar komen de vonkjes precies uit? uit de stekker van de oplader, uit de stekker van de stekkerdoos, of ergens anders?
Wat heeft de lichtschakelaar die je noemt er mee te maken?

[Voor 15% gewijzigd door Schumaster op 23-09-2019 12:08]

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:58
Stel haar volgende vraag :

Blijft het knetsen na dat de lader insteekt, of is het een eenmalige "knets" ?

Blijven vonken = adapter afvoeren , nieuwe regelen.

Als het eenmalig vonkt is er geen probleem, veel laptop adapters doen dit en is eigen aan het elektronisch design er van. Als ze hier toch bang van is, inderdaad een stekkerblok met schakelaar gebruiken zo als @Nijn hier boven al aangeeft.

• theduke1989
De vonkjes komen wanneer ze de lader in de stekkerdoos wilt doen. Niet geprobeerd om het door te duwen en dan te kijken. Want ze is bang dat de huis opeens vlam vat etc.

Ik zal haar vragen om de losse stekkerdoos er aan te koppen en dan te kijken of het komt.
Als het ook vanuit de losse stekkerdoos komt wat kan er dan zijn de lader of de laptop? want in DCH.NL hadden ze het probleem niet, en dat is een winkel wat weet waar ze over praten...

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:28
En wat gebeurd er .. wellicht te simpel gedacht hoor.. als ze de stekker in een ander stopcontact steekt? Bijvoorbeeld in de keuken ergens (om te testen want die zijn sowieso geaard)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:14

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

theduke1989 schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:33:
De vonkjes komen wanneer ze de lader in de stekkerdoos wilt doen. Niet geprobeerd om het door te duwen en dan te kijken. Want ze is bang dat de huis opeens vlam vat etc.

Ik zal haar vragen om de losse stekkerdoos er aan te koppen en dan te kijken of het komt.
Als het ook vanuit de losse stekkerdoos komt wat kan er dan zijn de lader of de laptop? want in DCH.NL hadden ze het probleem niet, en dat is een winkel wat weet waar ze over praten...
Ik heb dat ook bij mijn laptop. Is vrij normaal. Zal waarschijnlijk ook om een niet-geaard stopcontact gaan of niet? Als je een stekkerdoos op dezelfde WCD aansluit gaat dat geen verschil geven.

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dit is vaak bij opladers. Een aantal van mijn laptop opladers doen dit ook. Wat ze nog zou kunnen proberen is de adapter omgekeerd er in te steken dus links en rechts verwisselen. Dat helpt bij mij soms.

Maar als dit nieuw is, zou ik gewoon eens stilletjes naar een nieuwe laptop gaan kijken. Dan is de boel aan zijn einde.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:30

DataGhost

iPL dev

Dat is volkomen normaal, als het 1 vonk is of niet langer dan een halve seconde duurt. De makkelijkste oplossing is gewoon de stekker doordrukken.

Een stekkerdoos gaat daar ook niet bij helpen. Het enige wat "helpt" is een stekker of stekkerdoos met een aan/uitknop erop, dan steek je eerst de stekker erin en zet je daarna pas de knop aan. De vonk is er dan nog steeds maar verplaatst naar onder de knop waar je 'm niet ziet, en het geluid van de vonk hoor je niet door de klik van de knop.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

...want in DCH.NL hadden ze het probleem niet, en dat is een winkel wat weet waar ze over praten...
Dat kan ook gewoon komen omdat ze daar net een ander stopcontact hadden waar de stekker makkelijker in gaat of zo, of de winkelmedewerker is gewoon wat handiger/sneller met het insteken van de stekker, waardoor het meteen goed contact maakt en niet vonkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Nijn schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:55:

Afhankelijk van hoeveel spanning stroom het apparaat trekt bij het starten, gaat die vonk groter of kleiner zijn. De oplader begint waarschijnlijk met het laden van een paar flinke condensatoren, dus dat wil wel. Dat is doodnormaal en volstrekt niet gevaarlijk.
FTFY

En zoals Nijn al aangeeft: In een adapter zitten vaak condensators om een mooie vlakke gelijkspanning te kunnen leveren aan de laptop. Deze condensators zijn kleine accu's. Echter lopen ze vrij snel weer leeg. Dus bij het inpluggen van een adapter moeten deze weer worden opgeladen. Dat vraagt tijdelijk een hoge stroom bij het inpluggen en dat veroorzaakt vonkjes als de stekker nog niet goed in het stopcontact zit. Gewoon doordrukken is het beste, tenzij het dan blijft knetteren, dan is er geen goed contact.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• theduke1989
Ik laat haar eenmaal de stekker doordrukken. En dan kom ik er op terug. @Barrycade in dat geval eventjes rustig kijken. Probleem is ze gebruikt de laptop niet meer zoveel. Alleen nog voor curussen voor werk wanneer er nieuwe dingen bijkomen in de zorg etc.

''Bij haar is twee weken geleden de aan/uit schakelaar in de wc vervangen. Het doet het prima, maar zij vermoed komt doordat. Maar dan zouden de stoppen in de kast ook uitvallen ??

Ik dacht aan een tweedehandje voor nu, maar hoe kan ik dan het weten of dit ook niet voorkomt bij deze laptop?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Google eens op "vonken stopcontact", je moeder is niet de enige die dit ervaart, het valt er wellicht ook nu pas op. Het is heel "normaal" bij het insteken van een apparaat/adapter die in 1x veel vermogen vraagt.

De zekeringen blijven in takt omdat er niet zoveel stroom loopt dat de zekering er uit klapt. Ook de aardlek klapt er niet uit omdat er geen lekstroom is. Je hebt gewoon een stukje draadloze stroomoverdracht. Heel modern eigenlijk 🤗

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:09
Wow, dat was wel een heel domme fout |:(

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-03 12:20
Het lijkt erop dat dit gaat over het vonken bij het inpluggen van de stekker in de conractdoos. Dit gebeurt met vrijwel iedere laptoplader en is niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken.

Als ze er echt last van heeft zou ze zo'n losse schakelaar kunnen kopen waar je de laptoplader inplugt.
Die plug je dan eerst in in de contactdoos, dan zet je de schakelaar in de uit stand, en dan plug je daar de laptoplader in. Op die manier zal het nooit vonken bij inpluggen.

[Voor 42% gewijzigd door NaoPb op 23-09-2019 13:47]

Hurr durr i are fix pc

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nijn schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:38:
[...]

Wow, dat was wel een heel domme fout |:(
Niet zo’n hele gekke fout. De lengte die een vonk kan overbruggen is immers wel degelijk afhankelijk van de spanning niet de stroomsterkte. Maar als er een hogere stroomsterkte mee gemoeid is krijg je (los van de lengte) natuurlijk wel een heftiger vonk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee