Riool verstopt, meedenkers gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-04-2023
Situatie is een doodgewoon rijtjeshuis. Vorig jaar kwam het water in de put in de achtertuin omhoog. Dit is het laagste punt van het huis/perceel en het hoogste punt van het rioleringssysteem. Het water kwam ook omhoog als ik in de keuken de kraan langere tijd krachtig liet lopen. Uiteindelijk is dit opgelost via een rioolbedrijf (doorgespoten met hoge druk).

Nu krap een jaar later hetzelfde euvel. Hevige regenval doet de put vollopen, met een grote plas in de achtertuin. De kraan in de keuken krachtig openzetten maakt het erger. Na enige tijd zakt het weg. Ik vertik het (voorlopig) om weer € 120 circa af te tikken voor ontstoppen. Maar met deze regenachtige week zie ik de 'bui' alweer hangen.

Ik heb een ontstoppingsveer van 10 meter al meerdere malen de put in geduwd. Die gaat er flink ver in maar met nog circa 2 meter over stokt ie. Heeft nog niks opgelost. Maar als de put ook overloopt bij een krachtige kraan in de keuken, dan is het toch niet gek om te denken dat de verstopping tussen de keuken en de voorzijde van het huis ligt? Alle WC's + badkamer spoelen netjes door en veroorzaken geen ontstopping. Of zie ik als 'rioolleek' wat over het hoofd? Zie hieronder een schematische weergave:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kGFKKTt/riool.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Loopt het water ook moeilijk weg in de keuken als de put overstroomt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hup, de kruipruimte in ;)
Trek een pijp los waar je denkt dat de opstopping zit :)
Repareer dit gedeelte.
En geniet van het resultaat 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Cheesy op 23-09-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Uit welk jaar is het huis/riool? Wat voor materiaal is gebruikt om de rioolbuis aan te leggen?

Ons jaren '60 huis was uitgerust met Gres buizen voor het riool. Deze waren in de loop van de jaren versleten en door een gat bovenin de buis was de buis vol gelopen met zand. Einde verhaal dus. En aangezien de vorige eigenaar de kruipruimte dicht gestort heeft met beton ook niet meer bij te komen.

Wij hebben het opgelost door vanaf de voorkant van het huis een nieuwe rioolbuis in de laten "schieten" naar de oude en alles op de nieuwe buis aan te sluiten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 19:25

Theo

moederbord

Twee tips die ik altijd in mijn achterhoofd houd bij rioolonstroppingen:

Laat een pro er naar kijken. Dit kun je zelf regelen (en vaak ook indienen bij je woningverzekering), echter zijn deze bedrijfjes vaak shady, en willen ze niet meewerken als de verstopping in het gemeentelijke deel zit. Vaak moet je contant betalen, en omdat zij weten dat je het (bijna) altijd bij de verzekering kan indienen vragen ze een bedrag dat zo'n beetje tegen oplichting aanzit. 500 Euro is niet abnormaal voor een uurtje werk. Vinden zij dat de ontstopping in het gemeenteroiool zit dan mag je een stuk minder aftikken aan 'onderzoek en voorrijdkosten' Veelal zwart en zonder rekening..

Wat je wél moet doen is de gemeente contacteren. Zij zullen een ontstopper sturen die twee zaken zal doen. Als eerste zal deze uitzoeken waar de ontstopping zit. Vervolgens haalt hij deze weg aangezien hij door de gemeente op voorhand goedkeuring heeft om het gemeenteriool te ontstoppen mocht het daar zitten (iets dat een bedrijf dat jij inschakelt niet heeft). Als de ontstopping op jouw terrein zit dan zal hij deze ook verwijderen, en zal dit doen tegen een schappelijker tarief dan de ontstopper hanteert die jij zou inschakelen.

Bel dus even de gemeente en laat hen een ontstopper sturen. Ga vooral niet zelf een ontstopper bellen om langs te komen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Cheesy schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:19:
Hup, de kruipruimte in ;)
Trek een pijp los waar je denkt dat de opstopping zit :)
Repareer dit gedeelte.
En geniet van het resultaat 8)
Vooral leuk als die put in achtertuin vol staat, om dan de pijp los te halen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als de verstopping zo snel weer terugkomst lijkt het me om een structureel probleem te gaan i.p.v. een incident.

Heb je al is met een camera inspectie laten uitvoeren? Verzakking, breuk, wortelgroei zijn vaak oorzaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Heeft het rioolbedrijf destijds ook met een camera gekeken wat er aan de hand was? Vermoed zelf een plek in de buis waarachter rotzooi (blad en etensresten) blijft hangen en langzaam ophoopt.

Je zou zelf eens een kijkje kunnen nemen met een camera van ali voor een paar euro https://nl.aliexpress.com/item/32808265296.html Je hebt ze ook in 10m indien 5m niet voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 09:43
Je weet a.d.h.v. je veer dat de verstopping op ongeveer 8 meter zit. Dus daar zou ik eens gaan graven/kijken en dat stuk rioolpijp direct vervangen. Je kun ook zelf zo'n hogedrukding kopen. Ik heb zelf zo'n slang gekocht om de hemelwaterafvoer regelmatig even door te blazen. Mijn niet zo tactische achterbuurman gebruikt het putje namelijk met enige regelmaat om zijn vetpan in leeg te gooien. Paar keer geprobeerd om uit te leggen dat de boel dan verstopt alleen wil meneer dat niet begrijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:27:
[...]

Vooral leuk als die put in achtertuin vol staat, om dan de pijp los te halen :)
Vooral leuk als iemand in huis net aan het douchen is
Vooral leuk als buiten net een stortbui bezig is.
Vooral leuk als er net een grote reiger precies boven de hwa zit te scheiten.

Ohja, laten we in mogelijkheden blijven denken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-04-2023
Anoniem: 36835 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:19:
Loopt het water ook moeilijk weg in de keuken als de put overstroomt?
Nee, dat loopt prima weg. Maar dat water lijkt dus zich aan te sluiten bij de put, waar het naar boven komt.
Croga schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:20:
Uit welk jaar is het huis/riool? Wat voor materiaal is gebruikt om de rioolbuis aan te leggen?

Ons jaren '60 huis was uitgerust met Gres buizen voor het riool. Deze waren in de loop van de jaren versleten en door een gat bovenin de buis was de buis vol gelopen met zand. Einde verhaal dus. En aangezien de vorige eigenaar de kruipruimte dicht gestort heeft met beton ook niet meer bij te komen.

Wij hebben het opgelost door vanaf de voorkant van het huis een nieuwe rioolbuis in de laten "schieten" naar de oude en alles op de nieuwe buis aan te sluiten.
Eveneens jaren 60 (1967). Vermoed zelf bezinksel (zand, modder, minimale etensresten). Dit omdat het na een jaar weer gebeurt maar het jaar door met de hevigste regenval prima ging.
Freakster86 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:31:
Heeft het rioolbedrijf destijds ook met een camera gekeken wat er aan de hand was? Vermoed zelf een plek in de buis waarachter rotzooi (blad en etensresten) blijft hangen en langzaam ophoopt.

Je zou zelf eens een kijkje kunnen nemen met een camera van ali voor een paar euro https://nl.aliexpress.com/item/32808265296.html Je hebt ze ook in 10m indien 5m niet voldoende is.
Nee, maar goede tip. Al zal Aliexpress dit niet deze week hier hebben. Maar voor de lange termijn (en oplossing) zeker een goed idee.
gumtree schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:32:
Je weet a.d.h.v. je veer dat de verstopping op ongeveer 8 meter zit. Dus daar zou ik eens gaan graven/kijken en dat stuk rioolpijp direct vervangen. Je kun ook zelf zo'n hogedrukding kopen. Ik heb zelf zo'n slang gekocht om de hemelwaterafvoer regelmatig even door te blazen. Mijn niet zo tactische achterbuurman gebruikt het putje namelijk met enige regelmaat om zijn vetpan in leeg te gooien. Paar keer geprobeerd om uit te leggen dat de boel dan verstopt alleen wil meneer dat niet begrijpen.
Die 8 meter valt al in mijn huis, vermoed om en nabij de keuken. Kruipruimte gaat via de voordeur en daar ben ik 1x ingeweest. Ben niet claustrofobisch, maar die meters afleggen richting de keuken om daar te koekeloeren gaat me wat ver vooralsnog.

Vandaar ook het idee om de ontstoppingsveer vanuit de keuken erin te proppen. Zwanenhals los en kijken hoe ver hij gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 12:49
Als het Gres rioolbuizen zijn heb je een steeds terugkerend probleem. Deze zijn waarschijnlijk gebroken / gescheurd (na een verzakking ergens) dan heb je last van wortel groei in de riolering of in geval van een verzakking een knik die door de tijd vanzelf verstopt.

Je kan dit dan tijdelijk oplossen inderdaad met een eigen Hogedrukreiniger en bijbehorende riool slang... maar dit is het probleem tijdelijk vooruitschuiven. De wortel groei of het vet van niet geheel opgeloste wasmiddel/vet etc etc hoopt zich daar op.

Als het mogelijk is, alle Gresbuizen vervangen, mogelijk kan je ook dat irritante putje vervangen door iets wat wel nut heeft (als die ook zo oud zijn)

Zo had ik een woning in Middelburg en bepaalde wijken waren inderdaad bekend met een "Middelburgertje" als K*t put... daar kreeg je vaak toestemming van de gemeente om dat ding helemaal weg te halen als je alles netjes op de hoofdriolering aansloot. Ook daar hadden we Gres buizen, en die dingen zijn nooit gemaakt om heel lang mee te gaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-05 22:06
Ik heb ooit begrepen dat als er ergens een verstopping zit je dat kunt horen door op de afvoer te 'kloppen'. Bij de verstopping moet het dan ook echt 'massief klinken waar een normale afvoer een soort van hol klinkt.

Dit zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat je niet op de verkeerde plek gaat zagen. Zelf echter nog nooit last van de afvoer gehad, dus of dit daadwerkelijk werkt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Een verstopping weghalen wil wel eens smerig werk zijn. Heb je toevallig in de nabije geschiedenis dingen aan je huis veranderd? Ander iets op het riool aangesloten? Of gezinsuitbreiding? Ik begrijp dat je geen gescheiden riool hebt, heb je de aansluiting in de achtertuin echt nodig? Wat spoel jij door je keukenriool heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
MWSAH schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:40:
[...]

Nee, maar goede tip. Al zal Aliexpress dit niet deze week hier hebben. Maar voor de lange termijn (en oplossing) zeker een goed idee.
Meestal binnen een week of twee. Gaat tegenwoordig erg snel. Dan kun je tenminste goed zien wat er zich binnenin afspeelt. En dan weet je daarna ook of een hoge druk aanschaffen zin heeft of dat de buizen vervangen dienen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 13:38
Ik lees even mee, ik heb de laatste tijd hetzelfde probleem, ook een huis uit de jaren 60. Ik weet dat de riolering niet kapot (meer) is, maar of het goed ligt...
Ik heb ook een scheur in de leiding naar de gemeente leiding voor. Daar moet sowieso een loodgieter voor komen. Dat verzekeringsverhaal is blijkbaar nog wel eens lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 17:01
Bij ons jaren 70 huis precies hetzelfde gehad dat achter bij de wasbakken het water omhoog kwam.
Eenmaal in de kruipruimte erachter gekomen dat iemand creatief was geweest met verschillende diameters PVC buis wat de verstopping veroorzaakte. Hier dan ook de boel los getrokken en van achter tot voren een nieuwe buis aangelegd.
Dus misschien toch maar even een kijkje (laten) nemen in de kruipruimte hoe dat er bij jou/jullie uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 15:27

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Grote kans dat de buis is doorgezakt en dat er allemaal troep in blijft staan.

Ter vergelijking: Mijn pa had een aantal jaren terug een woonkamer vol met stront, omdat alles uit het toilet naar boven kwam.
Probleem zat gelukkig voor hem in een stuk rioolpijp onder de stoep, nét voor zijn tuin. Deze pijp was doorgezakt en leek vol frituurvet te zitten. Vermoedelijk van de buren, die waren fanatiek frituurders en die spoelden die zooi gewoon eens in de zoveel tijd door de plee. In zijn geval waren alle herstelkosten dus voor de gemeente.

Dus: Ga de kruipruimte in en check die pijp, indien mogelijk.
En anders zul je de boel open moeten graven om bij de pijp te komen.
Probleem zal niet in de hoofdrioolpijp zitten want dan hadden de buren ook problemen moeten ervaren.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Frituurvet in het riool.... hopelijk planten die mensen zich niet voort.

En serieus; antiek riool; kun je je daar tegen verzekeren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij hadden in onze jaren 50 woning een tijdje geleden exact dezelfde klachten. Bij ons bleek uiteindelijk ook idd op dezelfde plek dat er een verstopping zat (meters dunne wortels doorheen gegroeid). Op de plek waar jij het woordje 'hoofdriool' in je tekening hebt staan bleek bij ons ws. iov een vorige bewoner een dop te zitten, vanaf waar je die wortels er zo uit kon trekken. Dus je zou daar eens kunnen gaan graven of er iets van een dop of put zit.

Alleen met een beetje pech kun je in jouw geval dan nog steeds niet bij de bron van de verstopping komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 13:38
Ik wil nog even de conclusie delen n.a.v. mijn eerdere bericht, ik weet niet of het voor TS al verholpen is.

Ik had ook een stankprobleem wat gisteren verholpen is, maar tegelijkertijd werd dit defect verklaard. De verdeling is blijkbaar dat het putje bij de garage aansluit op de regenwaterafvoer van de buren waar dan de keuken weer op aansluit. Wij hebben 2 kruipruimtes, en op het stuk waar de pijp er onderdoor gaat is door verzakking bijna 15cm hoogteverschil opgetreden. Het water erin kan dus logischerwijs niet makkelijk weg. Dit uit zich in geborrel tijdens hevige regenval en water dan amper weg loopt.

Oplossing is zorgen dat deze weer netjes recht loopt, kan korte termijn met stenen maar beter met beugels. Moeten bij ons nieuwe worden omdat de oude volledig verroest zijn, en we willen op termijn vloer isolatie dus dan kan dit maar beter geregeld zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:53
Ik heb ervaring met twee grote verstoppingen in huis. Kan er aardig over meepraten.

Riolering van een huis heeft vaak een erfscheidingsput. Deze put vorm als het ware de grens tussen het gemeentelijke deel van de riolering en het deel op je kavel. Lijkt op een betonnen doos. (woning is van 1982)

Bij mij bleek dus de verstopping te zitten in het erfscheidingsdeel. Ik merkte dat vooral omdat de wc verstopt was. Wat ik heb gedaan is; ben naar de gemeente gegaan, heb vervolgens kaart van onze erf aangevraagd en onze erfscheidingsput opgezocht. Deze opgegraven. Ik zag al aardig dat het overliep. Heb gemeente gebeld en deze heeft de put geopend en doorgespoten. Alles kosteloos gedaan, omdat het verantwoordelijkheid was van gemeente. Probeer even kijkje te nemen bij je erfscheidingsput.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 15:50
Klinkt precies als het probleem wat mijn schoonzus had, die had een gresbuis vol wortels aan de buitenrand van de voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Ook plasticbuizen op de mof kunnen volgroeien met wortels. Als eerste is het doorspoelputje lokaliseren aan de voorkant van het huis. Nog beter is in de kruipruimte er een stuk tussen uit en t splitsing plaatsen met schroefdop voor toekomstige verstoppingen om makkelijk door te kunnen spoelen of om kijkoperatie te ondernemen. Dat heb ik gedaan, geen zin om pooit nog de oprit open te moeten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:53
Hebben wij ook gehad. Camera-inspectie laten doen (tip: vergelijk prijzen, liepen uiteen van 135 tot 800 euro). Bleek wortelingroei in het buitenriool (gres, bijna zestig jaar oud).

Moest vervangen worden, maar door de ligging bleek het uiteindelijk simpeler en goedkoper om een nieuw riool te trekken. Nu pvc, inclusief een ontstoppingsstuk.

Maar goed, het begint met weten: camera-inspectie dus. Laat de ligging dan meteen peilen, dat scheelt weer met graven.

[ Voor 4% gewijzigd door Brunniepoo op 12-10-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

De eerste stap is toch wel om je riool te inspecteren met een camera, met de ingewonnen informatie kun je verder kijken naar een oplossing.

Ik zou persoonlijk alles (laten)vervangen wat geen PVC is, dan ben je toekomst bestendig.

Iedere keer achter de feiten aan spuiten kost uiteindelijk meer. Deze kosten komen ook nog eens bovenop het repareren / vervangen van het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:00
Compressor erop, druk flink opvoeren en de gevolgen wijten aan de afhaal-Thai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als de boel verzakt is of doorgroeid met wortels is doorspuiten telkens maar van tijdelijke aard.

Als je het gaat verkopen moet je dat dan opgeven als een gebrek.

Ofwel; gewoon in 1x goed oplossen.

[ Voor 35% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-10-2019 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 20:33

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik had in mijn badkamer ook met een zekere regelmaat een verstopte afvoer. Heel globaal zat de verstopping ergens tussen de plek waar de afvoer de vloer in ging en de (verticale) standleiding. Meerdere keren met ontstopveer en ontstoppermiddel in de weer geweest. Altijd kreeg ik de boel weer open, maar elke keer zat ‘ie na een jaartje weer dicht.

Deze zomer de badkamer verbouwd, waardoor ik aan 1 zijde in de buis kon kijken. De buis zat ruim voor de helft dicht met een harde afzetting die de ontstopveer en ontstopmiddel er duidelijk niet uit konden krijgen. Moraal van het verhaal: het is heel lastig om een ernstig verstopte leiding echt schoon te krijgen. Veelal maak je een gaatje in de verstopping en denk je vervolgens dat het weer helemaal vrij is (het water loopt immers weer door).

Daar waar mogelijk zou ik bij een terugkerende verstopping al snel de verstopte leiding vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kootje70
  • Laatst online: 05:45
Bij mij raakt de afvoer van de keuken ook regelmatig verstopt. Hij loopt in de kruipruimte 2,5 meter, da 2x Y-bocht. Dan nog 3 meter naar de grote buis. Ik heb bij de Y-bochten een schroefdop zitten, zodat ik er daar met een veer in kan. Maar nu zit hij telkens na ongeveer 6 maanden deels verstopt.
Het loopt wel weg, maar langzaam. Als ik er een scheut Dreft bij gooi, loopt hij ineens wel vlot.
Kan het ook aan de Y-bochten liggen, dat hij sneller verstopt? Is het misschien beter gewone 45graden bochten te gebruiken en Y/T-stukken op het rechte te gebruiken?

[ Voor 17% gewijzigd door kootje70 op 13-10-2019 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Pak een 5 tot 15 tal blokjes die je in de vaatwasser doet. Gooi die in het putje wat verstopt is (niet kwijt), doe er een litertje of 5 kokend water achteraan. Met een beetje geluk gaat het weer doorlopen, wel even geduld hebben.
Mijn ervaring is dat het vele malen beter werkt dan alle speciale ontstoppings middelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HerZon schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:41:
Pak een 5 tot 15 tal blokjes die je in de vaatwasser doet. Gooi die in het putje wat verstopt is (niet kwijt), doe er een litertje of 5 kokend water achteraan. Met een beetje geluk gaat het weer doorlopen, wel even geduld hebben.
Mijn ervaring is dat het vele malen beter werkt dan alle speciale ontstoppings middelen.
Die vaatwastabletten zijn vaak oorzaak van verstoppingen doordat ze niet volledig oplossen (teveel poeder in zo'n blokje) en opbouw in de riolering verorozaken. Ga jij even 15 blokjes in een putje gooien, en er 5 liter water bij gooien... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Laatst online: 05:45
HerZon schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:41:
Vannacht geprobeerd, 6 sun-blokjes en 6 Lidl-blokjes. Deze eerst in een pan kokend water laten oplossen. Echter geen verbetering.
Zal ik toch de kruipruimte in moeten...

[ Voor 4% gewijzigd door kootje70 op 15-10-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
kootje70 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:35:
[...]

Vannacht geprobeerd, 6 sun-blokjes en 6 Lidl-blokjes. Deze eerst in een pan kokend water laten oplossen. Echter geen verbetering.
Zal ik toch de kruipruimte in moeten...
Eerste de blokjes erin gooien en dan overspoelen, dat werkt beter.
Pagina: 1