Tips voor maken accu in pelicase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1257150

Topicstarter
Mijn vraag
...
Naar aanleiding van e.e.a al verkrijgbare technologie gebruikt voor het vissen wil ik graag zelf fabriceren cq namaken:
Op de markt zijn reeds accukisten te koop met li-ion of LiPO accu’s om randapparatuur (telefoon, lampjes etc) op te laden maar voor prijzen vanaf 300-400 euro.

Nu wil ik:
Een waterdichte en stootvaste koffer (pelicase) met daarin een loodaccu en aansluitingen aan de buitenkant voor usb-c en sigarettenplug. Tevens aansluiting voor acculader aan de buitenkant.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Foto’s zijn er zat op lipo of li-ion basis maar aardig aan de prijs.
Waar moet ik aan denken en waar zit evt een valkuil
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:49
Kan het iets specifieker? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een mobiele 12v spanningsbron met een hoge capaciteit, dat is wat hij wil.
Er zijn inderdaad LiPo's en LiFePo4 accus te vinden in grote capaciteiten, wil je voor een loodaccu gaan kan je het beste een onderhoudsvrije nemen, die zijn in alle posities te plaatsen.

Andere optie is een pakket samenstellen met Li-Ion 18650 cellen, deze worden ook een wall batteries en elektrische auto's gebruikt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:37
ik denk dat TS zoiets zoekt.
pricewatch: Anker PowerHouse
https://www.anker.com/deals/powerhouse2

Maar dan goedkoper. Sterkte..
De accu ~50Ah kost richting de €100, daar moet nog een lader bij, €50, in een pelican case €100, best kostbare bedoeling allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1257150

Topicstarter
Ja klopt, mobiel en water en shockbestendig. Zo’n pelicase kan ik ergens 2e hands wel vinden op o.a marktplaats. Ik heb verder helemaal geen verstand van amperage en dergelijke. Is er geen complicatie met warmte van de accu of iets? Als ik voor het gewicht een kleinere accu neem als 15 ah of iets dergelijks. Hoelang doe ik hiermee met tel opladen. Als grote powerbank zeg maar?Afbeeldingslocatie: https://voerbootaccu.nl/product-categorie/elektrisch-varen-lithium/lithium-ion-mini-case/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:37
300 euro voor een 150 Wh powerbank netjes in een waterdichte pelican case ga je niet makkelijke evenaren met een DIY oplossing.

Je telefoon is ~8 tot 10 Wh

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 23-09-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat wil je er op aansluiten?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-07 11:15
YouTube: 600,000mAh DIY Power Pack build
Het eerste waar ik aan dacht.

Ik zou zijn printplaten kopen en dan wat 18650 cellen. Heb je ook geen gedoe met punt lassen etc.
https://kit.com/jehu/2-2kwh-24v-powerpack-build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-07 13:00
Als je dat ding in vochtige omgevingen wil gaan gebruiken dan zou ik niet bezuinigen op aansluitingen die aan de buitenkant komen.
Dus degelijke waterdichte aansluitingen en misschien ook bijpassende stekkers die waterdicht kunnen worden aangesloten.
Zoek maar eens naar IP** codes.

Je noemt zowel lood als Li-FePo/Po/Ion. Welke wil je nu gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:14
@Anoniem: 1257150

https://www.solarpowersup...50-portable-power-station

Is zoiets niet geschikt? Nog uit te breiden met zonnepaneel voor op de visstek voor wat bij te laden.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 14:15
Anoniem: 1257150 schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:39:

Nu wil ik:
Een waterdichte en stootvaste koffer (pelicase) met daarin een loodaccu
...
Dat gaat niet.
Waar moet ik aan denken en waar zit evt een valkuil
...
De valkuil zit hem in het feit dat een loodaccu moet kunnen ventileren. Iets wat compleet onmogelijk is met een waterdichte behuizing.

Een loodcelaccu (ook de dichte) produceert in zijn levensloop door elektrolyse in de cel kleine hoeveelheden waterstofgas en zuurstofgas. Normaliter is dit geen groot probleem, want de hoeveelheden zijn beperkt en in toepassingen waarbij men loodaccu's tegenkomt (voornamelijk auto's) kan het gas moeiteloos ontsnappen naar de buitenlucht, waardoor het niet ophoopt. Enige moment waarop je moet oppassen is wanneer je accu behoorlijk ontladen is en je wilt 'm met een startkabel weer aan de praat krijgen, dan moet je altijd de minpool van de lege auto als laatste aansluiten op een aarde een stukje weg van de accu, omdat anders de vonken het waterstofgas (wat dan in iets grotere hoeveelheden wordt gemaakt) kunnen ontsteken.

In een waterdichte container kan dit waterstofgas en zuurstofgas niet ontsnappen, met als gevolg dat je na verloop van tijd met een bom onder je arm zal lopen. En omdat jij een loodaccu wilt gebruiken als langdurige spanningsbron waarbij de spanning prima tot een volt of 7 kan wegzakken voordat deze ook voor jouw begrippen 'leeg' is, zal deze accucel aanzienlijk meer waterstofgas produceren dan dat een accu in een auto dat zou doen, omdat een autoaccu continu wordt bijgeladen door de dynamo.

Al met al een bijzonder slecht idee. Loodaccu's kunnen niet in lucht- en waterdichte containers worden gebruikt.

Je zult dus gebruik moeten maken van accucellen die in een dichte container kunnen worden gebruikt. Heel veel andere opties dan NiMH, Li-ion, LiPo of LiFePo heb je dan niet, en dit zijn ieder prijzige opties die al gauw in de range komen van de kant en klare oplossingen, zeker wanneer je rekening houdt dat je ook nog goede, waterdichte aansluitingen moet maken. Ik denk niet dat dit iets is wat je zelf in elkaar moet willen beunen.

Maar goed, een gemiddelde loodaccu is 44Ah, dit kost zo'n €50 excl loodtoeslag en verwijderingsbijdrage. Een vergelijkbare Li-ion accu kost zo'n €180. Daar komt dan nog de pelicase bij, IP67-rated USB-poorten à €10-15 per stuk, nog wat bekabeling, step-down converters en wat logica erbij, en je zit al gauw aan de €300. Het kan dus, maar het wordt er niet goedkoper op.
Pagina: 1