Package Manager voor Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-10 00:23
Mijn vraag
Welke "package manager" achtige software gebruiken jullie op Windows (met het liefste een GUI, ivm minder IT onderlegde medewerkers) die ook echt alle software update naar de laatste versie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 pc

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
SUMo vindt over het algemeen van alle geïnstalleerde software de laatste versie. Echter is dit geen Open Source software waardoor je afhankelijk bent van de grillen van een bedrijf. En moet je betalen voor het rechtstreeks vanuit de "package manager" updaten van de reeds geïnstalleerde software.
Patch My PC, ook niet OSS. Vindt ook niet altijd de laatste update van bepaalde software zodat je een versie achterloopt (met alle risico's van dien). Lijkt al wel heel veel meer op een echte "package manager" zoals we dat in Linux gewend zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Waarom zou je een package manager willen hebben ? OSS voor windows is relatief beperkt .. in zowel aanbod als functionaliteit..

Nu heb ik het niet over functionaliteit zoals het doel waarvoor het geschreven is maar meer de intergraties met windows, zoiets als bv chef/puppet mag je vaak het wiel alsnog zelf uitvinden en daarvoor heb je meer windows kennis/tijd en ervaring nodig + kennis van linux achtige "achtergrond" zoals dos/snmp/wmi .. Maar dan ben je beter af met SCCM

Overgens als je het beperkt houd kan je wel veel doen ..
- ms office
- wsus updates
- AD + windows domain
- en een paar software pakketten, die overgens via AD ook versturen. (GPO)

ik zou eerder gaan voor een AD met GPO's en los wsus configuratie met auto approval. voor een relatief klein netwerk (10 to 250 man oid) .. met de juiste config hoef je de PC alleen in het domain te hangen om je software deployed te hebben.

Wil je dat zelfde bereiken met losse pc's dan kan je bv www.ninite.com achtige meuk bekijken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:54
Ik ben zelf niet zo kapot van Chocolatey. Het werkt meestal prima, maar soms kun je packages niet correct upgraden of deïnstalleren. Het hangt daarmee wel erg af van de maintainer van de package en dat is wel heel jammer.

Laatste tijd hoor ik veel positieve verhalen over https://scoop.sh, maar dat heb ik zelf nog niet getest. Meestal gebruik gewoon oude, vertrouwde exe bestanden of eventueel de Microsoft Store.