WiFi Mesh: AVM Fritz of Ubiquiti PoE?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:42
Ik zoek de beste strategie om mijn nieuwbouwhuis te voorzien van een WiFi mesh systeem.
Wij zijn recent verhuist en in onze nieuwbouwhuis heb ik naar alle kamers Cat5e ethernet laten aanleggen. Evenzogoed wil ik ook WiFi hebben in het hele huis. Internet komt binnen via glasvezel (Rekam) met Solcon als provider (100/100). Solcon levert standaard een Fritzbox modem.
Ik heb reeds een modem (7360), tevens wat Netgear 5-poorts switches en een repeater (1750e) van Fritz en het zou logisch en goedkoop zijn om met deze apparatuur opnieuw in te zetten, echter ik lees goede dingen over Ubiquiti ... en zie voordelen van poE.
Ons huis heeft deze indeling:
- BG: grote woonkamer
- 1e: drie kamers
- 23: twee kamers
Alle kamers hebben een ethernet-aansluiting. :)
Ik verwacht dat ik op iedere verdieping één access point nodig heb.

Budget:
Ca. 200~300 euro. Maar als er belangrijke voordelen zitten aan PoE, dan is de meerprijs toch te overwegen.

(Merk)voorkeuren:
Vooralsnog heb ik een Fritzbox modem en een Fritz 1750e accesspoint.
Maar zoals eerder gesteld: ben nieuwsgierig naar Ubiquiti en de meerwarde van PoE.

Beoogd gebruik:
HGezin met opgroeiende pubers. Veel tablets en mobiele telefoons en laptops.
Tevens interactieve televisie.

De hamvraag:
Ik heb twee opties:
1) Alles Fritz houden: dat is het gewoon bijkopen van 1 à 2 Fritzrepeaters a €65,-, maar ik vind de Fritzrepeater wat old-skool omdat hij een 230V stopcontact nodig heeft.
2) overstappen naar een Ubiquiti UniFi PoE switch met een Ubiquiti mesh. Voor lief nemen dat er een Fritz modem voor de Ubiquiti apparatuur zit, het is niet anders. Als ik de voor mij minimale Ubiquiti setup bekijk dan is dat een 3 pack access points ca 300 euro) en een Ubiquiti PoE switch (200 euro).
Ik win er 3 stopcontacten mee terug, mogelijk wat meer in software functionaliteit ???

Wat is jullie mening? Optie 1 of 2?

Alle reacties

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:07

HKS-Skyline

Vroooom ?

Aangezien het fritz modem geen mesh support heeft en dat toch wel echt een heel groot voordeel is zou ik eerder naar mesh oplossingen kijken.
Ubiquiti is prima, maar wel prijzig en vereist de nodige kennis om te configureren, een alternatief zou een kant en klare mesh setup zijn. Nadeel is wel dat die geen POE ondersteuning hebben, met een set als de tp-link deco m5 ben je met 200 euro klaar en heb je ook de mogelijkheid om pubers eenvoudig via een app toegang tot bepaalde content te ontzeggen en internet uit te schakelen om bepaalde tijden. Kan met andere systemen ook, maar niet zo eenvoudig als met een systeem gericht op thuisgebruik. Ook kan dit overweg met een wired backhaul.
Overigens heeft tp-link ook voordelige zakelijke access points met mesh support waarbij een POE injector wordt meegeleverd (EAP225 en EAP 245 single packs), hier heb je voor mesh echter nog wel de controller nodig welke in gratis software vorm op een NAS of server kan draaien, of in hardware vorm in het netwerk moet worden geprikt. Echter heb je hier net als met ubiquiti wel het probleem dat het kennis vereist voor de installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door HKS-Skyline op 23-09-2019 11:05 ]

• vlapper
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-10-2024
Je vraag was uit 2019, zou je kunnen updaten wat je gedaan hebt en hoe je ervaring daar mee is. En als je alles opnieuw zou moeten doen zou je dan voor hetzelfde kiezen. Jammer heeft AVM niet veel POE. Maar ik ben ook nieuwsgierig hoe je de beveiliging hebt geregeld. Heb je netwerk met computer gescheiden van het netwerk met de camera's.

koper

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
optie 3.

3 poe accsespoints bedraad aansluiten. waarvvoor zou je willen meshen wanneer je overal utp hebt liggen?
je fritz iin brugmodus zetten en daar achter je ubiquiti toegangs ding.

upd pro se heeft poe poorten, dus geen switch nodig

bij de rest zul je idd een poe oplossing moeten bij bestellen

The problem with communication is the illusion it has taken place.