Thorens TD150

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1257108

Topicstarter
Hoi,

Nieuw hier, en nieuw in Vinyl. Ik heb een Thorens TD150 aangeschaft met als doel deze te restaureren. En dan natuurlijk een aantal LPs aanschaffen. Ik heb momenteel een Cambridge pre-amp en versterker. De versterker heeft een phone input. Ik heb de Thorens vandaag voor het eerst aangesloten voordat deze uit elkaar gaat. Echter klinkt het volume zeer zacht tov cd/ radio. Heb ik dan toch een phone voorvesterker nodig.?

En heeft er iemand info hoe de arm af te stellen. Heb de originele handleiding erbij maar over de anti skating staat weinig beschreven.

Plan is nieuwe plint, riem vervangen, nieuwe vering. En wellicht een vervangende arm ( iemand tips?

BvD

Grt
Marco

...

Beste antwoord (via Anoniem: 1257108 op 25-09-2019 23:18)

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Het kan ook best zijn dat er wel een phono-voorversterker ingebouwd zit. Die versterkt meestal 40dB (100x), mert een element dat 3,5mV uitgeeft zorgt dat voor een signaal van 350mV. Een bron als een cd-speler geeft vaak al 2V uit, dus bijna 6x zoveel.

Als er geen phono-trap in zit, is het geluid heeeeel zacht en bevat vrijwel geen bas en sterk overdreven hoog.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb ook een thorens gehad en in Nijmegen zat een man .
Rob genaamd die restaureert die platen spelers.
Afstelling etc doet hij dan ook en ook de naald upgraden voor bv een audio Technica is geen overbodige luxe .

Soms zit er op een versterker een phone ingang en het klopt inderdaad dat je de volume knop 25 procent harder moet zetten voor hetzelfde volume van een CD .

Losse voorversterkers zijn tegenwoordig wel beter als de ingebouwde .
Maar kost ook weer wat natuurlijk 100/200 nieuw .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké
Dank je voor je reactie.

Ik zal de beste man uit Nijmegen eens googelen, en contact leggen.

Het is geen 25% dat het volume zakt, eerder 75%. Het is trouwens niet alleen het volume, ik mis ook laag. Zoals gezegd was dit een eerste testrit. Thorens komt ( volgens de verkoper) zo van zolder .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 15:46

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Tsja, zonder typenummers van element en versterker kunnen wij je ook niet helpen, want dan blijft het gokken.

Als je trouwens niet zeker weet wat je aan het doen bent zou ik zeker geen nieuwe arm monteren. Komt toch altijd meer bij kijken dan slechts op de speler schroeven. Zorg eerst maar eens dat die speler helemaal in orde komt en ga er dan gewoon lekker van genieten :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die Cambridge, welke is dat? Heb je op de phono ingang een mm/mc keuze?
Welk element / naald heb je nu op de Thorens?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Excuses voor de onvolledigheid ;
Cambridge A500 en P500 voor en eind versterker. En op de Thorens zit een Tonar vervangingsnaald,(831) element staat niet op? Is blanco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb overigens geen MM/ MC keuze op de Cambridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07
De phono-stage is bij deze versterker een optie. Weet je zeker dat die er bij die van jou in zit?
https://www.tnt-audio.com/ampli/cambridge-a500_e.html
https://www.hifiengine.co...ambridge-audio/a500.shtml

Zoals je het omschrijft lijkt het er op dat de platenspeler op een reguliere lijn-ingang aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is een phone/aux input, daar zit de Thorens op aangesloten. Als ik de Thorens op de cd of dergelijke aansluit heb ik geen output. Waarom deze enorme drop in volume er is geen idee, kan het met de platenspeler te maken hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Herstel, ik heb het element eraf gehaald en bovenop staat het type??!

Een Audio Technica AT 91 ( budget element)
Wel een MM, dit zou in theorie toch moeten werken met de Cambridge( volgens de Cambridge site) Wat kan de oorzaak nog meer zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Fantasma7988 schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:45:
Ik heb ook een thorens gehad en in Nijmegen zat een man .
Rob genaamd die restaureert die platen spelers.
Dat is Dr. Thorens. Klik!

Mijn Thorens een aantal jaren geleden ook laten repareren/af laten stellen. Was toen wel een stuk minder kwijt dan zijn huidige prijslijst. Wel een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 15:46

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Anoniem: 1257108 schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:07:
Er is een phone/aux input, daar zit de Thorens op aangesloten. Als ik de Thorens op de cd of dergelijke aansluit heb ik geen output. Waarom deze enorme drop in volume er is geen idee, kan het met de platenspeler te maken hebben dan?
Schroef die Cambridge versterker eens open? Ik denk dat je de optionele phono stage mist :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Het kan ook best zijn dat er wel een phono-voorversterker ingebouwd zit. Die versterkt meestal 40dB (100x), mert een element dat 3,5mV uitgeeft zorgt dat voor een signaal van 350mV. Een bron als een cd-speler geeft vaak al 2V uit, dus bijna 6x zoveel.

Als er geen phono-trap in zit, is het geluid heeeeel zacht en bevat vrijwel geen bas en sterk overdreven hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan is dit wat er aan de hand is, dank je
Ik ga opzoek naar een phono voorvesterker.

Iemand nog tips voor een vervangings element voor de Torens TD 150 ( budget 100-150€)

BvD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Anoniem: 1257108 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:22:
Ik ga opzoek naar een phono voorvesterker.
2 tips:

Pre-amp, goedkoop & goed: Dynavox TC750
Element: Audio Technica AT-95E
Pagina: 1