Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lastige oriëntatie woning voor zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:54

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Aangezien we in Groningen aanspraak maken op een subsidie voor energiebesparende maatregel vanwege de bevingschade aan ons huis zaten we te denken aan zonnepanelen, echter heb ik het idee dat onze woning qua oriëntatie lastig staat.

Ik denk dat als we alleen achter zonnepanelen leggen, niet het gewenste resultaat gaat opleveren omdat gevoelsmatig de zon vrij laat op de achterkant gaat schijnen, wat ik mij dus afvraag is of een soort oost/west opstelling bij ons uit kan of dat we de subsidie beter aan iets anders kunnen besteden (beter geïsoleerde dakramen/of vloer/nieuwe WTW-unit/vloerverwarming/etc.) ?

Gezinssamenstelling: 2 volwassen en 3 kinderen (0 tot 5 jaar).
Verbruik: momenteel circa 2300kWh en 920m3 gas per jaar
Over de laatste 3 jaar stabiel, ik verwacht dat het stroomverbruik wel toe zal nemen komende jaren.
We koken nog niet elektrisch.

Edit: misschien nog belangrijk om te vermelden, we hebben (zover ik dat kan inschatten) een goed geïsoleerd huis met vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dakisolatie en hr++ glas.

Komt misschien mede doordat er bij de bouw ook een warmteterugwin systeem in is gezet, deze is echter momenteel niet meer in bedrijf vanwege achterstallig onderhoud door de vorige bewoners.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door Toppertje op 22-09-2019 20:49 ]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Eerst isoleren dan pas andere investeringen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
digifun schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:38:
Zojuist de startpost even aangepast, want volgens mij hebben we (zover ik dat kan inschatten) een goed geïsoleerd huis, er zit al vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dakisolatie en dikke ramen.

Komt misschien mede doordat er bij de bouw ook een warmteterugwin systeem in is gezet, deze is echter momenteel niet meer in bedrijf vanwege achterstallig onderhoud door de vorige bewoners.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Sowieso kan je prima een oost west opstelling plaatsen. Daar is niets mis mee. Nu is die van jou iets verdraait, maar op noordoost kan je wel de meeste panelen kwijt; gewoon volgooien dus. Wellicht niet "optimaal", maar een kaal pannendak levert geen stroom op.

Wel zou ik kijken of je je dak wat kan optimaliseren: die boom zorgt voor schaduw, en misschien kan je een pijpje hier en daar verplaatsen. Heb je alle dakramen echt nodig? Kan je nog iets kwijt op de dakkapel?

Ook zou ik in jouw geval kijken naar een systeem met micro omvormers of optimizers, vanwege de schaduwen.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 22-09-2019 23:30 ]

Wise enough to play the fool

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die boom gaat zeker in de wintermaanden vervelend zijn, zorgt nu al voor schaduw en dat zal naarmate hij lager staat enkel erger worden. Dan zit je vast aan optimizers of micro omvormers, dat brengt extra kosten mee. Dan is het dak ook nog niet ideaal waarvoor de opbrengst tegen zal vallen. Huis van de buren zorgt ook nog voor extra schaduw zo te zien.

Is het mogelijk die boom te laten snoeien of verwijderen? Anders wordt het een dure installatie met suboptimale opbrengst. Het kan nog steeds maar financieel wel minder interessant.

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 23-09-2019 00:32 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:41
In de wintermaanden haal je ook zonder boom amper iets op toch...dus ik zie niet waarom kappen daarvoor zin zou hebben.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kappen niet, maar een beetje snoeien is niet overbodig als hij zo over het dak hangt, met op zonder panelen.
Al was het maar voor de rotzooi in je dakgoot.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

In de wintermaanden leveren wij echt een fractie op van wat we in de zomer opwekken.

Onze panelen liggen nagenoeg volledig op het westen. Wellicht W-W-Z zeg maar.

Ter illustratie bij ons:

15 panelen. Totaal 4350 WP. Sinds we ze hebben, mei vorig jaar:

Mei: 610
Juni: 600
Juli: 750
Aug: 500
Sept: 390
Okt: 270
Nov: 120
Dec: 50
Jan: 70
Feb: 180
Maart: 280
April: 530

Professioneel Heftruck Syndroom

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:01
digifun schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:38:
Niet mee eens, ik heb juist zo snel mogelijk panelen op het dak gelegd zodat die zichzelf alvast terug kunnen verdienen voordat het salderen stopt.
Nu bezig met isoleren. :Y

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PLAE schreef op maandag 23 september 2019 @ 00:39:
In de wintermaanden haal je ook zonder boom amper iets op toch...dus ik zie niet waarom kappen daarvoor zin zou hebben.
Zodat je, nadat salderen verdwijnt, deels je eigen verbruik nog kan afdekken. Dat die warmtepomp in ieder geval overdag nog deels gratis draait.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
10, 11 of 12 panelen op ZW (afhankelijk van je exacte maatvoering) is zat om je energiebehoefte af te dekken. Dat is met moderne panelen ongeveer 3300-4000 Wp.
Ja er is wat schaduw van bomen en een huis dus is een SolarEdge set of een gewone stringomvormer met Tigo optimisers misschien wel aan te raden. Dat zit je al gauw op een set van 5000 euro.
Een eenvoudige stringomvormer set va 10-12 panelen zonder optimiser zal ongeveer rond de 4000 kosten maar kan ook wel 15% minder opleveren.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
beide kanten zo vol mogelijk, overproductie is 11 cent per kWh waard en als de helft of meer betaald wordt door subsidie,ga dan voor zo veel mogelijk stroom.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
teacher schreef op zondag 22 september 2019 @ 23:19:
Sowieso kan je prima een oost west opstelling plaatsen. Daar is niets mis mee. Nu is die van jou iets verdraait, maar op noordoost kan je wel de meeste panelen kwijt; gewoon volgooien dus. Wellicht niet "optimaal", maar een kaal pannendak levert geen stroom op.

Wel zou ik kijken of je je dak wat kan optimaliseren: die boom zorgt voor schaduw, en misschien kan je een pijpje hier en daar verplaatsen. Heb je alle dakramen echt nodig? Kan je nog iets kwijt op de dakkapel?

Ook zou ik in jouw geval kijken naar een systeem met micro omvormers of optimizers, vanwege de schaduwen.
De boom kan zeker gesnoeid worden, dakramen weghalen is denk ik niet zo handig, elke kamer heeft 1 raam.
Lardman schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:07:
beide kanten zo vol mogelijk, overproductie is 11 cent per kWh waard en als de helft of meer betaald wordt door subsidie,ga dan voor zo veel mogelijk stroom.
Blijft dat ook zo als over een paar jaar de salderingsregeling verdwijnt? ik vraag me af of het dan ook nog zin heeft om redelijk veel stroom ´over´ te hebben?
Tsurany schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:09:
[...]
Zodat je, nadat salderen verdwijnt, deels je eigen verbruik nog kan afdekken. Dat die warmtepomp in ieder geval overdag nog deels gratis draait.
Ik ga er niet vanuit dat in ons huidige huis ooit een warmtepomp komt, dat is in ieder geval momenteel een investering die we niet kunnen doen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zo duur zijn ze niet hoor.
https://www.immotecshop24...W-CZ-TAW1-Interface-Paket
-1700 subsidie
Wel zelf ophalen

https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html
-1250 euro subsidie.

Boom snoeien en beide kanten vol.
Met 5 dakpannen hoogte tussen de dakramen, lijkt een paneel prima te passen.
Kun je de maten in de fotos zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x1SergFMrx5kE4qOjk14WzG6/thumb.jpg

De buren lijken op jouw dak te liggen met panelen voor een stukkie?

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2019 21:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Mee eens, alleen dan is er ook vloerverwarming nodig of andere radiatoren.
Misschien nu eerst handig om zonnepanelen aan te schaffen en over een paar jaar een warmtepomp, of is andersom een beter idee?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Doe wat je budget toelaat.

Ik heb er ook 4 jaar over gedaan om All-electric te worden. (alles zelf)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toppertje schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:44:
[...]

Mee eens, alleen dan is er ook vloerverwarming nodig of andere radiatoren.
Misschien nu eerst handig om zonnepanelen aan te schaffen en over een paar jaar een warmtepomp, of is andersom een beter idee?
Je kan ook een lucht/lucht warmtepomp nemen, gelijk airco in de zomer :)

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:41:
Zo duur zijn ze niet hoor.
https://www.immotecshop24...W-CZ-TAW1-Interface-Paket
-1700 subsidie
Wel zelf ophalen

https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html
-1250 euro subsidie.

Boom snoeien en beide kanten vol.
Met 5 dakpannen hoogte tussen de dakramen, lijkt een paneel prima te passen.
Kun je de maten in de fotos zetten?
[Afbeelding]

De buren lijken op jouw dak te liggen met panelen voor een stukkie?
Nu je het zegt... was me eerder nog niet zo opgevallen... 8)7
We hebben een prima verstandhouding met onze buren, dus als het ons niet teveel in de weg zit zal ik er niet moeilijk over doen.
AUijtdehaag schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:46:
Doe wat je budget toelaat.

Ik heb er ook 4 jaar over gedaan om All-electric te worden. (alles zelf)
Ik wil het liefst ook zoveel mogelijk zelf doen, de zonnepanelen kan ik via via kopen, 305wp zwarte panelen voor ±110 ex btw (afmeting 1,60 bij 1m) en een omvormer 4kw voor ±500 ex btw.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Deze buren hebben naar mijn weten panelen van 1600 bij 1000, wij kunnen het dus net zo leggen maar dan gespiegeld.
Tsurany schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:54:
[...]
Je kan ook een lucht/lucht warmtepomp nemen, gelijk airco in de zomer :)
Zover ik weet krijgen we daar alleen geen subsidie voor, en die binnenunits... tja, het is te overwegen ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Erg mooie maten.

Ik heb 5m40 breed en 4m95 hoog.
Vandaar dat ik panasonic hit van 325 Wp van 1590 x 1053, de voorkeur voor had.
Voorheen 5 jaar met 1650 x 992 gehad, wat ook prima kon. Maar ik wilde meer... 245 naar 325 Wp

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toppertje schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:30:
Zover ik weet krijgen we daar alleen geen subsidie voor, en die binnenunits... tja, het is te overwegen ;)
Klopt, maar wel goedkoper dan een lucht/water warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. Het is minder mooi maar je kan dan wel weer gelijk koelen. Ik vind het met zulke binnen units nog wel meevallen. Twee van die in de woonkamer en in de slaapkamer de ouderwetse.

Qua panelen kan je mooi twaalf stuks aan de achterkant kwijt en 15 stuks aan de voorkant. Heb je 27 panelen totaal, mooi aantal.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 23-09-2019 23:10 ]

Pagina: 1