Vraag

• M4RTiN
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:36
Ik ben op zoek naar een nieuwe server in ons (kleine) printbedrijf, ik heb altijd gebruik gemaakt van custom componenten. De laatste server bestond uit een Supermicro moederbord Supermicro X9SRI F-O, ik had daar geen Xeon processor in. Wel voldoende ram (volgens mij rond de 48 Gb. Verder standaard SATA schijven. Vrij basic allemaal.

Dit systeem is een tijdje geleden gecrashed (starte niet meer op / geen video output meer). Gelukkig was er een rescue moederbord in de buurt. Het OS Proxmox start zonder problemen op en draai ik alweer een tijdje op wat eigenlijk een consumenten moederbord is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hangt van de situatie af, wellicht gaan jullie mijn volgende strategie totaal afraden, maar ik ben voornemens een gebruikte server te kopen. Dus ditmaal geen eigen bouw maar een echte serversysteem van HP of Dell. De prijsrange zit hierbij rond de 200 tot 350 euro. (Ik heb hier erg geschikte ingangen voor). Er zitten dan geen brackets en schijven bij, die worden nieuw gekocht. Dit betekend niet dat dit het budget is, er is eventueel ruimte voor een duurdere server, maar helaas geen nieuwwaarde van rond de 1500 tot 3000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik verwacht met als ik die keuze echt neem niets qua hardware mee te nemen. Er zullen in beide gevallen (HP of Dell) gloednieuwe SSD's in geplaatst worden. (data opslag gebeurt op een Synology Rackstation.)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goed stabiel platform, met 2 SSD's in mirror (raid 1?) opstelling. In principe ben ik op zoek naar de best bang for the buck qua CPU prestaties in vergelijking met het stroom verbuik. Er komen zo'n 4/5 Linux VM's in te draaien voor een Applicatie server, webserver, mailserver, en PBX server. De Applicatie server doet min of meer het zware werk (grafische profielen uitvoeren op high res PDF, MIS, machine management) en wil ik lekker veel cores en ram toewijzen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk persoonlijk dat een merk van HP of Dell beide wel bewezen merken zijn. Zonder ervaring met beide merken op professioneel server gebied denk ik dat het mij niet veel gaat uitmaken.

Ik ben wel dol op een eigen web gebaseerde management systeem. Supermicro had een redelijk werkend systeem gebaseerd op IPMI, met een dedicated netwerk poort. HP werkt geloof ik out of the box, echter moet je een licentie kopen als je écht remote wilt werken. Verder wel veel statistieken. Met Dell heb ik kans dat ik eerst nog een los insteekmodule moet kopen voordat ik een web gebaseerde management systeem heb. Misschien dat ik vanwege de licentie van HP een lichte voorkeur voor Dell heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige server zat voor zover ik weet rond de 100 watt, ik ben wel een beetje bang dat dit met Xeon processoren gauw gaat toenemen, maar in principe wil ik dus zoveel mogelijk performance voor een interessant verbruik. (wie eigenlijk niet ;-) )

Goede support voor Linux en KVM aangezien ik gebruik wil maken van Proxmox. Dus Raid controllers moeten goed ondersteund worden.

Als ik beide CPU's vergelijk:
https://ark.intel.com/con...ml?productIds=64588,47926

Dan heb ik met de Dell 6 cores, terwijl mijn 'aanbieding' 4 cores meld? Het hebben van 4 of 6 cores maakt nogal wat verschil in performance? Worst case is het 4 cores en dan zit de Dell gelijk aan de HP qua cores. TDP van de Dell ligt wel lager in elk geval.

Aanbiedingen die ik nu overweeg:

DELL Poweredge R710 Server
2U formaat (19")
Intel Xeon L5640 (2.26Ghz) Quad core processor, 2 stuks geïnstalleerd.
16GB DDR3 ECC Geheugen
1x 870W Voeding

HP DL380 G8 (2u)
2x Intel Xeon E5-2609 (4c/4t) @ 2.4Ghz
8x 4GB DDR3 (totaal 32GB)
2x 460watt voeding
P420i raid controller (512MB cache)
1x Extra PCI kaartje met 2x gbit poorten

Overig
Ik ben niet echt serieus van plan om qua stroom/voeding redundant te gaan werken. Er zit een APC UPS en PDU achter de server. Ik ben benieuwd in hoe verre jullie mij kunnen adviseren op basis van eigen ervaringen. Ik kan me goed voorstellen dat jullie het zelfs afraden om dergelijke oud systeem te gaan gebruiken. Wat denken jullie bijvoorbeeld van het oudere DDR3 geheugen? Vanuit een zakelijk oogpunt ben je snel weer aan de beurt. Echter de aanschaf is nu ook vrij laag en als het systeem eerst weer drie jaar of zelf langer mee gaat is de afschrijving ook enorm laag. Er is een backup proxmox systeem in de buurt om de images naar toe te verhuizen als het nodig is.

[Voor 4% gewijzigd door M4RTiN op 22-09-2019 13:36]

Alle reacties

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 12:15
Welke applicaties ga je op de server draaien?

• M4RTiN
Staat in principe in de post (qua OS voornamelijk) Meeste applicaties zijn voornamelijk OSS, Apache, Mysql, Asterisk, Postix, allemaal in eigen VM's.

De Applicatie server is een Linux VM en heeft een commercieel pakket PDFtoolbox CLI, deze doet regelmatig meerdere instances draaien op 100% load om grafische profielen uit te voeren.

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 12:45
Als je uit die twee systemen moet kiezen zou ik voor de G8 kiezen.
DDR3 is prima, voor een budget van € 350,- ga je geen server vinden met DDR4.

[Voor 38% gewijzigd door xares op 22-09-2019 13:46]

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 12:15
Kunnen veel van deze applicaties niet gewoon als package op je Synology draaien?

Applicaties welke meer resources nodig hebben kun je dan op een aparte pc/server draaien.

(Zit mobiel te lezen, heb niet naar de applicaties gezocht voor meer informatie)

• M4RTiN
xares schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:45:
Als je uit die twee systemen moet kiezen zou ik voor de G8 kiezen.
DDR3 is prima, voor een budget van € 350,- ga je geen server vinden met DDR4.
Ik hoef niet niet persee uit de kiezen, zoals gemeld is dit niet persee het budget, zit wel wat ruimte in. Dus alternatieve opties die jullie zouden kiezen ben ik ook nieuwsgierig naar.

• M4RTiN
nielsn schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:46:
Kunnen veel van deze applicaties niet gewoon als package op je Synology draaien?

Applicaties welke meer resources nodig hebben kun je dan op een aparte pc/server draaien.

(Zit mobiel te lezen, heb niet naar de applicaties gezocht voor meer informatie)
Ik laat de nas mooi doen waar hij goed in is. Daar ga ik niet mee rommelen.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 04-12 22:03

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je gebruik gaat maken van Proxmox, zou ik juist NIET kiezen voor een RAID controller, maar van ZFS.
(En dan wil je een HBA, of gewoon std. SATA poorten, geen RAID controller.)

Ook zou ik kijken of je (delen) extern kunt beleggen, op een externe VPS dus. Scheelt je een initiële investering en mits je het goed regelt, hoef je je minder zorgen te maken over zaken als backups.

Met alleen een nieuwe server en RAID ben je d'r niet. RAID is geen backup en je bent volledig afhankelijk van die ene enkele server. Breng je wat mogelijk is onder bij een externe partij als VPS, heb je gelijk de complete onderliggende infrastructuur en redundancy van die partij.

Je zou zelfs kunnen kijken of het rendabel is *alles* extern neer te zetten en te investeren in een goede, betrouwbare internetverbinding met brandbreedte die afdoende is voor je prints.

Neem ook het stroomverbruik mee, de machines die je noemt zijn goed voor zo'n ruwe 200W. Afhankelijk van je leverancier, kan dat zomaar goed zijn voor € 385,44 per jaar. Voor enkel en alleen die ene machine.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• M4RTiN
unezra schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:55:
Als je gebruik gaat maken van Proxmox, zou ik juist NIET kiezen voor een RAID controller, maar van ZFS.
(En dan wil je een HBA, of gewoon std. SATA poorten, geen RAID controller.)

Ook zou ik kijken of je (delen) extern kunt beleggen, op een externe VPS dus. Scheelt je een initiële investering en mits je het goed regelt, hoef je je minder zorgen te maken over zaken als backups.

Met alleen een nieuwe server en RAID ben je d'r niet. RAID is geen backup en je bent volledig afhankelijk van die ene enkele server. Breng je wat mogelijk is onder bij een externe partij als VPS, heb je gelijk de complete onderliggende infrastructuur en redundancy van die partij.

Je zou zelfs kunnen kijken of het rendabel is *alles* extern neer te zetten en te investeren in een goede, betrouwbare internetverbinding met brandbreedte die afdoende is voor je prints.

Neem ook het stroomverbruik mee, de machines die je noemt zijn goed voor zo'n ruwe 200W. Afhankelijk van je leverancier, kan dat zomaar goed zijn voor € 385,44 per jaar. Voor enkel en alleen die ene machine.
Bedankt voor je reactie, ik had hier en daar al wat opmerkingen gelezen, en nu na jouw opmerking ben ik er even ingedoken. Het schijnt dat Proxmox nu prima ondersteuning heeft voor ZFS vanuit de installer. Ik gebruikte welliswaar het Raid systeem niet als backup, maar als redundancy. Er worden snapshots van de guest OS'es gemaakt op de Synology en vervolgens gebackuped naar een 2e Synology op een andere locatie. Maar ik begrijp dat ZFS vanwege schrijf corruptie beter is dan Raid 1? Ik neem deze tip zeker mee en ga dit toepassen.

De reden voor intern te hosten is voornamelijk de flexibiliteit en interne snelheid, de applicatie server heeft actieve websocket verbindingen of polled printers voor status doeleinden, ook worden tellerstanden en logboeken opgehaald. Ik heb geen ervaring met cloud hosting, maar het lijkt me nogal bewerkelijk om zo'n systeem in de cloud op te nemen in ons netwerk. Laat staan hoe snel het geheel de jobs naar de printers moet gaan sturen.

Qua stroomverbruik is het wel te rechtvaardigen dat we iets hoger gaan zitten. Mijn PDU zegt dat we afgelopen week in een stabiele lijn 18 Kwh hebben verbruikt (server + switch) Ik denk dat we daarmee jaarlijks al op 215,- euro zitten. In vergelijking dat wij maandelijks al 1150Kwh aan stroom kwijt zijn is dat niet onoverkomelijk.

• unezra

unezra

M4RTiN schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:25:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik had hier en daar al wat opmerkingen gelezen, en nu na jouw opmerking ben ik er even ingedoken. Het schijnt dat Proxmox nu prima ondersteuning heeft voor ZFS vanuit de installer. Ik gebruikte welliswaar het Raid systeem niet als backup, maar als redundancy. Er worden snapshots van de guest OS'es gemaakt op de Synology en vervolgens gebackuped naar een 2e Synology op een andere locatie. Maar ik begrijp dat ZFS vanwege schrijf corruptie beter is dan Raid 1? Ik neem deze tip zeker mee en ga dit toepassen.
ZFS heeft een paar voordelen:
- Het is extreem snel (juist ook vanweg compression)
- Je kunt, als je wil, de snelheid nog verder opvoeren door read, write of read/write caching
- Het beschermt je tegen datacorruptie (zelfs als de firmware van je HBA corrupt is)
- Het is heel flexibel (datasets zijn bijvoorbeeld heel handig, werken volledig met quota en snapshots worden standaard ondersteund)

Ook een nadeel:
- Het is wat geheugen hongerig.

Goede primer over ZFS vind ik die van Aaron Toponce. Die gebruik ik altijd als ik twijfel over features of over hoe bepaalde dingen moeten worden ingericht, etc.

https://pthree.org/2012/0...l-zfs-on-debian-gnulinux/

Wel was voor mij een totale verrassing, dat RAIDZ1 nauwelijks trager is dan een mirrored stripe. Echt letterlijk 20 minuten geleden achter gekomen. (Ik ben zelf een nieuwe server installatie, privé, aan het voorbereiden en twijfel tussen mirrors en een mirrored stripe. RAIDZ-1 had ik afgeschreven, tot ik toch even ging kijken op de snelheidsvergelijkingen. Nu twijfel ik over Z-1, op 4 of 5 disks.)

https://calomel.org/zfs_raid_speed_capacity.html
De reden voor intern te hosten is voornamelijk de flexibiliteit en interne snelheid, de applicatie server heeft actieve websocket verbindingen of polled printers voor status doeleinden, ook worden tellerstanden en logboeken opgehaald. Ik heb geen ervaring met cloud hosting, maar het lijkt me nogal bewerkelijk om zo'n systeem in de cloud op te nemen in ons netwerk. Laat staan hoe snel het geheel de jobs naar de printers moet gaan sturen.
Hmmm.

Ik denk dat dat nog wel de overzien is. Met een VPN kun je dat prima aan je eigen infra koppelen.
Ofwel, daar zijn zeker heel goede oplossingen voor.

Ik zou er, zeker voor een deel van je functionaliteit, toch een keer naar kijken. Misschien dat je hetgeen direct de printjobs genereerd wel lokaal wilt hebben, dat kán zijn voordelen hebben, maar de rest extern.

Aan de andere kant, hoe veel snelheid heb je nodig. Wij hebben al onze apparatuur in het datacenter staan met een GBit glasvezel verbinding tussen datacenter en kantoor. (Dus ook printers.) Nu is dat op dit moment nog wel onze eigen infra en geen cloud, maar we gaan naar de infra van een externe partij. De situatie veranderd niet, het enige verschil is dat we op hun infra onze spullen hebben draaien.

Kanttekening is wel: Wij zijn een kantoor, geen printbedrijf. Onze printjobs zijn in de regel relatief klein én weinig tijdkritisch. Plus, wij hebben voor €300 per maand een directe verbinding met ons datacenter. Wat erg goedkoop is.
Qua stroomverbruik is het wel te rechtvaardigen dat we iets hoger gaan zitten. Mijn PDU zegt dat we afgelopen week in een stabiele lijn 18 Kwh hebben verbruikt (server + switch) Ik denk dat we daarmee jaarlijks al op 215,- euro zitten. In vergelijking dat wij maandelijks al 1150Kwh aan stroom kwijt zijn is dat niet onoverkomelijk.
Fair enough. Het is wel iets om mee te nemen iig in de totale businesscase.

Mijn grootste zorg in jouw case is vooral: Wat is de schade als de hele bende een week of langer plat ligt en hoe zit je disaster-recovery in elkaar. Wat als je NAS knalt, heb je goede backups, etc.

Misschien is dat allemaal dik voor elkaar en maak ik me zorgen om niets, maar als je gaat investeren in een nieuwe server omdat de oude niet meer betrouwbaar is, is dat wel een zinvol moment eens kritisch naar de hele infra te kijken.

• overhyped
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online
Ik knal ‘m er toch maar even in: ben je al een keer met een clue-bat langs de budget eigenaar geweest? Het bedrijf hangt er vanaf, en je moet met een paar honderd euro tweedehands meuk gaan zoeken om de boel op te lappen? Geef even een beetje meer uit om het goed te doen, hoeft echt niet direct tonnen te kosten, maar dit is wel erg minimaal.

• Hardware Junk
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 11:51
Ik heb niet de hele thread gelezen. Waar ik wel even op in wil haken:
Ik ben wel dol op een eigen web gebaseerde management systeem. Supermicro had een redelijk werkend systeem gebaseerd op IPMI, met een dedicated netwerk poort. HP werkt geloof ik out of the box, echter moet je een licentie kopen als je écht remote wilt werken.
Als je dol bent op remote benaderen van machines, let bij de HP Gen8 dat deze met het passeren van het Bios geen ILO error geeft. Alle machines hebben hier last van, het is een bekende bug, maar bij niet alle machines zijn deze tot uiting gekomen. De goedkopere machines die ik zelf in de serverhandel tegen kom hebben deze fout al. Wil je voor de Dell optie gaan, pak wel de 2e generatie R710.

ps. Beide machines kan ik leveren binnen je budget.

3360 Wp zuid + 2KWh accu + 2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 09:56
Die servers zijn zo te zien een jaar of acht oud, die Xeons worden aan alle kanten door een enigzins moderne CPU voorbijgelopen. Als je niet nieuw wilt/kunt kopen, en je zelf iets bouwt zoals hieronder heb je iets wat zuiniger is, niet het geluid van een stofzuiger maakt, en langer meekan.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 75,-€ 75,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 81,-€ 81,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
2Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 112,-€ 224,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 630,17

• M4RTiN
Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Als ik toch ZFS zou willen, moet ik er dus HBA gebaseerd toegang tot de harde schijven hebben. Grote kans dat ik op zoek moeten naar andere disk controllers. Nieuwe schijven moet ik sowieso al kopen. Zoals bekend zijn de systemen inderdaad niet het nieuwste van het nieuwste. Dus je zit toch met de levensduur.

Misschien moet ik toch maar weer doen wat ik altijd heb gedaan, custom made op basis van Supermicro , maar misschien een tandje hoger qua performance.

Ik heb er nog niet veel tijd aan besteed, maar misschien is onderstaande een idee. Bewust dan nog eerst even 1 processor aangeklikt. Uitbreiden kan altijd nog wel. Daarnaast zal de voeding ook vast vervangen moeten worden, maar ik weet nog niet wat er precies nodig is.

1ProcessorsDell Intel Xeon Silver 4110€ 636,01€ 636,01
1MoederbordenSupermicro X11DPH-I€ 570,87€ 570,87
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 81,-€ 162,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.592,88

• unezra

unezra

M4RTiN schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:26:
Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Als ik toch ZFS zou willen, moet ik er dus HBA gebaseerd toegang tot de harde schijven hebben. Grote kans dat ik op zoek moeten naar andere disk controllers. Nieuwe schijven moet ik sowieso al kopen. Zoals bekend zijn de systemen inderdaad niet het nieuwste van het nieuwste. Dus je zit toch met de levensduur.
Hoe veel disks wil je aansluiten?

Dat ding heeft, volgens Pricewatch, 10x SATA-600 aan boord. Als je niet meer dan 10 disks in totaal nodig hebt, heb je geen HBA nodig. Voor ZFS volstaan on-board interfaces meer dan prima, zolang ze maar geen RAID dingen doen.

HBA hoeft niet schreeuwend duur te zijn, voor €250 heb je al een prima controller.
(Ik heb best een tijd lang gedraaid op een LSI SAS 9207-8i, prima ding voor het geld. Die is nieuw niet meer leverbaar, maar wellicht wel 2e hands. Check wél de firmware, de originele waarmee wij 'm uit hebben gelverd gekregen was wat buggy. Met de nieuwe van een paar jaar geleden, geen idee welke versie, waren er geen problemen.)
Misschien moet ik toch maar weer doen wat ik altijd heb gedaan, custom made op basis van Supermicro , maar misschien een tandje hoger qua performance.

Ik heb er nog niet veel tijd aan besteed, maar misschien is onderstaande een idee. Bewust dan nog eerst even 1 processor aangeklikt. Uitbreiden kan altijd nog wel. Daarnaast zal de voeding ook vast vervangen moeten worden, maar ik weet nog niet wat er precies nodig is.

1ProcessorsDell Intel Xeon Silver 4110€ 636,01€ 636,01
1MoederbordenSupermicro X11DPH-I€ 570,87€ 570,87
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 81,-€ 162,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.592,88
Mja, ik ben voor bedrijfsmatig gebruik geen voorstander van zelfbouw. Het kan, maar het is niet noodzakelijkerwijs goedkoper en je hebt geen enkele vorm van support daar op. Dát is een van de redenen waarom je Dell, HP of een ander off-the-shelf merk koopt, support.

Je hoopt het nooit nodig te hebben maar tóch kan het fijn zijn.

Aan de andere kant, als je goede backups hebt en werkelijk een paar dagen zonder kunt zitten, kan het toch een overweging zijn. Dat moet je uitrekenen.

• M4RTiN
Juist, ik ga daarnaast mij ook oriënteren op entry level nieuwe servers. Met mijn boodschappen lijstje van hierboven heb ik ook een nieuwe Dell server:

https://www.dell.com/nl-n...9a-452c-ad00-cc32480a1deb

Het lijkt mij dan weer zo nadelig dat voor zover ik nu kan zien dat ik niet een 2e processor kan installeren.

Misschien is het achteraf niet nodig, maar als ik dan in iets nieuws ga investeren, lijkt het me wel mooi dat de basis in theorie 2 cpu's aankan.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee