Toon posts:

Lucht / Water warmtepomp oplossing iets voor mij?

Pagina: 1
Acties:

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:01
Ik heb maar weinig plek voor een warmte pomp op de plek waar nu de gas cv staat.
c.a. 50cm diep, 70cm breed, 210cm hoog.
Ik heb wel alle plek op het platte dak van ons, maar daar kan ik volgens mij geen buffervat plaatsen i.v.m. vriesgevaar.

Komt meteen de vraag, is er een warmtepomp systeem dat zonder buffervat continue warm tap water te kunnen leveren? Ik heb nu een CW5 ketel, en die levert voldoende warmte om 3 douches tegelijk aan te hebben (2 stort douches en 1 normale douche). Heb een b&b en wil daarom niet dat gasten spontaan een koude douche krijgen als iemand anders heel lang douched.

Weet iemand, als je de warmtepomp set uit b.v. Spanje koopt, heb je dan nog steeds recht op subsidie? Of is dat alleen voor Nederlandse verkoop kanalen?

Isolatie is verder op orde in het huis. PV liggen er al ruim. verwarmen doe ik met lucht-lucht installatie in de belangrijkste kamers. WTW pijp aanwezig.

• LangeFries
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 22:07
Buffervat en warmwater vat (in NL een boiler genoemd) zijn 2 verschillende dingen. Een WP haalt een tempertuurverhoging van max 10 graden en krijgt dus je koude water niet warm (nog afgezien dat hij zo een paar minuten bezig is voordat hij echt warmte maakt). Bij een boiler maakt hij het water steeds warmer, omdat het water wat retour komt ook steeds warmer wordt. Je hebt dus een boiler nodig.
Een buffervat wordt gebruikt om flowperikelen op te lossen in het verwarmingsgedeelte. Maar als je altijd voldoende flow kwijt kunt, omdat de vloerverwarming bijvoorbeeld altijd open staat en je alleen de WP schakelt met je woonkamer thermostaat, dan is zo'n buffervat niet nodig.
De 50cm diep is helaas net wat te weinig voor een all-in-one binnenunit. Zul je zelf wat samen moeten stellen met een los boilervat. In de hoogte heb je wat over, dus dat zou toch wel moeten kunnen.

Belangrijkste vraag die daarna eerst moet stellen, is wat de capaciteit moet zijn. Een WP moet passen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee