Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-08 18:02
Wat is er gaande?

Ik krijg op mijn Windows 10 Pro systeem tijdens het gamen last van het crashen naar een blue screen of death (BSOD), maar alleen bij enkele (veel-eisende?) spellen. Ik heb zelf al het een en ander getracht op te lossen maar zie geen verandering (verbetering) in het gedrag van mijn PC.

PC Componenten

#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed
1MoederbordenGigabyte GA-Z97X-Gaming 7
1VideokaartenMSI GTX 980 Ti GAMING 6G
2Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB
1BehuizingenCorsair Graphite 760T Black
1MonitorenDell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart
1ProcessorkoelingThermalright True Spirit 140 Power
1ToetsenbordenCorsair Gaming K95 RGB Cherry MX Brown
1MuizenCorsair Vengeance M95 Zwart
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10
1Optische drivesLG BH16NS40 Retail Zwart
1VoedingenCorsair RM850
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB
1UPS en stekkerdozenAPC Back-UPS ES 700VA DIN

Hoe gebeurt het

Het aparte aan mijn BSOD verschijnselen is dat ik het alleen kan 'reproduceren' bij de Beta van COD Modern Warfare van deze week, maar ik heb er met enige regelmaat vaker last van bij spellen zoals Rainbow Six Siege, DCS of een heel enkele keer bij Apex Legends. Andere spellen zoals Transport Fever of Warthunder kan ik zonder enige issues spelen, al zijn die natuurlijk niet zo (grafisch) intensief als de andere spellen.

Ik ben qua BIOS compleet stock en heb geen overclocks / overvolts op mijn CPU, RAM of GPU staan.

Alleen met de COD MW Beta heb ik echt een repro case: de afgelopen dagen (donderdag - zaterdag) crashde hij vaak al in het laadscherm, terwijl hij vandaag crasht na een 10 ~ 15 minuten spelen. De vaakst voorkomende error is de WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR (124), wat duidt op een hardware error en dus vaak aan drivers gerelateerd is. Ik heb echter ook een paar keer de WHEA_ERROR_RECORD gehad (na mijn verse re-install) en 1 keer een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, maar dit zijn schijnbaar aan elkaar gerelateerd?

Ik heb hieronder de Pastebin links naar complete memory dumps van 2 aparte WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR (124) geplaatst, welke beiden een gevolg waren van crashen tijdens COD: MW Beta. Ik had ook memory dumps van vergelijkbare crashes tijdens Rainbow Six Siege opgeslagen, maar ik vrees dat deze toch per ongeluk zijn verwijderd:

Mini dump 19 sept (voor het opnieuw installeren van Windows + drivers) https://pastebin.com/mXEbvXVD
Mini dump 20 sept (voor het opnieuw installeren van Windows + drivers) https://pastebin.com/B9suMeFJ
Complete dump van 20 sept (voor het opnieuw installeren van Windows + drivers) https://pastebin.com/F6xYsNi0
Mini dump 21 sept (voor het opnieuw installeren van Windows + drivers) https://pastebin.com/w3CLZZfW

Complete dump van 21 sept (na verse install van Windows + drivers) https://pastebin.com/jb23WUbe

In beide dumps zie ik stack calls gemaakt worden die mij gerelateerd lijken aan de CPU, waardoor ik met mijn zeer beperkte kennis vermoed dat het wel eens de CPU kan zijn. Echter, gezien het samenspel van de CPU, MOBO en RAM (met misschien zelfs GPU) zou het natuurlijk net zo goed een van die andere componenten kunnen zijn :+ . Ik zou het zo niet weten: ik heb geprobeerd middels deze link de WHEA error te tracen, maar ik word er helaas niet wijs uit. Sorry :(

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Met wat hulp van Google ben ik aan het testen geslagen om te kijken of ik kan vinden waar het euvel ligt. Ik heb hierin de volgende tools losgelaten op mijn PC, all the while gebruik makend van HWMonitor om de temps en voltages te checken:
  • Prime95 (Stresstest RAM + CPU)
  • Memtest64 (RAM Testen binnen Windows)
  • Memtest86 (RAM Testen binnen DOS)
  • Windows Memory Diagnostic (RAM Testen binnen DOS)
  • Intel Processor Diagnostics (verificatie CPU)
  • Intel Xtreme Tuning (benchmark / stress testing CPU, RAM, GPU
  • PC Mark (benchmark)
  • Furmark (GPU stress test)
  • Unigine Heaven (benchmark)
  • HeavyLoad (stress testing CPU, GPU)
Om het verhaal niet langer te maken dan het al is heb ik hier alleen even een Imgur album link geplaatst van mijn HeavyLoad test met zowel idle screenshots als screenshots na 5 minuten benchmark (primair voor de voltages): https://imgur.com/a/NTx44vV

Bij alle tests lijken de resultaten mij prima in orde, voor zover de gebruikte tool mij dat zelf niet verteld. Ik heb voor benchmarks gekeken wat vergelijkbaar zou zijn voor mijn systeem en daar komt mijn score over het algemeen goed uit (Furmark score).

Ik heb gisteren mijn GPU drivers middels DDU compleet verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar dit had geen enkel effect. Ik heb daarnaast vandaag een verse install van Windows 10 gepleegd, maar zoals blijkt uit de dump bleek dit geen baat te hebben. Het lijkt wel alsof mijn systeem er iets langer over doet om te crashen naar een BSOD, maar het gebeurt nog steeds.

Ook heb ik geprobeerd mijn BIOS versie voor mijn Gigabyte GA-Z97X-Gaming 7 te upgraden: dit was een gigantisch debakel waardoor mijn primaire MAIN BIOS nu niet meer werkt, omdat alle nieuwe BIOS versies (F5 - F8) allemaal niet werkten. Ik heb gelukkig een BACKUP BIOS die nu op F4 zit, maar ben met Gigabyte in contact om mijn MAIN BIOS terug te kunnen flashen naar een werkende versie.

Wat nu?

Ik zit mij af te vragen of mijn MOBO, CPU en RAM nu compleet af te schrijven zijn voor gaming doeleinden, aangezien ik er niet vanuit kan gaan dat hij stabiel presteert. Onder load van 20+ youtube tabjes in Chrome werkt hij prima en VS code gebruiken gaat ook goed, maar gamen is gewoon niet relaxed in de wetenschap dat hij misschien wel weer eens crasht. Heeft iemand misschien enig idee wat er aan mijn PC mankeert?

Update

Ik ben vandaag nog wat verder gegaan met rommelen en heb de proef op de som genomen om COD te draaien terwijl ik de HW monitor in de gaten hield. Hier blijkt hij mijn CPU (i7 4790k) naar een toasty 100 Celsius te trekken, wat natuurlijk veels te warm is: apart genoeg heb ik dit tijdens de andere (synthetic) tests nog niet opgemerkt.

Ik had al wel mijn PC met van die busjes perslucht schoon gemaakt, maar ondanks dat mijn CPU op 100 Celsius zat werd mijn CPU Cooler zelf absoluut niet warm. Ik ga dus proberen om er nieuwe thermal paste tussen de CPU en cooler te zetten om te kijken of dit het euvel verhelpt. Mocht dit niet helpen dan ga ik maar eens achter een nieuwe CPU cooler aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Nanne118 op 22-09-2019 15:30 . Reden: update, gebrek waarschijnlijk ontdekt ]