switches werken niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• I Funk I
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-06 19:26
hey

Ik kan geen verbinding maken met internet als ik een switch tussen mijn modem (telenet) en pc hang.
Melding unidentified network. Rechtrstreeks op modem heb ik wel internet
Ik heb getest met 2 netgear pro safe switches GS108 en GS105 die tot nu toe altijd perfect werkten.
Alle kabels werken en getest met laptop en pc. Modem ook al gereset.

totaal geen idee waaraan dit ligt. 8)7

Beste antwoord (via rens-br op 24-09-2019 08:32)

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als ik er een switch tussen hang krijg ik IP in range 169.254.235.23 volgens michielRB krijgt hij geen ip adres van modem dan?
De iprange 169.x.x.x is gereserveerd voor zogenaamde APIPA (Automatic Private IP Addressing) Dit zorgt ervoor dat als een interface als DHCP is ingesteld en er geen DHCP server gecontacteerd kan worden. Dan wordt er automatisch een adres uit dit subnet ingesteld door de netwerkinterface.
De oorzaak is dat er geen fysieke verbinding is tussen de netwerkinterface en de DHCP server.
Nogmaals: controleer je netwerkkabels, je switches en de netwerkadapter van je pc.

Desnoods je telenet router resetten naar fabrieksinstellingen. Dit wil ook nog wel eens helpen (modem/router als deze aan staat op de achterkant 15-20 sec de reset knop ingedrukt houden (bijv met een paperclip) Zodra je de leds op je modem duidelijk ziet veranderen dan kan je de resetknop loslaten en zal deze resetten naar fabrieksinstellingen.

Alle reacties

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 23:51
Ja als je modem geen router functie heeft, moet je eerst nog een router plaatsen.

Wat zegt je provider?

[ Voor 30% gewijzigd door To_Tall op 21-09-2019 22:34 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

To_Tall schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:33:
Ja als je modem geen router functie heeft, moet je eerst nog een router plaatsen.

Wat zegt je provider?
Rechtrstreeks op modem heb ik wel internet
Zijn modem is wel ook een router anders zou de pc ook geen verbinding naar buiten hebben.

De switches zijn gewone unmanaged switces dus het zou gewoon moeten werken door het modem via LAN aansluiting op de switch aan te sluiten en de pc/laptop ook op de switch.

Als je iets dergelijks moet onderzoeken ga je het OSI model af van layer 1 tot layer 7
Hier zijn layer 1 en layer 4 vooral van belang.
Layer 1 is de fysieke laag. Controleer alle onderdelen nog een keer. test kabels nog een keer en controleer of alles correct is aangesloten. Als je 2 pc's of laptops instelt met een vast ip adres in hetzelfde subnet, en je sluit deze aan op dezelfde switch (dus niet op het modem/router) kan je dan van de ene pc naar de andere pc komen? bijv op de ene pc een terminal (dos box) openen en het ipadres van de 2e pc pingen)

Tests die je kan doen?
sluit de switch aan op de LAN aansluiting van je modem/router. sluit de pc aan op de switch. Zorg ervoor dat de pc als DHCP client is ingesteld.
Check of je een IP adres krijgt van het modem/router
Als de pc een ip adres krijgt in de range 169.x.x.x dan krijgt hij _geen_ ip adres van het modem/router.
Als de pc wel een ipadres krijgt van de router, noteer dit ip adres
probeer dan eerst de local host te bereiken:
ping 127.0.0.1
daarna het eigen IP adres
ping <ipadresdatjegenoteerdhebt>
als je op een windows pc intikt ipconfig /all krijg je alle gegevens van de instellignen van de netwerkadapter te zien.
Bij default gateway zie je het IP adres van het modem/router
voer een ping <ipadresvanderouter> uit.
als dit lukt, dan is het interne netwerk in orde.
Wat er dan nog aan de hand kan zijn is dat je DNS server niet in orde is.
Om dit te testen kan je eerst eens proberen of je een server buiten je netwerk kan pingen, bijv het ip van tweakers.net: ping 213.239.154.30
Als dit lukt dan is je internet verbinding ook in orde.
nu testen of DNS ook goed is ingesteld: ping tweakers.net als je hier een response op krijgt is ook dat in orde. Als je iets krijgt als can not resolve tweakers.net dan heb je een DNS instelling probleem.
Zet dan een DNS server in de instellingen van je netwerkkaart. Bijvoorbeeld de DNS server van Google of als je iets meer privacy wilt, dan bijvoorbeeld opendns. Zie Het grote privacy-gerichte DNS server topic voor meer info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46

Fiber

Beaches are for storming.

michielRB schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 23:06:
[...]

Rechtrstreeks op modem heb ik wel internet
Zijn modem is wel ook een router anders zou de pc ook geen verbinding naar buiten hebben...

[...]
Onzin. Het is niet niet handig, en niet verstandig, maar je kan wel degelijk een internetverbinding hebben zonder (ingebouwde of losse) router.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Bij mijn weten gebruik telenet eenzelfde modem/router als Ziggo in nederland. Alleen als deze in bridge mode staat moet er nog een andere router achter. Als deze niet in bridge mode staat is het modem tevens router en is het LAN gedeelte een private subnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-10 18:53
De modems met router van telenet kunnen niet in bridge mode. Je kan wel een een modem only hebben, dus zonder router. Indien je de pc rechtstreeks op de modem aansluit, krijgt die pc een publiek ip of een privaat ip in de range 192.168.x.x?

Discogs collection

• I Funk I
Controleer alle onderdelen nog een keer. test kabels nog een keer en controleer of alles correct is aangesloten. Als je 2 pc's of laptops instelt met een vast ip adres in hetzelfde subnet, en je sluit deze aan op dezelfde switch (dus niet op het modem/router) kan je dan van de ene pc naar de andere pc komen? bijv op de ene pc een terminal (dos box) openen en het ipadres van de 2e pc pingen)
Ping van PC naar laptop is ok. Maar als ik op laptop naar pc ping heb ik 100% loss. request timed out
Getest met beide switches en verschillende kabels die allemaal werken. beide zelfde probleem

instelling op pc? aan laptop kan het niet liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Funk I
serial_killa159 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 23:50:
De modems met router van telenet kunnen niet in bridge mode. Je kan wel een een modem only hebben, dus zonder router. Indien je de pc rechtstreeks op de modem aansluit, krijgt die pc een publiek ip of een privaat ip in de range 192.168.x.x?
Heeft jaren zo gewerkt. Op switch 1 zit pc. switch 2 zit op 1 en is verbonden met tv en ps4

edit: switch ipv router

[ Voor 4% gewijzigd door I Funk I op 22-09-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I Funk I schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:26:
Ik kan geen verbinding maken met internet als ik een switch tussen mijn modem (telenet) en pc hang.
Misschien is het goed om te noemen welke apparatuur er in gebruik is. Letterlijk staat hierboven: geen internet op de PC als deze is aangesloten op een switch. Je hebt blijkbaar ook een laptop, en daarover meld je niets. Die doet het dus wel met een switch ertussen, of ook niet?
I Funk I schreef op zondag 22 september 2019 @ 00:00:
Heeft jaren zo gewerkt. Op router 1 zit pc. router 2 zit op 1 en is verbonden met tv en ps4
Je hebt blijkbaar 2 routers van een onbekend merk/type, met achter de eerste dus een PC en achter de ander een TV en PS4. En je laptop?

Zit het zo in elkaar? Of is er ook nog een apart modem in het spel? Het wisselende woordgebruik kan verwarrend zijn, zoals je aan de reacties hebt kunnen zien.

0. ISP
|
1. Modem/Router >>> WiFi >>> A. Laptop
|
|— 2. Switch —- B. PC
|
3. Router
|
|— C. TV
|— D. PS4
I Funk I schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 23:57:
Ping van PC naar laptop is ok. Maar als ik op laptop naar pc ping heb ik 100% loss. request timed out
Getest met beide switches en verschillende kabels die allemaal werken. beide zelfde probleem
@michielRB heeft tamelijk uitgebreide instructies/vragen opgeschreven, maar je antwoord met slechts 1 zin terug. Moeten we hieruit opmaken dat de overige vragen zijn getest en geen problemen opleverden?

Lees svp eerst de NT FAQ en het NT beleid. Daarin wordt o.a. uitgelegd dat het geven van advies zonder adequate achtergrondinformatie zoals de apparatuur en netwerktopologie lastig kan zijn. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
serial_killa159 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 23:50:
@I Funk I: En beantwoord deze vraag eens even. Dat is vrij cruciaal om te begrijpen wat er aan de hand is. In je vorige reactie op deze post heb je het antwoord niet gegeven.... Wat voor IP adres krijgt je PC als je hem op je Telenet modem aansluit?

Hoe je dat ziet:
- Windows toets
- "run", [Enter]
- "cmd", [Enter]
- "ipconfig", [Enter]
En dan het getalletje achter "IPv4 address" even hier posten (mochten die er meerdere zijn, dan de hele output even posten)

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 22-09-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Funk I
Cpt.Morgan schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:53:
[...]

@I Funk I: En beantwoord deze vraag eens even. Dat is vrij cruciaal om te begrijpen wat er aan de hand is. In je vorige reactie op deze post heb je het antwoord niet gegeven.... Wat voor IP adres krijgt je PC als je hem op je Telenet modem aansluit?

Hoe je dat ziet:
- Windows toets
- "run", [Enter]
- "cmd", [Enter]
- "ipconfig", [Enter]
En dan het getalletje achter "IPv4 address" even hier posten (mochten die er meerdere zijn, dan de hele output even posten)
Als ik rechtstreeks op modem aansluit krijg ik IP in range 192.168.0.xxx en werkt internet.
Default gateway is dan 192.168.0.1, als ik die ping is ok. Tweakers pingen lukt ook.
Als ik er een switch tussen hang krijg ik IP in range 169.254.235.23 volgens michielRB krijgt hij geen ip adres van modem dan?

Bovenstaande getest met laptop en pc met beide switches en verschillende kabels, zelfde uitkomst.

In andere post bedoelde ik switch ipv router.
Telenet modem --> switch 1
switch 1 --> pc, philips hue, switch 2
switch 2--> tv,ps4

Vlak voor alles stopte met werken was ik aan het torrenten. Maar die waren complete.
Misschien heb ik mijn download limiet overschreden want ik krijg nu maar 13Mbps ipv 200Mbps.
Ik kan mijn huidig verbruik nu niet checken want er zijn onderhoudswerken op de website dit weekend.
Ik ga wel vaker over download limiet dus dit zou niet oorzaak mogen zijn? Normaal krijg ik ook een mail dan, maar nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serial_killa159
Je kan eens proberen met de binnenbekabeling van de switch te halen behalve die van de pc en testen. Indien het dan lukt zit het verder in je netwerk (vb een toestel die de modem laat vast lopen, utp lus,...) indien geen internet kan je switch 1 eens vervangen door switch 2 en terug testen met die ene pc.
Indien dit werkt is switch 1 defect.

Discogs collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Zou je eens merk en model van die switches willen posten? En verder inderdaad zoals @serial_killa159 al aangeeft, bouw je netwerk langzaam op, en kijk eens wanneer het ophoud met werken. Je moet componenten uitsluiten en dat lukt niet als je steeds alles ineens aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 23:51
vraag me af wat voor switch je hebt. Als het een managed switch hebt dan zal je nog wat moeten configureren. Zeker als het een L3 switch is.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Funk I
2 netgear prosafe gigabit switch de ene gs108 de andere gs105. Staat in begin post.
Ik heb de software prosafe plus utility geïnstalleerd maar kan de switch niet vinden. Als ik naar default ip van switch ga doet ook niets
De modem is de laatste nieuwe van telenet (wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
just checking: niet toevallig de GS108Ev3?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Funk I
Tens schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:09:
just checking: niet toevallig de GS108Ev3?
nee, gewoon GS108 en GS105 in blauw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zou als het mag ook een duit in het zakje willen doen. Namelijk ik krijg een heel vaag vermoeden dat TS niet helemaal op de hoogte is van het verschil tussen een router en een switch en daardoor ook niet met de modem in router- of in bridgemode. En dat daardoor bepaalde opmerkingen en suggesties niet echt landen, met als gevolg dat langs elkaar heen wordt gepraat. Ik denk dat we daar allereerst antwoord op moeten hebben, Anders heeft nadere uitleg nog niet zoveel zin. Daarna moet het met de al gegeven antwoorden vast en zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serial_killa159
I Funk I schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:03:
2 netgear prosafe gigabit switch de ene gs108 de andere gs105. Staat in begin post.
Ik heb de software prosafe plus utility geïnstalleerd maar kan de switch niet vinden. Als ik naar default ip van switch ga doet ook niets
De modem is de laatste nieuwe van telenet (wit)
Dit zijn unmanaged switchen, dan kan je niet naar een ip surfen aangezien die geen interface hebben om iets in te stellen.

zie hier

Discogs collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gezien deze reactie:
I Funk I schreef op zondag 22 september 2019 @ 00:00:
[...]
Heeft jaren zo gewerkt. Op switch 1 zit pc. switch 2 zit op 1 en is verbonden met tv en ps4

edit: switch ipv router
Mee naar aanleiding van mijn vorige reactie, kan het zo zijn dat je sinds heel kort een nieuwe modem hebt? Dat zou volgens mij veel of alles alles verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Funk I
Techneut schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:44:
Gezien deze reactie:
[...]
Mee naar aanleiding van mijn vorige reactie, kan het zo zijn dat je sinds heel kort een nieuwe modem hebt? Dat zou volgens mij veel of alles alles verklaren.
neen, modem is al ongeveer een jaar oud.
Ja, ik weet het verschil tussen router en modem. De mijne is een modem met ingebouwde router.
Je kan deze niet in bridge mode zetten dan moet je een modem only gaan halen.

Vandaag toen ik thuis kwam had ik geen internet verbinding rechtstreeks op modem met pc en laptop. Wifi werkte wel.
Modem herstart en dan had ik terug verbinding.
Als ik switch tussen modem en pc plaats krijg ik nog steeds onbekend netwerk.

Dan maar naar telenet gebeld om modem te laten testen.
Konden ze niet doen want er was een update aan de gang.
Mijn verhaal gedaan en toen kreeg ik als antwoord dat ik rechtreeks op modem moet aansluiten omdat dat werkt, en hun switch kopen van telenet.
Met de vraag wat dat kost en of het gigabit switches zijn konden ze niet op antwoorden...
Modem omruilen kan ook niet omdat hij ouder is dan 3 maand en ze hem eerst moeten testen, dus morgen terugbellen.
Is er iets dat ik kan zeggen/doen om toch te kunnen omruilen als de test van hun kant ok blijkt te zijn?
Kan je een router zo instellen dat een switch er achter niet meer werkt? Of door malware?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

De iprange 169.x.x.x is gereserveerd voor zogenaamde APIPA (Automatic Private IP Addressing) Dit zorgt ervoor dat als een interface als DHCP is ingesteld en er geen DHCP server gecontacteerd kan worden. Dan wordt er automatisch een adres uit dit subnet ingesteld door de netwerkinterface.
De oorzaak is dat er geen fysieke verbinding is tussen de netwerkinterface en de DHCP server.
Nogmaals: controleer je netwerkkabels, je switches en de netwerkadapter van je pc.

Desnoods je telenet router resetten naar fabrieksinstellingen. Dit wil ook nog wel eens helpen (modem/router als deze aan staat op de achterkant 15-20 sec de reset knop ingedrukt houden (bijv met een paperclip) Zodra je de leds op je modem duidelijk ziet veranderen dan kan je de resetknop loslaten en zal deze resetten naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Sluit je de switch wel aan op een lan poort van je modem/router?

Begin met een nieuwe utp kabel van modem lan poort naar lan poort van switch en dan je pc of laptop met een nieuwe utp kabel op de switch. Er is geen reden dat dit NIET zou werken eigenlijk, zeker als het (echt) gaat om een “domme” switch.

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Heb je al geprobeerd om de switch te resetten? Als het werkt van je modem naar de computer, dan heb je een LAN verbinding die bij je computer aankomt. Als de kabel via de switch gaat, gebeurd precies hetzelfde als de switch niet ingesteld is. Dus als je de switch reset naar fabrieksinstellingen zou het weer moeten werken.

Of heb je de functie DHCP uitgeschakeld op je modem? Wat je ook kan proberen is om zelf bij 'Adapter opties' in Windows je ip4 en gateway aan te passen (dit laatste is het IP adres van je modem). Daar vul je de adressen in die je zag via ipconfig. Als je niet snapt wat ik bedoel, dat doe je via dit scherm (je kunt het altijd proberen)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.windowsreport.com/wp-content/uploads/2016/04/troubleshoot-ethernet-in-windows-10_07.jpg

[ Voor 118% gewijzigd door Luxicon op 23-09-2019 22:59 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I Funk I
HET WERKT!

Het probleem is de apdaptor van de zonnepanelen! Die stuurt data door naar een site voor opbrengst te bekijken, en zit op de router van de modem aangesloten.
Als je die insteekt valt na ongeveer 15-20min alles uit op de switches...? Maar niet rechtstreeks op modem.

Ik kwam erachter toen ik MichielRB uitleg volgde en een factory reset deed en alles opnieuw moest verbinden.
Ik dacht dat gewoon de spanning uittrekken en 10min wachten genoeg was om te resetten.
Had die factory reset eerst niet gezien. My bad.
Uiteindelijk heeft het nog even geduurd voordat ik doorhad wat het probleem was door die vertraging. Ik wachte niet altijd 20 min voor ik een nieuw apparaat aansluit.

Bedankt aan alle Tweakers! Bijna alles werkt en ik kan terug mijn lichten aansteken met philips hue :p

Nu nog uitzoeken waarom die rommel alles doet vastlopen. Ik heb het nodig voor mijn GSC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Dus toch nogeen gervalleteje van apen en mouwen en er uit komen. ;)

Als je een volgende keer een vraag stelt, geef dan zo veel mogelijk informatie.
Geef een overzicht van _ALLE_ aangesloten apparaten (je hebt in dieze vraag 'vergeten' om je Hue setje en je solar aansluiting te vermelden.)
Geef verder aan welke ip adressen en (ingestelde) subnetmasks je weet: daaraan kunnen we vaak al veel afleiden of er kwa instellingen iets verkeerd zit.

Mocht er nog getroubleshoot moeten worden aan je solar setje omdat die het netwerk op hol gooit, dan horen we het wel...
Pagina: 1