Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ik zoek een?
Na een jaartje heel tevreden een Synology DS 216j te hebben gedraaid, loop ik nu tegen de beperkingen op.
Ik zou graag PiHole draaien, maar omdat de 216j docker niet (meer) ondersteunt moet ik daarvoor upgraden. Daarbij kom ik voorlopig bij QNAP uit, vanwege de aansluitmogelijkheden en wat meer vrijheid.

Huidig gebruik bestaat hoofdzakelijk uit backup, film/series dump, en torrent client. Daar komt dus PiHole bij, af en toe een media server, en wat meer experimenten met docker images.

Docker ondersteuning is dus een harde eis, en 2 bays zijn zat voor me. Hij komt aan een 1Gb lijntje te hangen, dus performance is ook niet zo'n punt.

Bij QNAP kom ik dan uit op TS-25x varianten, maar ik verdwaal een beetje in de varianten: 251, 253, ~A, ~B, ~Be of ~+ versies? Zo helder als erwtensoep, voor mij. Kan iemand me helpen kiezen uit die brei? En zou 4 GB geheugen voldoende zijn voor dit vrij lichte gebruik?

Wat is je budget?
Niet zo'n punt. Onder de 500 zou wel prettig zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu lijkt QNAP het meest geschikt, maar open voor suggesties.

Alle reacties

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:29
Dat ligt volgens mij aan de architectuur van de Synology. De DS218+ zou wel voldoen volgens mij, dat geen optie?

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ja, die zou denk ik ook voldoen. Maar als ik dan toch upgrade, zijn die extra LAN en HDMI op de QNAP's wel erg aantrekkelijk.

Edit: inmiddels wat verder gekomen. Dit is wat ik tot dusver begrepen heb:
(NB: De pricewatch vergelijker laat echt te weinig zien om dit uit te vogelen)

De ~A varianten zijn kennelijk uitloopmodellen, de QNAP site laat ze niet zien.
Blijven voor de 251 serie de ~+ en de ~B over.

De 251B heeft wat huiskamervriendelijker design (imho geen verbetering).

Wat zwaardere 4-core 2-core cpu met iets betere graphics, die encryptie ondersteunt. Dat beperkt de performance degradatie merkbaar als je encryptie gebruikt. VMWare en Hyper-V support.

Verder een hoop meer aansluitmogelijkheden: 2 x HDMI 1.4b ipv 1 x HDMI 1080p, audio aansluitingen en een PCIe 2x2, wat een hoop mogelijk maakt (10Gb/s ethernet, m.2 slots, wifi). De B is een paar Watt zuiniger dan +, die dan weer marginaal stiller is.

Dus behoorlijk wat extra's in het B model, maar het onbegrijpelijke is dat die 70 euro goedkoper is dan de +. Mis ik hier iets?

Dan de 253 modellen: alleen de B en de Be zijn nog courant.
De 253B biedt ten opzichte van de 251B:
4 GB RAM ipv 2 GB,
3 USB 3.0 extra, waarvan 1 USB-C,
Beeldschermpje,
SDXC kaartlezer.
5 Watt hoger verbruik,
maar liefst 200 euro duurder dan de 251B.

De 253Be laat de USB-C, beeldschermpje en kaartlezer weer vervallen, en is er ook in 2 GB uitvoering, 70 euro duurder dan de 251B. Ook hier weer een raadsel: vrijwel hetzelfde apparaat als de 251B. 70 euro voor 3 USB 3.0 poortjes?

Voorlopig lijkt me de 251B 253Be (2 GB) de beste keus, en een 2x8 GB SODIMM kitje.

Edit 2: foutje: de 251B heeft een 2 core Celeron.

TheekAzzaBreek wijzigde deze reactie 22-09-2019 18:33 (87%)

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True