Aankoopadvies laptop met lange batterijduur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• soundcloud
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-10-2022
Hallo allemaal,

Ik ga dit jaar beginnen met mijn studie. Deze duurt 6 jaar en ik ben hiervoor opzoek naar een laptop. Mijn eisen zijn: licht max 1.5 kg, 13-15 inch, lange batterijduur dat niet verslechtert na 2/3 jaar, betrouwbaar het liefst wil ik er 6 jaar meedoen. (Mooi uiterlijk zou ook fijn zijn)

Wat ga je met je laptop doen?
Vooral dingen voor mijn (medische) studie uittypen of presentaties maken. Online boeken raadplegen.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Surfen/mailen/netflix/spotify. Ik ben gewend veel tabbladen open te houden haha.

Wat is je budget?
1500 euro maximaal, maar enkel als de laptop echt aan al mijn eisen voldoet..

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Rond de 1000-1200 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Ja! Elke werkdag

Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Eigenlijk niet. Ik heb altijd windows laptops gehad maar het valt mij altijd op dat na een aantal jaar de laptop heel sloom wordt en ik veel updates moet uitvoeren. Hierdoor ben ik een macbook aan het overwegen, omdat ik hier altijd goede dingen over hoor van vrienden. Heb zelf ook een iphone en ben van plan om nooit meer verder te kijken dan apple telefoons..

Wat mij tot nu toe aantrekt aan macbook is het volgende: lange batterijduur, lichtgewicht, kwaliteit na een aantal jaar werkt de laptop nog steeds goed, mooi beeldscherm, veiligheid en natuurlijk dat het mooi werkt samen met mijn iphone

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Tot nu toe ben ik uitgekomen op een macbook pro 13 inch uit 2019 met 256 gb, alleen weet ik niet of dit het waard is. Op internet zie ik veel slechte reviews over macbooks en hun toetsenborden.. ook trekt de touchbar bovenin mij ook echt niet aan.

Is het handiger om een Macbook pro 2017 te nemen? Of maar een ander merk?

Als er een windows toestel is die aan mijn eisen (snel, betrouwbaar, licht, goede batterijduur) voldoet hoor ik dat ook graag!

Alvast bedankt

Soundcloud :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hoi,

De huidige macbooks zijn niet zo betrouwbaar geloof ik (keyboard issues etc) en zijn vast gelijmd (vooral ssd's kunnen weleens kapot gaan in laptops). Ik zou denk ik in jou geval voor zoiets dergelijks gaan (allemaal fullhd voor een goede balans tussen scherp beeld en batterijduur, ssd's zodat ze snel blijven en allemaal een intel i5 quad core):
pricewatch: Asus ZenBook RX433FA-A5157R

Lekker licht, niet te duur, 50Wh accu en als Zenbook zijnde krijg je denk ik wel een goed totaal pakket (goede bouwkwaliteit etc).

Een Elitebook zou ook een optie kunnen zijn, die kun je makkelijker (laten) reparen etc:
pricewatch: HP EliteBook 840 G6 6XD76EA

En hier nog een mogelijke optie (net als de Elitebook een laptop gemaakt voor bedrijven dus makkelijk te repareren), ook lekker licht en nog iets betere accu, waarschijnlijk degene met het beste toetsenbord, wel iets duurder:
pricewatch: Lenovo ThinkPad T490s 20NX002SMH

Ook misschien nog handig om te vermelden, ik zou bij een laptop winkel kopen met een goede reputatie (zie tweakers shopwatch, dus geen maxict ofzo :X ). Coolblue is altijd wel een veilige keuze, maar iets als Azerty is ook prima.

[ Voor 8% gewijzigd door ochhanz op 23-09-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-07 16:00
Als je veel gaat typen zou ik de Macbooks van de afgelopen tijd keihard afraden. Echter, dit is persoonlijk. Ga gerust langs een winkel zoals Mediamarkt om alle toetsenborden van de laptops eens te proberen.

Verder, de levensduur (slijtage) van de accu heb je bij sommige laptops zelf in de hand. Ik heb op mijn laptop ingesteld dat mijn accu nooit boven de 85% geladen wordt en pas begint met laden onder de 75%. Dit betekent dat mijn accu veel minder cycles te verduren krijgt en dus veel minder hard slijt.

Een ander ding om de accuduur op te krikken is een laptop uitkiezen die laad met USB-C (Power Delivery). Dit zijn alle huidige Macbooks en Thinkpads en ook een boel laptops van andere merken (maar weet ik niet welke precies). Die kan je dan vervolgens bijladen vanuit een USB PD powerbank zoals deze. Met mijn powerbank kan ik mijn laptop 3x vullen en zo makkelijk een heel weekend zonder stopcontact doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soundcloud
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-10-2022
Inmiddels heb ik zelf al een laptop gekocht

De HP envy 13” inch. Hele mooie laptop/snel maar ik vind het irritant dat de scherm net een spiegel lijkt. Echt alles weerkaatst op bet scherm, zelfs het verlichte toetsenbord

Ook is de bouwkwaliteit naar mijn mening niet sterk..

Ik zou graag een 13 inch laptop die prima kan typen etc voor 700-800 euro kopen
Het liefst een lenovo thinkpad, maar ik twijfel of ik geen mooiere acer moet kopen, alhoewel die waarschijnlijk net zo dun en “breekbaar” zijn als de hp envy..