• Skigh
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-11-2022
Systeem info:

Dell XPS 15 9550
Intel(R) Core(TM) i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz
NVidea Geforce 960m
16gb DDR4 RAM
SSD (M.2) 512gb
Windows 10 Version 10.0.17134 Build 17134

Hallo allemaal!

Een half jaar terug begon mijn 2,5 jaar oude Dell XPS 15 laptop opeens slechter te presteren, met name tijdens het gamen en het draaien van zwaardere programma's als Adobe Illustrator en Photoshop. Het gekke is dat ik voorheen bijv. Battlefield 4 op medium settings prima kon draaien waar het nu max. de 20 fps aantikt. Ook minder veeleisende spellen als Insurgency zijn nu niet meer te doen. Naast de slechte fps zit er ook een soort hapering in die redelijk consistent lijkt te zijn (bijvoorbeeld ook als ik in een game naar een muur kijk). In sommige gevallen loopt het uiteindelijk uit op een blauw scherm (watchdog violation, een niet heel specifieke error code).

Omdat ik graag zelf m'n laptop wil kunnen fixen heb ik een half jaar lang van alles geprobeerd om de prestaties weer op normaal niveau te krijgen maar helaas loop ik er nu vooral tegenaan dat mijn kennis gewoon ontoereikend is.

-> Ik heb o.a. de volgende stappen geprobeerd:
- Alle settings van alle games op (ultra) low gezet plus andere trucs om het fps op te krikken (o.a. custom configuration files, alle onnodige processen eindigen)
- Videokaart drivers updaten en daarna herinstalleren (geen resultaat), MSI afterburner installeren om te controlleren of de videokaart wel optimaal werd gebruikt (was het geval)
- CPU overclocken (nope)
- Checken of de CPU wel al z'n cores gebruikt (was ook het geval)
- Temperatuur checken van de CPU en GPU (liep niet te snel op bij benchmark tests)
- Uiteindelijk een factory reset en verse installatie van Windows 10 (deed ook niks)

Ik heb inmiddels het idee dat ik zo'n beetje elk forum heb gelezen dat vergelijkbare problemen uitlegt maar ik zal vast iets over het hoofd zien; vandaar deze topic!

Het zou fantastisch zijn als jullie even je wijze licht zouden kunnen laten schijnen op dit probleem, thanks!

Skigh,.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Heb je de standard dingen als kijken of je temperaturen okee zijn en windows herinstallatie/herstel al geprobeerd?

• Skigh
Thanks voor je reactie! Maar inderdaad, ik heb het idee dat ik de standaard stappen al heb doorlopen

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
MSI Afterburner draaien en het logbestand hier posten zodat we kunnen zien wat de belasting per onderdeel is en de temperaturen.

• Skigh
Uszka schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 17:42:
MSI Afterburner draaien en het logbestand hier posten zodat we kunnen zien wat de belasting per onderdeel is en de temperaturen.
Heb het gedaan! Bestand kan je hier vinden. Thanks!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:45
Misschien een domme vraag, maar hoe zit het kwa stof? En misschien kan je de koelpasta zelf vervangen als dat een makkelijk gaat, en je het aandurft natuurlijk.

Als het niet aan aanpassingen in BF4 ligt kwa game, denk ik aan stof en koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skigh
Kingston schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 18:39:
Misschien een domme vraag, maar hoe zit het kwa stof? En misschien kan je de koelpasta zelf vervangen als dat een makkelijk gaat, en je het aandurft natuurlijk.

Als het niet aan aanpassingen in BF4 ligt kwa game, denk ik aan stof en koelpasta.
Thanks voor de tip! Na de software pogingen misshcien helemaal geen slecht idee. Ik ga me erin verdiepen, het even proberen, en laat weten of het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Skigh Sowieso is de boel stofvrij houden van belang. verder zou ik eens updaten naar W10 1903

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Skigh schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 18:29:
[...]

Heb het gedaan! Bestand kan je hier vinden. Thanks!
Ik heb geen ervaring met dat programma, maar wat me wel opvalt is dat je cpu op een minimale frequentie draait (797 MHz) terwijl er zo te zien wel cpu usage per core tussen 30-100% is. De cpu power blijft tegelijkertijd laag, wat ook wijst op een lage frequentie. De frequentie kun je met een tool zoals CPU-Z monitoren.

Heb je misschien een BIOS update gedaan voordat het zo traag werd? (let op: dit is geen oproep om de BIOS te updaten!). Wat je het beste kan doen is de BIOS resetten naar default en onder Windows standaard balanced power instellen. Kijk daarna of er bij een redelijke hoge belasting of de processor nog steeds vast blijft zitten op ca. 800 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
En als de cpu al 70 graden is bij 800 MHz dan wil ik niet weten wat de temp wordt als de cpu op normale snelheden (2600 - 2500 MHz) gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:37:
En als de cpu al 70 graden is bij 800 MHz dan wil ik niet weten wat de temp wordt als de cpu op normale snelheden (2600 - 2500 MHz) gaat lopen.
Ja, dat is ook tamelijk vreemd bij die lage vermogens. Dus: kijken of de koeler wel goed is bevestigd, koelpasta vervangen. Een volgestofte of defecte ventilator is een andere mogelijke oorzaak. e.e.a. zoals eerder genoemd.

HWMonitor kan helpen om de temperatuur en verbruik te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trestry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:46
Ik heb dit in het verleden een keer gehad met mijn XPS 9560. Probleem zat hem erin dat de laptop in een soort 'safe mode' zat. Het loskoppelen van de batterij heeft het probleem destijds verholpen. In deze reddit thread kun je meer informatie vinden:

https://www.reddit.com/r/...xps_cpu_stuck_at_minimum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skigh
Ik zag net dat het CPU gebruik niet ver boven 30% kwam door vanuit de Taskmanager onder de performance tab naar 'Resource monitor' te gaan en te letten op de maximum frequency.

Vervolgens heb ik het verholpen door in de Registry Editor naar 'HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\intelppm' te gaan en de value data van de 'start'-key te veranderen van 3 naar 4. De maximum frequency staat nu wel op 100%.

Veel verbetering merk ik nog niet want in games wordt de GPU nu maar voor 20-50% gebruikt.

Ik denk dat ik even @Trestry 's en @Kingston 's advies volg en ondertussen even utizoek wat de reden kan zijn voor het beperkte GPU gebruik.

Iedergeval bedankt voor jullie advies! andere inzichten zijn altijd welkom ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Skigh op 22-09-2019 22:27 ]

• Skigh
Tsja, Nieuw probleem.

Zonder verder significant iets te veranderen (heb alleen de geforce driver van mn videokaart geupdate) wordt mijn videokaart nu voor niks gebruikt. Aanpassen van de settings in het Nvidia Control panel haalt weinig uit.

Als ik nu probeer een hoge resolutie film af te spelen of een game opstart, blijft mijn videokaart meestal op 0% steken met soms uitschieters tot 10%.

De enige manier om mijn videokaart nu nog te laten draaien is met de MSI stresstest (Kombustor), de temperatuur loopt dan best snel op tot 90 graden en het gebruik staat op 100%, verder gebeurt er weinig.

Iemand een idee waar deze laptop nu weer in is beland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-09 15:49

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Een bekend probleem met de XPS modellen is dat de fan er of mee op houd of dat die langzaam sterven, dit in combinatie met droge koel pasta zou best jouw probleem kunnen zijn.

Als je nog garantie hebt(ik gok van niet) zou ik hem hier voor opsturen, of je kan hem zelf open schroeven en kijken of alles naar behoren werkt(en de koel pasta vervangen)

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Skigh schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:34:
Tsja, Nieuw probleem.

Zonder verder significant iets te veranderen (heb alleen de geforce driver van mn videokaart geupdate) wordt mijn videokaart nu voor niks gebruikt. Aanpassen van de settings in het Nvidia Control panel haalt weinig uit.

Als ik nu probeer een hoge resolutie film af te spelen of een game opstart, blijft mijn videokaart meestal op 0% steken met soms uitschieters tot 10%.

De enige manier om mijn videokaart nu nog te laten draaien is met de MSI stresstest (Kombustor), de temperatuur loopt dan best snel op tot 90 graden en het gebruik staat op 100%, verder gebeurt er weinig.

Iemand een idee waar deze laptop nu weer in is beland?
Heb je Windows nu geüpdatet ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 23:39
Grote kans dat je pasta van je GPU en/of CPU is opgedroogd.
Als je dit vervangt zal het vast al een stuk beter moeten gaan.
Vooral met een nieuwe installatie.
Pagina: 1