Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Alleen geheugen(DDR3) defect of nog meer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• marc1990
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 07:40
Mijn vraag
Ik heb een intel 4770K met 4 keer 8 GB DDR3.
Dit werkt allemaal prima. Maar van het een op het andere moment krijg ik nu met hoge regelmaat bsod of het scherm bevriest. En is reset het enigst wat ik kan doen.
Ik heb daarop de windows memory check gedraai en deze geeft aan dat er een defect is.
Ik heb daarop net zolang reeps verwijder tot dat het systeem stable was.
Uit eindelijk twee reepjes gevonden die waarschijnlijk goed waren. Maar na 5 uur toch weer crash.
Ondertussen komt je computer moeilijk door de BIOS en als hij opstart crash hij wel binnen 30 minuten.

Dus het lijkt er op dat all 4 RAM reepjes defect zijn. Dit vind ik vreemd, en ben bang dat er meer defect is.
Ik heb helaas geen andere DDR3 geheugen liggen om te testen.

Gezien het om 32 GB gaat en niet zeker weet dat de rest(CPU, moederbord) nog goed is, wil ik eerst wat meer zekerheid. Om te ver komen dat ik geld verspil.

Mijn vraag:
* Zijn er nog andere test die eventueel kan draaien om vast te stellen dat het probleem misschien ergens anders ligt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
clean install windows 10 (1903) van een paar maanden oud.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7 4770K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z87X-UD3H€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 58,80€ 58,80
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 82,-€ 82,-
1MonitorenDell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 108,95€ 108,95
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,-€ 29,-
1Geheugen internCorsair CMX16GX3M2A1600C11€ 69,38€ 69,38
1Geheugen internG.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM€ 81,90€ 81,90
1VoedingenCorsair CX550M€ 61,04€ 61,04
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 491,07

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows memory check -> RAM defect gevonden

Beste antwoord (via marc1990 op 25-01-2020 17:51)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:59
marc1990 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:58:
of is er dat iets met het moederbord/cpu/psu aan de hand?
Problemen met de voeding resulteren niet in BSOD's.
Defecte cpu is zeer zeldzaam dus daar ga ik niet van uit.
Blijft moederbord en geheugen over. Geheugenfouten kunnen het gevolg zijn van problemen met de geheugensloten of defect geheugen. Om één van de twee uit te kunnen sluiten zou je het geheugen op een ander moederbord moeten testen.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Nu nog een memtest86+ opstartbaar medium maken en een echte geheugentest doen. Als hij al snel fouten geeft is het tijd om elke stick individueel te testen. Dan weet je welke kaduuk is.

Kans dat het geheugen is, is mijns inziens reëel.

I reject your reality and substitute my own

• marc1990
Hallo,

Het heeft even geduurd. Maar heb nu ook memtest86 gedraaid.

Ik heb gedurende de test, de ssd en videokaart verwijderen om deze uit te sluiten.

Ik heb alle modules apart getest (in slot 0). 2 modules geven snel een fout(memtest86 hangt). 2 ander uiteindelijk ook.
Dus het lijkt er op dat alle modules stuk zijn.

Ik heb ook met 1 module, alle sloten geprobeerd, maar alle sloten resulteren in fouten.

Heb ook geprobeerd een lager snelheid in de bios in te stellen, maar dit hielp niet.

Kan dit gewoon domme pech zijn, of is er dat iets met het moederbord/cpu/psu aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Groet Marc

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:59
marc1990 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:58:
of is er dat iets met het moederbord/cpu/psu aan de hand?
Problemen met de voeding resulteren niet in BSOD's.
Defecte cpu is zeer zeldzaam dus daar ga ik niet van uit.
Blijft moederbord en geheugen over. Geheugenfouten kunnen het gevolg zijn van problemen met de geheugensloten of defect geheugen. Om één van de twee uit te kunnen sluiten zou je het geheugen op een ander moederbord moeten testen.

• marc1990
Bedankt voor jullie advies.
Ik heb een 2 GB module getest en hiermee werkt het systeem wel naar behoren.
memtest86, geeft na 4 rondes geen fouten aan. (1+ uur)
Het lag dus aan het RAM geheugen.

Bedankt.

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:47
@marc1990
Heb je de geheugen modules altijd op 1.5V gedraaid of meer? Ik vraag het uit nieuwschierigheid want 4 modules die kapot gaan is ook vreemd.

Er is in de processor nog wel een geheugen controller die misschien moeite heeft om 8GB modules aan te sturen en aangezien je 2 verschillende fabrikanten (en misschien wel 2 soorten geheugen chips) gebruikt kan het zijn dat het vanuit je processor komt.

• marc1990
De modules hebben altijd op 1.5V gedraaid. (het standaard voltage)

Maar bedenk me net: deze computer heeft door verhuizing een half jaar in de doos geleefd. Moederbord met cpu was hierbij netje ESD veilig verpakt. Maar geheugen was niet ESD veilig verpakt, dus mogelijk kan dat het wel verklaren.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True