Gescheiden netwerk voor huurder met extra router

Pagina: 1
Acties:

• xenor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Hallo,

Een vriend van me heeft iemand die een kamer huurt bij hem. Internet komt binnen op de FritBox en vervolgens wordt er gebruik gemaakt van gewoon 1 netwerk en 1 WiFi netwerk. De huurder heeft TV via zo’n WiFi extender (via stroomnet) en die vriend van mij zelf ook.

Hoe kan ik het beste een gescheiden netwerk creëren zodat ze niet meer op elkaars netwerk kunnen?

Nu heeft die vriend van mij een LINKSYS EA7500 Max-Stream router gekocht.

Als ik deze achter een LAN poort van de Fritzbox hang en vervolgens aansluit op een LAN poort van de Linksys en DHCP uitzet op de Linksys is het nog steeds 1 netwerk.

Hoe kan ik dit het beste / eenvoudigste configureren zodat het 2 gescheiden netwerken worden? Kan ik dit doen door vanuit een LAN poort op de Fritzbox aan te sluiten op de WAN poort van de Linksys en vervolgens een ander subnet in te stellen? Bijvoorbeeld 192.168.2.X ?

Moet mijn Linksys dan nog een ip hebben wat zich in het netwerk van de FritBox bevindt? Bijvoorbeeld 192.168.1.2?

De FritzBox komt beneden binnen en dat is waar de huurder zich bevind.

Netwerk Fritzbox is 192.168.1.X

Alvast bedankt.

[ Voor 20% gewijzigd door xenor op 21-09-2019 08:34 ]

-

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-10 18:53
Je moet de wan poort gebruiken op de linksys in plaats van een lan poort (op de meeste routers is dit een geel poortje). De linksys moet wel op een andere range staan dan je Fritzbox vb 192.168.2.x
DHCP op je linksys moet ook aan staan.

Discogs collection

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 17:02
Als je de linksys op de wanpoort aansluit achter de fritzbox kan de gast nog steeds op het bovenliggende netwerk komen, zo kan je dat niet scheiden.

Je kan op de fritzbox een lanpoort toewijzen aan het gasten netwerk, daar achter zou je de linksys wel kunnen aansluiten (op lanpoort). Echter heb je dan geen tv signaal meer op dat netwerk. En dan ga ik er even vanuit dat je routed Iptv hebt.

Het tv-signaal zit dus alleen op je hoofd netwerk. Je zou tussen de TV-ontvanger en de fritzbox een servertje neer kunnen zetten met een dubbele nic in bridgemode en die via ebtables alles behalve de multicast pakketten eruit laten filteren.

Overigens, is alleen wifi voor de gast niet voldoende? Fritzbox heeft van die 1700E repeaters die erg goed samenwerken met de routers.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:29

lier

MikroTik nerd

Scheiden doe je het netst door met VLAN's te werken.
De Fritzbox lijkt dit te ondersteunen (maar het is niet duidelijk welk model je hebt).

De oplossing van dubbel NAT kan ook maar is verre van ideaal.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
lier schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:04:
De oplossing van dubbel NAT kan ook maar is verre van ideaal.
Voor het overgrote deel van de internettoepassingen en software zal dubbel NAT anders prima werken. Alleen als je actief poorten open wilt zetten is dit een beetje lastiger, maar er is niet veel software meer tegenwoordig (sommige games met name) die dit nog nodig hebben.