Om een of andere vage reden doet het Shutdown commando het niet bij mij, ik heb 2 dagen geleden RH 7.1 ff geinstaleerd maar shutdown werkt niet. Maar kan je shutdown ook appart nog erbij instaleren of zit dat echt in de kernel ofzo?
post hier ook eens een copy paste van je shutdown
misschien dat we daar wat meer mee kunnen.
misschien dat we daar wat meer mee kunnen.
als root zou shutdown -h now moeten werken, je kan ook gewoon init 0 zeggen
I believe what I want to Believe
Als je Shutdown geeft zal het inderdaad niet werken vanwege de hoofdletter S. Kun je wat meer info geven? Krijg je een foutmelding of gebeurt er gewoon niets en kom je terug op je prompt??Op maandag 30 juli 2001 16:21 schreef RooT het volgende:
Om een of andere vage reden doet het Shutdown commando het niet bij mij, ik heb 2 dagen geleden RH 7.1 ff geinstaleerd maar shutdown werkt niet. Maar kan je shutdown ook appart nog erbij instaleren of zit dat echt in de kernel ofzo?
Als je shutdown -r now opgeeft zou die het moeten doen.
ff voor alle duidelijkheid.. ik kan shutdown niet als user en ook niet als root. Hier dan een copy & paste ervan:
normaal zou toch als je gewoon shutdown typt zo'n help menutje moeten komen ? of iig dat die het herkent
code:
1
2
| [root@PC1 /]# shutdown bash: shutdown: command not found |
normaal zou toch als je gewoon shutdown typt zo'n help menutje moeten komen ? of iig dat die het herkent
of: halt (werkt ook prima, mist je de rechten hebt!)
Kijk ook even of Ctrl-Alt-Del niet redirected is naar het equivalent van shutdown.
Kijk ook even of Ctrl-Alt-Del niet redirected is naar het equivalent van shutdown.
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
Staat de /sbin directory wel in je PATH??
echo $PATH en check of ie erbij staat.
Je kunt ook eens /sbin/shutdown proberen.
echo $PATH en check of ie erbij staat.
Je kunt ook eens /sbin/shutdown proberen.
Verwijderd
shutdown als root: staat /sbin in je PATH
en staat hier een shutdown en staan de permissies (vooral x nakijken) goed ??
shutdown als user: dit gebeurt via een tool consolehelper en deze maakt gebruikt van userhelper. zijn deze geinstalleerd ?? heb je in je /usr/bin een shutdown staan dat een symlink is naar deze console helper ??
en staat hier een shutdown en staan de permissies (vooral x nakijken) goed ??
shutdown als user: dit gebeurt via een tool consolehelper en deze maakt gebruikt van userhelper. zijn deze geinstalleerd ?? heb je in je /usr/bin een shutdown staan dat een symlink is naar deze console helper ??
Verwijderd
als je in redhat via "su" root wordt wordt je PATH niet aangepast. Dus: /sbin/shutdown, /sbin/init 0 of /sbin/halt
Verwijderd
dan kan je altijd nog "su - root" doenOp maandag 30 juli 2001 16:57 schreef beelzebubu het volgende:
als je in redhat via "su" root wordt wordt je PATH niet aangepast. Dus: /sbin/shutdown, /sbin/init 0 of /sbin/halt
Ik gok inderdaad, dat je PATH-variabele niet helemaal goed staat.
Jup het was het probleem dat het niet in de PATH staat, maar hoe kan ik dat in die path zetten ?
Verwijderd
Hangt een beetje van je distro af denk ik. Ik (Slack
zou het doen in /etc/profile.
~/.profile zal bij elke distro wel werken denk ik. Of anders ~/.bash_profile
~/.profile zal bij elke distro wel werken denk ik. Of anders ~/.bash_profile
Verwijderd
.bash_profile in de home-dir (als je shell bash is)
als het daar al staat ipv 'su' 'su -' uitvoeren
Dan word er een nieuwe login-shell gestart en word je environment goed gezet (en je PATH dus aangepast)
als het daar al staat ipv 'su' 'su -' uitvoeren
Dan word er een nieuwe login-shell gestart en word je environment goed gezet (en je PATH dus aangepast)
Ik had precies het hetzelfde probleem: lees het topic wat ik hiervoor opende.
Voor het commando "shutdown -h (of -r) now" of "reboot" moet je per se ingelogd zijn als root user.
Voor het commando "shutdown -h (of -r) now" of "reboot" moet je per se ingelogd zijn als root user.
Verwijderd
Niks moet perseOp maandag 30 juli 2001 22:09 schreef Platypussy het volgende:
Ik had precies het hetzelfde probleem: lees het topic wat ik hiervoor opende.
Ligt gewoon aan de permissies.
Hmm.. Daar zou je wel 'ns gelijk in kunnen hebbenNiks moet perse
Ligt gewoon aan de permissies.
* Platypussy is een beetje dom geweest
Pagina: 1