Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40
Hoi Tweakers,

Ben nu al een paar weken functie financiële advies sites en fora aan het uitpluizen, en ik kom er niet uit;

We hebben een combinatie hypotheek van 265k (Aegon), 160k bankspaar met 5,25% (nog) 14 jaar vast en 105K aflossingvrij 1,85% variabel. Het geheel valt onder NHG, en door woningmarkt en diverse zelf gefinancierde verbouwingen, is de marktwaarde ongeveer 350-375K. Daarnaast hebben we een 10 jaars duurzaamheid lening van 20K. Mijn inkomen zit in de hoogste schijf.

Nu hebben we die ruimere inkomens en inmiddels energieneutrale woning, ruimte om meer te gaan aflossen.

Het makkelijkst is om gaat om de duurzaamheid lening te doen, dat gaat met simpele ideaal betaling en verlaagd direct maandlasten.

Nu vroeg ik mij echter af of het handiger is om extra in te leggen op de bankspaarrekening, en dat een hoger vermogen te gaan opbouwen dan de 160K. Al het geld op de rekening blijft dan gebruikt worden voor aflossing hypotheek (zijn het het aflossing vrije gedeelte dan ook).

Ik kan nergens vinden dat dit niet is toegestaan, maar ik kan het ook nergens vinden als advies, terwijl het met de hoge rente welke je ontvangt, wel een logische keuze lijkt?

Of is dat exact de reden dat een bank het niet zal toestaan, terwijl de belastingdienst het wel lijkt toe te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:17
Met banksparen mag je het doelkapitaal niet meer verhogen. Extra storten daar zal dus ten koste van de looptijd moeten gaan.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

t_captain schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:26:
Met banksparen mag je het doelkapitaal niet meer verhogen. Extra storten daar zal dus ten koste van de looptijd moeten gaan.
Je kan inderdaad nog maar twee effecten bereiken met extra inleggen:
- Verkorten looptijd; ook daar zitten (of zaten?) nog wel wat haken en ogen aan, doordat daar e.e.a. aan is verandert weet ik niet meer precies wat nu de fiscale voorwaarden zijn
- Verlagen maandelijkse inleg; Je moet wel over de gehele looptijd binnen een bandbreedte van 1:10 per jaar blijven qua inleg (minst vs meest ingelegd in een jaar, vziw is dat jaar sinds begindatum, niet een kalenderjaar). Om die reden zijn banken terughoudend met dat accepteren, maar het is wel mogelijk. Gezien je huidige rente en de hoogte van het doelkapitaal is die maandelijkse inleg waarschijnlijk al vrij laag, dus hoeveel nut het heeft?

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 19:02
Vanwege het hoge rentepercentage op je banksparen: altijd eerst inleggen in deze! Levert je dus effectief een rendement op van het gelijke percentage.

Aflossen op de andere wordt altijd gedempt door effect hypotheekrenteaftrek.

Let wel: er gelden wat regels en soms is het handiger om bv dit jaar een x bedrag te doen en gelijk in jan een x bedrag. Verschil hoogste en laagste inleg mag namelijk maar een factor 10 uit elkaar liggen. Hele goede site met uitleg en rekentool:

http://geld-is-tijd.blogs...de-beste-taktiek.html?m=1

http://geld-is-tijd.blogs...eektool-versie-2.html?m=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Crabro schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:07:
Let wel: er gelden wat regels en soms is het handiger om bv dit jaar een x bedrag te doen en gelijk in jan een x bedrag.
Zoals ACM ook al zegt: De contractdatum is leidend hier, geen kalenderjaar. Voor de rest, inderdaad maximaal bijstorten in bankspaar is waarschijnlijk het voordeligste.