Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 17:29
Ik ben bezig met het opzetten van een website. Probleem is dat ik weinig eigen beeldmateriaal heb om er op te zetten (ik vind overigens wat ik wel heb ook niet goed genoeg). Nu was ik al aan het zoeken via Google images totdat ik van iemand hoorde dat je niet zomaar een foto van internet af mag plukken.

Ik heb kort wat onderzoek gedaan en ik kom er eigenlijk niet achter wat het zou moeten kosten als ik 1 foto wil gaan gebruiken waar copyright op zit. Wel wat het kost als je iemand inhuurt of als je foto's in bulk wil afnemen. Ik las ook nog iets over een soort vrije licentie maar hoe zit het nu als je 1 foto wil gaan gebruiken waar wel rechten op zitten? Ik kan die persoon uiteraard benaderen maar wat is een redelijke prijs voor 1 foto?

Ik las hier iets over dat 1 foto op zichzelf eigenlijk niks kost (even uitgaande van een digitale camera) maar een fotograaf maakt natuurlijk meer kosten en die moeten ook worden meegenomen.

Beste antwoord (via be3a18 op 20-09-2019 17:52)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Dat ligt aan de rechten die er op rusten en het gebruiksbeleid.
Er zijn genoeg foto's van stock-foto websites te halen die je vrijelijk mag gebruiken, mits je de auteur op je website vermeld met een link.

Er zijn ook foto's die enkele honderden euro's per stuk kosten om te gebruiken als je ze bijvoorbeeld inzet voor het genereren van omzet, bijvoorbeeld reclame, zij het drukwerk of digitaal.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag idd niet zomaar foto's van het internet plukken ivm copyrights.

Je kan bijvoorbeeld zoeken op plaatjes die je vrij mag gebruiken, zie bv:
https://pixabay.com
https://www.pexels.com

Of een licentie afnemen via bv:
https://www.istockphoto.com
https://www.shutterstock.com

Ik kan je niet vertellen wat een redelijke prijs is voor foto van een fotograaf,
gewoon contact opnemen en dan hoor je vanzelf hoeveel de fotograaf wil vangen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2019 17:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Dat ligt aan de rechten die er op rusten en het gebruiksbeleid.
Er zijn genoeg foto's van stock-foto websites te halen die je vrijelijk mag gebruiken, mits je de auteur op je website vermeld met een link.

Er zijn ook foto's die enkele honderden euro's per stuk kosten om te gebruiken als je ze bijvoorbeeld inzet voor het genereren van omzet, bijvoorbeeld reclame, zij het drukwerk of digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 17:29
Wintervacht schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:41:
Dat ligt aan de rechten die er op rusten en de gebruiksbeleid.

Het beste is dus gewoon de auteur te benaderen als ik het zo begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
be3a18 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:47:
[...]

Ja, of de rechthebbende, niet altijd eenvoudig. Of maak je eigen beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

unsplash.com is ook een goede free stock site

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

be3a18 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:47:
[...]

Makkelijkste is een licentie afnemen via één van bovengenoemde websites (of een andere uiteraard), dan hoef je je nooit druk te maken over auteursrechtenschending.

Een fotograaf of illustrator direct benaderen heeft geen meerwaarde als zijn/haar werk via dergelijke websites te verkrijgen is.

Je koopt hier als het ware gewoon kunst in om te showen in je eigen etalage, daar moet je dus, tenzij het een free/fair-use policy heeft, gewoon auteursrechten over betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

bladebla

<Piéééép>

offtopic: De fotograaf van je avatar hoef je niet te benaderen hoor ;)

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Pagina: 1