Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxFoot
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 10:45
Dag allemaal,

Al een maand of wat hang ik rond op deze forums en andere plekken op het internet en ben ik mij gaan verdiepen in de computerwereld. Met mijn matige kennis van computers, maar wel een grote liefde voor (FPS) gamen ben ik op zoek gegaan naar een leuke build.

Natuurlijk kan ik voor deze prijs de 'high-end' build van de BBG September overnemen, maar omdat ik voor een Free-Sync monitor wil gaan, heb ik besloten naar AMD GPU's te kijken. De monitor waar ik nu naar kijk is de:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAOC CQ32G1 Zwart€ 346,95€ 346,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,95

Reden hiervoor zijn de volgende:
  • Hij is curved, lijkt mij een hele leuke ervaring!
  • Hij kan 144hz aan, schijnt geweldig te zijn en wil dit zeker testen!
  • Hij kan 2k/1440p/2560x1440 pixels aan, lijkt me voor de games die ik wil spelen voldoende. 4K is in mijn ogen overbodig (heb al een 4K TV aan de muur hangen.)
  • Hij heeft een lage respons-tijd (1ms geadverteerd, 5ms is dan de werkelijke respons-tijd volgens dit artikel)
  • Hij valt in mijn budget. Een scherm van 350-400 euro vind ik duur genoeg
Nu heb ik naar de monitor het minste onderzoek gedaan en neem ik hier zeker adviezen over aan, zeker als er in de build geschoven kan worden en er geld vrijgemaakt kan worden voor een andere/betere/duurdere monitor. Graag jullie mening :)! Een G-Sync monitor is vaak duurder heb ik trouwens gezien, vandaar ook de keuze voor een Free-Sync. Nu kan deze monitor ook Free-Sync aan, schijnt volgens een Reddit onderzoek, maar heb geen zin om veel te moeten kloten aan mijn instellingen.

Zo, nu op naar de build!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga gamen met de build. Spellen als Doom (1993) wil ik op 500 fps kunnen spelen. Nee zonder dollen. Ik speelde veel first-person-shooters in het verleden en wil hier weer mee gaan beginnen. Vroeger was CoD 4: MW mijn favoriete spel. De remake hier van en de nieuwe CoD die uitkomt wil ik graag op 144hz (schijnt een geweldige ervaring te zijn en wil dit zeker meemaken) en het liefst op een zo'n hoog mogelijke resolutie (1440p is natuurlijk geweldig maar natuurlijk niet altijd haalbaar). Andere spellen als Shadow of the Tomb Raider, The Witcher 3, maar ook Civilization 6 lijken mij geweldige spellen. Daarnaast ga ik er gaandeweg achterkomen wat ik nog allemaal leuk vind en kan het zijn dat ik nieuwe, gpu of cpu intensieve spellen geweldig ga vinden.

Ik ga geen foto of videobewerking doen, dus de extra (volgens mijn onderzoek) cores en/of threads van een ultra CPU als de 3700x/3900x lijken mij overbodig. Maar het kan zijn dat sommige spellen hier wel weer veel gebruik van maken dus dan kan het alsnog de betere keuze zijn. Tot nu toe is wat ik lees dat er voor gamers geen CPU 'beter' dan de Ryzen 5 3600 is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximale prijs, inclusief assemblage en kosten voor een monitor heb ik op 1600 euro gezet. Goedkoper is altijd leuker.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een héééle oude muis liggen die het voor nu prima doet:
1MuizenLogitech MX518€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Daarnaast heb ik ook een Ducky toetsenbord gekocht via marktplaats en ga ik hier eerst mee aan de slag voordat ik een nieuwe koop:

1ToetsenbordenDucky Shine 6 (Cherry Brown, RGB, Qwertz DE) Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete build, zie hier onder. Het liefst future-proof. Kan natuurlijk zijn dat er volgende week 10x betere GPU's en CPU's uitkomen, maar dat risico neem ik voor lief. Wel ben ik benieuwd naar deze nieuwe versies van CPU's en GPU's, is er bijvoorbeeld bekend of deze op dezelfde of nieuwe sockets draaien en of bijvoorbeeld een PCIe 5.0 zichtbaar gaat zijn bij gamen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD Ryzen CPU i.v.m. overweldigende prijs/kwaliteit waar heel Nederland nu los over gaat en vanwege een aantal artikelen waaronder deze.
Zoals eerder gezegd, het liefst een AMD GPU i.v.m. een Free-sync monitor. Daarnaast hoor en zie ik ook goede verhalen over de 5700 XT en kijk ik bijvoorbeeld naar websites als deze, waarbij te zien is dat scores hoger uitvallen bij een lagere prijs.. keuze lijkt mij makkelijk. Wel heb ik ook gelezen dat bepaalde moederborden een update/flash nodig hebben. Dit kan ik niet zelf doen en zal ik moeten laten doen door het bedrijf waar ik de spullen koop.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo stil mogelijk, vandaar dat ik de stock cooler van de CPU wil vervangen door een stillere (zie build). Watercooling is natuurlijk stiller, maar daar heb ik dan het geld weer niet voor over.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, dus mijn build is ook niet gebouwd om overclocken heen. Goedkopere versies van bijvoorbeeld RAM geheugen of Moederborden waarmee niet overgeclockt kan worden hebben dan ook de voorkeur, tenzij het prijsverschil zo nihil is dat ik ooit in de toekomst nog kan gaan overclocken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over onderstaande build.
  • Kan ik nog ergens op besparen?
  • Moederborden snap ik zelf nog slecht en verschillen tussen deze dingen kan ik moeilijk achter komen (excuses), dus heb ik een zo goedkoop mogelijke met denk ik voldoende mogelijkheden gekozen. Dit artikel vertelt mij dat het verschil voor gamen van een PCIe 3.0 naar een 4.0 geen meerwaarde heeft en dat een B450 bord voldoende is en een upgrade naar een X470 niet nodig is. Daarnaast heb ik ook gekozen voor een PCIe 3.0 SSD schijf, en zal daar dan dus ook een upgrade (en meer geld) uitgevoerd moeten worden
  • Advies!
De keuze voor de CPU, GPU en Moederbord heb ik hierboven benoemd. Keuze voor RAM geheugen is gebaseerd op dit artikel, waarin staat dat de beste 'bang for your buck' een DDR4 RAM geheugen van 16GB (dual lane, omdat Quadruple alleen ondersteund wordt door Threadripper CPU's, dus 2x8GB) met een 'CAS' latency van 16ns (de snelheid waarmee een kolom in het RAM geheugen gevonden wordt). Nu weet ik niet of een XMP profiel voor het 'boosten' van het RAM geheugen naar de getoonde 3200Mhz onder 'overclocken' valt en of ik daar dus een 'overclockbaar' moederbord voor nodig heb.

De keuze voor de voeding is gebaseerd op [PCPartPicker Part List](https://pcpartpicker.com/list/yGnNn7), waar uit komt dat mijn PC ongeveer 384W zal trekken. Ik heb daarbij de goedkoopste optie genomen, maar ook voor de goedkoopste 'soort', namelijk 80 PLUS (waarbij de voeding minder rendabel zal zijn dan bijvoorbeeld een TITANIUM versie). Hoeveel verschil merk je in het dagelijks gebruik (Word, YouTube en Gamen) van dit verschil. Gaat hij eerder kapot of gaat hij sneller haperen of heeft het puur en alleen te maken met een lagere energie rekening?

De keuze voor de SSD drive is gebaseerd op dit artikel, waar hij als beste prijs/kwaliteit uit de bus komt. Aan 1TB heb ik op dit moment voldoende en een HDD (maar 1 plek voor M2 op moederbord beschikbaar) is voor mij voldoende als de SSD vol zit.

De keuze voor de cooler is gebaseerd op dat ik gezien heb dat de stock cooler beter vervangen kan worden als je voor een iets stillere build wil gaan. Hier heb ik wel wat geld voor over en heb daarom voor een stille fan gekozen via deze website.

Nu heb ik (voor mijn gevoel) best wat onderzoek gedaan heb. Eerlijk gezegd ga ik veel mee met de hype en baseer ik mijn mening op meningen van anderen en zeggen de echte waardes mij (nog) niet zo (heel) veel. Ik probeer veel bij te leren en als er verbeteringen mogelijk zijn hoor ik dat heel graag!

Sorry voor alle linkjes, ik hoor het graag als ik wat dingen beter in de tekst kan uitleggen dan alleen maar doorlinken.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 83,05€ 83,05
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT 8G€ 429,-€ 429,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 82,-€ 82,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internGeIL Evo Spear GSB416GB3200C16ADC€ 75,05€ 75,05
1VoedingenCooler Master Elite V3 230V 400W€ 30,54€ 30,54
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 120,66€ 120,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.402,20

[ Voor 1% gewijzigd door MaxFoot op 20-09-2019 13:33 . Reden: Moederbord stond er twee keer in (ITX en ATX) ]

Beste antwoord (via MaxFoot op 23-09-2019 11:53)

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
@Mr_Size Overigens maakt het qua sync niet meer uit: de huidige drivers van de Nvidia kaarten ondersteunen inmiddels ook Freesync. Je hoeft dus niet meer per se een G sync monitor te hebben bij een Nvidia kaart ;)

deze stelling klopt niet. Het maakt nog wel uit, je zou wel even moeten nagaan bij reviews of op de officiële g-sync compattible lijst https://www.nvidia.com/en...ts/g-sync-monitors/specs/ want niet alle monitoren met freesync gaan werken, of werken zonder er het een en ander voor te moeten doen
https://www.reddit.com/r/...y_with_nvidia_megathread/
Overzicht Freesync monitoren die werken met GSync

Het moederbord is prima voor een 3600, bios behoeft wel een update vandaar kan je ook prijs technisch gezien beter voor de mortar max gaan. De prijs van de m450 pro is aardig in prijs omhoog gegaan (waarschijnlijk door de bbg) en niet meer zo interessant als je gaat betalen voor een bios update.

Ik zou je nog willen wijzen op de door mij geselecteerde behuizing. Komt iets beter uit de test (gamers nexus) voor airflow, en heeft iets meer HDD bays, een tempered glass window en een stuk voordeliger.
Volgens mij ga je de processor koeling ook niet horen met een veel goedkopere koeler die Mr_size ook al liet zien (22dba op zijn luidst) is ook zeer voordelig en meer dan voldoende koel capaciteit voor een 3700x zelfs.

Geheugen kitje iets aangepast naar een die werkt met alle am4 borden en lekker te tunen is (kan je zo'n 5/6% betere prestaties geven als je er zin aan hebt). Tunen = timings aanpassen en het zelfde voltage houden. Overklokken met iets meer voltage op deze kits is zeker ook een optie mocht je willen.

Een 5700xt met degelijke aftermarket koeling. Het is beetje zonde om allemaal stille onderdelen te hebben en het geen wat het meeste warmte/geluid produceerd alles te laten overheersen. Als je wil besparen bespaar dan op de CPU koeler en neem de stock.

Degelijke voeding in het systeem gezet.

Monitor kan ik weinig van zeggen, maar 144 Hz met variablele refresh en lage input latency is inderdaad heerlijk gamen.

1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 111,-€ 111,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 455,05€ 455,05
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 57,04€ 57,04
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1VentilatorenCooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 4,75€ 4,75
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB€ 73,99€ 73,99
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 67,51€ 67,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.457,90

edit: zou toch voor de pricewatch: MSI B450 Gaming Plus Max gaan i.v.m. direct klaar voor zen 2 en leverbaar/prijs/features is een ATX bord, dus wellicht toch beter om de mortar aan te houden |:(

Dit bord kan inderdaad ook nog, maar dan lever je wel in op usb 3.1 (gen 1) https://azerty.nl/3910507 is het zelfde als de b450 pro en zou zelfs een 3900x met overklok nog aan kunnen met vrm temps op een zeer koele 65 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Rem_NL op 20-09-2019 19:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Ik heb deze week nagenoeg een zelfde systeem besteld;

1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus Max€ 97,85€ 97,85
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC€ 540,-€ 540,-
1MonitorenAOC AG271QX Zwart, Rood€ 359,-€ 359,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 77,-€ 77,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.661,36

Ik had oorspronkelijk ook een 5700 XT erin staan, maar ben toch voor een Nvidia kaart gegaan. AMD schijnt wat problemen te hebben met drivers en ik had geen zin in dat gezeur dus ik ben voor Nvidia gegaan. Maar goed, wel € 100,- duurder natuurlijk. Als je toch voor een 5700 XT gaat, zou ik wel voor een beter gekoelde versie gaan, bijv de pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G of de pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
Overigens maakt het qua sync niet meer uit: de huidige drivers van de Nvidia kaarten ondersteunen inmiddels ook Freesync. Je hoeft dus niet meer per se een G sync monitor te hebben bij een Nvidia kaart ;)

De voeding die je nu geselecteerd hebt levert te weinig vermogen over de 12V rail (als ik het goed heb 360W), terwijl je zoals je zelf al had berekend minstens 384W nodig hebt. De voeding uit mijn build is weliswaar 3x zo duur, maar levert in ieder geval genoeg vermogen voor deze build.

Goedkoper alternatief is bijv. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
maar ik vraag me af of je bij deze build niet 'gewoon' een goede 550W voeding moet nemen

Moederbord heb ik ook niet zoveel verstand van, maar die B450 Pro4 lijkt me prima. Eventueel zou je voor die versie van 'mijn' lijstje kunnen gaan, of de populaire, maar minder goed leverbare, pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX
edit: volgens mij is dat AsRock mobo wel zonder de benodigde BIOS update voor deze Ryzen processor. Azerty biedt de BIOS update voor 9 euro aan, dus dat moet dan wel nog gebeuren. En anders een MSI Max bord, die zijn standaard met de nieuwste BIOS versie.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_Size op 20-09-2019 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxFoot
Mr_Size schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:32:
Ik heb deze week nagenoeg een zelfde systeem besteld;

1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus Max€ 97,85€ 97,85
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC€ 540,-€ 540,-
1MonitorenAOC AG271QX Zwart, Rood€ 359,-€ 359,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.661,36

Ik had oorspronkelijk ook een 5700 XT erin staan, maar ben toch voor een Nvidia kaart gegaan. AMD schijnt wat problemen te hebben met drivers en ik had geen zin in dat gezeur dus ik ben voor Nvidia gegaan. Maar goed, wel € 100,- duurder natuurlijk. Als je toch voor een 5700 XT gaat, zou ik wel voor een beter gekoelde versie gaan, bijv de pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G of de pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
Overigens maakt het qua sync niet meer uit: de huidige drivers van de Nvidia kaarten ondersteunen inmiddels ook Freesync. Je hoeft dus niet meer per se een G sync monitor te hebben bij een Nvidia kaart ;)

De voeding die je nu geselecteerd hebt levert te weinig vermogen over de 12V rail (als ik het goed heb 360W), terwijl je zoals je zelf al had berekend minstens 384W nodig hebt. De voeding uit mijn build is weliswaar 3x zo duur, maar levert in ieder geval genoeg vermogen voor deze build.

Goedkoper alternatief is bijv. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
maar ik vraag me af of je bij deze build niet 'gewoon' een goede 550W voeding moet nemen

Moederbord heb ik ook niet zoveel verstand van, maar die B450 Pro4 lijkt me prima. Eventueel zou je voor die versie van 'mijn' lijstje kunnen gaan, of de populaire, maar minder goed leverbare, pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX
edit: volgens mij is dat AsRock mobo wel zonder de benodigde BIOS update voor deze Ryzen processor. Azerty biedt de BIOS update voor 9 euro aan, dus dat moet dan wel nog gebeuren. En anders een MSI Max bord, die zijn standaard met de nieuwste BIOS versie.
Zat inderdaad ook al op jou topic te kijken, maar wilde weten of een goedkoper, net zo functioneel systeem met een 5700xt (ik ga de gok wagen ;p) mogelijk was. Dankje voor de tip over de voeding, denk dat ik voor die van 450W ga en het MOBO laat ik zo, was inderdaad van plan bij Azerty de Flash te laten uitvoeren.

Andere GPU met betere koeling kan ik begrijpen, maar is dat nodig als ik niet ga overclocken?

Nogmaals bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

als je bij azerty gaat bestellen zou ik even kijken naar de onderdelen die ze op dit moment in de aanbieding hebben omdat ze 15 jaar bestaan het kan je wellicht betere pc. opleveren voor minder geld.

https://azerty.nl/15-jaar

There eent no place like home

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Rem_NL
@Mr_Size Overigens maakt het qua sync niet meer uit: de huidige drivers van de Nvidia kaarten ondersteunen inmiddels ook Freesync. Je hoeft dus niet meer per se een G sync monitor te hebben bij een Nvidia kaart ;)

deze stelling klopt niet. Het maakt nog wel uit, je zou wel even moeten nagaan bij reviews of op de officiële g-sync compattible lijst https://www.nvidia.com/en...ts/g-sync-monitors/specs/ want niet alle monitoren met freesync gaan werken, of werken zonder er het een en ander voor te moeten doen

Het moederbord is prima voor een 3600, bios behoeft wel een update vandaar kan je ook prijs technisch gezien beter voor de mortar max gaan. De prijs van de m450 pro is aardig in prijs omhoog gegaan (waarschijnlijk door de bbg) en niet meer zo interessant als je gaat betalen voor een bios update.

Ik zou je nog willen wijzen op de door mij geselecteerde behuizing. Komt iets beter uit de test (gamers nexus) voor airflow, en heeft iets meer HDD bays, een tempered glass window en een stuk voordeliger.
Volgens mij ga je de processor koeling ook niet horen met een veel goedkopere koeler die Mr_size ook al liet zien (22dba op zijn luidst) is ook zeer voordelig en meer dan voldoende koel capaciteit voor een 3700x zelfs.

Geheugen kitje iets aangepast naar een die werkt met alle am4 borden en lekker te tunen is (kan je zo'n 5/6% betere prestaties geven als je er zin aan hebt). Tunen = timings aanpassen en het zelfde voltage houden. Overklokken met iets meer voltage op deze kits is zeker ook een optie mocht je willen.

Een 5700xt met degelijke aftermarket koeling. Het is beetje zonde om allemaal stille onderdelen te hebben en het geen wat het meeste warmte/geluid produceerd alles te laten overheersen. Als je wil besparen bespaar dan op de CPU koeler en neem de stock.

Monitor kan ik weinig van zeggen, maar 144 Hz met variablele refresh en lage input latency is inderdaad heerlijk gamen.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.457,90

edit: zou toch voor de pricewatch: MSI B450 Gaming Plus Max gaan i.v.m. direct klaar voor zen 2 en leverbaar/prijs/features is een ATX bord, dus wellicht toch beter om de mortar aan te houden |:(

Dit bord kan inderdaad ook nog, maar dan lever je wel in op usb 3.1 (gen 1) https://azerty.nl/3910507 is het zelfde als de b450 pro en zou zelfs een 3900x met overklok nog aan kunnen met vrm temps op een zeer koele 65 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Rem_NL op 20-09-2019 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxFoot
Rem_NL schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:52:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.457,90

Dankje voor je reply!

Ik begrijp in eerste instantie nog steeds niet de meerwaarde van een ander moederbord. Bios updaten + processor op MOBO bevestigen kost mij 9 euro. Moederbord kost 83 euro. Dat +9 euro is nog steeds minder dan de 111 euro van jou moederbord. Aansluitingen en snelheden daarbij doen mij weinig, zal alleen toetsenbord, muis en externe HDD als backup aansluiten. Die laatste (b350) ziet er ook interessant uit, zeer goedkoop, dankje voor de tip!

Als het echt nodig is zal ik voor een after market gecoolde GPU gaan, wil niet dat deze zoveel herrie maakt, had ik nog niet over nagedacht, dank (jij ook Mr_Size!).

Voor de kast.. deze neem ik nog steeds van Fractal, vind deze nog steeds erg mooi, maar zal die van jou onthouden als mijne niet leverbaar/duurder wordt.

Zal de geheugensticks ook meenemen in mijn build, maar als je wilt mag je me nog wel vertellen wat nou precies t verschil is tussen die van mij en die van jou..

Voeding hebben jullie het nu ook beiden al over gehad, ik zal een 550W nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rem_NL
@MaxFoot de crucial AES sticks hebben micron-F die geheugen, werkt met alle AM4 borden (sommige geheugensicks staan op een QVL=qualified vendor list). Verschild ook wat voor processor je er op plaatst (ryzen 1, 1+, 2) voor jou setup staan beiden denk ik niet op de lijst, het is dus niet geverifieerd door de moederbord fabrikant op de geadverteede snelheden. Dat hoeft niet perse te menen dat ze niet gelijk werken, maar het kan in het slechtste geval beteken dat het niet werkt.
Asrock heeft uberhaubt geloof ik nog geen QVL voor ryzen 2 (3000 series) processors de code naam voor deze processors is 'Matisse"
Maar aangezien het setje niet super hoog geklokt is denk ik dat de 3600 icm met een b350 b450 bord wel zou moeten werken. Vaak gaan snelheden vanaf 3600Hz problemen geven.
https://www.asrock.com/MB...%20R2.0/index.asp#Support

Maar als je niets geeft om de usb snelheden en upgrade naar (3950x) dan is dit 350 bord voldoende voor een 3600/3900x
https://www.techspot.com/...-9-on-older-motherboards/

Deze pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D32AESBK staat op de QVL van Asrock, volgens mij is dit de zelfde als de kit van 2 pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB

Hij kost net zo veel, en staat in 8GB versie op de QVL van Asrock, zou zeker ook voor het 16GB setje gaan.
edit: ook nog even de QVL van de Tommahawk bekeken en de Crucial set staat er in, de Geil Evo Spear niet. https://www.msi.com/Mothe...MORTAR-MAX#support-mem-19

[ Voor 24% gewijzigd door Rem_NL op 20-09-2019 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxFoot
Rem_NL schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:15:
@MaxFoot de crucial AES sticks hebben micron-F die geheugen, werkt met alle AM4 borden (sommige geheugensicks staan op een QVL=qualified vendor list). Verschild ook wat voor processor je er op plaatst (ryzen 1, 1+, 2) voor jou setup staan beiden denk ik niet op de lijst, het is dus niet geverifieerd door de moederbord fabrikant op de geadverteede snelheden. Dat hoeft niet perse te menen dat ze niet gelijk werken, maar het kan in het slechtste geval beteken dat het niet werkt.
Asrock heeft uberhaubt geloof ik nog geen QVL voor ryzen 2 (3000 series) processors de code naam voor deze processors is 'Matisse"
Maar aangezien het setje niet super hoog geklokt is denk ik dat de 3600 icm met een b350 b450 bord wel zou moeten werken. Vaak gaan snelheden vanaf 3600Hz problemen geven.
https://www.asrock.com/MB...%20R2.0/index.asp#Support

Maar als je niets geeft om de usb snelheden en upgrade naar (3950x) dan is dit 350 bord voldoende voor een 3600/3900x
https://www.techspot.com/...-9-on-older-motherboards/

Deze pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D32AESBK staat op de QVL van Asrock, volgens mij is dit de zelfde als de kit van 2 pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB

Hij kost net zo veel, en staat in 8GB versie op de QVL van Asrock, zou zeker ook voor het 16GB setje gaan.
edit: ook nog even de QVL van de Tommahawk bekeken en de Crucial set staat er in, de Geil Evo Spear niet. https://www.msi.com/Mothe...MORTAR-MAX#support-mem-19
Kan helaas niks vinden over Micron-F technologie, kun je me daar wat meer over uitleggen of een linkje delen? Wat ik er nu van begrijp: Bedrijf AsRock heeft zijn moederbord getest met Crucial geheugensticks, maar niet met GeiL geheugensticks. De geheugensticks van Crucial zijn dus wel getest en werken, bij GeiL is dit onbekend, deze zouden best kunnen werken, maar in het slechtste geval werken ze niet.

Voor de Case heb ik die van jullie toegevoegd, lagere prijs én betere luchttoevoer, daar doe ik het voor!
Ik ben alsnog voor de B450 gegaan, snap nog steeds geen verschillen en ook alle websites die de verschillen aangeven, geven mij geen duidelijkheid tussen de bordjes. Is er misschien een website die alle borden naast elkaar legt zodat ik de verschillen duidelijk kan zien?

Ben voor jullie geheugensticks gegaan, weet ik zeker dat ze werken op het MOBO.

Heb ook jullie advies opgevolgd om een stillere GPU te kopen dan de 'normale' goedkopere versie.

Heb de goedkopere processor-cooling er in gezet.

Zo ziet de build er nu uit: (twijfel nu weer over het scherm, weet niet of het 'niet in hoogte kunnen verstellen'-scherm misschien irritaties gaat opleveren..)
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.429,95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rem_NL
Geheugen fabrikanten maken hun kitjes met verschillende soorten onderdelen (soms zelf binnen de zelfde naam) De chips (die) kan van Micron, Samsung, Hynix afkomen, en tussen die chips zijn er weer verschillende productie perioden met kleine productie verschillen.
Zo zijn er verschillende chips zijn ontworpen om op 2400Mz te draaien maar werken ook prima op 3200 bijvoorbeeld door een fabrieks "overklok/tune". Niet elk moederbord/processor combinatie werkt even lekker met elkaar waardoor je soms de fabrieks overklok niet kan draaien.
Dit kan te maken hebben met de koper verbindingen in het moederbord (traces), de chipset op het moederbord of de memory controller.
Door al deze variabelen leveren alle moederbord fabrikanten een lijst met getest geheugen, zodat je geen snelle (duurdere) kit koopt die niet werkt op de ge-adverteerde snelheden of helemaal niet werkt.

Er zijn wat ik zo weet 2 setjes die het goed doen op (alle?) AM4 moederborden, micron-f en samsung-b die.
Samsung B die is vaak de duurdere van deze twee, en draaien doorgaands ook wat sneller. Micron-f die draaien snel maar zijn vaak ook heel voordelige ram kitjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bellamy
  • Laatst online: 09-06-2020
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 6-Core Processor
Gigabyte X570 UD ATX AM4 Motherboard
Crucial Ballistix Sport LT 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 Memory
ADATA Ultimate SU650 960 GB 2.5" Solid State Drive
Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8 GB WINDFORCE OC Video Card
NZXT H510 ATX Mid Tower Case
Corsair TXM Gold 550 W 80+ Gold Certified Semi-modular ATX Power Supply

https://nl.pcpartpicker.c...amd-gamingstreaming-build

€1148.64

Je kunt eventueel verder bezuinigen door voor een B450 mobo te gaan ipv X570 en een 512GB 2.5" SSD ipv 1TB.

[ Voor 25% gewijzigd door Bellamy op 21-09-2019 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxFoot
Rem_NL schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 19:48:
Geheugen fabrikanten maken hun kitjes met verschillende soorten onderdelen (soms zelf binnen de zelfde naam) De chips (die) kan van Micron, Samsung, Hynix afkomen, en tussen die chips zijn er weer verschillende productie perioden met kleine productie verschillen.
Zo zijn er verschillende chips zijn ontworpen om op 2400Mz te draaien maar werken ook prima op 3200 bijvoorbeeld door een fabrieks "overklok/tune". Niet elk moederbord/processor combinatie werkt even lekker met elkaar waardoor je soms de fabrieks overklok niet kan draaien.
Dit kan te maken hebben met de koper verbindingen in het moederbord (traces), de chipset op het moederbord of de memory controller.
Door al deze variabelen leveren alle moederbord fabrikanten een lijst met getest geheugen, zodat je geen snelle (duurdere) kit koopt die niet werkt op de ge-adverteerde snelheden of helemaal niet werkt.

Er zijn wat ik zo weet 2 setjes die het goed doen op (alle?) AM4 moederborden, micron-f en samsung-b die.
Samsung B die is vaak de duurdere van deze twee, en draaien doorgaands ook wat sneller. Micron-f die draaien snel maar zijn vaak ook heel voordelige ram kitjes.
Dit is een hele duidelijk uitleg, heel erg bedankt! Maakt de keuze een stuk makkelijker!
Lasagnacat schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:24:
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 6-Core Processor
Gigabyte X570 UD ATX AM4 Motherboard
Crucial Ballistix Sport LT 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 Memory
ADATA Ultimate SU650 960 GB 2.5" Solid State Drive
Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8 GB WINDFORCE OC Video Card
NZXT H510 ATX Mid Tower Case
Corsair TXM Gold 550 W 80+ Gold Certified Semi-modular ATX Power Supply

https://nl.pcpartpicker.c...amd-gamingstreaming-build

€1148.64

Je kunt eventueel verder bezuinigen door voor een B450 mobo te gaan ipv X570 en een 512GB 2.5" SSD ipv 1TB.
Waarom de keuze voor een 570? Overclocken kan met een b450 Pro4 ook tot op een bepaalde hoogte, en meer heb ik niet nodig. Waarom niet de A2000 1TB?
Waarom niet de 5700XT ivm FreeSync mogelijkheden?

In verband met verkeerd gekeken te hebben heb ik moederbord van ATX naar Micro-ATX.
Ook scherm veranderd naar een 27 inch, wat reviews gekeken, deze kwam er goed uit (Goed kleurcontrast en PPI enzo, ben er verder niet heel bekend mee).
Volgende build staat voor 1585,76 in het winkelmandje van Azerty (inclusief Bios Flash + Montage van CPU op Mobo) https://azerty.nl/basket/...pOjE7aToyNzU1Mzk0O2k6MTt9 :

1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 75,-€ 75,-
1MonitorenMSI Optix MPG27CQ Zwart€ 469,-€ 469,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.546,96

Nog op of aanmerkingen? Anders gaat deze build z.s.m. besteld worden :D

[ Voor 70% gewijzigd door MaxFoot op 22-09-2019 14:00 . Reden: Aanpassing RAM van 1 naar 2 modules ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
Ziet er mooi uit gooi even een @ mij als je het draaiend hebt, ben zeer benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaxFoot
Rem_NL schreef op zondag 22 september 2019 @ 14:04:
Ziet er mooi uit gooi even een @ mij als je het draaiend hebt, ben zeer benieuwd.
@Rem_NL hier een update!:

-Goed en makkelijk in elkaar te zetten PC, behlave cable management (daar moet ik nog wat in leren), zeer mooie build
-Goede FPS scores bij verschillende games. 144FPS bij FPS games en zo rond de 80-100 bij 'mooiere' games als Shadow of the Tomb Raider.
-Extra Fan van oude PC alsnog gemonteerd (bovenop als exhaust fan).
-Extra HDD's uit oude PC toch maar meegenomen
-ODD in kast gezet (wil eignelijk toch wel CD's kunnen gebruiken)

-Fans aan voorzijde zijn wat onhandig geplaats ivm PSU-bay, zou ik nog wat aan kunnen doen.
-CineBench:
UserBenchmarks: Game 105%, Desk 104%, Work 87%
UserBenchmarks: Game 105%, Desk 104%, Work 87%
CPU: AMD Ryzen 5 3600 - 94.8%
GPU: AMD RX 5700-XT - 113.8%
SSD: Kingston SA2000M81000G 1TB - 152%
HDD: Seagate ST31000333AS 1TB - 46.5%
HDD: Seagate ST3250410AS 250GB - 45.4%
RAM: Crucial BLS8G4D32AESBK.M8FE1 2x8GB - 85.1%
MBD: Asrock B450M Pro4

Al met al zeer blij met mijn nieuwe computer! Nu nog wat dingetjes bij leren zodat ik alles goed in de gaten kan houden mbt temperaturen enzo.

Dank voor alle hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rem_NL
Je kan via het moederbord een voorgekozen fan profiel instellen, en https://www.hwinfo.com/ dit programma is super mooi om temperaturen uit te lezen van al je componenten (en meer)

Mooi dat het lekker draait. Die fan voor de psu laten zitten, er er boven een plaatsen zou ik zeggen voor 2 in 1 uit. Dat geeft je verse lucht aan GPU en CPU en positieve lucht druk in je kast dat stof een beetje beter tegenhoud. (Negatieve luchtdruk zuigt stof naar binnen door kieren e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micahve
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-06-2022
MaxFoot schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:37:
Dag allemaal,

Al een maand of wat hang ik rond op deze forums en andere plekken op het internet en ben ik mij gaan verdiepen in de computerwereld. Met mijn matige kennis van computers, maar wel een grote liefde voor (FPS) gamen ben ik op zoek gegaan naar een leuke build.

Natuurlijk kan ik voor deze prijs de 'high-end' build van de BBG September overnemen, maar omdat ik voor een Free-Sync monitor wil gaan, heb ik besloten naar AMD GPU's te kijken. De monitor waar ik nu naar kijk is de:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,95

Reden hiervoor zijn de volgende:
  • Hij is curved, lijkt mij een hele leuke ervaring!
  • Hij kan 144hz aan, schijnt geweldig te zijn en wil dit zeker testen!
  • Hij kan 2k/1440p/2560x1440 pixels aan, lijkt me voor de games die ik wil spelen voldoende. 4K is in mijn ogen overbodig (heb al een 4K TV aan de muur hangen.)
  • Hij heeft een lage respons-tijd (1ms geadverteerd, 5ms is dan de werkelijke respons-tijd volgens dit artikel)
  • Hij valt in mijn budget. Een scherm van 350-400 euro vind ik duur genoeg
Nu heb ik naar de monitor het minste onderzoek gedaan en neem ik hier zeker adviezen over aan, zeker als er in de build geschoven kan worden en er geld vrijgemaakt kan worden voor een andere/betere/duurdere monitor. Graag jullie mening :)! Een G-Sync monitor is vaak duurder heb ik trouwens gezien, vandaar ook de keuze voor een Free-Sync. Nu kan deze monitor ook Free-Sync aan, schijnt volgens een Reddit onderzoek, maar heb geen zin om veel te moeten kloten aan mijn instellingen.

Zo, nu op naar de build!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga gamen met de build. Spellen als Doom (1993) wil ik op 500 fps kunnen spelen. Nee zonder dollen. Ik speelde veel first-person-shooters in het verleden en wil hier weer mee gaan beginnen. Vroeger was CoD 4: MW mijn favoriete spel. De remake hier van en de nieuwe CoD die uitkomt wil ik graag op 144hz (schijnt een geweldige ervaring te zijn en wil dit zeker meemaken) en het liefst op een zo'n hoog mogelijke resolutie (1440p is natuurlijk geweldig maar natuurlijk niet altijd haalbaar). Andere spellen als Shadow of the Tomb Raider, The Witcher 3, maar ook Civilization 6 lijken mij geweldige spellen. Daarnaast ga ik er gaandeweg achterkomen wat ik nog allemaal leuk vind en kan het zijn dat ik nieuwe, gpu of cpu intensieve spellen geweldig ga vinden.

Ik ga geen foto of videobewerking doen, dus de extra (volgens mijn onderzoek) cores en/of threads van een ultra CPU als de 3700x/3900x lijken mij overbodig. Maar het kan zijn dat sommige spellen hier wel weer veel gebruik van maken dus dan kan het alsnog de betere keuze zijn. Tot nu toe is wat ik lees dat er voor gamers geen CPU 'beter' dan de Ryzen 5 3600 is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximale prijs, inclusief assemblage en kosten voor een monitor heb ik op 1600 euro gezet. Goedkoper is altijd leuker.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een héééle oude muis liggen die het voor nu prima doet:
1MuizenLogitech MX518€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Daarnaast heb ik ook een Ducky toetsenbord gekocht via marktplaats en ga ik hier eerst mee aan de slag voordat ik een nieuwe koop:

1ToetsenbordenDucky Shine 6 (Cherry Brown, RGB, Qwertz DE) Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete build, zie hier onder. Het liefst future-proof. Kan natuurlijk zijn dat er volgende week 10x betere GPU's en CPU's uitkomen, maar dat risico neem ik voor lief. Wel ben ik benieuwd naar deze nieuwe versies van CPU's en GPU's, is er bijvoorbeeld bekend of deze op dezelfde of nieuwe sockets draaien en of bijvoorbeeld een PCIe 5.0 zichtbaar gaat zijn bij gamen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD Ryzen CPU i.v.m. overweldigende prijs/kwaliteit waar heel Nederland nu los over gaat en vanwege een aantal artikelen waaronder deze.
Zoals eerder gezegd, het liefst een AMD GPU i.v.m. een Free-sync monitor. Daarnaast hoor en zie ik ook goede verhalen over de 5700 XT en kijk ik bijvoorbeeld naar websites als deze, waarbij te zien is dat scores hoger uitvallen bij een lagere prijs.. keuze lijkt mij makkelijk. Wel heb ik ook gelezen dat bepaalde moederborden een update/flash nodig hebben. Dit kan ik niet zelf doen en zal ik moeten laten doen door het bedrijf waar ik de spullen koop.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo stil mogelijk, vandaar dat ik de stock cooler van de CPU wil vervangen door een stillere (zie build). Watercooling is natuurlijk stiller, maar daar heb ik dan het geld weer niet voor over.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, dus mijn build is ook niet gebouwd om overclocken heen. Goedkopere versies van bijvoorbeeld RAM geheugen of Moederborden waarmee niet overgeclockt kan worden hebben dan ook de voorkeur, tenzij het prijsverschil zo nihil is dat ik ooit in de toekomst nog kan gaan overclocken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over onderstaande build.
  • Kan ik nog ergens op besparen?
  • Moederborden snap ik zelf nog slecht en verschillen tussen deze dingen kan ik moeilijk achter komen (excuses), dus heb ik een zo goedkoop mogelijke met denk ik voldoende mogelijkheden gekozen. Dit artikel vertelt mij dat het verschil voor gamen van een PCIe 3.0 naar een 4.0 geen meerwaarde heeft en dat een B450 bord voldoende is en een upgrade naar een X470 niet nodig is. Daarnaast heb ik ook gekozen voor een PCIe 3.0 SSD schijf, en zal daar dan dus ook een upgrade (en meer geld) uitgevoerd moeten worden
  • Advies!
De keuze voor de CPU, GPU en Moederbord heb ik hierboven benoemd. Keuze voor RAM geheugen is gebaseerd op dit artikel, waarin staat dat de beste 'bang for your buck' een DDR4 RAM geheugen van 16GB (dual lane, omdat Quadruple alleen ondersteund wordt door Threadripper CPU's, dus 2x8GB) met een 'CAS' latency van 16ns (de snelheid waarmee een kolom in het RAM geheugen gevonden wordt). Nu weet ik niet of een XMP profiel voor het 'boosten' van het RAM geheugen naar de getoonde 3200Mhz onder 'overclocken' valt en of ik daar dus een 'overclockbaar' moederbord voor nodig heb.

De keuze voor de voeding is gebaseerd op [PCPartPicker Part List](https://pcpartpicker.com/list/yGnNn7), waar uit komt dat mijn PC ongeveer 384W zal trekken. Ik heb daarbij de goedkoopste optie genomen, maar ook voor de goedkoopste 'soort', namelijk 80 PLUS (waarbij de voeding minder rendabel zal zijn dan bijvoorbeeld een TITANIUM versie). Hoeveel verschil merk je in het dagelijks gebruik (Word, YouTube en Gamen) van dit verschil. Gaat hij eerder kapot of gaat hij sneller haperen of heeft het puur en alleen te maken met een lagere energie rekening?

De keuze voor de SSD drive is gebaseerd op dit artikel, waar hij als beste prijs/kwaliteit uit de bus komt. Aan 1TB heb ik op dit moment voldoende en een HDD (maar 1 plek voor M2 op moederbord beschikbaar) is voor mij voldoende als de SSD vol zit.

De keuze voor de cooler is gebaseerd op dat ik gezien heb dat de stock cooler beter vervangen kan worden als je voor een iets stillere build wil gaan. Hier heb ik wel wat geld voor over en heb daarom voor een stille fan gekozen via deze website.

Nu heb ik (voor mijn gevoel) best wat onderzoek gedaan heb. Eerlijk gezegd ga ik veel mee met de hype en baseer ik mijn mening op meningen van anderen en zeggen de echte waardes mij (nog) niet zo (heel) veel. Ik probeer veel bij te leren en als er verbeteringen mogelijk zijn hoor ik dat heel graag!

Sorry voor alle linkjes, ik hoor het graag als ik wat dingen beter in de tekst kan uitleggen dan alleen maar doorlinken.

1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT 8G€ 429,-€ 429,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internGeIL Evo Spear GSB416GB3200C16ADC€ 75,05€ 75,05
1VoedingenCooler Master Elite V3 230V 400W€ 30,54€ 30,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.402,20
Ik zou zelf gaan voor de RX 5700XT Sapphire Pulse of de Powercolor Red Dragon / Red Devil

Pulse:
pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

Dragon:
pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT

Devil:
pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Deze 3 zijn het koelst en stilst van de RX kaarten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:12
Micahve schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:07:
[...]

Ik zou zelf gaan voor de RX 5700XT Sapphire Pulse of de Powercolor Red Dragon / Red Devil

Pulse:
pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

Dragon:
pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT

Devil:
pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Deze 3 zijn het koelst en stilst van de RX kaarten :+
Of de MSI Gaming X, als ik de review van Hardware Unboxed zie is dat ook wel een hele interessante kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micahve
Wekko306 schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:35:
[...]

Of de MSI Gaming X, als ik de review van Hardware Unboxed zie is dat ook wel een hele interessante kaart.
Idd, maar de MSI Evoke en de THICC II zijn echte afraders!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
Micahve schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:52:
[...]

Idd, maar de MSI Evoke en de THICC II zijn echte afraders!
hij heeft het systeem al in elkaar zitten ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micahve
Rem_NL schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:08:
[...]

Haha^^
Wie weet kon ik er iemand anders mee helpen haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxFoot
Rem_NL schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:19:
Je kan via het moederbord een voorgekozen fan profiel instellen, en https://www.hwinfo.com/ dit programma is super mooi om temperaturen uit te lezen van al je componenten (en meer)

Mooi dat het lekker draait. Die fan voor de psu laten zitten, er er boven een plaatsen zou ik zeggen voor 2 in 1 uit. Dat geeft je verse lucht aan GPU en CPU en positieve lucht druk in je kast dat stof een beetje beter tegenhoud. (Negatieve luchtdruk zuigt stof naar binnen door kieren e.d.)
Ja klopt, merk dat ik het geluid toch niet zo erg vind als ik dacht, maar kan er altijd nog een handje vol stille fans in zetten als het mij gaat storen.
Ik gebruik nu Core Temp, Open Hardware Monitor, SpeedFan, MSI Afterbnurner, en de Overlay van Radeon om alles in de gaten te houden. Toch jammer dat al deze programmatjes net van elkaar afwijken en er voor mij in elk programma nog onduidelijkheden zitten (waarom zit er bij Afterburner bijvoorbeeld een tmperatuur voor GPU 2, terwijl ik deze in geen enkel ander programma kan terugvinden?).

Ik ga me nog eens even inlezen over de negatieve en positieve druk in een kast, zou mooi zijn als ik zo veel mogelijk stof buiten mijn kast kan houden!
Rem_NL schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:08:
[...]

Dat klopt, maar toch bedankt voor de reacties. Misschien dat iemand anders een nog beter 'op zijn wensen aangepast systeem' in elkaar kan gaan zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
persoonlijk zou ik niet voor zo veel software tegelijkertijd gaan, om bugs te voorkomen (sommige werken niet lekker naast elkaar) en ook om geen onnodige ram/cpu cycles te verspillen. Idiaal gezien, een custom fan profiel via je moederbord voor cpu en case fans, en eventueel msi afterburner voor een custom GPU fan profiel/ overclock.
Pagina: 1