Advies over overstap windows thuisserver maar Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-08 19:23
Hoi mede Tweakers,

Ik had graag jullie advies over de volgende situatie:

Heb een basic computer over die altijd gebruikt is met windows server voor NAS en media server gebruik.

Nu heb ik wat basis ervaring met raspberry pi's en linux inmiddels en wil ik graag dit overzetten en uitbreiden naar een linux systeem en me daar meer in verdiepen.

Vanuit dit systeem wil ik het volgende kunnen:
NAS schijven die vanuit Windows te bereiken zijn en mee gewerkt kan worden
Media server mogelijkheden
Domotica software voor het huis
Een eigen cloud draaien als alternatief voor Dropbox en zo meer ruimte te hebben + privacy
Pihole tegen reclames en tracking
VPN voor veilige verbinding en reclame blocking (maar dit gaat waarschijnlijk via de router gebeuren)

Nu kwam ik bij het volgende uit als opties:

Docker or not to docker?

Domotica: Home Assistant (HassIO?)
NAS: Open Media Vault
Cloud: Nextcloud
Media server: Universal Media Server
Pihole

Ik heb nog geen ervaring met Docker maar ik begrijp dat omdat elk programma of container apart draait als een soort VM en daardoor makkelijk te stoppen/herstarten is als er wat mis gaat zonder het hele systeem te hoeven rebooten.
Ik begreep ook dat er soms wat moeilijkheden zitten in bepaalde systemen naast elkaar in docker te laten draaien maar dat dit op te lossen is.

Wat vinden jullie van de lijst die ik gevonden heb? Zouden jullie andere programma's gebruiken of juist deze?
Eventuele adviezen over andere toevoegingen die handig zijn om te weten zijn altijd welkom.
Zo zijn tips over de security/stabiliteit en andere dingen erg welkom. Ik wil een systeem opzetten met zo min mogelijk downtime en goed onderhouden voor zo min mogelijk risico's en een hoge WAF.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou sowieso overwegen er nog een laagje virtualisatie tussen te leggen. Dan hoef je ook niet al die services op één (virtuele) machine te draaien. Dat maakt het onderhoud een stuk makkelijker. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
Dank voor je reactie Evanescent!

Als ik voor docker gebruik zou gaan dan wilde ik elke applicatie in een aparte docker container draaien, is dat wat je bedoeld?

En docker gebruiken heeft dus sowieso de voorkeur als het aan jou ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

rednas32 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:28:
Dank voor je reactie Evanescent!

Als ik voor docker gebruik zou gaan dan wilde ik elke applicatie in een aparte docker container draaien, is dat wat je bedoeld?

En docker gebruiken heeft dus sowieso de voorkeur als het aan jou ligt?
Dat is waar docker voor dient inderdaad. Virtualisatie op een per-applicatie basis.
Het is sowieso wel handig om te doen omdat je dan minder risico loopt dat je in de knoop raakt met dependencies. Alles wat de applicatie nodig heeft zit al in de container en is niet afhankelijk van externe factoren zoals de exacte versie en update van jouw Linux installatie.

ALs ik nog een tipje mag geven: Gebruik OMV.
De basisdingen die je lijkt te willen (file sharing en mediastreaming) zitten daar in, plus dat er een docker-plugin voor is die je kan beheren vanuit OMV.
Dus dan heb je een mooi overzicht van je containers en kan je ze beheren.

OMV (OpenMediaVault) is een pakket bovenop Debian. Je kan het als kant-en-klare installer downloaden van de OMV website of eerst zelf Debian installeren en dan met apt-get OMV er bovenop installeren.
Eerste optie is waarschijnlijk sneller :)

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 20-09-2019 13:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• rednas32
Bedankt voor je reactie!

Dus als ik je goed begrijp OMV als besturingssysteem gebruiken en de andere applicaties draaien binnen elk een aparte docker container? Welke weer te managen zijn vanuit de plugin in omv?

Begrijp ik je dan goed? Dat klinkt ook wel haalbaar zonder al te veel ervaring ermee
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-09 18:59
Anders zou je ook kunnen kijken voor unRAID. Kost je wel €60 voor een licentie maar daar krijg je wel een simpele gui etc voor terug. Binhex dockers zijn ook perfect, hoef je zelf weinig aan te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

OMV kun je inderdaad als "applicatie" en als "besturingssyteem" krijgen. Dat laatste is Debian met OVM voorgeinstalleerd. Dat is handig om snel aan de slag te kunnen, maar misschien minder handig voor het overzicht ;)

Ik vind je plan en de gekozen applicaties prima. Mijn advies is om het gewoon te proberen. Je kan nog zoveel vooraf plannen, zodra je er mee begint zul je nieuwe inzichten en wensen krijgen.
Probeer het een keer, kijk hoever je komt, en denk dan nog eens na over je plannen en/of verdere vragen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Domotica is sowieso slecht voor de WAF.

Ik draai hier gewoon simpele Ubuntu met Samba en Squid. 99,99% uptime. Ik reboot misschien 1 keer per kwartaal.

Ik vind de virtualisatie lagen wat zwaar aangezet in dit topic. Ze dragen ook allemaal bij aan een stukje complexiteit en beheer. Net of je de website van bol.com gaat draaien.
Het grote geheim van uptime: niet teveel klooien en altijd maar upgraden.

Kies een distro die je paketten standaard aanbiedt en kies paketten die standaard bij je distro zitten.
Pagina: 1