Camera in wasbakgedeelte toilet. Toegestaan volgens AVG?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danslerr
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-06-2024
Hallo allemaal,

Ik zag van de week bij mij op de universiteit dat er een camera in het toilet hangt. Nu is de ruimte in kwestie een toiletruimte met gescheiden toilethokjes.

Ter illustratie, in het eerste gedeelte (waar de camera hangt) bevinden zich alleen de wasbakken. De wc-potten zelf bevinden zich in gemetselde hokjes met een deur die volledig afsluit. De camera kan ook niet in de hokjes kijken. Echter is de camera zelf wel prominent aan de muur bevestigd en is ook duidelijk dat het een camera is.

Verder hangt er ook geen officieel bordje aan de muur dat er cameratoezicht is, maar alleen een uitgeprint briefje in het Engels dat het verboden is met de camera te knoeien, samen met een logo van de NSA.

Nu is mijn vraag, mag dit zomaar? De site van de Autoriteit Persoonsgegevens geeft aan dat er in de toiletten zelf (waar de wc-pot staat dus) niet gefilmd mag worden, maar ik kan niks vinden over het openbare gedeelte van het toilet. Verder gaat de AVG uit van het principe van doelbinding: camerabeelden mogen alleen ingezet worden voor een bepaald doel, en dat doel moet ook duidelijk gecommuniceerd worden.

Kort samengevat: Er hangt een camera in het openbare gedeelte van het toilet. De wc-potten zelf worden niet gefilmd maar er hangt geen officieel bordje dat er camera toezicht is. Ook is het doel van de camera niet beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:39
bij ingang van gebouw hangt wel een bordje dat er gefilmd wordt, en zolang je binnen bent kan je er dan vanuit gaan dat er op vele plekken gefilmd wordt. (uitgezonderd locaties die niet mogen, zoals toiletten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 22:03

InFamous

excommunicado

Verder hangt er ook geen officieel bordje aan de muur dat er cameratoezicht is, maar alleen een uitgeprint briefje in het Engels dat het verboden is met de camera te knoeien, samen met een logo van de NSA.
Zeker weten dat het een echte camera is en geen geintje van een medestudent? Ik kan mij niet voorstellen dat een universiteit een dergelijk briefje ophangt.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Weet je zeker dat er niet gewoon iemand een geintje aan het uithalen is? Informeer anders eens bij de relevante dienst van je uni (facilitaire zaken of zo) of die camera door hen is geplaatst :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:39

Tens

let me drink about it

logo van NSA? in NL?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danslerr
InFamous schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:55:
[...]

Zeker weten dat het een echte camera is en geen geintje van een medestudent? Ik kan mij niet voorstellen dat een universiteit een dergelijk briefje ophangt.
Ik heb daar verder niet echt naar gekeken, en het was eerlijk gezegd ook niet in me opgekomen dat het inderdaad een geintje zou kunnen zijn. Ik zal vanmiddag nog maar eens een keer naar de desbetreffende ruimte kijken.

Een andere Tweaker gaf ook al aan om contact op te nemen met de facilitaire dienst, dat zal ik ook gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:35
Ik zou inderdaad contact opnemen met de facilitaire dienst en/of bij het privacy/securityloket van de universiteit. Het zou kunnen dat er veel vandalisme is, maar cameratoezicht is in privacy-opzicht zo ongeveer de laatste maatregel die je neemt.

Leesvoer wat de AP er over zegt.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danslerr
Dat artikel had ik inderdaad al gevonden, maar mijn twijfel is ontstaan omdat in het artikel specifiek wordt gesproken over het filmen van de toiletpotten zelf, terwijl dat in deze situatie (ogenschijnlijk) niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Danslerr schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:52:
(...)

(...)
Nu neem ik even aan dat we het over een Nederlandse universiteit hebben.
Waarom trek je je dan iets aan van een Engelstalig briefje met het logo van de (Amerikaanse) National Security Agency? Die club heeft hier in Nederland net zoveel te vertellen als Scotland Yard, de Guardia Civil en de Gendarmerie. Degene die dat briefje gemaakt heeft, had net zo goed het logo van Facebook kunnen nemen, qua rechtgeldigheid ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joke :+

denk je echt dat de Uni zoiets ophangt met deze vermelding ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:26
Klinkt inderdaad alsof voor de grap zo'n dummy camera opgehangen heeft. Zit er toevallig ook zo;n opvallend blinkend LEDje op?
Pagina: 1