Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Sinds een tijdje gebruik ik Domoticz om mijn energieverbruik te monitoren en te loggen, dat werkt voor een groot deel naar behoren, echter heb ik enkele opvallende zaken in de grafieken voor de logging.

Mijn vraag is tweeledig: hoe kan dit gebeuren? Is het mogelijk om dit handmatig te corrigeren in een databasetabel zodat de statistieken weer kloppen? Ik zou natuurlijk de node kunnen resetten maar dan ben ik alle gegeven tot nu toe gemeten kwijt.

Ik gebruik een RPi4 met Domoticz 4.10717 (latest stable) en het gaat om zowel Fibaro Wall Plugs als Neo Coolcam Plugs (allen aangesloten via Z-Wave) waarbij deze fouten optreden, hetzij sporadisch.

Hieronder enkele afbeeldingen:

Dit lijkt me een beetje gortig voor een koelkast:
https://tweakers.net/ext/f/Y1MBlOv8SnxY5tcby0kYKrve/thumb.png

De diepvries doet ook zijn best:
https://tweakers.net/ext/f/iDwqQxvkcIWiB6Yt6h3vb37e/thumb.png

De TV-hoek levert zelf terug:
https://tweakers.net/ext/f/RAnuHYD8E5atRKVn6j7Nncu8/thumb.png

Een enorm verbruik tussen 12u en 13u:
https://tweakers.net/ext/f/LgwEoQlwtTXiQ8182q2ewve3/thumb.png

Hier is een node blijven hangen, dat was opgelost na handmatig uit- en aanzetten:
https://tweakers.net/ext/f/ASuiN9VviWNJUHOp3SfJsHtz/thumb.png

Ik vraag me af of het de interpretatie van Domoticz is waar het fout gaat, de doorgegeven waarde van de node of dat ik toevallig een reboot heb gedaan en dat ten tijde daarvan de database een incorrecte waarde heeft ontvangen.

Wie kan me er meer over vertellen?

PVOutput | 3500 Wp op Zuid

Beste antwoord (via Peutpeut op 20-09-2019 23:04)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 09:24
Peutpeut schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:49:
Sinds een tijdje gebruik ik Domoticz om mijn energieverbruik te monitoren en te loggen, dat werkt voor een groot deel naar behoren, echter heb ik enkele opvallende zaken in de grafieken voor de logging.

Mijn vraag is tweeledig: hoe kan dit gebeuren? Is het mogelijk om dit handmatig te corrigeren in een databasetabel zodat de statistieken weer kloppen? Ik zou natuurlijk de node kunnen resetten maar dan ben ik alle gegeven tot nu toe gemeten kwijt.

Ik gebruik een RPi4 met Domoticz 4.10717 (latest stable) en het gaat om zowel Fibaro Wall Plugs als Neo Coolcam Plugs (allen aangesloten via Z-Wave) waarbij deze fouten optreden, hetzij sporadisch.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier is een node blijven hangen, dat was opgelost na handmatig uit- en aanzetten:
[Afbeelding]

Ik vraag me af of het de interpretatie van Domoticz is waar het fout gaat, de doorgegeven waarde van de node of dat ik toevallig een reboot heb gedaan en dat ten tijde daarvan de database een incorrecte waarde heeft ontvangen.

Je kan met shift rechtermuistoets (uit het hoofd) op de waarde in de oudste grafiek gaan staan en dan wordt deze verwijderd.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Heeft het hier mee te maken?
TerrorSource in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

Edit: nog een tip
https://www.odroid.co.uk/...uct/category&path=246_239
Wellicht wat duurder, maar ook een "koele" en stille en energiezuinige krachtpatser.
En vooral GEEN sd kaartjes meer nodig.

[Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2019 16:27]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie - Aton power to heat

• Peutpeut
  • Nu online
Ik durf het niet te zeggen, ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Vandaag nogmaals hetzelfde euvel overigens, na een reboot via de terminal. De bewuste node van de koelkast was niet meer beschikbaar, wel de schakelaar, echter niet de kWh meter. Daar kreeg ik vervolgens een dagverbruik van bijna 5 kWh terwijl dat normaal gesproken niet eens 1/10e daarvan is.

Vandaag trouwens wel een Pi3 B+ besteld want ik had weer meerdere crashes na het toevoegen van een aantal nodes en ik ben dat nu een beetje beu :P

[Voor 17% gewijzigd door Peutpeut op 20-09-2019 16:29]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Alweer een pi dus.
Ik heb goede ervaringen met berryboot (op de sd kaart) en een samsung fit plus usb 64 gb stick. (of 32)

[Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2019 16:48]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie - Aton power to heat

• Peutpeut
  • Nu online
Jep, eens kijken of die 3B+ het beter doet.

Berryboot is slechts voor het installeren van het OS? En waarom liever niet de SD-card gebruiken als opslag?

[Voor 21% gewijzigd door Peutpeut op 20-09-2019 17:20]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Inderdaad.
En eventueel een copy te maken van het OS via berryboot.
Ook meerdere OS'sen is mogelijk..
Nadeel is dat je wel even een scherm (hdmi) en toestenbord aan moet sluiten bij de installatie, de 1e keer. (met eventueel muis)

De kans dat de SD kaart met OS crasht is vele malen groter dan dat een USB stick met OS zal crashen.

[Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2019 18:44]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 09:24
Peutpeut schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kan met shift rechtermuistoets (uit het hoofd) op de waarde in de oudste grafiek gaan staan en dan wordt deze verwijderd.

• Peutpeut
  • Nu online
Het is shift+links klikken :)

Top! Hiermee is de oorzaak niet gevonden maar het veroorzaakte probleem wel verholpen. Beter een afwijking van 1/30e in het verbruik dan een factor 1000 of meer!

Ik lees dat er ook mogelijkheden zijn om de database aan te passen (wel is enige voorzichtigheid geboden): https://www.domoticz.com/...5b8bad1a4469ab24&start=20
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:42:
Inderdaad.
En eventueel een copy te maken van het OS via berryboot.
Ook meerdere OS'sen is mogelijk..
Nadeel is dat je wel even een scherm (hdmi) en toestenbord aan moet sluiten bij de installatie, de 1e keer. (met eventueel muis)

De kans dat de SD kaart met OS crasht is vele malen groter dan dat een USB stick met OS zal crashen.
Zal daar eens induiken als ik de Pi 3 binnen heb. Ik neem aan dat je dat volume dan moet toewijzen tijdens de installatie? Kan het ook een ander degelijk USB stick zijn?

[Voor 46% gewijzigd door Peutpeut op 21-09-2019 11:52]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan het volume toewijzen via berryboot inderdaad..
Mag ook een andere usb stick zijn. (ik had, wat langere ervaring met die samsung, vandaar)

• Peutpeut
  • Nu online
Top, bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag zodra de Pi3 binnen is.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True