VPN op router of raspberry gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-08 19:23
Hi mede Tweakers,

Ik vroeg mij het volgende af:

Mijn Netgear router heeft de mogelijkheid om gebruikt te worden als VPN. Zitten hier voor of nadelen aan? Wegens een nieuwe thuissituatie ga ik een nieuwe raspberry pi voor mezelf instellen met onder andere pihole en HA. Hier kan ik natuurlijk ook een VPN op draaien.

Zijn er voor of nadelen aan het op de Netgear router of het op de pi instellen van de VPN qua veiligheid of gebruiksgemak?

Het maakt beiden gebruik van openvpn maar gezien alles toch opnieuw ingesteld gaat worden wilde ik het even checken voor ik alles doorvoer.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 14:20
Ik heb beiden gehad (ASUS router in mijn geval). Als je de raspi toch al hebt draaien, kun je die gebruiken. Maar moet je de porten in de router daarheen routeren. Voordat ik een router met openvpn ondersteuning had, had ik dat op die manier geregeld. Maar ik gebruikte de pi ook als logger van mijn energie meter, gas en water meter (lang verhaal voordat ik een slimme meter had, met sensors etc). Toen ik een slimme meter kreeg is de pi opnieuw ingesteld als domoticz device en had ik inmiddels een andere router gekocht (wat is dat toch dat die dingen slijten...). OpenVPN server is toen verhuist van pi naar Router. Voor mij afdoende en handiger te configureren. Als je meer geavanceerdere opties wilt, zul je de pi willen gebruiken. Voor mij voldeed router prima (lees, ik gebruik hem vooral in het buitenland om mijn ISP te laten denken dat ik in NL ben om NL TV te kunnen streamen)
Bottomline, heb je speciale functies nodig voor je VPN, dan zou ik het via de pi doen, als je een simpele client optie nodig hebt, zou ik de router gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Op HA kun je vrij eenvoudig Wireguard installeren en ook pi-hole gebruiken. Gebruik het zelf ook en werkt perfect! Hoeft ook niet moeilijk te doen om dit voor elkaar te krijgen.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• rednas32
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-08 19:23
Bedankt voor jullie reacties! Dan houd ik het denk ik op de router zelf, heb geen speciale instellingen nodig en makkelijk in te stellen.