Energieverbruik in keuken (appartement) - 16A of 25A?

Pagina: 1
Acties:

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Ik krijg in december mijn eerste huisje, het eerste wat ik hieraan wil veranderen is de stoppenkast. Deze is een lange tijd ongewijzigd geweest en heeft bijvoorbeeld geen aardlek en geen hoofdschakelaar. Tijd om dat even netjes te maken.

Ook zijn er "maar" 3 groepen. Voor het gehele appartementje (2 slaapkamers, woonkamer, keuken, badkamer, cv hok en berging) vind ik dit erg weinig. Het plan is om dit dan ook gelijk uit te breiden.

Het meeste is redelijk duidelijk, echter zit ik met de keuken groep. Als ik even snel de 3 grootverbruikers in de keuken bij elkaar aan klik op Coolblue dan vind ik de volgende verbruiksstatistieken:
- 2200 W voor water koker
- 930 W voor vaatwasser
- 800 W voor magnetron / oven combi

Dan zit ik al over die 3680 watt die ik op 1 16A groep kan zetten. En dan zit ik nog met de koelkast en vriezer die 24/7 aanstaan. Het scenario dat ik alle 3 tegelijk aan zet is niet heel groot, maar mocht het voorkomen zit je er dus wel mee (denk ik.)

Mijn vraag: hoe krap moet je met deze Watt's werken, zou een 16A stop genoeg zijn of zou ik voor de keuken beter naar een hogere Ampere kunnen kijken (ala 25A bijv.) Ik vind het allemaal maar koffiedik kijken, en gezien de huidige bewoners het maar doen met 3 stoppen lijkt het mij sterk dat het niet op een 16A stop zou moeten kunnen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Groepen van 25A hebben we in Nederland niet (in woonhuizen).

Je vaatwasser trekt gegarandeerd meer dan 900W.

Correctie: een hoofdschakelaar is verplicht bij nieuwe installaties, maar voor 2005 dus niet. Minder veilig is het daar niet per se door.

Aardlekschakelaars wil je wel ja, weet je zeker dat die er niet is? Is al heel erg lang verplicht namelijk (hoewel vroeger niet voor alle groepen). Kun je eens een foto plaatsen van de kast zoals die nu is?

Als je zelf niet van alles wijzigt aan het huis, waarom wil je dan de electra aanpakken? Om zeker te weten of de installatie veilig is?

Als je hier een foto plaatst, zijn er wel mensen die je kunnen gaan vertellen als je er sowieso iets aan moet laten doen. Het tegendeel kan natuurlijk niet, op afstand zeggen dat iets veilig is. Hooguit dat het netjes lijkt en geen belangrijke veiligheidszaken schijnen te ontbreken.

Wil je dat zeker weten dan moet je een electricien bellen of die de installatie wil controleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 20-09-2019 11:19 ]

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Wilke schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:46:
Groepen van 25A hebben we in Nederland niet (in woonhuizen).

Je vaatwasser trekt gegarandeerd meer dan 900W.

Een hoofdschakelaar is alleen verplicht bij een 3-fasen aansluiting, die je daar 95% kans niet hebt.
Hmm ik lees in de NEN 1010 dat een hoofdschakelaar bij installaties vanaf 2005 verplicht is, of bij groot onderhoud (zoals ik nu wil doen met de meterkast.)
Aardlekschakelaars wil je wel ja, weet je zeker dat die er niet is? Is al heel erg lang verplicht namelijk (hoewel vroeger niet voor alle groepen). Kun je eens een foto plaatsen van de kast zoals die nu is?
Zekers dat er geen aardlek in zit. De installatie is sinds 1999 met rust gelaten.
Als je zelf niet van alles wijzigt aan het huis, waarom wil je dan de electra aanpakken? Om zeker te weten of de installatie veilig is?

Als je hier een foto plaatst, zijn er wel mensen die je kunnen gaan vertellen als je er sowieso iets aan moet laten doen. Het tegendeel kan natuurlijk niet, op afstand zeggen dat iets veilig is. Hooguit dat het netjes lijkt en geen belangrijke veiligheidszaken schijnen te ontbreken.

Wil je dat zeker weten dan moet je een electricien bellen of die de installatie wil controleren.
De primaire reden is heel simpel: ik vind dat de kast een opknapbeurt kan gebruiken. Zowel om het wat netter te maken als de boel veiliger maken.

Een foto plaatsen is voor mij erg lastig gezien ik nog geen eigenaar ben van de installatie. Dat is een stukje privacy (eerst vragen aan de huidige eigenaar of ik een foto mag plaatsen :P.) Ook is de vraag niet echt of de huidige installatie voldoet maar meer of ik met een enkele groep eventuele problemen zou kunnen krijgen (ala ervaringen van andere Tweakers met hun keuken op 1 groep.)

Echter begrijp ik uit jou commentaar dat ik nog een extra groep zou moeten toevoegen, voor bijvoorbeeld de vaatwasser of combi oven?

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 20-09-2019 11:01 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09

Een hoofdschakelaar is alleen verplicht bij een 3-fasen aansluiting, die je daar 95% kans niet hebt.
Volgens mij is een hoofdschakelaar al jaren verplicht in elke nieuwe installatie.
Maar de uitvoering mag volgens mij verschillen.

De installatie moet met 1 handeling stroomloos kunnen worden. Dat mag een hoofdschakelaar zijn, of een hoofdgroep, of een....

OT:
Er zijn zat huizen die het nog doen met "maar 3 groepen". Zo lang het werk is dat niet echt een probleem.

In jouw situatie, de meterkast vervangen is niet het hele verhaal. Als je op wil splitsen in meer groepen (zwaarder kan niet) zul je mogelijk ook verder in het appartement moeten gaan klussen.

Een tussenoplossing zou kunnen zijn om alle bestaande groepen te vervangen door aardlekautomaten. Dan heb je wel aardlekbeveiliging, zonder nodeloze grote ingrepen.

Maar kun je een foto plaatsen van de huidige installatie? Dat maakt de discussie wat makkelijker
Een foto plaatsen is voor mij erg lastig gezien ik nog geen eigenaar ben van de installatie. Dat is een stukje privacy (eerst vragen aan de huidige eigenaar of ik een foto mag plaatsen :P.)
imo wat overtrokken, maar dat is aan jou. Over het algemeen is er weinig privacygevoelig aan een stoppenkast.
Ook is de vraag niet echt of de huidige installatie voldoet maar meer of ik met een enkele groep eventuele problemen zou kunnen krijgen (ala ervaringen van andere Tweakers met hun keuken op 1 groep.)

Echter begrijp ik uit jou commentaar dat ik nog een extra groep zou moeten toevoegen, voor bijvoorbeeld de vaatwasser of combi oven?
De enige die hier achter komt ben jij.

Er kan heel veel goed gaan op 1 groep, afhankelijk van het gebruik.

Als je de vaatwasser altijd aanzet als je naar bed gaat, hoef je die amper mee te nemen in de overweging.
Maar als je altijd kookt, afwast en thee zet tegelijk kan het een probleem worden.

Aangezien de installatie al zo was, denk ik dat de oude bewoners er geen issues mee hadden.
En veiligheid technisch is er imo niks fout aan.

ter vergelijking, ik heb in mijn appartement ook 3 groepen. Ik weet niet precies hoe alles aangesloten is. Maar er is nog nooit een groep uitgegaan op overbelasting.
En dan heb ik:
badkamer:
- wasmachine + droger

keuken:
- Vaatwasser
- Magnetron
- Hetelucht oven
- waterkoker + koffiezetapparaat
- koelvries combi

woonkamer:
- tv + audiosysteem + ps3
- 2 laptops + desktop + server (soms)
- allerhande meetapparatuur (voedingen, oscilloscoop, functiegenerator, etc etc)

[ Voor 44% gewijzigd door timberleek op 20-09-2019 11:11 ]

• Wilke
timberleek schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:02:
Volgens mij is een hoofdschakelaar al jaren verplicht in elke nieuwe installatie.
Maar het is geen nieuwe installatie.

Eigenlijk idd belangrijke vraag dus: wat is het bouwjaar.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Dank voor het vergelijkingsmateriaal. Ik zal alles zelden tegelijk aan zetten, zo te zien moet dit gewoon goed komen. En het is zoals je zegt: als de oude bewoners er geen problemen mee ondervinden dan moet het toch wel te doen zijn.
Wilke schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:17:
[...]

Maar het is geen nieuwe installatie.

Eigenlijk idd belangrijke vraag dus: wat is het bouwjaar.
Dit geld ook wanneer je de installatie hernieuwt / op de schop neemt.

• Wilke
Yariva schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:23:.
Dit geld ook wanneer je de installatie hernieuwt / op de schop neemt.
Ja, dus zolang daar geen concrete aanleiding toe is zou ik dat dan ook vooral niet doen. Of je moet geld over hebben dat een gat in je zakken brandt - in voorbereiding op negatieve spaarrentes? ;)

Als er echt geen aardlek is, dan heb je zeker een aanleiding. Maar dat kan ik me bij een installatie uit 199 nauwelijks voorstellen.

Maar zoals gezegd, een foto helpt dan.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Normaliter 1 groep voor de oven, eentje voor de vaatwasser en de stopcontacten ook nog over 2 verdelen.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-01 15:06
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:22:
Normaliter 1 groep voor de oven, eentje voor de vaatwasser en de stopcontacten ook nog over 2 verdelen.
idd 1 voor de vaatwasser en 1 voor de rest. vaatwasser is waarschijnlijk 1500w

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik zou zelf ook aparte doen voor de waterkoker; 3 kW waterkokers zijn fijn :D

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:22:
Dergelijke verdelingen zou ik waarschijnlijk ook maken als ik een nieuwe installatie aanleg.

Maar in een bestaande situatie, zou ik eerst maar eens kijken of het echt nodig is.
Dergelijke scheidingen maken betekent waarschijnlijk ook allerlei bekabeling aanpassen/vervangen/toevoegen. En een volledige verbouwing van de stoppenkast. Beetje zonde van het geld als het in de praktijk ook gewoon werkt zo (zoals bij mij nu het geval is).

Evt groepen vervangen door alamats, of een losse aardlek toevoegen. Dat lijkt me wel een nuttige aanpassing. Maar ik zou niet bij voorbaat het halve huis overhoop trekken.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 09:08
Yariva schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:21:
Ik krijg in december mijn eerste huisje, het eerste wat ik hieraan wil veranderen is de stoppenkast. Deze is een lange tijd ongewijzigd geweest en heeft bijvoorbeeld geen aardlek en geen hoofdschakelaar. Tijd om dat even netjes te maken.

Ook zijn er "maar" 3 groepen. Voor het gehele appartementje (2 slaapkamers, woonkamer, keuken, badkamer, cv hok en berging) vind ik dit erg weinig. Het plan is om dit dan ook gelijk uit te breiden.

Het meeste is redelijk duidelijk, echter zit ik met de keuken groep. Als ik even snel de 3 grootverbruikers in de keuken bij elkaar aan klik op Coolblue dan vind ik de volgende verbruiksstatistieken:
- 2200 W voor water koker
- 930 W voor vaatwasser
- 800 W voor magnetron / oven combi

Dan zit ik al over die 3680 watt die ik op 1 16A groep kan zetten. En dan zit ik nog met de koelkast en vriezer die 24/7 aanstaan. Het scenario dat ik alle 3 tegelijk aan zet is niet heel groot, maar mocht het voorkomen zit je er dus wel mee (denk ik.)

Mijn vraag: hoe krap moet je met deze Watt's werken, zou een 16A stop genoeg zijn of zou ik voor de keuken beter naar een hogere Ampere kunnen kijken (ala 25A bijv.) Ik vind het allemaal maar koffiedik kijken, en gezien de huidige bewoners het maar doen met 3 stoppen lijkt het mij sterk dat het niet op een 16A stop zou moeten kunnen.
Je hoeft niet te krap met deze vermogens te werken. Gelijktijdigheidfactor is in jouw voordeel en B-karakteristiek van een zekering zorgt ervoor dat je zo'n 100 sec 1,4 x die 16A kan gebruiken. (zoek op b-karakteristiek installatieautomaat)
In die 100 sec kookt je water wel, is de verwarmingselement van je vaatwasser uitgeschakeld en/of heeft je koelkast de compressor wel opgestart.

De koelkast kan hier gelijk de grootste verstoorder zijn van het geheel; als je op zondag ochtend broodjes aan het bakken bent, de vaatwasser staat lekker te draaien, koffie pruttelt door, broodrooster staat aan én de koelkast springt aan, dan zou de automaat kunnen springen maar dat moet de praktijk eerst maar uitwijzen.

Ter vergelijking, hier staat het volgende op 1 keukengroep en is nooit een probleem geweest:
-Boiler of vaatwasser van 2000 watt
-Koffiezet apparaat
-Waterkoker
-Combimagnetron (2000 watt)
-afzuigkap en mechanische ventilatie

[ Voor 5% gewijzigd door wmeester op 23-09-2019 12:11 ]

Pagina: 1