Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Dag Tweakers,

De laatste tijd hoor ik verschillende geluiden over overdimensioneren.

Stel, ik hang 12 stuks 300 watt panelen op een 3000 watt omvormer, 20% overgedimsioneerd, niets aan de hand, draait als een tierelier. De fabrikant geeft aan dat ik tot 30% overdimensioneren mag, dus tot 3900 watt.
Stel ik pak dezelfde 12 stuks panelen en ik hang ze een aan 2500 watt omvormer van dezelfde fabrikant, dan zit ik op 44% overdimensioneren. Er gaat in principe nog steeds niets mis, we toppen alleen een beetje af. De fabrikant geeft 10 jaar garantie.
Stel echter na 4 jaar doet de omvormer Poef( het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt). Ze kunnen tegenwoordig aan de logging meekijken en dan zien ze heus wel dat er meer watt ophing dan mag. De vraag is, geven ze nog garantie als je de omvormer buiten specs belast?
Van goodwe weet ik dat ze redelijk relaxed doen, Fronius heeft ruime marges maar houd zich daar vervolgens erg strikt aan, Kostal geeft garantie maar je moet eerst door een woud van papier en dode links heen voor je een vervangende omvormer hebt. SolaX doet erg krampachtig qua specs en solar-edge bij mijn weten ook.

De grote vraag is nu dus wat is wijsheid als je 5000 watt op zuid door een 16 amp aansluiting wilt:
- zwaardere omvormer kopen en deze knijpen zodat je binnen de specs van de fabrikant blijft en niet boven 16 amp gaat en je dus zekerweten garantie hebt
- 3600 watt omvormer kopen en hopen dat je garantie hebt mocht deze onverhoopt stuk gaan?
- Hoe doen we het met oost-west opstellingen? kijk je naar de letter van de regels dan kunnen ze je best naaien als ze willen.

Het is toch tussen de 500 a 750 euro afhankelijk van je keuzes waar je mee speelt....

Ik hoor graag julie mening

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
Ik vraag me eerder af, hoe zien de leverancier van een stringomvormer of er 3000 of 4000W aan hangt? Aftoppen is aftoppen. Hoeveel er afgetopt wordt is niet te zien toch.
Wellicht zien ze het aan het aangesloten voltage?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Dus je wilt buiten specs overdimensioneren?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:18

Tens

let me drink about it

PcDealer schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:13:
Dus je wilt buiten specs overdimensioneren?
iets met onderste uit de kan..... :+

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Tens schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:18:
[...]

iets met onderste uit de kan..... :+
Met mogelijke gevolgen voor de garantie.

Meer panelen is meer ampères door de omvormer toch? Buiten specs = meer stromen = meer hitte = eerder stuk = geen garantie (lijkt mij). Die voltages zijn gewoon uit te lezen. En anders zien ze het wel wanneer ze het openmaken.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
een TL omvormer doet het dikke prima bij 360 volt. Een 2000 watt omvormer heeft volgens de datasheets ook daar zijn optimum punt.
De ampères gaan alleen stukken hoger als je standaard panelen gebruikt. Als het puur om mijn eigen huis ging geen discussie, ik durf zelf over te dimensioneren tot het plafond van de volts. Een 1000 watt omvormer geef ik met liefde 12 stuks 335 watt mono. Ik accepteer dan zelf dat het kan zijn dat ik geen garantie heb, maar ik heb zelf makkelijk praten. Wat doe je als het om andere mensen gaat waar men echt 10 jaar garantie wil...

Of je legt een oost-west instalaltie met 3000 watt zuid oost en 2000 watt noordwest. Pak je dan een dual tracker 3000 , een dual tracker 3600 of een 4200 ?

@PcDealer de amperes worden geknepen, dus die gaan gewoon niet lopen is de theorie. volgens @migjes klopt dat ook

[ Voor 19% gewijzigd door Lardman op 20-09-2019 09:25 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
De amperes blijven toch gewoon hetzelfde? Voltages gaan omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 01:53
Lardman schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:07:
[...]
Het is toch tussen de 500 a 750 euro afhankelijk van je keuzes waar je mee speelt....
[...]
Korte termijn rendement denken, zoals al aangegeven wordt het zwaarder en mogelijk boven specs belast, dus zeer aannemelijk dat 't sneller stuk gaat. Mogelijk binnen garantie, maar ook goed net buiten je garantie en daar sta je dan met met je korte termijn rendement.

@No Hands de input (DC) gaat inderdaad het voltage omhoog, maar het is een omvormer naar 230v, dus ergens halverwege wordt het hogere voltage omgezet naar een vast voltage met een hoger amperage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

En hoe om te gaan met setjes op noord of setjes rond de evenaar met veel zon en een warm klimaat :P

De 1-fase omvormers werken het efficiëntst rond de 360 Volt. De meeste installaties zitten hieronder met hun Vmpp. Wat extra panelen zijn dan welkom om te spanning op te krikken en de omvormer efficiënter te maken. Een hogere spanning zorgt ook voor minder verliezen in elektrolytische condensatoren.

Toch nog een voordeel van een oude omvormer zonder ingebouwde logging :+ (zoals de Effekta ;))
PROnline schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:33:
[...]

Korte termijn rendement denken, zoals al aangegeven wordt het zwaarder en mogelijk boven specs belast, dus zeer aannemelijk dat 't sneller stuk gaat.
Alle omvormers die ik tot op heden gerepareerd heb zijn defect gegaan door ontwerpfouten of productiefouten. Vaak worden elektrolytische condensatoren in vermogenselectronica als kwetsbaar gezien. In PV-omvormers is de rimpelstroom gedurende 99% van het jaar zo minimaal dat ik verwacht dat ze heel heel lang mee gaan, ook bij overdimensionering.

Eigenlijk zouden we een database bij moeten houden hoe betrouwbaar de verschillende omvormers zijn. En de vraag stellen of er überhaupt een relatie is tussen overdimensionering en levensduur. Iemand daar nu al statistieken van? (@Andre1973. Jij al defecten tegen gekomen?)

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 20-09-2019 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb bij een kennis 4000W aan een 2000W omvormer gehangen, eigenlijk niet eens nagedacht over garantie.
Het is nu september en topt nog af. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Dre schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:33:
En hoe om te gaan met setjes op noord of setjes rond de evenaar met veel zon en een warm klimaat :P

De 1-fase omvormers werken het efficiëntst rond de 360 Volt. De meeste installaties zitten hieronder met hun Vmpp. Wat extra panelen zijn dan welkom om te spanning op te krikken en de omvormer efficiënter te maken. Een hogere spanning zorgt ook voor minder verliezen in elektrolytische condensatoren.

Toch nog een voordeel van een oude omvormer zonder ingebouwde logging :+ (zoals de Effekta ;))

[...]

Alle omvormers die ik tot op heden gerepareerd heb zijn defect gegaan door ontwerpfouten of productiefouten. Vaak worden elektrolytische condensatoren in vermogenselectronica als kwetsbaar gezien. In PV-omvormers is de rimpelstroom gedurende 99% van het jaar zo minimaal dat ik verwacht dat ze heel heel lang mee gaan, ook bij overdimensionering.

Eigenlijk zouden we een database bij moeten houden hoe betrouwbaar de verschillende omvormers zijn. En de vraag stellen of er überhaupt een relatie is tussen overdimensionering en levensduur. Iemand daar nu al statistieken van? (@Andre1973. Jij al defecten tegen gekomen?)
toon volledige bericht
Niet zo veel gelukkig, Veel SE P405 aan SF170 panelen die stuk gaan, maar dat is bekend. afgelopen juni een 12k5 Fronius uitgewisseld met een heel vage klacht, code 509 en niet herstarten. Elco's hebben en bepaalde levensverwachting bij een bepaalde temperatuur. Je ziet dat bij 1 fase motoren vaak de kracht weg valt en of niet willen draaien, meteen is dan de vaag hoe oud is de motor en elco? elco nameten en even een andere monteren is dan vaak de oplossing. Zelf heb ik en Soladin 600 gehad (hier thuis) met een kapot AC relais, voor een paar euro zit er een nieuwe is, alleen zijn die krengen zo lastig te openen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Iedere dag zowat lees in dit forum het zelfde: ( veel) meer PV vermogen op een omvormer met een bepaald vermogen aansluiten.
Ik begrijp met PV Oost en West dat het kan, maar ook dan wordt vaak de kleinst mogelijke omvormer gekozen.
Waarom niet iets meer uitgeven aan een veel zwaardere omvormer?

Voorbeeld: SMA Sunny boy 3.6 kW Euro 787.= ex btw.... z'n grotere broer met 5 KW slechts 60 Euro meer.

Kun je als het Salderen versobert wordt (of gewoon eerder) ook nog een 4 tal PV panelen bij leggen zonder dat er gelijk een andere (zwaardere) omvormer moet komen.

Ik begrijp deze krenterigheid niet, iets typisch Nederlands?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zie topicstart. Met een 4200 Watt omvormer blijft mijn 16A overstroombeveiliging in met 5080 Wp. En ik denk ook wel met 6 kWp. Maar blijft de overstroombeveiliging ook in met een zwaardere omvormer?

Mijn installatie heeft de volgende specs:
  • 4200 Watt AC omvormer
  • 5080 Wp op zuid 30 graden hellingshoek
  • Deze installatie wekt 5842 kWh per jaar op (1150 Wh/Wp).
Die 60 euro is dan weggegooid geld, of een terugverdientijd van een paar honderd jaar.

In België zijn ze helemaal "krenterig", vanwege het prosumententarief. In verband met de netbelasting en spanningsopdrijving is een kleinere omvormer ook wenselijk.

Panelen zijn zo goedkoop dat ik meteen het dak vol zou leggen. Die piekverliezen (in kWh) zijn echt minimaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 21-09-2019 18:08 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@frisianstar

Het is vaak ook niet bij de eerste bouw/aanleg, maar bij de 2e extra panelen, op ander dakvlak bijv.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Dre schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:34:
Panelen zijn zo goedkoop dat ik meteen het dak vol zou leggen. Die piekverliezen (in kWh) zijn echt minimaal.
Bij mijn nieuwe woning komt er een omvormer die 3KW zwaarder is dan noodzakelijk en maar 177 Euro (ex btw) duurder is.
Daarmee zou ik 11 panelen meer kunnen leggen wat mij echter 2000 euro inclusief montage materiaal meer gaat kosten, zó goedkoop zijn panelen ook weer niet!
Dus plan ik eerst 2 rijen van 11 stuks om eventueel als het geld er wel is uit te kunnen breiden naar 3 rijen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:21
De omvormer neemt enkel wat hij nodig heeft.
Het is niet zo dat je panelen 2x zoveel stroom geven dan gevraagd.
Wel stijgt de voltage naarmate de vraag minder is maar wel het vermogen beschikbaar is.
Net als de voc die hoger is omdat er geen belasting op zit.

Dus zolang je mbt voltage binnen de specs zit is er geen probleem.
Maar dat moet je toch want anders gaat je omvormer stuk.

Ja je omvormer zal veel vaker op max draaien en dus meer belast worden, dat zou de levensduur kunnen verkorten.

Van de week 6x panelen op een soladin 600 getest, 1200wp totaal (2x3 opstelling).
Behalve dat hij zo goed als bijna altijd op max vermogen draait en aftopt niks aan de hand :)
Volgens de specs mag er maar max 700Wp op, 1200Wp is dus toch een heel stuk meer :D.

Persoonlijk zou ik mij niet zo druk erom maken, alleen in mijn geval zit er geen garantie meer op wat de keuze makkelijker maakt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
frisianstar schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:02:
[...]

Bij mijn nieuwe woning komt er een omvormer die 3KW zwaarder is dan noodzakelijk en maar 177 Euro (ex btw) duurder is.
Daarmee zou ik 11 panelen meer kunnen leggen wat mij echter 2000 euro inclusief montage materiaal meer gaat kosten, zó goedkoop zijn panelen ook weer niet!
Dus plan ik eerst 2 rijen van 11 stuks om eventueel als het geld er wel is uit te kunnen breiden naar 3 rijen.
181 euro per stuk, inclusief plaatsen? Dat is toch prima? 1.60 per Wp maar dan is het wel in 1 keer klaar :)
En, in nieuwbouw zijn panelen altijd op wonderlijke wijze veel duurder dan achteraf installeren.

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik heb hier eerder ook wel eens een discussie met een tweaker over gehad. Off spec over dimensioneren zag hij en ook ik geen probleem in. Technisch moet dit mogelijk zijn. (Rekening houdend met Max spanning ed.)

Alleen ik maakte mij zorgen niet zozeer over de garantie van de omvormer. Max paar honderd euro risico. Maar wel over de uitkering van de brandverzekering. Niet dat ik denk dat er brand door kan ontstaan. Maar mocht er brand ontstaan en de verzekering komt achter de off spec toepassing. Gaan ze dan nog wel uitkeren? En wil je dit risico dragen? Ik weet voor mijzelf dat ik dit voor <100,= niet ga lopen.

PS. Niet lezen als bang makerij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:24
Als je 12 stuks zonnepanelen van 300Wp op een 3000VA omvormer hangt, dan is er wat mij betreft nog geen sprake van overdimensioneren. Dan gebruik je de STC waardes van een paneel die in praktijk (voor lange tijd) niet haalbaar zijn. Dan kan je beter rekenen met de NOCT waardes en dan zie je dat 12 stuks 300Wp met gemak op een 3000VA omvormer kunnen.

Je zal alleen altijd moeten gaan rekenen met de extreme waardes van temperaturen die in de omgeving kunnen voordoen. Ik doe dat met -10 graden en +50 graden. Als dan de (string)voltages nog binnen de specificaties van de omvormer vallen, dan kan je los gaan. :+

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-06 10:17
Als het word afgetopt, doet dit nog wat met je panelen zelf (slijtage omdat ze hun energie niet kwijt kunnen ?)

• Rol-Co

Rol-Co

@peltco
Nee, anders zou je ze ook niet kunnen opslaan.......

Beetje aftoppen vandaag... :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mhapg13.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:54
Hier 4560Wp op het dak. Destijds ook de keuze gehad voor 3680W omvormer of een 4200W, maar voor die paar tientjes meer voor een 4200W gegaan. Gewoon op een 16A alamat, ook op de piekdagen geen enkel probleem. Of het het geld waard was? Geen flauw idee, misschien verdien ik het terug in 10 jaar, maar heb nu wel nog ruimte om eventueel 1 of 2 panelen erbij te leggen (als ik dat er nog bij getetrist krijg 8)7)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 20:55
Ik merk qua overdimensionering wel verschil tussen de wat duurdere omvormers en de goedkope.
Zo mag je een Solax bijvoorbeeld maar ongeveer 20% overdimensioneren, parallelle strings is het apparaat niet voor geschikt.SolarEsge is wel wat flexibeler geworden, de nieuwe sitedesigner houdt ook rekening met verschillende oriëntaties en hellingshoek en bij de overdimensionering.

Bij Sma is het ook allemaal niet zo'n probleem, ik heb op mijn eigen woning 20x270Wp op noord en 13x300Wp op zuid, dit is aangesloten als 2x10 op tracker A en 1x13 op tracker B op een 5000TL-21.
Volgens Sunnydesign is dit geen enkel probleem, dit klopt ook met de praktijk, ik zie nauwelijks aftopping, op een goede dag wordt de omvormer niet veel warmer dan 60°.

Voor wat betreft de garantie voorzie ik geen problemen, ik zou het op deze manier echter niet aansluiten op een goedkope Chinese omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BY0WuEh7mgULb2yMevDmgNFA/medium.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door 205Gutmann op 21-09-2019 21:22 ]

Pagina: 1